• Anonym (Förbannad)

    Sambo otrogen med kollega

    Jag behöver er hjälp.
    Jag och min sambo är i 40 års åldern.
    Efter mycket smussel med mobilen senaste månaderna, det klassiska med in i på toaletten/duschen/i fickan mm från att den alltid legat framme in började magkänslan säga något är fel.
    Fick anonymt meddelande i oktober att sambon är otrogen med en kollega vilket de båda två förnekade. såg att de skicka lite sms om sexdrömmar.
    I lördags var sambon ute med vänner och kom hem var kärleksfull mm. Men nånting gnagde i mig.
    Jag tog telefonen och hittade (lite ur drag)
    Hon:Är det någon som vet här att vi knullat?
    Han:varför är du sugen på någon av mina vänner?
    Hon:Ja dig, din vän frågade om vi knullat.
    Han:Haha dom vet här, men de får inte säga något. Men det hindrar inte oss killar att jaga samma och bli buksvågrar. Fan sugen på slicka fitta
    Hon:Vill knullaaaa
    Han:Ja det hade varit en fin öppning idag. Men vill du bara knulla eller vill du knulla med mig
    Hon: Haha knulla med dig såklart.
    Jag ringde upp kollegan direkt hon nekar till allt. När jag berättade vad jag läst slängde hon på luren.
    Konfronterade min sambo, han hade givetvis raderat men jag har sparat smsen så inga problem.
    Han erkänner allt förutom att de ska ha haft sex. Att det bara är gargongen att det har varit något spännande att skicka dessa grejer, mycket spänning han förstår nu när han blev påkommen att det är så sjukt jävla fel men att om jag inte kommit på detta skulle han aldrig berättat det. han säger att detta pågått i några månader. 
    Eftersom det som hände i oktober anonym meddelande så har de tyckt att det var kul och spännande att spä på det hela och skicka massa olämpliga saker.
    Han hade aldrig accepterat att jag gjort något sådant.
    Jag bad honom bryta all kontakt med henne och blocka henne. Bryta gick han med på men vill inte blocka.
    Jag vill veta när var och varför. Men återigen vi har inte haft sex.
    i min värld tyder allt på vad som skrivits i lördags att de haft sex med varandra.
    Lita på mig säger han jag svär på mina barn har aldrig rört henne bara varit en fantasi att skriva så.
    Hur ska jag kunna lita på någon som gått bakom min rygg i flera månader?
    Har det haft sex kan jag aldrig mer vara med honom, finns i på kartan.
    Känner mig så förnedrad över allt som pågått bakom min rygg och att dessutom hans vänner vetat om.
    Jag vet inte vad jag ska tro (tror de haft sex) men känner att jag behöver veta sanningen för att komma vidare.
    hur ska jag få reda på sanningen om de haft sex eller om det bara är som de skriver?
    Även kollegan haft pojkvän som dumpade henne antagligen för smsen han såg.

  • Svar på tråden Sambo otrogen med kollega
  • Anonym (FYI)
    Anonym (M36) skrev 2019-03-12 12:17:12 följande:

    Jag läste nyligen att ungefär 20% av de förhållanden där otrohet förekommit spricker på grund av det(hittar inte länken nu). 80% går alltså vidare. Det rimmar ganska illa med den här typen av forum där en väldigt hög andel råder de bedragna att dra fortare än kvickt. Baserat på väldigt lite dessutom. 


    Om man läser olika råd från relationsexperter visar det sig att väldigt många förhållanden faktiskt stärks när man går igenom en gemensam kris. 
    Och nu menar jag inte att man ska stanna kvar i ett trasigt förhållande till varje pris!


