• Anonym (Oense)

Skor till barn

Hur många par vårskor behöver egentligen ett förskolebarn i 2-3årsåldern? Vi är lite oense här hemma. Barnet i fråga har idag, nu till våren, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar och gympaskor som inte alls är vattentäta. Förälder nummer ett tycker att det räcker gott och väl. Förälder nummer två håller inte med utan vill lägga till en vattentät, lite varmare gympasko. Den som finns idag har mesh på ovansidan och släpper således in minsta vattendroppe.

Vad behövs egentligen?

• Svar på tråden Skor till barn
  • Anonym (mamma)

Vi har bara kört på vanliga gummistövlar och gympaskor. Är det torrt och fint används gympaskorna. Är det blött blir det gummistövlar, eventuellt med en tjockare strumpa om det är lite kallt. Slår det till och blir riktigt kallt en dag så används vinterkängorna. 

Har ingen lust att lägga pengar på 3-4 olika skor varje säsong som byts ut varje år eftersom barnet växer.  

• Anonym (P)

Självklart behövs ett par vanliga skor. Skor med mesh är ju mer som stadiga sandaler.

• LFF

Så länge det är lite halvkallt och blött ute har mina antingen sina vinterskor eller fodrade gummistövlar (två 5-åringar). När våren börjar närma sig lite mer på allvar kommer de ha gympaskor och vanliga gummistövlar att alternera mellan. Så här har det varit nu i flera år. Så mitt svar är "två par". Gummistövlar när det är blött ute. 

• Anonym (Johanna)

Vi har fodrade gummistövlar, vanliga stövlar, ett par gympaskor till förskolan och ett par gympaskor för icke lek (affären, resurang, besök).

• Pope Joan II
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-25 22:12:07 följande:

Hur många par vårskor behöver egentligen ett förskolebarn i 2-3årsåldern? Vi är lite oense här hemma. Barnet i fråga har idag, nu till våren, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar och gympaskor som inte alls är vattentäta. Förälder nummer ett tycker att det räcker gott och väl. Förälder nummer två håller inte med utan vill lägga till en vattentät, lite varmare gympasko. Den som finns idag har mesh på ovansidan och släpper således in minsta vattendroppe.

Vad behövs egentligen?

Hur är det ens en sak som föräldrar behöver vara överens om? Den som tycker att barnet ska ha någon komplettering i garderob eller utrustning går väl bara och köper det?
  • Anonym (Oense)
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 16:10:33 följande:
    Hur är det ens en sak som föräldrar behöver vara överens om? Den som tycker att barnet ska ha någon komplettering i garderob eller utrustning går väl bara och köper det?
    Det är väl självklart att vi talar igenom inköp till vårt barn? Vi är båda ansvariga och intresserade av vad barnet har på kroppen och fötterna. 
  • LFF
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 16:10:33 följande:
    För mig är det något man självklart diskuterar, precis som många andra inköp.
  • Pope Joan II
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 16:15:34 följande:
    Det är väl självklart att vi talar igenom inköp till vårt barn? Vi är båda ansvariga och intresserade av vad barnet har på kroppen och fötterna. 
    För mig låter det jättekonstigt att ha ett samtal om en sådan sak. Tanken har aldrig ens slagit mig att jag skulle fråga mina barn pappa eller min man innan jag anskaffar något till ungarna som jag tycker att de behöver ha eller som jag vill att de ska ha. 

Att vi alla, precis som ni, varit både ansvariga och intresserade av vad barnen haft på kroppen och fötterna har inte med den saken att göra. Den som tycker att något behövs köper det.  
  • Anonym (Oense)
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 16:22:57 följande:
    För mig låter det jättekonstigt att ha ett samtal om en sådan sak. Tanken har aldrig ens slagit mig att jag skulle fråga mina barn pappa eller min man innan jag anskaffar något till ungarna som jag tycker att de behöver ha eller som jag vill att de ska ha. 

Att vi alla, precis som ni, varit både ansvariga och intresserade av vad barnen haft på kroppen och fötterna har inte med den saken att göra. Den som tycker att något behövs köper det.  
    Det får stå för dig. Vi har ett gemensamt intresse i vårt barn och pratar om inköp, både stora och små. 
  • Pope Joan II
    LFF skrev 2019-02-26 16:21:12 följande:
    För mig är det något man självklart diskuterar, precis som många andra inköp.
    Barnskor? Jaha. Ja, det är kanske vanligare än vad jag förstått då. 

Hur som helst verkar det ju inte - i alla fall inte i ts fall - vara en särskilt framgångsrik strategi. Det fungerar tydligen inte att samtala om saken eftersom hen frågar andra hur de/vi gör. Inte utan att jag undrar hur kompromissen kommer att se ut. Barnet får kanske en ny sko.
Svar på tråden Skor till barn