• tikki masala

    Sparar ni pengar till era barn?

    Min dotter sa till mig idag att alla i hennes klass har ett sk barnkonto där föräldrarna lägger undan pengar till dem tills de blir vuxna.

    Vi gör inget sådant utan vi hade tänkt betala för hennes körkort och hjälpa till med mindre saker när hon blir vuxen.

    Sparar ni eller inte? Och isåfall hur mycket?

  • Svar på tråden Sparar ni pengar till era barn?
  • Ruter
    tikki masala skrev 2019-03-19 08:45:59 följande:

    Så ni som sparar typ 1000kr/ månad kommer ge era barn ca 216000kr när de fyller 18?


    Ja precis de kommer ha en regäl slant beroende på hur börsen går. Sen vårat barn föddes har börsen gått väldigt bra så våran 6årings portfölj är värd ca 100 tusen i dagsläget som är tanken att räcka till en kontantinsats till en lägenhet.
  • PH76
    tikki masala skrev 2019-03-19 08:45:59 följande:

    Så ni som sparar typ 1000kr/ månad kommer ge era barn ca 216000kr när de fyller 18?


    Jag spar exakt 1000 per parn (2 barn) där jag köper aktier på ISK-konto. Mina förhoppningar är att de ska kunna få bra mycket mer än 216000.

    Men ja givetvis ska de få pengarna, det lär behövas till insatts på första lägenheten.
  • Sharper

    Jag har sparat 100:-/månad sen barnen föddes (när jag levde ihop med barnens pappa så 200:-/månad) per barn. Min 6-åring har 40 000:- på det idag (lite julklappspeng och födrlaedagspeng har satts in där också) och min 3-årong ca 13 000:-. Min mans barn hade inget sparande men jag startade upp det nu till dom så vi lägger 100:-/månad och barn även där. De är 9 och 11 år. Jag sjölv fick 25 000:- som 18-åring och dom kom väl till användning bär jag var 22 och separerade, men sen en del även när en bostadsrätt köptes. Mina morföräldrar har också sparat 100:-/månad till varje barnbarn och de sparar fortfarande (jag är 27 år), mina föräldrar sparar med till sina barnbarn. Det är inget jag tar för givet att man ska göra, men något jag vill ge mina barn då jag kan göra det. Samtidigt pratar jag med barnen ibland om dessa pengar och vad målet faktiskt är med pengarna även om de bestämmer över dom själva sen vid 18 år. :)

  • SI12344

    500kr per månad, planen är mer när vi båda jobbar.

    Mycket bättre att mor/farföräldrar sätter in pengar ibland istället för att ge presenter, dessutom.

    Mina egna föräldrar sparade 200kr/mån i fonder åt mig. Jag har använt pengar till resor, flytta hemifrån osv osv.

  • Elin P

    Sparar till körkortet men inte något annat. Tänker att de får skaffa jobb och bo hemma medan de sparar ihop pengar ett par år om de behöver en större summa tex till lägenhet. Har inte råd att få ihop större summor åt 3 barn. Tror varken det är nödvändigt eller bra heller.

  • gbgumman
    tikki masala skrev 2019-03-19 08:45:59 följande:

    Så ni som sparar typ 1000kr/ månad kommer ge era barn ca 216000kr när de fyller 18?


    Nä så lätt ska det inte gå. Vi spar men inte i barnens namn. De ska barnen få OM de behöver och OM vi vill hjälpa dem med det de behöver. Makten hos oss.
  • Michael 310

    Vi sparar 1500 / barn i månaden 1250 på isk som vi kontrollerar och 250 i fonder i deras namn. Det är tänkt som bidrag till boende/bil/studier utomlands eller liknande.

    Pengarna i deras namn hoppas vi de väljer att göra något klokt med. Skulle de inte göra det så är det väl så då. Blåste själv alla sparpengar från föräldrarna på ca 2 års festande, ca 300k.

  • Mascaraklumpar

    Nej, vi sparar till oss själva och den primära tanken är att de får pengarna när vi dör. Skulle vi hamna i en situation där någon av dem behöver ett förskott på arvet så får vi ta det då.

  • Alexi

    Det är för mig obegripligt hur man kan vilja ge ens barn massa pengar just när de fyller 18. Varför, varför?


     


    Självklart kommer vi hjälpa våra barn ekonomiskt men det gör vi när de behöver pengarna, det gör de inte när de är 18 år och går på gymnasiet.

  • modsey
    Alexi skrev 2019-03-19 19:06:16 följande:

    Det är för mig obegripligt hur man kan vilja ge ens barn massa pengar just när de fyller 18. Varför, varför?

     

    Självklart kommer vi hjälpa våra barn ekonomiskt men det gör vi när de behöver pengarna, det gör de inte när de är 18 år och går på gymnasiet.


    Stället mig här. Jag har hjälpt och kommer hjälpa vb ändå. Körkort, start vid första flytten, lite extra hjälp när de pluggar vidare, osv . Förstår inte heller det magiska vid 18 år.....

    Fördelar hellre ut pengar när jag vill och ser att de kommer bra till pass än att riskera att en omogen 18 åring blåser pengarna.
Svar på tråden Sparar ni pengar till era barn?