• Anonym (Bmi)

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Jag är själv överviktig och har nu ett bmi på 26. Jag har tidigare haft ett bmi på 30. Eftersom jag kämpat länge med min övervikt har jag träffat på många andra överviktiga både irl och online.

Det som slår mig är att väldigt många nöjer sig med att vara överviktiga, dvs ligga på bmi på 26-27 för går de ner till normalt bmi så blir de "för smala". Jag vet att bmi inte säger allt och de finns undantag men nu pratar jag om såpass många att alla inte kan vara undantag. Självklart blir det annorlunda om man har väldigt mycket muskler men de är inte heller dessa jag pratar om. 

Jag kämpar fortfarande med vikten och vill bli normalviktig och jag får ofta höra att jag inte borde gå ner mer och inte bli för smal men jag är ju överviktig. Är det någon form av självförnekelse eller har folk vant sig vid att så många är överviktiga nu för tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 13:45
    Jag pratar alltså om 20+ kg övervikt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 16:01
    Folk får självklart väga precis vad de vill. De jag hävdar är att ingen som inte är extremt vältränad är "för smal" om de ligger på ett normalt bmi.

• Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"
  • Anonym (overton)
    Aniiee skrev 2019-02-22 23:10:42 följande:
    Någonstans. Var inte igår direkt jag läste detta. Kan kanske ruskas fram...
    Anonym (Nope) skrev 2019-02-22 22:59:37 följande:
    Du brukar vara påläst. Det stämmer inte.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index
    Att det inte står något i den svenska wikiartikeln om BMI säger ju inte att det inte stämmer, men självklart kan jag ju minnas fel. Dock tror jag att jag har länkat om det förut på forumet.

Men vi får väl se om jag hittar var jag läste det. Förmodligen någon tidning....
    Jag frågar då jag direkt gick in själv på google och försökte hitta den informationen och hittade exakt noll resultat. Vilket är väldigt ovanligt, t.o.m extrema konspirationsteorier brukar ha källor. Därför vore det väldigt intressant om du hade källan. Annars kanske du bara minns fel, kanske blandat ihop två olika saker?
    Aniiee skrev 2019-02-22 23:40:05 följande:
    Inte exakt vad jag minns att jag har läst, men..... av senare dato.... saxat från wiki, det med, länkar till studier finns på sidan.
    It is not clear where on the BMI scale the threshold for overweight and obese should be set. Because of this the standards have varied over the past few decades. Between 1980 and 2000 the U.S. Dietary Guidelines have defined overweight at a variety of levels ranging from a BMI of 24.9 to 27.1. In 1985 the National Institutes of Health (NIH) consensus conference recommended that overweight BMI be set at a BMI of 27.8 for men and 27.3 for women.
    In 1998 a NIH report concluded that a BMI over 25 is overweight and a BMI over 30 is obese.[51] In the 1990s the World Health Organization (WHO) decided that a BMI of 25 to 30 should be considered overweight and a BMI over 30 is obese, the standards the NIH set. This became the definitive guide for determining if someone is overweight.
    The current WHO and NIH ranges of normal weights are proved to be associated with decreased risks of some diseases such as diabetes type II; however using the same range of BMI for men and women is considered arbitrary, and makes the definition of underweight quite unsuitable for men.[52]
    One study found that the vast majority of people labelled 'overweight' and 'obese' according to current definitions do not in fact face any meaningful increased risk for early death. In a quantitative analysis of a number of studies, involving more than 600,000 men and women, the lowest mortality rates were found for people with BMIs between 23 and 29; most of the 25?30 range considered 'overweight' was not associated with higher risk.[53]

Jag kanske bara är trött men jag hittar inget om att viktväktarna bestämt definitionen för övervikt gällande bmi där? Att seriösa organisationer som WHO och NIH ändrat sina definitioner under historien har ju en väldigt annorlunda implikation än att viktväktarna bestämt det vilket får det att låta som att en vinstdrivande viktklubb satt gränserna för sina egna vinsters skull. 
  • Anonym (mor)

Som man kunnat se i teve hur stora frodiga svarta kvinnor som väger runt 200+ kilo kallar en väninna som gått ner till 100 för "skinny".

• Anonym (Ida)
    Slutetärbörjanpånågotnytt skrev 2019-02-22 23:03:42 följande:

Det ska bli intressant hur min omgivning kommer se på mig i framtiden.

Tills för 3-4 månader sedan har jag varit en av dom som accepterat att jag alltid varit större än andra, eller "tjock", fet, kraftig....

För 3-4 år sedan så hade jag ett BMI på 39.
    För 3 månader sen fick jag nog och fick en "nu får det vara nog" känsla när jag låg på 36.5BMI. 

Varför ska jag acceptera att jag är fet när jag vill vara vältränad och alltid avundats vältränade personer. Nu ska jag bli en av dom jag sett upp till tidigare. Och den som hindrar mig eller försöker få mig att förbli fet kan dra åt helvete :)

Har gått ner till under 30 BMI nu på dessa 3 månader och får komplimanger av kollegor och kompisar som märker förändringen. Hittills inget negativt men jag har ju en bit kvar till benrangel.

Man kan vara Vältränad och stor. Man behöver inte vara smal för att vara vältränad. Det är bara att börja träna.

Jag har ett BMI på 26, men jag är mycket vältränad. Kan springa en mil, men framförallt är jag väldigt stark och gymmar varje dag. 

