• Kjell2

    23 dagar sedan jag träffade min son..

    elliss skrev 2019-02-26 13:15:30 följande:
    Personligen låter det som att något inte stämmer i denna historia. Säger jag inte för att vara elak eller ifrågasätta utan att det svenska rättsamhället/systemet tillåter att en förälder håller kvar ett barn hemma hos sig som ska vara hos den andre föräldern i 23-30 dagar utan att varken polis eller socialtjänsten går in och hämtar barnet låter väldigt konstigt. Har sett en likande situation och där var både polis och socialjouren på väg att hämta barnet då mamman i detta fall blev skrämd och till slut sa att hon var på väg tillbaka med barnet. Och detta var inom 6 timmar.
    Inte nödvändigtvis, är det GV och inget fasställt umgängesschema är det inte direkt förbjudet att behålla barnet till 100%. Behövs en del i så fall för att det ska bli tal om polishämtning eller tvångsbeslut från soc. Den andra föräldrerna måste driva ärendet för att något ska hända och även driva det hårt med stämningar, yrkanden på snabbeslut, orosanmälning odyl. Framförallt om den andra förälderna totalobstruerar men inte direkt låter barnet fara illa.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:17:27 följande:

    Var på möte 7/2 på soc, då pappan lämnat in orosanmälning. 8/2 skulle min vecka börja, men fick mail om att han skulle hålla sonen. Jag har inte legat lågt direkt, jag har nog aldrig ringt runt till myndigheter så mycket som jag gjort nu för att få hem sonen. Socialtjänst, socialjour, polis, tingsrätten, skolan och advokat.


    Det som krävs om inte barnet far direkt illa är ett tingsrättsbeslut. Det kan bara fås om man stämmer och lämpligtvist yrkar på snabbeslut. Att bara kontakta soc, polis räcker sällan, speciellt om den andra föräldren totalobstruerar.

    När skickade du en stämmning till tingsrätten och vad yrkade du på?


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:13:34 följande:
    Tyvärr är det så, varsågod att ring själv & kolla.

    Eftersom vi har gemensam vårdnad och en överenskommelse om växelvis boende så kan dom inte göra något. Man måste ha en verkställande dom om v-b för att dom ska kunna gå in och hämta honom.

    Som jag skrev innan, socialtjänsten försöker få tag i pappan men han svarar inte/har telefonen avstängd/klickar samtalen.

    Polisen var till och med hem till honom, när vi (med inrådan från soc och polis) var där och knackade på. Polisen sa ännu en gång att dom inte har några befogenheter att gå in och hämta barnet.

    Jag måste sköta allt -by the book- så nu är en stämningsansökan inlämnad.
    Hade ni haft ett av familjerätten eller tingsrätten fastställt umgängesschema hade det blivit mycket enklare för dig. Hoppas någon läser detta och tar lärdom. Även om man är överrens om allt så fastställ umgänget!
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:43:36 följande:

    Det var det jag gjorde först. När jag kontaktade advokaten så blev det bättre och saker hände.

    Stämningen lämnade min advokat in igår.


    Så det tog nästan fyra veckor att få iväg en stämning? Hade du varit smart hade du gjort det snabbare. Nu kommer du troligtvis få vänta några veckor till medans tingsrättens kvarnar maler och det blir en förhandling.Sen förstår jag att det kanske inte är det första man tänker på.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:46:43 följande:
    Fast, vårt umgängesschema funkade ju fram till 8/2, så vi behövde ju inget. Okej att han hade mig blockad osv, men varannan vecka funkade.

    Det är mycket man måste lära sig den -hårda vägen- och det här blev väl min läxa.
    Ja, det funkade men var inte fastställt. Ett fastställt umgängesschema är en sorts försäkring, behövs inte så länge man är överrens och allt funkar, men väldigt bra att ha om det blir konflikt.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 15:10:38 följande:
    Okej, det kanske hade kunnat gå snabbare, men det är svårt när man bara blir runtskickad, ska samla in bevis och få massor av olika information hur jag ska/bör göra. Hitta en bra advokat som har tid för ett möte i sin fullspäckade kalender, samtidigt som jag har ett heltidsjobb att sköta.

    Men, nu blev det som det blev och saker rullar..
    Jag förstår, speciellt som det kanske inte är det mest välkända området.

    Hoppas allt slutar bra. I många fall brukar motparten börja sprattla när det kommer en stämning. Då gäller det att inte vara vek och dra tillbaka stämningen efter lite tomma löften utan att låta stämningen ligga kvar till det finns ett fastställt schema som följs.

    Ta ett rejält snack med din advokat och någon från familjerätten du har förtroende för och försöka komma fram till en bra lösning kring vårdnad, umgänge mm så du vet vad ditt mål är.


  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-27 08:42:09 följande:
    jag kan säga, att detta stämmer visst, att en förälder kan hålla barnet ifrån den andra, utan att någon ingriper. Har man gv så gör inte polis eller socialtjänst något! Jag är själv i samma situation, och har försökt med polis och socialtjänst. Men får bara till svar, att så länge det är gemensam vårdnad, så kan dom inte ingripa. Du kan pröva själv och ringa polisen, och fråga dom, om dom ingriper om en förälder håller barnet ifrån den andra? Så jo. Man får faktiskt ingen hjälp av samhället i sådana här fall....
    Man kan få hjälp men då krävs det att man driver fram ett domstolsbeslut.

    Så länge det är GV och inget fastställt umgängesschema, under förutsättning att barnet inte far rejält illa, så finns det ingen rättslig grund för ett tvångsförfarande.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-28 08:49:14 följande:
    Är det brottsligt? Eller blir det typ mened när man kommer till rätten?
    Att ljug för sin advokat är inte brottsligt, bara dumt. Sen kan advokaten ledsna och avsäga sig uppdraget.

    Att ljuga under ed i rätten är straffbart.
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-28 18:28:47 följande:

    27 dagar idag.

    Överenskommelse om att jag skulle hämta sonen kl 16 idag hos pappan.

    När jag kommer dit, och hans tjej ser att jag är där så drar dom ner persiennerna. Efter ett tag ser jag att persiennerna öppnades och hon tog fram mobilen och antagligen filmade mig.

    (Jag gjorde inget, satt bara i bilen och väntade. Parkeringen är typ 20 meter från deras fönster.)

    Efter ca 30 minuter kommer en polisbuss och polisbil. Jag går ut och pratar med dom, men dom kan inte göra något, eftersom han säger att vi inte har någon överenskommelse, trots att jag visade mailkonversationen mellan våra advokater.

    Han -kanske- går med på att jag hämtar honom imorgon.


    Ha ingen konversation med honom. Hänvisa till din advokat. Just nu leker han med dig.
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-28 18:44:27 följande:

    All kontakt sker via våra advokater.


    Så din advokat meddelade dig att du kunde hämta barnet hemma hos honom idag? Och det hade din advokat fått från hans advokat?
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-28 19:09:49 följande:

    Ja, min advokat vidarebefordade det mailet där överenskommelsen stod.


    Bra! Dels är det bättre dokumenterat och dels blir det en fråga för hans advokat.
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-28 22:25:48 följande:
    Pappan har gått med på att lämna sonen till mig, och han hämtar på måndag efter skolan. Min advokat skrev även att: På fredag hämtar jag igen, då min vecka börjar, och vi fortsätter med växelvis boende. Vet inte om han okat det eller inte.

    Pappan bestämde även att min sambo inte får vara hemma när sonen kommer imorgon. Pappan säger nu helt plötsligt att min sambo slagit sonen, vilket aldrig hänt. Han är ledsen över hela situationen liksom. Han har ju längtat nästan lika mycket som jag, och nu kommer dessa anklagelser.

    För att citera sambon: Jag vågar inte träffa honom, tänk om han ramlar ute eller nåt och får ett märke, då kommer jag bli anklagad för det också. Jag saknar honom jättemycket, men vill inte träffa honom förrän allt är utrett.

    Kommer ge massor av kärlek, han kommer få bestämma mat och fredagsmys, som alltid de fredagar jag hämtar honom.

