• Anonym (Bmi)

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Jag är själv överviktig och har nu ett bmi på 26. Jag har tidigare haft ett bmi på 30. Eftersom jag kämpat länge med min övervikt har jag träffat på många andra överviktiga både irl och online.

Det som slår mig är att väldigt många nöjer sig med att vara överviktiga, dvs ligga på bmi på 26-27 för går de ner till normalt bmi så blir de "för smala". Jag vet att bmi inte säger allt och de finns undantag men nu pratar jag om såpass många att alla inte kan vara undantag. Självklart blir det annorlunda om man har väldigt mycket muskler men de är inte heller dessa jag pratar om. 

Jag kämpar fortfarande med vikten och vill bli normalviktig och jag får ofta höra att jag inte borde gå ner mer och inte bli för smal men jag är ju överviktig. Är det någon form av självförnekelse eller har folk vant sig vid att så många är överviktiga nu för tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 13:45
    Jag pratar alltså om 20+ kg övervikt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 16:01
    Folk får självklart väga precis vad de vill. De jag hävdar är att ingen som inte är extremt vältränad är "för smal" om de ligger på ett normalt bmi.

• Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"
  • misil
    Anonym (Hanna) skrev 2019-02-23 08:46:00 följande:
    Håller med om att normen har ändrats väldigt både på folks storlekar och vad man äter.

Däremot tror jag att det där med att funder på sitt utseende/sin vikt absolut fanns även då. Själv var jag tonåring på 80talet då ätstörningar började uppmärksammas på alvar men även personer födda på 20talet , 30talet osv som jag känner eller kännt har reföekterat mycket över vikt och ibland varit rent viktfixerade. Vet personer som är bortemot 90 nu och som bantat hela sina vuxna liv.
    Tyvärr har sjukdomar som orsakas av övervikt ökat dramatiskt i västvärlden sedan 80talet,övervikt har sedan många år tillbaka gått om rökning när det gäller dödlighet pga livsstilsval,och tyvärr finns det många som vill normalisera övervikt t,ex s.k fetmaaktivister vilket enligt mig kan jämföras med att försöka normalisera alkoholism.
  • Anonym (känner igen)

Hög igenkänningsfaktor!

Ligger på BMI 21 nu och mår toppen, haft denna vikt nåt år nu. Låg på runt 30 innan. Kring BMI 27 började folk hojta.

Tror en del är avundsjuka, och en del "hänger inte med" och blir genuint oroade. Gick ner långsamt på ett sunt sätt, men ändå så ojas det.

Riktigt drygt är det, jag ser helt normal ut, jag har inte en massa muskler så denna BMI passar mig fint, och jag mår uppenbarligen bra och håller vikten.

Verkar vara helt ok att häva ur sig nästan vad som helst mot ngn som är smal/normal. Får höra saker som "nä NU har du gått för långt, AKTA så du snart inte börjar se gammal ut, rynkig, ätstörd, ja vad som helst. När jag var fet sa ingen nånting direkt till mig.

• Anonym (Ida)
    Anonym (L) skrev 2019-02-23 07:47:52 följande:

Fast det är ju olika för olika personer. Jag har ett BMI på 20 och är relativt vältränad, styrketränar också varje dag. Är inte det minsta hungrig av att hålla min ganska låga fettprocent. Funderar på det här med setpoint och om den går att flytta, är inte påläst längre om det men det skulle ju kunna förklara varför du och jag får hungerkänslor vid så olika fettprocent som jag antar att vi har?

Jag har ingen hög fettprocent. Men däremot en hög vikt. Jag har magrutor och bulliga muskler på hela kroppen. Vid 65 kilo stod ådrorna ut på mage och armar. Jag var mager till min 164 cm längd. Men ligger fortfarande på ett högt BMI. Skulle aldrig kunna leva med den vikten. Åt 2000 kalorier om dagen och kände mig utsvulten.
  • tankfull
    Anonym (känner igen) skrev 2019-02-23 10:21:36 följande:

Hög igenkänningsfaktor!

Ligger på BMI 21 nu och mår toppen, haft denna vikt nåt år nu. Låg på runt 30 innan. Kring BMI 27 började folk hojta.

Tror en del är avundsjuka, och en del "hänger inte med" och blir genuint oroade. Gick ner långsamt på ett sunt sätt, men ändå så ojas det.

Riktigt drygt är det, jag ser helt normal ut, jag har inte en massa muskler så denna BMI passar mig fint, och jag mår uppenbarligen bra och håller vikten.

