• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Anonym (Ledsen)
    IceKitten skrev 2019-02-28 11:50:29 följande:

Då har du lärt dig att du inte nödvändigtvis kan lita på en person bara för att du inte har anledning att misstro hen.

Begär kvitto nästa gång till att börja med. Och lämna tillbaka saken till sin rättmätiga ägare. Vill du ha tillbaka pengarna får du ta det med den trovärdiga tjuven.

Kvitto finns inte för det jag köpte.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:52:32 följande:

Finns inget kvitto skulle iallafall jag bli misstänksam och överväga att avstå från köpet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-02-28 11:56:08 följande:

Finns inget kvitto skulle iallafall jag bli misstänksam och överväga att avstå från köpet.

Som sagt, det finns inte kvitto för det jag köpte.
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:52:32 följande:

Vad köpte du då som inte har kvitto eller något typ av avtal som följer med?
  • Anonym (Ledsen)
    Limeblad skrev 2019-02-28 12:05:07 följande:

Du får kräva pengarna tillbaka från den du köpte av.

Pengarna är inte det viktigaste, jag vill ha kvar det jag köpte.

Finns det ingen tidsgräns för hur lång tid efter man kan kräva tillbaka något?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:08:43 följande:

Som sagt, det finns inte kvitto för det jag köpte.

Du skrev det tidigare och av just den specifika anledningen skulle jag starkt överväga att inte köpa varan.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-02-28 12:17:59 följande:

Du skrev det tidigare och av just den specifika anledningen skulle jag starkt överväga att inte köpa varan.

Förstår du ens vad jag menar? Kvitto... Finns... ALDRIG.
  • Pilsner
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:09:46 följande:
    Pengarna är inte det viktigaste, jag vill ha kvar det jag köpte.

Finns det ingen tidsgräns för hur lång tid efter man kan kräva tillbaka något?
    Prylen är inte din, så enkelt är det.

Om du är ledsen eller arg får du låta det gå ut över den personen som du betalade till. Ursprungliga ägaren är fortfarande den rättmätiga ägaren, och helt oskyldig.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods