• Anonym (Bmi)

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Jag är själv överviktig och har nu ett bmi på 26. Jag har tidigare haft ett bmi på 30. Eftersom jag kämpat länge med min övervikt har jag träffat på många andra överviktiga både irl och online.

Det som slår mig är att väldigt många nöjer sig med att vara överviktiga, dvs ligga på bmi på 26-27 för går de ner till normalt bmi så blir de "för smala". Jag vet att bmi inte säger allt och de finns undantag men nu pratar jag om såpass många att alla inte kan vara undantag. Självklart blir det annorlunda om man har väldigt mycket muskler men de är inte heller dessa jag pratar om. 

Jag kämpar fortfarande med vikten och vill bli normalviktig och jag får ofta höra att jag inte borde gå ner mer och inte bli för smal men jag är ju överviktig. Är det någon form av självförnekelse eller har folk vant sig vid att så många är överviktiga nu för tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 13:45
    Jag pratar alltså om 20+ kg övervikt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 16:01
    Folk får självklart väga precis vad de vill. De jag hävdar är att ingen som inte är extremt vältränad är "för smal" om de ligger på ett normalt bmi.

• Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"
  • Ms H
    Aniiee skrev 2019-02-22 15:02:02 följande:

Det finns fler studier med tvärt om, kvinnor klarar sig BÄTTRE med ett lite högre BMI, dels frinns studier om att kvinnor klarar att bära och föda barn bättre och dels att de klara ålderdommen bättre och har lägre risk för hjärtinfarkt. Jag vet inte om det gälde män också.....

Midjemått och midja-höftkvot är mycket bättre mått om man inte är och nosar på bmi 30+ och inte är Arnold Schwarzenegger in his prime.

Hur ser gränserna ut för den kvoten?
  • Aniiee
    Ms H skrev 2019-02-22 15:49:22 följande:
    Hur ser gränserna ut för den kvoten?
    För kvinnor anses midja-hörftkvot runt 0.8 som hälsosamt, inklusive lite wiggle room åt båda hållen. För män är det runt 1.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Bmi)

Läste du ts? När jag gick ner från 95 -75 så var alla så positiva men nu när jag vill ner mer så har det bytts ut helt trots att jag fortfarande är överviktig.

Anonym (H) skrev 2019-02-22 14:40:05 följande:

Självklart är det ju inte bra att vara överviktig och att vara normalviktig är ju att föredra. Men å andra sidan så är det ju bra att de är nöjda med sin vikt och sina kroppar. Det drabbar ju bara dem om de blir sjuka i långa loppet och inte dig.

• Anonym (A2)
    Anonym (Bmi) skrev 2019-02-22 15:58:35 följande:

Läste du ts? När jag gick ner från 95 -75 så var alla så positiva men nu när jag vill ner mer så har det bytts ut helt trots att jag fortfarande är överviktig.

Men du skrev ju även detta, som anonym (H) svarade på:

Det som slår mig är att väldigt många nöjer sig med att vara överviktiga, dvs ligga på bmi på 26-27 för går de ner till normalt bmi så blir de "för smala".
  • Anonym (Bmi)
    Anonym (A2) skrev 2019-02-22 16:01:38 följande:
    Men du skrev ju även detta, som anonym (H) svarade på:

Det som slår mig är att väldigt många nöjer sig med att vara överviktiga, dvs ligga på bmi på 26-27 för går de ner till normalt bmi så blir de "för smala".
    Ja och jag hävdar att ingen är "för smal" om den inte är extremt vältränad om denne har ett bmi på 24.
  • Anonym (A2)
    Anonym (Bmi) skrev 2019-02-22 16:03:20 följande:
    Ja och jag hävdar att ingen är "för smal" om den inte är extremt vältränad om denne har ett bmi på 24.
    Det är din åsikt. De kanske tycker annorlunda. Varför bry dig, så länge de är nöjda?

Tycker du ska sluta bry dig om vad andra säger och själv bestämma vad du vill väga. Att andra tycker annorlunda är ingen kritik mot dig.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (A2) skrev 2019-02-22 16:06:21 följande:
    Det är din åsikt. De kanske tycker annorlunda. Varför bry dig, så länge de är nöjda?

Tycker du ska sluta bry dig om vad andra säger och själv bestämma vad du vill väga. Att andra tycker annorlunda är ingen kritik mot dig.
    Men de är ju inte nöjda...de säger att TS är för smal. Eller menar du "så länge du är nöjd"?
  • Anonym (overton)
    Aniiee skrev 2019-02-22 14:27:04 följande:

Intressant nog så kommer BMI-gränsen 25 för övervik från Viktväktarna. De lobbade på -50-talet att sänka gränsen (för kvinnor, som ju var deras målgrupp) från 27 till 25. Orsaken? Tja, de flesta medelklasskvinnor i USA låg mellan 24 och 27, så viktminskingsföretaget tjänade inte tillräkligt mycket pengar eftersom de flesta var normalviktiga.

De lyckades ju så en dag blev 2/3 av USAs medelklasskvinnor överviktiga utan att ha gått upp ett gram i vikt.

Har du en källa på det?
  • Åsa

Varför anser en del att normalvikt är "för tjockt"?
    Personliga uppfattningar.

Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"