Verkar vara helt ok att häva ur sig nästan vad som helst mot ngn som är smal/normal. Får höra saker som "nä NU har du gått för långt, AKTA så du snart inte börjar se gammal ut, rynkig, ätstörd, ja vad som helst. När jag var fet sa ingen nånting direkt till mig.

Usch, jag förstår inte hur folk kan med att fälla såna kommentarer! Även om de är ovana vid att se dig som smal så är det ingen ursäkt till att hålla på och säga dumma grejer. Ta hand om dig och försök strunta i dumma kommentarer så gott det går! 

Min dotter är väldigt smal men vältränad. Hon ligger på ungefär 15 i BMI (14 till 19 är normalviktigt) och alltså på nedre gränsen vad det gäller normalvikt.
    Detta är ingenting som bekymrar mig eftersom dottern har massor av energi, men varje gång vi träffar mina syskons barn så börjar det pratas om hur tunn min dotter är ungefär som om det skulle vara något fel på henne. I jämförelse med syskonbarnen som är lite runda så ser ju dottern smal ut, men på hennes gymnastik ser alla tjejerna ut som hon gör. Allt beror på vem man jämför med. Skolsköterskan sa att det största problemet numera i Sverige är övervikt hos barn, hon var inte alls orolig för min dotters vikt.
  • Anonym (K)

Jag håller med dig TS, fetma normaliseras. Det är väl tjockisarna som gör det, för att de ska känna sig bra och få alla nyttiga att må dåligt.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-02-23 08:46:00 följande:

Håller med om att normen har ändrats väldigt både på folks storlekar och vad man äter.

Däremot tror jag att det där med att funder på sitt utseende/sin vikt absolut fanns även då. Själv var jag tonåring på 80talet då ätstörningar började uppmärksammas på alvar men även personer födda på 20talet , 30talet osv som jag känner eller kännt har reföekterat mycket över vikt och ibland varit rent viktfixerade. Vet personer som är bortemot 90 nu och som bantat hela sina vuxna liv.

Betydligt fler är överviktiga och feta idag jämfört med hur det var för bara på 80-talet. Även om folk bantade förr så var det ovanligt med fetma.
  • Anonym (Nope)
    Bunny on speed skrev 2019-02-23 09:31:24 följande:

Hur ser dina vänner ut om bmi 26/27 ger 20 kilos övervikt?

Normalt BMI för den som är 170 cm lång som väger 56 kilo. Den som väger 76 kilo och har samma längd har också normalt BMI. Det är väldigt stor skillnad på deras kroppars utseende.
  • Bunny on speed
    Anonym (Nope) skrev 2019-02-23 16:03:30 följande:

Normalt BMI för den som är 170 cm lång som väger 56 kilo. Den som väger 76 kilo och har samma längd har också normalt BMI. Det är väldigt stor skillnad på deras kroppars utseende.

Definierar du det som övervikt?

Vid vilken längd ger bmi 27, 20 kilos övervikt mot bmi 25?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Nope)
    Bunny on speed skrev 2019-02-23 16:23:44 följande:

Definierar du det som övervikt?

Vid vilken längd ger bmi 27, 20 kilos övervikt mot bmi 25?

Det är per definition inte övervikt men för min kropp och min hälsa så är det övervikt. Jag mår mycket bättre av att väga 56 kilo än 76.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nope) skrev 2019-02-23 15:59:19 följande:

Betydligt fler är överviktiga och feta idag jämfört med hur det var för bara på 80-talet. Även om folk bantade förr så var det ovanligt med fetma.

Ja absolut, håller med om den delen. Var bara det där om att mor inte tänkte på vikt då som jag reagerade på, att det inte var allmängiltigt, att det fanns gott om folk som tyckte att de var gör tjocka även då (och många av dessa var förstås smala), dvs att ätsörningar och liknande inte är npt nytt. Var ett litet ot sidospår.
  • Anonym (Bmi)

Jag har inte skrivit att att de med bmi 26-27 har 20 kilos övervikt. Läs igen.

Jag menar att många har 20+ övervikt och anser sig vara smala.

• Glinda från Oz
    Anonym (Bmi) skrev 2019-02-24 16:49:10 följande:

Jag har inte skrivit att att de med bmi 26-27 har 20 kilos övervikt. Läs igen.

Jag menar att många har 20+ övervikt och anser sig vara smala.

Folk förnekar och blundar det är lättare än se sig själva som det är, de som ständigt tjatar om sin vikt (oavsett om de anser att de är smala eller tjocka) mår troligtvis ganska dåligt av det också. Jag har inget behov att att andra ska säga att de är tjocka och göra någon slags avbön, jag har inget att göra med deras vikt, men det är bara larvigt om de börjar berätta hur smala de är.
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"