Om jag skulle gå ned 5 kilo till så är det en vikt jag inte skulle kunna hålla. Har provat det och jag var konstant hungrig. När du blir smalare så måste du sänka kaloriintaget och hungern och suget kommer inte försvinna bara för att kilona försvinner. Jag skulle gå runt på en konstant diet och känna mig matt och orkeslös.
    Det är något folk inte tänker på. Som tjock som ska bli smal så kommer du behöva banta för resten av ditt liv, även när du nått din målvikt. Därför är det bättre att lägga sig på en vikt som du känner att du kan hålla. 

Din kropp kommer alltid att sträva efter att vara "tjock" tyvärr.
  • Anonym (Självklart)

Tidigare hade jag ett Bim på 23,6 och var väl hyfsat ok med det. Hade kanske velat tappa 2-3 kg.

Sen blev jag sjuk, vilket gjort att jag nu har ett Bim på 18.5- 18.6. Enligt BMI är jag fortfarande normalviktig. Men jag känner mig långt ifrån normalviktig. Jag känner mig mager, oattraktiv på de flesta punkter på min kropp. I läkarjournaler beskrivs jag som magerlagd.

Detta klär inte mig och jag kan inte göra ett skit åt saken.

Så självklart kan man tycka att man är för smal när man har normalt bmi. Man kan även tycka att man är precis lagom och ser bra ut med ett Bim på 26-27.

Förstår inte alls ditt resonemang.

• Anonym (Hanna)

Det är väl inte jättekonstigt att ha ett utseende som man föredrar och vilja se ut så?

Fast jag tror att en vanligare orsak är att man tycker att ansträngningarna man behöver göra för att tex behålla bmi 26 räcker. Kanske innebär ett lägre bmi för stora uppoffringar i det vardagliga livet för att man ska tycka att det är värt det. Och om man dessutom tycker att det är snyggare med lite hull är väl det kanske n eNklare förklaring att lyfta utåt.

• Anonym (L)
    Anonym (Ida) skrev 2019-02-23 06:40:07 följande:
    Man kan vara Vältränad och stor. Man behöver inte vara smal för att vara vältränad. Det är bara att börja träna.

Jag har ett BMI på 26, men jag är mycket vältränad. Kan springa en mil, men framförallt är jag väldigt stark och gymmar varje dag. 

Om jag skulle gå ned 5 kilo till så är det en vikt jag inte skulle kunna hålla. Har provat det och jag var konstant hungrig. När du blir smalare så måste du sänka kaloriintaget och hungern och suget kommer inte försvinna bara för att kilona försvinner. Jag skulle gå runt på en konstant diet och känna mig matt och orkeslös.
    Det är något folk inte tänker på. Som tjock som ska bli smal så kommer du behöva banta för resten av ditt liv, även när du nått din målvikt. Därför är det bättre att lägga sig på en vikt som du känner att du kan hålla. 

Din kropp kommer alltid att sträva efter att vara "tjock" tyvärr.
    Fast det är ju olika för olika personer. Jag har ett BMI på 20 och är relativt vältränad, styrketränar också varje dag. Är inte det minsta hungrig av att hålla min ganska låga fettprocent. Funderar på det här med setpoint och om den går att flytta, är inte påläst längre om det men det skulle ju kunna förklara varför du och jag får hungerkänslor vid så olika fettprocent som jag antar att vi har?
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (A) skrev 2019-02-22 13:44:31 följande:

Ja det handlar om att de har en helt skev syn på vad en normalkroppsform är. Det finns så många överviktiga människor idag, både bland barn och vuxna, att folk vant sig vid att se folk med övervikt och numer även ser det som det normala.

Ja. Tror det är så. Så många är tjocka så de som har hälsosam vikt/normalvikt anses för smala.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2019-02-23 08:22:51 följande:
    Ja. Tror det är så. Så många är tjocka så de som har hälsosam vikt/normalvikt anses för smala.
    Om man ser en svensk film från 70-talet så slås man av alla "magra" människor i gabardinbyxor....*typ*. INNAN snabbmatskedjorna och överflödet av billiga snacks och läsk så var det normala att vara smal och inget konstigt alls. Minns inte att jag NÅGONSIN i min ungdom funderade på min egen, eller andras, vikt.
    Det är inte SÅ himla länge sedan som man i en syskonskara på tre kunde dela på ett litet glasspaket samt en 33 cl läsk! och inget konstigt alls.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (mor) skrev 2019-02-23 08:38:00 följande:

Om man ser en svensk film från 70-talet så slås man av alla "magra" människor i gabardinbyxor....*typ*. INNAN snabbmatskedjorna och överflödet av billiga snacks och läsk så var det normala att vara smal och inget konstigt alls. Minns inte att jag NÅGONSIN i min ungdom funderade på min egen, eller andras, vikt.

Det är inte SÅ himla länge sedan som man i en syskonskara på tre kunde dela på ett litet glasspaket samt en 33 cl läsk! och inget konstigt alls.

Håller med om att normen har ändrats väldigt både på folks storlekar och vad man äter.

Däremot tror jag att det där med att funder på sitt utseende/sin vikt absolut fanns även då. Själv var jag tonåring på 80talet då ätstörningar började uppmärksammas på alvar men även personer födda på 20talet , 30talet osv som jag känner eller kännt har reföekterat mycket över vikt och ibland varit rent viktfixerade. Vet personer som är bortemot 90 nu och som bantat hela sina vuxna liv.
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2019-02-23 08:38:00 följande:

Portionerna var mycket mindre, vi har gamla kokböcker som jag roar mig att läsa ibland och många portioner skulle nog räknas som förrätt idag
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"