    Jag tvivlar på den uppgiften. Du menar alltså att 8 av 10 förlåter och går vidare.
    Eller ja..förlåter sa du ju inte. Och det är väl där sanningen ligger kanske.
    Många går vidare tillsammans p.g.a barn, ekonomi osv.
    Det blir för jobbigt att skiljas. Men det säger inget om hur länge dom orkar med att vara tillsammans.
    Tror dom flesta förhållanden där otrohet förekommit spricker förr eller senare.
  • Anonym (jag)
    Anonym (M36) skrev 2019-03-12 12:17:12 följande:

    En sak jag inte förstår i de här trådarna är:
    Man skriver att man litar på sin partner till 100%. Men samtidigt kollar man loggar hos telefonbolaget, telefoner, sociala media eller till och med spionprogram i datorn och GPS-loggar som jag läste i den här tråden. 
    Då litar man INTE på sin partner. Då är man svartsjuk, kontrollerande och misstänksam.
    Precis som de flesta "kände på sig", "anade" otrohet känner man såklart av att ens partner inte litar på en. Man märker att de kollar telefoner och annat. Jag har själv varit väldigt svartsjuk som ung och upplevt att tilliten saknas i andra förhållanden. 
    Jag tänker aldrig mer leva med någon som känner att de måste kontrollera alla mina steg. Och ofta dra in omgivningen i sitt "detektivarbete". Det är ett sjukt beteende. 
    Ett beteende som ofta driver partnern mot en känsla av frihet. I många fall tänker människor att om man redan är dömd på förhand kan man ju lika gärna utföra handlingen man redan döms för dagligen. 

    Uttrycket "en gång otrogen, alltid otrogen" stämmer absolut inte. Folk lär sig av sina misstag. 


    Jag läste nyligen att ungefär 20% av de förhållanden där otrohet förekommit spricker på grund av det(hittar inte länken nu). 80% går alltså vidare. Det rimmar ganska illa med den här typen av forum där en väldigt hög andel råder de bedragna att dra fortare än kvickt. Baserat på väldigt lite dessutom. 
    Om man läser olika råd från relationsexperter visar det sig att väldigt många förhållanden faktiskt stärks när man går igenom en gemensam kris. 
    Och nu menar jag inte att man ska stanna kvar i ett trasigt förhållande till varje pris!


    1) Du blandar ihop äpplen och päron. Att vara misstänksam och kontrollerande UTAN anledning är sjukligt, att bli misstänksam för att ens partner beter sig skumt är fullt normalt

    2) Uttrycket en gång otrogen alltid otrogen stämmer inte alltid (väldigt få saker gör det när det gäller mänskligt beteende) men stämmer faktiskt på majoriteten. Anledningen till det är för att försök visat att hjärnan bygger upp en immunitet mot skuldkänslor. 

    www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

    3) Statistiken säger att ca 20% väljer att ge sin partner en andra chans, men det betyder inte att de sen klarar det. Hur många par som ff är kvar tillsammans efter 3 år är en helt annan sak. 
  • Anonym (M36)
    Anonym (jag) skrev 2019-03-12 15:06:19 följande:
    1) Du blandar ihop äpplen och päron. Att vara misstänksam och kontrollerande UTAN anledning är sjukligt, att bli misstänksam för att ens partner beter sig skumt är fullt normalt

    2) Uttrycket en gång otrogen alltid otrogen stämmer inte alltid (väldigt få saker gör det när det gäller mänskligt beteende) men stämmer faktiskt på majoriteten. Anledningen till det är för att försök visat att hjärnan bygger upp en immunitet mot skuldkänslor. 

    www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

    3) Statistiken säger att ca 20% väljer att ge sin partner en andra chans, men det betyder inte att de sen klarar det. Hur många par som ff är kvar tillsammans efter 3 år är en helt annan sak. 

    1) Äpplen och päron eller två sidor av samma mynt? Kontrollerande svartsjuka är, efter vad jag läst, något som får fler par att separera än otrohet.
    "Konstaterad" otrohet kan också gå för långt. Man drar in ex. till alla möjliga, vänner, kollegor och till och med okända i sitt sårbara tillstånd. Det är också "sjukt".  


    2) Hur kommer du fram till att det stämmer på majoriteten? Har du läst rapporten? Jag gjorde det inte eftersom det kostade pengar, men tittade på förutsättningar och grafer. Det handlar om oärlighet, inte nödvändigtvis otrohet. Och att man kan vara oärlig av olika anledningar. Inget i rapporten separerar olika typer av oärlighet. Utfallet är minimalt positivt med statistisk säkerhet.


    "? När det kommer till notoriskt otrogna, skulle det kunna vara så att de från början fick dåligt samvete för att de var otrogna, men de har varit otrogna så många gånger att de anpassat sig till beteende och helt enkelt inte mår dåligt över det längre, säger Neil Garrett, psykolog vid University College London och en av forskarna bakom studien, till Elite Daily. " 


    Du drar slutsatser som inte finns i rapporten och applicerar den på samtliga som någonsin varit otrogna. Shame on you. 


    3. "Statistiken" visar? Vilken "statistik"?? Du har ingen länk till någon som helst statistik. Det finns studier i ämnet. Och de har väldigt olika utfall beroende på hur de utförts.


    Länkar ett resultat mittemellan. 


    www.avestatidning.com/artikel/slakt-o-vanner/halften-satsar-pa-forhallandet-trots-otroheten


    Otrohet, eller andra lögner, kan bli ett vägskäl i relationer. Man omvärderar hur viktig den faktiskt är när den satts på spel. Då gäller absolut inte "en gång otrogen, alltid otrogen". Precis som att "det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål" inte stämmer. Vilket man också skulle kunna läsa in i studien du länkade. För varje gång man gör något oärligt minskar det dåliga samvetet är frågeställningen i den. Om man stjäl en gång minskar motståndet mot att stjäla en gång till. Det stämmer ju inte heller. Åker du dit för snatteri/stöld och får konsekvenser slutar de flesta. De flesta snatterier sker i tonåren när man saknar konsekvenstänk.
    Helt överförbart till otrohet. 

  • Anonym (M36)
    Anonym (FYI) skrev 2019-03-12 14:25:07 följande:
    Jag tvivlar på den uppgiften. Du menar alltså att 8 av 10 förlåter och går vidare.
    Eller ja..förlåter sa du ju inte. Och det är väl där sanningen ligger kanske.
    Många går vidare tillsammans p.g.a barn, ekonomi osv.
    Det blir för jobbigt att skiljas. Men det säger inget om hur länge dom orkar med att vara tillsammans.
    Tror dom flesta förhållanden där otrohet förekommit spricker förr eller senare.

    Exakt. Jag håller med om ditt resonemang.
    Jag läste bara siffran, som sagt. Att den är korrekt svär jag inte på. Men när jag funderade på det och konstaterade hur många par jag känner till där otrohet inträffat känns det ganska rimligt. 
    De par som kämpat vidare och separerat efter ett par år har inte handlat om otroheten eller tillit utan andra grejer som gör så att par separerar vanligtvis.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (M36) skrev 2019-03-12 17:08:11 följande:

    Exakt. Jag håller med om ditt resonemang.
    Jag läste bara siffran, som sagt. Att den är korrekt svär jag inte på. Men när jag funderade på det och konstaterade hur många par jag känner till där otrohet inträffat känns det ganska rimligt. 
    De par som kämpat vidare och separerat efter ett par år har inte handlat om otroheten eller tillit utan andra grejer som gör så att par separerar vanligtvis.


    Jo, det sägs så, men i grund och botten är tilliten borta, och då är alla andra skäl borta att hålla ihop. Vad som helst kan få bägaren att rinna över.
  • Anonym (M36)
    Anonym (FYI) skrev 2019-03-12 17:16:52 följande:
    Jo, det sägs så, men i grund och botten är tilliten borta, och då är alla andra skäl borta att hålla ihop. Vad som helst kan få bägaren att rinna över.
    Ok. Dina upplevelser och din tro går före studier och undersökningar? 
    Tyckte att ditt resonemang var vettigt, men nu är tilltron borta. 
    Inget fan av antingen/eller resonemang. Att koka ned människor och relationer så långt är bara bittert och kortsynt ur mitt perspektiv. 
  • Anonym (Skild och gift)
    Anonym (M36) skrev 2019-03-12 12:27:57 följande:

    Och gällande det meddelandet som skickades ut till alla:


    När jag var ung och väldigt svartsjuk satt jag hemma och byggde upp scenarion om vad min dåvarande flickvän pysslade med när hon inte var hemma. Alla män hon pratade om(chefer, kollegor, bekanta osv) hade hon minsann flörtat med eller till och med knullat. Det gick bara runt i huvudet. 
    Vid ett tillfälle mailade jag henne och några andra från ett anonymt konto: Ungefär: "Jag vet vad ni sysslar med. Dålig stil att gå bakom ryggen på era partners. /En som vet"
    Jag trodde ju såklart att jag alltid lade band på mig och att tjejen inte hade en aning om min svartsjuka. Trots att jag bad henne sminka sig mindre, klä sig i byxor i stället för kjolar och hundra andra kontrollerande klassiker.
    Hon kom hem direkt och sa att någon sjuk jävel hade mailat henne och några till. 
    Det tog två dagar innan hon listade ut att det var jag.
    Hon stack inom kort. Det gjorde hon rätt i!


    Gick nästan omgående till terapi för att göra något åt det och är nästan tvärtemot svartsjuk i dagens läge. Trygg i mig själv. Inser att jag inte kan kontrollera partners och andra människor. Om de vill göra något gör dem det. Fast chansen minskar om de har en stark partner som litar på dem.


    Jo men din svarsjuka hade du ju inget belägg för. Det du trodde du upplevde var ju bara dina hjärnspöken som du sen fick hjälp med. Det var alltså noll otrohet inblandad.

    Så din upplevelse kommer ju inte i närheten va TS varit med om. Hon såg ju att hennes sambo textat om att KNULLA kollegan. Liiiiiiite skillnad kanske?? Obestämd
  • Anonym (Skild och gift)
    Om man vore 20 år yngre utan barn så hade situationen varit lättare absolut.
    Men nu finns det 3 barn iblandade i det här.

    Jag kommer lämna honom, tids nog, ska bara samla mer kraft och ork för att orka gå igenom hela proceduren. För det kommer inte bli lätt, han kommer bli allt annat än glad.
    Bara att beklaga TS! Med han känner endast ånger (och kanske vrede) för att du kom på honom. Han kommer inte sluta...

    Ja det kommer att ta tid så sök hjälp där du kan få det. Vänner, familj eller psykolog. Tillåt dig prata om det, vrida och vända. Men kom också ihåg att det var inte du som gjorde att han knäppte upp gylfen för sin kollega. Det gjorde han på helt eget bevåg.

    Som ett litet förslag skulle jag råda dig till att ta av din vigsel ring. Gå sen ut på stan, ett fik eller gå och handlar. Sen tänk för dig själv att du är nu singel. Titta på världen genom dina singel ögon. Du har nu inga mer pliktelser för din man. Du är fri!

    Det kommer kanke kännas konstigt först, men sen kommer du känna en frihet som du troligvis inte känt på år.

    Gör också vad du kan för att hålla dina barn utanför er skilsmässa. Dom har ingenting att göra med din man, deras pappas, otrohet. Det är helt hans börda att bära. Inte du, och inte dina barn...

    Lycka till, när dammet har lagt sig kommer du att läka och inse att livet inte tog slut efter din skilsmässa. Det var bara en dörr som ständes och tusen nya som öppnat sig.  {#emotions_dlg.flower}HjärtaSkålSolig
  • Anonym (M36)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2019-03-12 18:37:09 följande:
    Jo men din svarsjuka hade du ju inget belägg för. Det du trodde du upplevde var ju bara dina hjärnspöken som du sen fick hjälp med. Det var alltså noll otrohet inblandad.

    Så din upplevelse kommer ju inte i närheten va TS varit med om. Hon såg ju att hennes sambo textat om att KNULLA kollegan. Liiiiiiite skillnad kanske?? Obestämd

    Vet inte vad du är ute efter? 
    Förklarade hur den typen av meddelande/mail kunde uppstå från ett självupplevt exempel. Jag har aldrig påstått något om det meddelande TS pratar om. 
    (Inser dock att varenda käft som skapar trådar i det här forumet har en enögd bild av händelseförloppet och undanhåller information om dem själva om det skulle ställa dem i dålig dager.)


    Meddelandet kom fööööööööre allt annat i just det här fallet, 


    P.S Det finns inget som säger/bevisar att det var noll otrohet inblandat i mitt fall ;) D.S

  • Anonym (Esme)
    Anonym (M36) skrev 2019-03-12 12:17:12 följande:

    En sak jag inte förstår i de här trådarna är:
    Man skriver att man litar på sin partner till 100%. Men samtidigt kollar man loggar hos telefonbolaget, telefoner, sociala media eller till och med spionprogram i datorn och GPS-loggar som jag läste i den här tråden. 
    Då litar man INTE på sin partner. Då är man svartsjuk, kontrollerande och misstänksam.
    Precis som de flesta "kände på sig", "anade" otrohet känner man såklart av att ens partner inte litar på en. Man märker att de kollar telefoner och annat. Jag har själv varit väldigt svartsjuk som ung och upplevt att tilliten saknas i andra förhållanden. 
    Jag tänker aldrig mer leva med någon som känner att de måste kontrollera alla mina steg. Och ofta dra in omgivningen i sitt "detektivarbete". Det är ett sjukt beteende. 
    Ett beteende som ofta driver partnern mot en känsla av frihet. I många fall tänker människor att om man redan är dömd på förhand kan man ju lika gärna utföra handlingen man redan döms för dagligen. 

    Uttrycket "en gång otrogen, alltid otrogen" stämmer absolut inte. Folk lär sig av sina misstag. 


    Jag läste nyligen att ungefär 20% av de förhållanden där otrohet förekommit spricker på grund av det(hittar inte länken nu). 80% går alltså vidare. Det rimmar ganska illa med den här typen av forum där en väldigt hög andel råder de bedragna att dra fortare än kvickt. Baserat på väldigt lite dessutom. 
    Om man läser olika råd från relationsexperter visar det sig att väldigt många förhållanden faktiskt stärks när man går igenom en gemensam kris. 
    Och nu menar jag inte att man ska stanna kvar i ett trasigt förhållande till varje pris!


    Buhu, vad synd det är om de otrogna som känner sig kontrollerade. Inte ett dugg synd om den som blir bedragen och bara råkar slösa bort flera år av sitt liv på en otrogen idiot?

    Det är alltså viktigare att den otrogna får fortsätta med sitt fulspel, än att den bedragna får valet att lämna och skaffa en ny partner?

    Kontrollerande är inte detsamma som att kolla upp något man fått dåliga vibbar av, och som sedan råkar visa sig stämma. Du talar om sjuklig svartsjuka = obefogad svartsjuka.  En sådan blir svartsjuk på allt helt utan anledning, kan t.o.m vara svartsjuka på bekanta av samma kön. Tröttsamt idag när allt felaktigt ska kallas sjuklig svartsjuka.

    Kanske är det helt enkelt bäst att lämna bara man får känslan av att partnern är otrogen, utan några som helst bevis?  Då slipper man i alla fall bli anklagad när man hittat bevis på otroheten.

    Jag kan hålla med om till viss del att man gör bäst i att lämna om man anser sig behöva kolla upp sin partner. Sådana misstankar brukar oftast dyka upp när förhållandet inte är bra i övrigt.  Inte att förglömma så stämmer ofta magkänslan. 


    Det är nog bara inte så lätt för de som har barn. De vill nog gärna ha något bevis innan de river upp barnens trygga tillvaro. För tänk om alla separerade på grund av dålig magkänsla. 

Svar på tråden Sambo otrogen med kollega