• Äldre 7 Mar 12:52
    294 visningar
    7 svar
    7
    294

    Är detta ett problem i mitt förhållande?!!

    Hej!

    Jag har träffat en tjej för cirka 2 månader sedan. Vi älskar varandra väldigt mycket och är dödskära i varandra.

    Vi jobbar på samma ställe men tyvärr olika skift så det innebär att vi träffar ingenting måndag till fredag. När vi är med varandra så är allt super och får allt uppmärksamhet på alla möjliga sätt men när vi inte är med varandra så känner jag att jag inte får den där uppmärksamheten som jag får när jag är med henne.

    Ibland när vi inte är med varandra så kan gå 10 timmar utan att hon hör av sig o oftast (90%) av tillfällena så skriver jag då o då för att ha kontakt på något sätt, skickar ett hjärta eller bara skriver att jag tänker på dig och jag får alltid svar tillbaka och massa hjärtor tillbaka.

    Hon är en sån som inte lägger ifrån sig telefonen och skriver ganska mycket med sina vänner o därför känns det dåligt när jag inte får nånting från henne när vi inte är med varandra.

    Det här gör mig väldigt osäker och känns att hon glömmer att jag finns när vi inte är med varandra och jag vill inte sitta och vänta på ett sms hela min fritid.

    Jag vill inte prata med henne heller om detta eftersom känns att om hon fortsätter på samma sätt efteråt så blir jag ännu mer osäker och om hon nu börjar skriva så känns att hon gör det för jag vill det, inte för att hon själv vill det.

    Jag vill ha råd från er på hur jag ska hantera detta. Hur mycket kontakt har ni i era förhållande, eller hade ni i början av erat förhållande? Tack

  • Svar på tråden Är detta ett problem i mitt förhållande?!!
  • Äldre 7 Mar 13:07
    #1

    Det är ju bara du som vet om det är ett problem. Det är rätt ...konstigt att du frågar andra om de tycker att du har ett problem och sen ska du anamma den åsikten.

    Jag hade liknande problem i mitt förhållande i början. Jag tog upp det en hel del och tillslut insåg jag att jag måste acceptera att hen valde att inte svara ibland därför att hen inte visste vad hen i så fall skulle svara. Hen tycker tat det är bättre att vara tyst än att bara säga en massa skit för att något ska bli sagt.
    Samtidigt insåg jag att jag blev irriterad att hen inte svarade när JAG ville att hen skulle svara.

    Så. jag tar ansvar för mins känslor så när jag blir irriterad över att hen inte svarar så säger jag det. "jag vill att du svarar för att jag känner mig osäker (eller vilken känsla jag har).
    Hen tar sitt ansvar och svarar ibland "jag vet inte vad jag ska svara".

    Jag tycker att ditt största problem är att du inte vill kommunicera om det som är ett problem. Du säger att eftersom hon inte gör som du säger är det ingen ide att säga något. Det är helt fel grund att stå på i ett förhållande anser jag. Jag tycker att man istället pratar när det är ett problem. Man diskuterar och reflekterar och möts sen på halva vägen.

    För om man bara vill ha sin vilja igenom bör man separera och leva som singel.

  • Anonym (jojo)
    Äldre 7 Mar 13:09
    #2

    Skulle säga att det finns två tänkbara anledningar. 

    1- Hon är inte lika kär som du (vilket jag dock ej tror då du beskriver det som att ni har det väldigt trevligt tillsammans när ni väl ses)

    2- Hon är en sådan som inte hör av sig pga lathet/vana eller för att hon inte vill vara för på. Det kanske är hennes kompisar som skriver till henne och inte tvärt om?

    3- Hon är osäker på sig själv och kanske på förhållandet iom att det är så nytt, och blir glad när du skriver till henne, men vill inte vara för på då hon vill att du ska skriva till henne för att hon ska få den där bekräftelsen. Kanske rädd för att bli besviken/sårad.

    Jag vet hur det känns dock, min kille var likadan. Sjukt outhärdligt att kolla telefonen titt som tätt och konstant tvivla på hans känslor. Man blir sårad.

    Hade perioder då jag sket i att höra av mig till honom för att jag ville se om han hörde av sig, hur mycket han saknade mig osv.

    Blev bättre efter att vi pratade om det & med tiden när man kände sig tryggare i förhållandet. 

