• Anonym (Oense)

Skor till barn

Hur många par vårskor behöver egentligen ett förskolebarn i 2-3årsåldern? Vi är lite oense här hemma. Barnet i fråga har idag, nu till våren, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar och gympaskor som inte alls är vattentäta. Förälder nummer ett tycker att det räcker gott och väl. Förälder nummer två håller inte med utan vill lägga till en vattentät, lite varmare gympasko. Den som finns idag har mesh på ovansidan och släpper således in minsta vattendroppe.

Vad behövs egentligen?

• Svar på tråden Skor till barn
  • Pope Joan II
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 16:25:08 följande:
    Det får stå för dig. Vi har ett gemensamt intresse i vårt barn och pratar om inköp, både stora och små. 
    Vi har också ett gemensamt intresse i ungarna och det utan att någonsin ha diskuterat en enda inskaffning av fotbeklädnader. 

Men lycka till med fortsättningen på skosamtalet! Berätta gärna vad ni kom fram till. Räcker det med mesh eller ska ni gemensamt slå till på ett par lite varmare gymnastikskor. 
  • Anonym (Oense)
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 16:25:25 följande:
    Barnskor? Jaha. Ja, det är kanske vanligare än vad jag förstått då. 

Hur som helst verkar det ju inte - i alla fall inte i ts fall - vara en särskilt framgångsrik strategi. Det fungerar tydligen inte att samtala om saken eftersom hen frågar andra hur de/vi gör. Inte utan att jag undrar hur kompromissen kommer att se ut. Barnet får kanske en ny sko.
    Men snälla rara, bara för att jag frågar hur behovet ser ut, eftersom det är första gången jag har ett barn i förskola, betyder det på inget sätt att du behöver vara dum. Men du kanske mår lite bättre när du får trycka ner lite? Sorgligt i så fall!
  • BuoBä

Min erfarenhet är att om det är blött/fuktigt ute så kör förskolan på gummistövlar och galonbyxor (iaf för de mindre barnen). Antagligen för att det är lätt att få på och sen spola av. Finlir som vattentäta gympaskor och skalbyxor har bara blivit liggande hos oss.

Det är dessutom stor risk för att ert barn har vuxit ur skorna redan till sommaren, så jag hade inte köpt fler skovarianter nu. Komplettera med ett par sandaler till sommaren istället.

• Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 16:25:08 följande:

Det får stå för dig. Vi har ett gemensamt intresse i vårt barn och pratar om inköp, både stora och små. 

Vilken fruktansvärt onödig kommentar. Så bara för att man inte ser det nödvändigt att diskutera varenda litet inköp till barnen så har man inte ett gemensamt intresse i dom?

Vänta till ni har några fler barn, antar att detta är första, då kommer ni skratta åt denna skodiskussion.
  • Anonym (Oense)
    Anonym (H) skrev 2019-02-26 16:46:12 följande:

Vilken fruktansvärt onödig kommentar. Så bara för att man inte ser det nödvändigt att diskutera varenda litet inköp till barnen så har man inte ett gemensamt intresse i dom?

Vänta till ni har några fler barn, antar att detta är första, då kommer ni skratta åt denna skodiskussion.

Varför skulle vi skratta åt att vi rådfrågat andra när vi själva inte vetat behovet?
  • Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 16:48:13 följande:

Varför skulle vi skratta åt att vi rådfrågat andra när vi själva inte vetat behovet?

För att ni med tiden kommer inse hur löjligt det var att ni såg det som självklart att ens ta denna diskussion.
  • Anonym (Oense)
    Anonym (H) skrev 2019-02-26 16:50:22 följande:

För att ni med tiden kommer inse hur löjligt det var att ni såg det som självklart att ens ta denna diskussion.

Vad är löjligt? Vi är inte helt ense eftersom vi inte ver behov. Till nästa barn vet vi, säkerligen behov varför frågan inte är relevant. Vad mer är löjligt med att inte veta och rådfråga? Dumheter!

Till er som svarat på frågan - tack!
  • fluu

I den åldern hade hon allvädersstövlar(som liksom fångade upp de flesta väder) till när det var kallare, blött och geggigt och ett par vanliga gympadojor(eller snarare ett par för hemmabruk och ett för dagisets leråker ) till när det var varmare och torrare. Nu som skolunge har hon ett par rejälare kängor till vårvintern och ett par vanliga gympadojor till varmare vår/höst. Och ett par gummistövlar då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (fanny)
    Pope Joan II skrev 2019-02-26 16:22:57 följande:

För mig låter det jättekonstigt att ha ett samtal om en sådan sak. Tanken har aldrig ens slagit mig att jag skulle fråga mina barn pappa eller min man innan jag anskaffar något till ungarna som jag tycker att de behöver ha eller som jag vill att de ska ha. 

Att vi alla, precis som ni, varit både ansvariga och intresserade av vad barnen haft på kroppen och fötterna har inte med den saken att göra. Den som tycker att något behövs köper det.  

Så är du skilj från pappan också.....

Ts! Satsa på fodrade gummistövlar som ni inte är rädda om och sedan ett par promenadskor för riktig vår. Så små barn brukar inte vara så kräsna ;)
  • Pope Joan II
    Anonym (Oense) skrev 2019-02-26 16:33:08 följande:
    Men snälla rara, bara för att jag frågar hur behovet ser ut, eftersom det är första gången jag har ett barn i förskola, betyder det på inget sätt att du behöver vara dum. Men du kanske mår lite bättre när du får trycka ner lite? Sorgligt i så fall!
    Kände du dig nedtryckt av det jag skrev? Allvarligt?

Om ni är två föräldrar och en av er anser att barnet behöver att par skor till så är det ju, i alla fall i mina ögon, ganska nertryckande om den andre hellre tar råd av främlingar än allierar sig med medföräldern. Inte för att jag vet vem av er som tycker att barnet bör få ett par skor, men ändå - hela saken är ju tämligen diskvalificerande.

Det du säger är ju att i ert förhållande så pratar ni igenom saker för att barnen är ert gemensamma intresse (samtidigt som du insinuerar att våra ungar inte är något gemensamt intresse, vilket ju blir roligt i sammanhanget), medan det du gör - startar en tråd om att ni är oense - visar på att det är omgivningen som är förtroendeingivande och rådgivande. 

Nåväl. Each to their own. Sort of. 
Svar på tråden Skor till barn