• tikki masala

Sparar ni pengar till era barn?

Min dotter sa till mig idag att alla i hennes klass har ett sk barnkonto där föräldrarna lägger undan pengar till dem tills de blir vuxna.

Vi gör inget sådant utan vi hade tänkt betala för hennes körkort och hjälpa till med mindre saker när hon blir vuxen.

Sparar ni eller inte? Och isåfall hur mycket?

• Svar på tråden Sparar ni pengar till era barn?
  • Studentpappa

Just nu sparar vi inte till barnen, det gör en av våra föräldrar 1500:-/mån per barn. Så det känns lite overkill i dagsläget, sjuåringen har ca 220 tkr redan. Jag sköter sparandet i aktier och fonder.

När inte det görs längre om hen dör innan barnen är myndiga tar vi kanske över eller så fortsätter vi att spara till familjen.

Jag klarade mig utan stort sparande, fick till körkort och en moped. Sambon är snart 40 och har inte rört sitt så det är ju inte direkt en nödvändighet om man uppfostrar självgående individer. Men samtidigt är det ju ingen nackdel heller..

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Michael 310 skrev 2019-03-19 18:19:11 följande:

Vi sparar 1500 / barn i månaden 1250 på isk som vi kontrollerar och 250 i fonder i deras namn. Det är tänkt som bidrag till boende/bil/studier utomlands eller liknande.

Pengarna i deras namn hoppas vi de väljer att göra något klokt med. Skulle de inte göra det så är det väl så då. Blåste själv alla sparpengar från föräldrarna på ca 2 års festande, ca 300k.

Om du minns något av den tiden hade du antagligen jävligt roligt iaf
    Ride it like you stole it
  • Kellie13
    tikki masala skrev 2019-03-19 08:27:54 följande:

Min dotter sa till mig idag att alla i hennes klass har ett sk barnkonto där föräldrarna lägger undan pengar till dem tills de blir vuxna.

Vi gör inget sådant utan vi hade tänkt betala för hennes körkort och hjälpa till med mindre saker när hon blir vuxen.

Sparar ni eller inte? Och isåfall hur mycket?

sparar 700 kr per barn.
  • Cat71

Mor- och farföräldrar sparar i SKB (dvs bostadskooperativ) samt fondkonto SEB. Barnen är idag 16 resp 18 och vi anser dem inte vuxna förrän de flyttat hemifrån och ansvarar för egen försörjning. Där sparas inga stora summor men idag har de väl en ca 40' vardera där.
    Jag och maken har sparat lite på ISK-konton, där har de väl runt 100' vardera (den äldre lite mer än den yngre). 18-åringen håller på att ta körkort och vi står helt för detta. Vi lägger ut väldigt stora summor på deras sport (alpint). Varje år kostar oss runt 150'-200' för att möjliggöra för dem att hålla på med sporten och det är framför allt res- och boendekostnader som gör att det drar iväg. Vi väljer alltså att spendera pengar på dem under deras barndom istället för att spara mer.
    Barnen jobbar lite extra då och då (gjort sedan 15-årsåldern) vid sidan om skola och idrott och lär sig därmed värdet av sina hårt förtjänta pengar på bästa sätt, anser vi.
    Inte en chans att vi skulle tillåtit att ett fett bankkonto helt plötsligt förts över till henne på 18-årsdagen.
    Men ska de ha en chans att komma in på bostadsmarkanden (här i huvudstaden) måste man planera i mycket god tid som föräldrar.

• Minis4567

Sparar 300:- per månad per barn. Sen sparar barnens farmor och farfar och barnens mormor och morfar.

Vi har

• annabellelee
    annabellelee skrev 2019-03-20 18:46:35 följande:

Vi sparar 500 kr per barn i fonder.

Vi har fonderna I våra namn så bvi kan bestämma bär de ska få pengarnatt.
  • tvillingmammaVastmanland

Ja, vi sparar på barnens egna konton i deras namn.

• lilagrodautanben

Ja. Äldsta får tvåhundra i månaden och har ca 50.000 nu. Yngsta har ett försäkringsbelopp i överförmyndarkonto som är på ca 300.000 men mellanbarnet har vi inte börjat. Ska göra det det första jag gör imorgon

• gbgumman
    Yafetswa skrev 2019-03-20 11:25:59 följande:

Staten kommer att kontrollera, föräldrar som sparar pengar för sina barn över en gräns skall inte vara berättigad barnbidrag. Det är fortfarande bara ett förslag från C.

Hur ska det kontrolleras?
  • Milyana

Absolut, tror tyvärr det är nödvändigt för att barnen sen ska ha en bra start på vuxenlivet

• PH76
    gbgumman skrev 2019-03-20 20:34:57 följande:

Hur ska det kontrolleras?

Detta är givetvis ett troll och det är såklar omöjligt att kontrollera. Mina barns sparpengar ligger i aktier på ett isk konto i mitt namn.
Svar på tråden Sparar ni pengar till era barn?