• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 13:06:53 följande:
    Jag skrev OM, jag vill veta vad som händer OM hen talar sanning.
    Du ska inte göra någonting innan en formell polisanmälan är gjord och det är fastställt att prylen du har köpt är stulen. När polis, åklagare, domstol uppmanar dig att lämna tillbaka prylen gör du det, inte innan.

Grund i lagen är att köper du stöldgods är du tvungen att lämna tillbaka, även om du är i god tro. Du kan sen kräva pengarna tillbaka från den du köpte.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 13:02:44 följande:
    Bara sådär, utan bevis på att hen talar sanning?

Jag är inte ohederlig.
    Be att få se ett kvitto, polisanmälan, eller något annat dokument/bild. Självklart ska den rättmätige ägaren kunna styrka sin sak på något sätt.

Du bör kunna styrka vem du köpte av. Kvitto är inte nödvändigt när man köper något begagnat, men om man inte ens vet vem man köper av så ligger man dåligt till om det visar sig vara stöldgods. Betala på ett spårbart sätt (t.ex Swish är mycket bra) eller fotografera säljarens ID-handling. Att bara ha ett telefonnummer är inte bra, men det är OK om det är kopplat till Swish (man får upp mottagarens namn när man betalar med Swish).

• Anonym (Jag tror...)

... Jag tror inte att det benämns som stödgods förrän efter en polisutredning och du har därför inget krav på att lämna tillbaka det innan det är fastställt av domstol typ.. TROR JAG! Första ägaren kan ju lika gärna ha sålt vidare prylen kontant och behållt originalkvitto i just avseendet att lura dig.

Jag tror iallafall att det är så man tänker. Det låter logiskt. Du kan ju själv vända dig till polisen med misstanke om brott. Det visar ju även dina goda intentioner så du troligtvis slipper undan straff, mer än att du blir av med prylen.

• Anonym (Ja du)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:53:46 följande:

Det var inte MISSTÄNKT stöldgods.

Nej värre ändå. Det var inte bara MISSTÄNKT stöldgods. De var STÖLDGODS.
  • Fjäril kär

Varför är det så viktigt att behålla just exakt den HÄR prylen?

Är det den enda som finns i hela universum eller varför försöker du så desperat hitta ursäkter för att behålla den?

Lämna tillbaka den och köp en likadan?

• Anonym (lämna tillbaka)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 13:06:53 följande:
    Jag skrev OM, jag vill veta vad som händer OM hen talar sanning.
    Så skrev du inte. 
    Du får revidera hur du tänkte. Lägg undan prylen, säg till den s k rättmätige ägaren att göra en polisanmälan så får ni ta det därifrån.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (lämna tillbaka) skrev 2019-02-28 13:48:29 följande:

Så skrev du inte. 

Du får revidera hur du tänkte. Lägg undan prylen, säg till den s k rättmätige ägaren att göra en polisanmälan så får ni ta det därifrån.

Det var exakt så jag skrev. Står tom ?om? i rubriken.
  • Anonym (...)
    fornminne skrev 2019-02-28 11:43:16 följande:

Så om någon säljer en soffa till mig på Blocket som visar sig vara stöldgods, är det alltså jag som blir ansvarig? Samt får inte pengarna tillbaka? Det låter ju helt sjukt. Vadå "läropengar"? Hur ska jag kunna ta reda på soffans ursprung? Det är ju inte som att jag köper Mona Lisa, eller deltar i skumma affärer på någon bakgård.

Just precis. Du ska be att få se säljarens kvitto på inköpet när du köper begagnat. Annars kan du knappast hävda att du köpte i god tro.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:31:16 följande:

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

Om du kan bevisa att du handlat i god tro ska du vara glad. Kan du inte bevisa det blir du dömt för häleri. Jag tvivlar att den som sålt stöldgods till dig kommer att ge tillbaka pengarna.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:41:59 följande:
    Fanns ingen anledning att misstro dem.
    Det var inte extra billiga grejor då? Oavsett, varför skulle skurken som stulit grejorna vilja ge dig pengarna tillbaka? Har en vän som utsattes för bedrägeri. Han försökte få pengarna tillbaka av denna kriminella man och resultatet blev grov misshandel.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods