• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Anonym (Pia)

Hur mycket pengar handlar det om?

• Anonym (...)
    Anonym (Andreas, hunduppfödare) skrev 2019-02-28 18:02:03 följande:

Du säkerställer att det djur du köpt inte är stulet genom att köpa direkt från kennel/uppfödare. Och inte via någon skum mellanhand på Blocket/bekantskapskretsen.

Det är din skyldighet.

Håller med, misstänker också att TS har köpt en stulen hundvalp eller raskattunge till sina barn och nu vill hon inte lämna tillbaka. Självklart finns det fullt lagliga sätt att köpa husdjur på och den rättmätiga ägaren är säkerligen förtvivlad...
  • Anonym (kissekatt)

Vad är det för typ av vara man aldrig får kvitto på? Man kan alltid skriva handskrivna kvitton.
    Jag har köpt raskatt på Blocket, men då hade ägaren papper på överlåtelse från uppfödaren, vaccinationsintyg, stamtavla,m.m. så den gången kollade jag faktiskt inte kvittot.

• Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 17:36:56 följande:

Då kommer folk aldrig kunna köpa det för man får aldrig kvitto på det. Omöjligt att säkerställa mer än jag gjorde.

Jo det kan du. Handlar det om ett husdjur har du givetvis dokument som styrker att djuret är korrekt hanterat. Ägarbevis, stamtavla, vaccinationsintyg, chipmärkning, intyget till sverak , uppgifter till försäkringsbolag etc etc.

Är djuret sålt innan du lagligt får ta det finns givetvis misstanke om att det inte gått rätt till och då köper man inte.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 13:01:37 följande:

Vad menar du?

Precis det jag skriver. Kolla rubriken på ditt eget inlägg så kanske polletten trillar ner för dig.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Hm) skrev 2019-02-28 14:30:51 följande:

Tror inte det är en sak det handlar om. Tror att det är ett husdjur TS köpt i "god tro" och inte vill lämna tillbaka. 

Precis vad jag tänker
  • Anonym (Idiot)

Säkert är det en av dom stulna valparna ts köpt. Och nej du har ingen rätt utan kvitto ägarbevis eller liknande. Nästa gång ser man till att köpa något lagligt. Lite korkat att inte misstänka något när inte ett enda papper fanns som bevisade att det inte var stulen.

• IceKitten

Om du nu har köpt ett stulet husdjur (katt, hund, whatever) så rekommenderar jag att du pratar med uppfödaren.

Om jag hade bedömt situationen hos din familj som bra för djuret, trott på att du handlat i god tro, fått betalningen som djuret var värt och det hade varit ett djur som jag planerade att sälja så hade jag kunnat tänka mig att låta dig behålla djuret.

För djurets skull, inte din. Men har du haft djuret tillräckligt länge är den ju sannolikt fäst vid dig och din familj. Detta kräver självklart att du är sympatisk, tillmötesgående och ärligt ledsen för vad som har hänt. Men det är den största chansen du har skulle jag säga.

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 17:36:56 följande:
    Då kommer folk aldrig kunna köpa det för man får aldrig kvitto på det. Omöjligt att säkerställa mer än jag gjorde.

Finns inget man aldrig får kvitton på. Det kan också heta köpepapper, eller köpeavtal. Även när man köper djur så ingår detta. 

Du har helt enkelt inte gjort det du måste göra för att försäkra dig om att du inte köper stöldgods och skulle det gå till polisen så riskerar du att inte bara behöva lämna ifrån dig stöldgodset utan du riskerar då även att dömas för det. 

Så sluta bråka. Lämna i från dig det som inte är ditt, kräv säljaren på pengarna tillbaka, och köp sedan saken på ett lagligt sätt och se till att du har alla papper som krävs...

Svar på tråden Om man köpt stöldgods