• Anonym (semesterfiraren)

    Varför vill män ej planera semester?

    Jag var nyligen bortrest i Marocko och noterade att gällande alla västerländska par var det kvinnan som höll i passen, biljetterna, skötte snacket vid hotellet, antagligen skött bokningen, etc. etc. Mannen stod mest passivt med.

    Nu har jag tänkt. Liksom varför vill aldrig män planera semestrar? De verkar nöjda att sitta hemma och dricka öl och göra ingenting vid ledighet. Varför vill inte män hitta på nåt? Är det bara kvinnorna som är familjens projektledare/reseledare? 

    Tycker mig se detta fenomen i fler västerländska länder. Varför är det så?

  • Svar på tråden Varför vill män ej planera semester?
  • Anonym (semesterfiraren)
    Anonym (Resesäljare) skrev 2019-02-17 17:18:57 följande:

    Tråkigt att det det måste vara så svart eller vitt.
    Varför måste det vara så att männen som inte bokar resor är tråkiga, lata eller annat.
    Jag har jobbat på Resebyrå i många år, med charter, skidresor, golfresor, kryssningar och alla möjliga resor.

    Naturligtvis bokar både män och kvinnor men faktum är att när det gäller resor för familjen så är det kvinnorna i stor majoritet dom som bestämmer och bokar vart resan ska gå. 
    Man marknadsför sig faktiskt i tidningar som först och främst riktar sig mot kvinnor t ex. 
    Det är ofta kvinnan i familjen som har läst på vart familjen ska åka, vilket land, hotell osv.
    Men det är ju förstås inte alltid så, många män bokar förstås också familjeresor.
    Numer bokar de flesta på nätet men genom åren har ju jobbat i butik och bokat många familjer, flest kvinnor ringer också och bokar och har frågar mm.

    Många män bokar däremot skidresor och golfresor men kvinnor också förstås.
    Genom åren har jag alltid lärt mig på föreläsningar mm att det oftast är kvinnan i familjen som bestämmer vart resan ska gå.
    Men män bokar alltså andra resor än just familjeresor.

    Vet inte varför alla här ska nervärdera varandra för det.
    Genom åren kan jag då säga att visst kvinnan bestämmer och bokar vart men det är faktiskt männen som sen betalt resan.
    Så fler män betalar för familjeresan men självklart betalar också många kvinnor.


    Tror det du säger stämmer. Tack för konstruktivt inlägg som lugnade ner den hätska stämningen i tråden.
  • Anonym (semesterfiraren)
    Anonym (Känner igen mig pappa) skrev 2019-02-17 15:40:30 följande:

    Jag erkänner. Känner igen mig helt.

    Det jag tror gått snett från början är att jag tycker om mer action och ta saker som det kommer än min fru som vill ha allt planerat i minsta detalj.

    Detta blir både ostimulerande och onödigt krångligt för mig vilket gör att jag tappar motivationen att engagera mig. Skulle vi åka på någon resa som inte kändes lika uppgiven Svensson resa skulle det bli mer fart på mig. Detta är förstås inte försvarbart men jag ger ett ärligt svar och skäms lite.

    Mina alternativ är: bråka om mer äventyrliga resmål så jag känner mig mer engagerad eller att helt enkelt skärpa mig och försöka anpassa mig till hennes planer som jag tycker är svårt då hon har mycket högre krav på det jag tycker är små detaljer.


    Alltså, vet inte om jag vill gifta mig med dig eller banka vett i dig.

    Jag är likadan som du, älskar äventyr och vill göra crazy grejer, men det är inte min sambos natur.

    Ändå är det jag som driver våra gemensamma resor också, dvs jag har både förmågan att se nåt som kan vara kul för alla och resmål där jag kan ha lite kul också. Ibland reser jag själv nån vecka på året för att inte dö av tristess.

    Men tycker din inställning verkade vara att bara ge upp och tänka på hur soft du är i verkligheten om det inte vore för familjen, istället för att börja tänka smart och engagera dig. Är du äventyrlig lär ju iaf ett av dina barn vara det. Dra på nåt ställe där du kan surfa och de andra vara på stranden. Sen går din fru på spa eller matlagningskurs och du tar barnen. Tänk lite. 

    Du lär ju känna henne nu och veta vad hennes standard är, så be att får planera en resa och impa på henne genom att skaffa ett rum enligt den standard hon gillar.

    Kom igen nu!

    Du är säkert yngstasyskon.
  • Anonym (Pasta)
    Anonym (semesterfiraren) skrev 2019-02-18 07:57:29 följande:

       
    3, För er som dissar Marocko, tex "Studentpappa" som kallade landet ett "skithål" (du verkar så j***a dryg alltså) så gissar jag att ni inte varit där, så ni får försöka lugna er och se på sakfrågan. Landet i fråga var inte viktigt i sammanhanget.


    Jag hör till dem som aldrig kommer åka till Marocko. Jag har en bekant därifrån, och han åker heller inte gärna dit (förutom då han mer eller mindre är tvingad av släktskäl).
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (semesterfiraren) skrev 2019-02-17 09:40:07 följande:

    Jag var nyligen bortrest i Marocko och noterade att gällande alla västerländska par var det kvinnan som höll i passen, biljetterna, skötte snacket vid hotellet, antagligen skött bokningen, etc. etc. Mannen stod mest passivt med.

    Nu har jag tänkt. Liksom varför vill aldrig män planera semestrar? De verkar nöjda att sitta hemma och dricka öl och göra ingenting vid ledighet. Varför vill inte män hitta på nåt? Är det bara kvinnorna som är familjens projektledare/reseledare? 

    Tycker mig se detta fenomen i fler västerländska länder. Varför är det så?


    Min man, ja min far också, är den som alltid håller ordning på pass och biljetter. Jag och min man planerar semestrarna ihop. Nu är vi väldigt jämställda och delar på allt annat också. Jag kan tänka mig att i par där kvinnan sköter det mesta hemma och blivit nån sorts "hemmets projektledare", att det lätt blir så att kvinnan fortsätter vara projektledare på semestern.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Kvinn) skrev 2019-02-17 10:34:35 följande:
    Enstaka privata upplevelser? Att kvinnor är projektledare och män glider fram som mansbebisar är allmänt känt och genomgående i vår kultur.
    Ännu mer så i mer patriarkala kulturer där kvinnor styr ännu mer enväldigt över hem och barn.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-02-17 12:35:22 följande:

    Har flera väninnor vars män är helt nöjda med att kolla på tv en hel sommar.


    Ja, kvinnor verkar vara mera intresserade av att resa och se sig omkring. Det är kvinnorna som flyttar från byarna i inlandskommunerna och in till städerna. Det är oftare kvinnorna som flyttar till mannens hemstad än tvärtom osv.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Bea) skrev 2019-02-17 13:49:44 följande:
    Precis, lata egoistiska mansbebisar. Sjukt hur alla män är så värdelösa människor och hur kvinnor alltid måste arbeta dubbelt, om inte trippelt bara för att män är så sorgliga ursäkter till människor.
    Det sorgliga är väl ändå att kvinnor verkar acceptera dem ändå. Jag lever hellre singel än blir tillsammans med en sådan man. Är jag så unik som har en man som planerar minst lika mycket som jag om inte mer?
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (generellt sett) skrev 2019-02-17 16:46:27 följande:
    Haha, precis. 

    Låter som om man ska ha män i kolonier... Å gå dit när en vill ligga lite och hämta ut sin karl. Kan de leva där med varandra och vara som ett enda stort grabbgäng, stanna hemma på semestrarna och grilla lite  
    Låter ju som djuren på savannen. Hannarna lever för sig själva och närmar sig bara flocken med honor när det är parningssäsong.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Nn) skrev 2019-02-17 20:31:45 följande:
    Det är bara en tidsfråga innan man smidigt löser det så män kan få barn utan kvinnor. Det har redan funkat men det var mer komplicerat. Då kommer inget kön vara beroende av det andra könet mer i barnalstringssyfte.
    Fast män vill ju inte ha barn. De vill ju bara ha sex. Det kan de fixa med schyssta sexrobotar, men sedan dör de ut.
  • Anonym (Känner igen mig pappa)
    Anonym (semesterfiraren) skrev 2019-02-18 08:05:05 följande:

    Alltså, vet inte om jag vill gifta mig med dig eller banka vett i dig.

    Jag är likadan som du, älskar äventyr och vill göra crazy grejer, men det är inte min sambos natur.

    Ändå är det jag som driver våra gemensamma resor också, dvs jag har både förmågan att se nåt som kan vara kul för alla och resmål där jag kan ha lite kul också. Ibland reser jag själv nån vecka på året för att inte dö av tristess.

    Men tycker din inställning verkade vara att bara ge upp och tänka på hur soft du är i verkligheten om det inte vore för familjen, istället för att börja tänka smart och engagera dig. Är du äventyrlig lär ju iaf ett av dina barn vara det. Dra på nåt ställe där du kan surfa och de andra vara på stranden. Sen går din fru på spa eller matlagningskurs och du tar barnen. Tänk lite. 

    Du lär ju känna henne nu och veta vad hennes standard är, så be att får planera en resa och impa på henne genom att skaffa ett rum enligt den standard hon gillar.

    Kom igen nu!

    Du är säkert yngstasyskon.


    Vad skönt. Känns konstruktivt. Har fått upp ögonen för mina brister av den här typen sista året och jobbar på det.

    En grej som gör det lite klurigare är att vi alltid reser med svärföräldrarna nu för tiden. De hjälper till lite med finansieringen. Då behöver allt vara anpassat efter dom. Jag kan vara med och påverka vilket hotell osv och jag bryr mig inte ett smack vilken våning vi bor på eller hur poolen ser ut. Det betyder mycket för min fru och därför låtsas jag vara engagerad då jag vet att hon vill det. När jag låtsas brinna för ett hotell säger hon att ett annat verkar bättre då det blir en våning närmare poolen. Då har jag svårt att argumentera för mitt hotell då jag egentligen inte bryr mig. :)

    Jag är med barnen för det mesta och hon solar vid poolen.

    Vi går på promenader och äventyr och latjar i poolen hela dagarna. Så det är inte att jag är anti allt och vill glida utan kids. Det största äventyret på gran canaria är att kolla på sopgubbarna tidigt på morgonen som är enda sprickan i den fakeade paradis fasaden. Har man tur kan man gå vilse också :)

    Jag är glad och trivs men tycker inte att dessa resor är så exotiska som allmänheten tror jag.

    (är på ett vis minsta syskonet men har fler yngre halvsyskon och levt på annat håll än mitt helsyskon)

    Det var ett bra svar jag fick. Tack. En liten omruskning och pepp på nya tag.
Svar på tråden Varför vill män ej planera semester?