    Jag kommer ju inte att sitta och oja mig eller ställa frågor. Men OM han säger något, det är då jag blir osäker.
    Rådfråga kring alla svar med din advokat och låt advokaten svara.

    Låt inte pappan bestämma vad som händer under tiden sonen är med dig, din tid-> du bestämmer.

    Försök driva fram en träff på familjerätten för att fixa ett fastställt umgängesschema.
    Troligen bra om du låter stämningen ligga kvar.
    Stötta din sambo i att bara var en normal bonuspappa.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-03-01 10:36:07 följande:
    Ska prata med advokaten idag.

    Jag är bara rädd att om sambon är hemma, så kommer han ljuga ihop något och fortsätta förbjuda mig att ha sonen.

    Jag hämtar sonen 17, så då är det nog inte läge för en träff hos familjerätten.
    Hur ska han få reda på att sambon är hemma?
    Han kan inte förbjuda dig att träffa sonen, han kan undanhålla sonen från dig
    Tänker du forstätta var en spratteldocka i han samling och vika ner dig för hans påhitt för att kontrollera dig?

    Just nu har han hittat en metod för att kontoller dig. Du måste sluta sprattla!

    Familjerätten är inte för idag. Be advokaten ordna ett möte med familjerätten med syfte att få ett fastställt umgängesschema. 

  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-03-01 10:52:52 följande:
    Sonen kommer ju förmodligen berätta det på måndag.

    Jag vill ju bara träffa sonen, därför sprattlar jag.

    Sen vill jag ju göra allt -by the book- så jag inte får massa skit sen att jag brutit mot överenskommelser osv.

    Stämningsansökan är ju inne, den har fått ett målnummer så det är ju nära. Är det någon idé då att få ett fastställt umgängesschema.
    Eftersom det inte finns någon överrenskommelse kan du inte bryta mot något. Om du nu inte har sprattlat i hans snöre och lovat något dumt.

    Ett fastställt umgängesschema är alltid bra, stäm av med din advokat.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-03-01 11:19:38 följande:
    Jo, men överenskommelse har vi ju nu. Jag ska hämta sonen om inte sambon kommer vara hemma.

    Igår lämnade han inte sonen till mig, för dom påstod att jag hade min sambo med mig i bilen.
    Du ser, han driver med dig. Oavett vad du gör kommer han fortsätta hitta på orsaker att förvägra dig sonen och på så sätt ha kontroll över sin sprattelgumman. BOHICA

    Du bör ta ett rejält snack med din advokat för att lägga upp en långsikigt plan hur ni ska nå ett vettigt mål. Just nu tänker du kortsiktigt och på så sätt sprattlar du vidare i hans grepp.


  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-03-01 11:50:32 följande:
    Polisen kollade ju i min bil att jag var själv. Dom gick in och pratade med honom, men då sa han helt plötsligt att det inte fanns någon överenskommelse.
    Lite förenklat:
    Det enda polisen kommer agera på(*) är om det finns ett domstolsbeslut på verkställighet. Det kan du endast få om det finns ett fastställt beslut om umgänge.

    Det spelar alltså ingen roll hur många vittnen, papper mm du har kring en överrenskommelse. Polisen tar till tvångsmedel först efter ett domstolsbeslut på verkställning.

    (*) Undantag om barnet är i akut fara att utsättas för våld och liknande. Lång frånvaro från en förälder räknas inte.
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-03-01 21:53:14 följande:

    TJUGOÅTTA DAGAR OCH SONEN ÄR HOS MIG!!!


    Skönt! Skulle inte förvåna mig om hans advokat förklarat ett och annat för honom.

    Gör nu en plan hur ni ska få till ett fastställt umgängesschema.
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-08 05:40:19 följande:
    Jag var hos advokat. Gratis rådgivning en timme. De kunde inte ta sig an detta, då det var stort. Vi har inget fastslaget i tingsrätt. Har inte ens kommit dit. Jag vet inte vad soc säger än. Har varit på två samtal där. O det pågår utredning.
    Du bör ordna ett ombud som kan hjälpa dig. Det lär kosta en del, kolla din hemförsäkring
Svar på tråden 23 dagar sedan jag träffade min son..