• Anonym (Oense)

Skor till barn

Hur många par vårskor behöver egentligen ett förskolebarn i 2-3årsåldern? Vi är lite oense här hemma. Barnet i fråga har idag, nu till våren, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar och gympaskor som inte alls är vattentäta. Förälder nummer ett tycker att det räcker gott och väl. Förälder nummer två håller inte med utan vill lägga till en vattentät, lite varmare gympasko. Den som finns idag har mesh på ovansidan och släpper således in minsta vattendroppe.

Vad behövs egentligen?

• Svar på tråden Skor till barn
  • Pope Joan II
    Alexi skrev 2019-02-26 17:32:40 följande:
    Vi diskuterar alla dyrare plagg. Riktigt bra vårskor och vinterskor kostar ju 500-1000 kr så då pratar vi om val av märke och modell osv. Däremot strumpor köper jag ju så klart när jag tycker det behövs.
    Ja, ni verkar vara flera, kanske till och med många vad vet jag, som gör så. Säkert med både mindre och större framgång. Jag hade emellertid aldrig ens kommit på tanken att föra några samtal kring sådant. Jag hade blivit väldigt förvånad om min man velat prata om något så trivialt som köp av skor till ungarna. Val av märke och modell tog den som handlade ansvar för. 

"Tycker att X behöver ett par skor."
    "Okej."
    "Vad tycker du?"
    "Om vad?"
    "Behovet av skor?"
    "Hade jag tyckt att X behövde skor så hade jag köpt skor, eller vad menar du?`"
    "Ja, men märke och modell då?"
    "Ja? Vad är det med det?"
    "Ska vi inte ha en dialog kring det, de kostar ju 500-1000 kronor?"
    "Ändrar min åsikt några priser, menar du?"
    "Men ändå, barnen är ju vårt gemensamma intresse."
    "Vad har det med skor och priser att göra?"
    "Jo, de sa på Familjeliv att ..."
    "Hehe!"
    "Haha!"
    "Så absurt."
    "Ja, verkligen. Nu går vi vidare."
    "Ja, låt oss."
  • Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 17:47:31 följande:

Nej, vi prioriterar bra skor, så för oss är det inte det minsta onödigt. Applicera inte dig på andra.

Haha ok..:) bra skor? Du tror alltså att du inte kan få riktigt bra skor utan att betala 1000 spänn? Som sagt.. du har väldigt dålig koll. Varför inte ta lärdom av de med mer erfarenhet nu då? Det var väl det som var tanken med tråden eller?
  • Anonym (Oense)
    Anonym (H) skrev 2019-02-26 17:52:58 följande:
    Haha ok..:) bra skor? Du tror alltså att du inte kan få riktigt bra skor utan att betala 1000 spänn? Som sagt.. du har väldigt dålig koll. Varför inte ta lärdom av de med mer erfarenhet nu då? Det var väl det som var tanken med tråden eller?
    Förlåt, men du vet ingenting om varför vi väljer att lägga mer pengar på skor. Det är tråkigt om du blir provocerad av det, men vi väljer att göra det och har också ett behov av att göra det.

Jag förstår inte hur en enkel fråga kunde provocera flera stycken. Det känns en smula absurt!
  • Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 17:57:27 följande:

Förlåt, men du vet ingenting om varför vi väljer att lägga mer pengar på skor. Det är tråkigt om du blir provocerad av det, men vi väljer att göra det och har också ett behov av att göra det.

Jag förstår inte hur en enkel fråga kunde provocera flera stycken. Det känns en smula absurt!

Då får du ju skriva ut i ts att din unge behöver specialskor för sjukt mycket pengar! Skor från rehab eller? Eftersom inte vanliga kvalitetsskor duger? Skor är det vi alltid alltid prioriterat då det är extremt viktigt att de håller sig varma och torra. Men tror man att man måste lägga 1000 spänn när samma skor kostar en tredjedel på nätet, ja då är man riktigt lurad. Eller blåst.
  • Physalis

Jag tycker redan 3 par skor är ett par för mycket om det är en ekonomisk fråga.

Vi bor i södraste Sverige och det är fortfarande för kallt och blött för ett par gymnastikskor.

Vi har goretex kängor och gummistövlar.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (P)
    Physalis skrev 2019-02-26 18:06:30 följande:
    Jag tycker redan 3 par skor är ett par för mycket om det är en ekonomisk fråga. Vi bor i södraste Sverige och det är fortfarande för kallt och blött för ett par gymnastikskor. Vi har goretex kängor och gummistövlar.
    Korrekturläser som en kratta

Fast förr eller senare blir det ju vår. Och även om tre par skor räcker så bör det väl vara bra skor, inte sådana som man inte ens kan gå i lite blött gräs med utan att bli blöt om tårna?
  • Anonym (Oense)
    Anonym (P) skrev 2019-02-26 18:36:28 följande:

Fast förr eller senare blir det ju vår. Och även om tre par skor räcker så bör det väl vara bra skor, inte sådana som man inte ens kan gå i lite blött gräs med utan att bli blöt om tårna?

