• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Anonym (Hm)

Tror inte det är en sak det handlar om. Tror att det är ett husdjur TS köpt i "god tro" och inte vill lämna tillbaka. 

• Anonym (Hepp)
    fornminne skrev 2019-02-28 11:49:11 följande:

Lösningen är naturligtvis att den bestulna gör en polisanmälan, samt att försäkringen täcker köparens förlorade pengar. Självklart måste man lämna tillbaka stulna varor, men man måste ju bli kompenserad, så vida det inte är uppenbart att det handlade om stöldgods.
    Lagen ser ut som den gör för att få folk att inte köpa stöldgods. Om det var fritt fram att behålla stöldgods skulle marknaden bli större och stölderna fler. DU vill säkert inte bli bestulen.
  • Anonym (Andreas, hunduppfödare)

Det här är garanterat en liten hundvalp som Ts köpt till sina barn. Garanterat är den dessutom tagen alldeles för tidigt från sin mamma.

• Bananböjaren
    fornminne skrev 2019-02-28 11:43:16 följande:

Så om någon säljer en soffa till mig på Blocket som visar sig vara stöldgods, är det alltså jag som blir ansvarig? Samt får inte pengarna tillbaka? Det låter ju helt sjukt. Vadå "läropengar"? Hur ska jag kunna ta reda på soffans ursprung? Det är ju inte som att jag köper Mona Lisa, eller deltar i skumma affärer på någon bakgård.

Jag tror nog du lugnt kan köpa en soffa på blocket utan att behöva misstänka att det är stöldgods. Stöldgods är sånt som har ett högt värde och/eller är lätt att få med sig samt går snabbt att omsätta. Vem fan skulle stjäla en gammal möglig soffa?

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:42:14 följande:
    Märklig inställning.
    Nej, det är den lagliga och intelligenta inställningen. Att köpa något som inte har ett kvitto är dumt just för risken finns att det är stöldgods och då får man lämna ifrån sig det man köpt. Väldigt enkelt och något de flesta är medvetna om. 

Du har köpt något utan kvitto, det var stöldgods... Nu är du tvungen att lämna ifrån dig det, så enkelt är det. Sluta gnäll och tänk på det nästa gång du köper något att du har skyldighet att säkerställa att det inte är stöldgods du köper. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2019-02-28 17:24:34 följande:
    Nej, det är den lagliga och intelligenta inställningen. Att köpa något som inte har ett kvitto är dumt just för risken finns att det är stöldgods och då får man lämna ifrån sig det man köpt. Väldigt enkelt och något de flesta är medvetna om. 

Du har köpt något utan kvitto, det var stöldgods... Nu är du tvungen att lämna ifrån dig det, så enkelt är det. Sluta gnäll och tänk på det nästa gång du köper något att du har skyldighet att säkerställa att det inte är stöldgods du köper. 
    Håller med, du har rätt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2019-02-28 17:24:34 följande:

Då kommer folk aldrig kunna köpa det för man får aldrig kvitto på det. Omöjligt att säkerställa mer än jag gjorde.
  • schmetterling

TS, här är några länkar som i alla fall berör din fråga. Två frågor på lawline och stöldskyddsföreningen.

www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivning-for-privatpersoner/god-tro/

www.lawline.se/answers/2405

lawline.se/answers/rattsligt-fel

Frågorna från lawline är ganska gamla, men köplagen, som tillämpas när privatpersoner köper av varandra, har sett likadan ut rätt länge.

Det som nämns i de här länkarna är att man inte har rätt att behålla godset, däremot kan ha möjlighet att kräva pengarna av säljaren. Detta eftersom det blir ett "rättsligt fel" eftersom säljaren inte hade rätt att sälja. Det blir alltså ungefär som när det är fel på en vara.

Hoppas detta gör dig klokare.

• Anonym (Andreas, hunduppfödare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 17:36:56 följande:

Då kommer folk aldrig kunna köpa det för man får aldrig kvitto på det. Omöjligt att säkerställa mer än jag gjorde.

Du säkerställer att det djur du köpt inte är stulet genom att köpa direkt från kennel/uppfödare. Och inte via någon skum mellanhand på Blocket/bekantskapskretsen.

Det är din skyldighet.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods