• Anonym (Oense)

Skor till barn

Hur många par vårskor behöver egentligen ett förskolebarn i 2-3årsåldern? Vi är lite oense här hemma. Barnet i fråga har idag, nu till våren, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar och gympaskor som inte alls är vattentäta. Förälder nummer ett tycker att det räcker gott och väl. Förälder nummer två håller inte med utan vill lägga till en vattentät, lite varmare gympasko. Den som finns idag har mesh på ovansidan och släpper således in minsta vattendroppe.

Vad behövs egentligen?

• Svar på tråden Skor till barn
  • Pope Joan II
    Anonym (fanny) skrev 2019-02-26 17:00:06 följande:
    Så är du skilj från pappan också.....

Ts! Satsa på fodrade gummistövlar som ni inte är rädda om och sedan ett par promenadskor för riktig vår. Så små barn brukar inte vara så kräsna ;)
    Det är jag. Vi blev vänner snarare än älskande mot slutet av ett mycket långt och lyckligt äktenskap. Vi är fortfarande väldigt goda och nära vänner, man kan säga att vi har en mycket lång och lycklig efteräktenskaplig vänskap. 

Men din slutsats är alltså att vi skildes oss för att vi inte förde samtal kring vems åsikt om skoinköp som skulle vara vägledande? Att den av oss som tyckte att det behövdes köpas något gjorde det tänker du dig var förödande för vårt äktenskap? 
  • Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 16:53:20 följande:

Vad är löjligt? Vi är inte helt ense eftersom vi inte ver behov. Till nästa barn vet vi, säkerligen behov varför frågan inte är relevant. Vad mer är löjligt med att inte veta och rådfråga? Dumheter!

Till er som svarat på frågan - tack!

Du fattar ju verkligen inte. Den som tycker ungen behöver ett par skor till-KÖP! Och den andra behöver inte bry sig. Det är SKOR det handlar om inte en jordenruntresa.
  • Anonym (H)
    Anonym (fanny) skrev 2019-02-26 17:00:06 följande:

Så är du skilj från pappan också.....

Ts! Satsa på fodrade gummistövlar som ni inte är rädda om och sedan ett par promenadskor för riktig vår. Så små barn brukar inte vara så kräsna ;)

Så de skulle vara skilda pga att de inte diskuterade varenda litet inköp till barnen. Tilllåt mig skratta. Med säkerhet större risk att man skiljer sig om man Inte kan ta sig rätten att bestämma småsaker själv. Herregud snacka om att vara fastklistrade vid varandra.
  • Anonym (Oense)
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 17:02:57 följande:

Kände du dig nedtryckt av det jag skrev? Allvarligt?

Om ni är två föräldrar och en av er anser att barnet behöver att par skor till så är det ju, i alla fall i mina ögon, ganska nertryckande om den andre hellre tar råd av främlingar än allierar sig med medföräldern. Inte för att jag vet vem av er som tycker att barnet bör få ett par skor, men ändå - hela saken är ju tämligen diskvalificerande.

Det du säger är ju att i ert förhållande så pratar ni igenom saker för att barnen är ert gemensamma intresse (samtidigt som du insinuerar att våra ungar inte är något gemensamt intresse, vilket ju blir roligt i sammanhanget), medan det du gör - startar en tråd om att ni är oense - visar på att det är omgivningen som är förtroendeingivande och rådgivande. 

Nåväl. Each to their own. Sort of. 

Det här är nästan komiskt! Min partner råkar vara medveten om att jag kollade med mer erfarna föräldrar här när vi själva inte vet. Eftersom ingen av oss vet, är självklart andras åsikter av stort värde.

Oense betyder för övrigt att en tror att det föreligger ett behov, medan en inte tror det. Inte att vi kastar stolar på varandra och vrålar för att få vår vilja fram.

För övrigt känns det otroligt oekonomiskt att lägga en tusenlapp på nya skor som kanske bara används tre veckor i mars. Därav både diskussion och fråga.

Du är otroligt nedlåtande i dina svar. Det är oändligt svårt att inte svara med samma ton.
  • Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 17:15:31 följande:

Det här är nästan komiskt! Min partner råkar vara medveten om att jag kollade med mer erfarna föräldrar här när vi själva inte vet. Eftersom ingen av oss vet, är självklart andras åsikter av stort värde.

Oense betyder för övrigt att en tror att det föreligger ett behov, medan en inte tror det. Inte att vi kastar stolar på varandra och vrålar för att få vår vilja fram.

För övrigt känns det otroligt oekonomiskt att lägga en tusenlapp på nya skor som kanske bara används tre veckor i mars. Därav både diskussion och fråga.

Du är otroligt nedlåtande i dina svar. Det är oändligt svårt att inte svara med samma ton.

Tusenlapp på vattentäta skor till en tvååring? Du har verkligen ingen koll. Googla så ska du se att du hittar jättebra skor för under 300. Så
  • Pope Joan II
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 17:15:31 följande:

För min del får du svara hur du vill, det är inte jag som känner mig nertryckt. Jag har heller aldrig vare sig trott eller sagt något om att ni skulle kasta stolar på varandra och vråla. 

Hur som helst hade jag köpt skorna, och det hade jag gjort utan att konferera om det innan. Helt bagatellartat ärende i mitt tycke. 
  • Alexi
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 16:22:57 följande:

För mig låter det jättekonstigt att ha ett samtal om en sådan sak. Tanken har aldrig ens slagit mig att jag skulle fråga mina barn pappa eller min man innan jag anskaffar något till ungarna som jag tycker att de behöver ha eller som jag vill att de ska ha. 

Att vi alla, precis som ni, varit både ansvariga och intresserade av vad barnen haft på kroppen och fötterna har inte med den saken att göra. Den som tycker att något behövs köper det.  

Vi diskuterar alla dyrare plagg. Riktigt bra vårskor och vinterskor kostar ju 500-1000 kr så då pratar vi om val av märke och modell osv. Däremot strumpor köper jag ju så klart när jag tycker det behövs.
  • Anonym (H)
    Alexi skrev 2019-02-26 17:32:40 följande:

Vi diskuterar alla dyrare plagg. Riktigt bra vårskor och vinterskor kostar ju 500-1000 kr så då pratar vi om val av märke och modell osv. Däremot strumpor köper jag ju så klart när jag tycker det behövs.

Viking eller kavat har riktigt bra skor för ca 300. Att köpa skor för 1000 kr är ju totalt onödigt.
  • Anonym (Oense)
    Anonym (H) skrev 2019-02-26 17:42:16 följande:
    Viking eller kavat har riktigt bra skor för ca 300. Att köpa skor för 1000 kr är ju totalt onödigt.
    Nej, vi prioriterar bra skor, så för oss är det inte det minsta onödigt. Applicera inte dig på andra.
  • Anonym (Oense)
    fluu skrev 2019-02-26 16:56:51 följande:

I den åldern hade hon allvädersstövlar(som liksom fångade upp de flesta väder) till när det var kallare, blött och geggigt och ett par vanliga gympadojor(eller snarare ett par för hemmabruk och ett för dagisets leråker ) till när det var varmare och torrare. Nu som skolunge har hon ett par rejälare kängor till vårvintern och ett par vanliga gympadojor till varmare vår/höst. Och ett par gummistövlar då.

Ja, det låter ju inte orimligt. Barnet badar mer eller mindre i lerpölar nu Tyst
Svar på tråden Skor till barn