När jag skriver mesh menar jag egentligen som en löparsko. Den är alltså inte helt vattentät, men inte heller en tygsko.
  • Alexi
    Anonym (H) skrev 2019-02-26 17:42:16 följande:

Viking eller kavat har riktigt bra skor för ca 300. Att köpa skor för 1000 kr är ju totalt onödigt.

Vikings vinterkängor kostar inte 300 kr. Jag har lite koll hela året efter deras vinterkängor på rea och kan i bästa fall hitta dem för typ 600 kr. Men de är suveräna så de är värt det.
  • Alexi
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 17:50:16 följande:

Ja, ni verkar vara flera, kanske till och med många vad vet jag, som gör så. Säkert med både mindre och större framgång. Jag hade emellertid aldrig ens kommit på tanken att föra några samtal kring sådant. Jag hade blivit väldigt förvånad om min man velat prata om något så trivialt som köp av skor till ungarna. Val av märke och modell tog den som handlade ansvar för. 

"Okej."

"Vad tycker du?"

"Om vad?"

"Behovet av skor?"

"Hehe!"

"Haha!"

"Så absurt."

"Ja, låt oss."

?Jag såg att viking har rea på vinterskor nu, ska vi köpa eller chansa på att hitta till ännu bättre pris?

?Nja, vi väntar, vi har så mycket räkningar denna månad?

Eller

?Ja vi köper, det är skönt att ha det klart?
  • asdfgh

När våra barn var i 2årsåldern hade vi vinterkängor, fodrade stövlar, ofodrade stövlar och relativt tunna men vattentäta gympadojor. När det är som blötast på våren har våra ändå gått i stövlar så har inte haft något enormt behov av rejälare gympadojor/vårkängor

• solros68

Jag diskuterar väldigt sällan med min man vilka skor och kläder jag köper till barnen, jag har mycket större koll så vore bara slöseri med tid. Han är en mycket engagera pappa, dock inte när det gäller kläder osv. Mina barn har 1 par fodrade gummistövlar, 1 par vanliga stövlar, och ett par lite kraftigare vattentåliga sneakers. Jag kör samma sak varje vår/höst.

• Milyana

Jag skulle nog köpt ett extra par skor om jag tyckte att min unge behövde det, och hade inte heller konfererat med min man. Det kan väl inte handla om ett sååå pass stort inköp ändå? Ett par små skor till en liten pluttis kan väl inte kosta en förmögenhet?

• trollhona

Om du ser behovet för ytterligare en sko så köp dem. Vid det laget ni debatterat klart är det midsommar och då ska ni diskutera de skorna istället.

Jag tyckte min son behövde nya vårskor häromveckan, så jag gick och köpte ett par. Pappan frågade vad de kostade, jag svarade: Pengar. Så var det avklarat. 

• trollhona
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 17:50:16 följande:

"Okej."
    "Vad tycker du?"
    "Om vad?"
    "Behovet av skor?"
    "Hehe!"
    "Haha!"
    "Så absurt."
    "Ja, låt oss."
    Hahahahahaha Du vinner internet idag med den kommentaren.
  • Anonym (Oense)
    trollhona skrev 2019-02-27 00:18:59 följande:

Hahahahahaha Du vinner internet idag med den kommentaren.

Jag förstår att du uppskattar raljans. Hos oss gick dock diskussionen mer så här:

?Xx behöver nya skor snart, tror du vi klarar oss på nya gympaskor eller ska vi ha nåt mer vattentätt också??

?Jag tror vi klarar oss på gympaskorna?

?Jag är inte lika säker, men onödigt att köpa nåt som inte behövs.?

?Absolut, ska vi kolla lite hur andra gjort. Vi är trots allt nybörjare på dagiskläder?.?

Men det är klart, en sådan konversation hade ju inte varit lika lätt att raljera över!
  • Anonym (H)
    Alexi skrev 2019-02-26 21:23:39 följande:

Vikings vinterkängor kostar inte 300 kr. Jag har lite koll hela året efter deras vinterkängor på rea och kan i bästa fall hitta dem för typ 600 kr. Men de är suveräna så de är värt det.

Fast nu pratar vi om VATTENTÄTA VÅRSKOR! Och de finns absolut att hitta för runt 300!
  • Anonym (Sch)

Det räcker jättebra med det ni har. Till våren kör vi med gummistövlar + raggsockor om det är lite kyligt. Gympaskor som är lätta att gå och springa i. Typ löparskor. Så, billiga gummistövlar och gympaskor i bra kvalitet :)

• Alexi
    Anonym (H) skrev 2019-02-27 17:00:40 följande:

Fast nu pratar vi om VATTENTÄTA VÅRSKOR! Och de finns absolut att hitta för runt 300!

Fast inte från Viking. Som var det märke jag svarade på en kommentar om.

Men ja vi köper gärna vattentäta vårskor från Din sko, de funkar fint.
Svar på tråden Skor till barn