  • Äldre 7 Mar 13:11
    #3

    Det är väldigt olika hur mycket bekräftelse man vill ha och behöver i ett förhållande. Du vill ha bekräftelse på att du betyder något för henne, att hon tänker på dig och att hon visar det genom att skriva eller skicka hjärtan. Hon kanske inte behöver det på samma sätt som du och hon känner sig trygg och säker på dig ändå. Då är det nog naturligt att hon inte förstår att det är viktigt för dig. Men det betyder inte på något sätt att hon inte gillar dig lika mycket som du gillar henne, eller att hon inte saknar dig.
    Det är också helt naturligt att man känner sig osäker i början av ett förhållande och vill ha mer bekräftelse från den andre! Förhoppningsvis så kommer du känna dig säkrare vart efter!

    Men jag tycker att du ska våga lita på känslan som finns mellan er när ni träffas!

    Det finns par som inte hör av varandra på flera dagar, så att det går 10 timmar utan kontakt är ingen katastrof!

  • Äldre 7 Mar 15:18
    #4
    +1

    Varför ser du det som ett problem? MÅSTE man hela tiden messa och skicka hjärtan när man inte ses. Ge varandra lite space! Att klistra sig på som ett plåster är aldrig attraktivt. Jag hade backat lite om jag var du. Jag skulle själv tycka det var skitjobbigt om jag hela tiden hade sms från min förälskelse. Jag har ett jobb att sköta. 

  • hellot­here87
    Äldre 7 Mar 15:45
    #5

    Fan vad bekräftelsekåt du är. Finns inget som är så oattraktivt som en osäker liten pojke. Skärp dig förfan!

  • Äldre 7 Mar 15:58
    #6

    Sorry att jag var lite otydligt med rubriken, jag menade om ni hade varit i min situation hade ni tänkt att detta är ett problem eller hur hade ni tänkt. Jag just därför frågar för vill veta vad en annan människa tycker om detta, om det är nåt fel på mig eller förhållandet. för vet man inte felet så kan man inte lösa det heller. än så länge när jag läser kommentarerna så verkar att det är jag som ska tänka annorlunda. 
    jag tror att ingen ville sitta hela sin fritid och vänta på att nån specifik person messa, inget kul med det att jag väljer och va en sån. Känslorna är dock inget man kan hantera, det kanske är löjligt för er att det här är ett bekymmer för mig men så är det bara, hade jag kunnat hantera det så hade jag velat njuta av mina fritid istället för att sitta flera timmar och glor på min telefon och blir bara besviken till slut.
    man skaffar ett förhållande för att det ska kännas bra och man ska känna sig glad och lyckligt och det är ingeting som jag kan tänka mig att avsluta mitt förhållande på grund av det utan jag vill lösa det på ett sätt så alla är nöjda.
    tack ni som dela med er eran erfarenhet att hamna i liknande situation. 

  • sextio­talist
    Äldre 7 Mar 16:08
    #7

    Jadu, jag tycker mobiltelefoner är suveräna, toppen att kunna få kontakt, roligt att skicka sms etc.
    Men, det du skriver är baksidan av detta, att man måste vara tillgänglig 24/7, att man måste svara direkt.
    Ta det lite lugnt, om hon inte svarar på 10 timmar är det helt OK. Och vet du, även om man är störtkär och nyförälskad, så måste man även ha tid till annat.

    Jag hade nog blivit otroligt stressad av att hela tiden fått meddelande som det förväntades svar på. Men såklart, jag är ju så gammal så på min tid var det den fasta telefonin som gällde när jag träffade sambon, lägg till då att vi inte varit tillsammans länge förrän han åkte på tjänsteresa på andra sidan jordklotet och jag på kurs andra sidan Sverige (jag var på kurs i fem veckor, han var utomlands i två). Dessutom så hade jag endast telefonen på hotellrummet och sociala medier fanns inte.
    Men vår kärlek överlevde ändå och det gäller nog er kärlek också. Finns kärleken så finns den även om ni inte skulle höras på två dygn, det är jag säker på.

    Däremot så kan ett allt för ivrigt bekräftelsesökande döda en relation. Så nu chillar du lite, har hon inte hört av sig på ett dygn, så kan du skicka ett mess.

Svar på tråden Är detta ett problem i mitt förhållande?!!