• Anonym (TS)

Körförbud av läkare?

I helgen fick jag ett krampanfall. Aldrig fått det tidigare och det var ganska rejält. Ambulans tillkallades. Efter undersökningar och utfrågningar på sjukhuset antar man att det berodde på en ny medicin jag började med dagen innan. Inga tecken på att det skulle vara epilepsi. Läkaren på akuten sa att neurologen utfärdade ett 1 mån långt körförbud för mig. Har inte träffat neurologen. Läkaren sa att det bara blev 1 mån och inte 3 mån då de är ganska övertygade om att det beror på medicinen (och den kommer jag aldrig ta igen)

Är det någon som vet hur detta fungerar? Registreras detta någonstans? Hur vet jag exakt vilka datum det handlar om?

Jag förstår det inte riktigt då de är säkra på att det är medicinen och jag tar inte den mer. Varför jag inte får köra?

Bor på landet, är mammaledig med 2 små. Detta är förödande för mig/oss.

Någon som vet hur sånt här funkar?

• Svar på tråden Körförbud av läkare?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:34:57 följande:

Men alltså ge er - jag frågar hur det fungerar och jag beklagade mig. Det innebär inte att jag kommer köra med barnen. Eller med mig själv. Eller nån annan.

Hade aldrig förlåtit mig själv om nåt hände någon.

Faktum kvarstår att detta är jävligt jobbigt.

Det var inte svårt att läsa ditt först inlägg och få känslan av att du eventuellt tänkte köra.

Ja, det måste vara jobbigt. Dels med körförbudet och dels med oförklarliga kramper och medicin du inte kan äta.

Om det går rätt till kommer det finnas en notering i körkortregistret att ditt körkort är tillfälligt indraget. Blir du kontrollerad blir det olovlig körning.

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-03-19 12:58:33 följande:

Det var inte svårt att läsa ditt först inlägg och få känslan av att du eventuellt tänkte köra.

Ja, det måste vara jobbigt. Dels med körförbudet och dels med oförklarliga kramper och medicin du inte kan äta.

Om det går rätt till kommer det finnas en notering i körkortregistret att ditt körkort är tillfälligt indraget. Blir du kontrollerad blir det olovlig körning.

Om det nu hade varit så att jag struntade i förbudet så har jag en make som aldrig hade accepterat det. Speciellt inte med barnen i bilen. Så köra närmsta månaden kommer jag inte göra.

Men jag trodde inte att det var så lätt att bara förbjuda någon. En läkare som inte ens träffat mig. Det känns väldigt underligt att plötsligt stå utan körkort när jag haft det så himla länge. Kan inte handla mat, lämna och hämta på fsk, inte ta mig till bvc.
  • Anonym (TS)
    Tiina87 skrev 2019-03-19 12:40:03 följande:

Det innebär att du inte får köra bil på en månad Och att det finns en notering om detta hos transportstyrelsen som polisen ser om du kör bil och blir stoppad.

Tack.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 13:12:50 följande:
    Om det nu hade varit så att jag struntade i förbudet så har jag en make som aldrig hade accepterat det. Speciellt inte med barnen i bilen. Så köra närmsta månaden kommer jag inte göra.

Men jag trodde inte att det var så lätt att bara förbjuda någon. En läkare som inte ens träffat mig. Det känns väldigt underligt att plötsligt stå utan körkort när jag haft det så himla länge. Kan inte handla mat, lämna och hämta på fsk, inte ta mig till bvc.
    En läkare undersökte dig och gjorde en plan. Rådfrågade och stämde av med en speciallist som tog det formella beslut kring körkortet.

Men ja, det blir trassligt och ni kommer få ta fram en del nya rutiner. Förhoppningsvis slipper du fler anfall och kan börja köra igen inom en snar framtid.

Läkare har rätt stora möjligheter att dra in körkort, vilket på ett sätt är bra, då inga regelbunda prövning av körförmågan görs.

Mycket möjligt att det går att överklaga beslutet. Den rent formella gången kan vara att det är Trafikverket, länstyrlsen eller transportstyrelsen som tar det formella beslutet på rekomendation av läkaren. Du lär få hem ett brev hur som helst

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-03-19 13:22:30 följande:

En läkare undersökte dig och gjorde en plan. Rådfrågade och stämde av med en speciallist som tog det formella beslut kring körkortet.

Men ja, det blir trassligt och ni kommer få ta fram en del nya rutiner. Förhoppningsvis slipper du fler anfall och kan börja köra igen inom en snar framtid.

Läkare har rätt stora möjligheter att dra in körkort, vilket på ett sätt är bra, då inga regelbunda prövning av körförmågan görs.

Mycket möjligt att det går att överklaga beslutet. Den rent formella gången kan vara att det är Trafikverket, länstyrlsen eller transportstyrelsen som tar det formella beslutet på rekomendation av läkaren. Du lär få hem ett brev hur som helst

Jag tycker innerst inne att beslutet är rätt. Vi vet inte med säkerhet vad som hände och händer det när jag kör bil är risken stor att jag och andra skadas allvarligt eller dör. Det var ju som ett epileptiskt anfall och omöjligt att styra. Minns inget av vad som hände förrän jag vaknade i ambulansen. Otäckt.

Men jag önskar att det inte hade hänt, eller att jag åtminstone bodde i stan. Nu måste jag ta taxi eller be min man om skjuts - känner mig inte direkt självständig.
  • MKJ

Läkaren måste inte anmäla till Transportstyrelsen om läkaren är övertygad om att du inte kommer att köra under den tid de har föreskrivit. 
    Detta för att man ska slippa krångel med läkarintyg och administration. Det är naturligtvis dokumenterat i journalen och får rättsliga konsekvenser om det händer något.

Och du får nog vara glad att det "bara" är en månad.

• Anonym (a)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 13:41:33 följande:
    Jag tycker innerst inne att beslutet är rätt. Vi vet inte med säkerhet vad som hände och händer det när jag kör bil är risken stor att jag och andra skadas allvarligt eller dör. Det var ju som ett epileptiskt anfall och omöjligt att styra. Minns inget av vad som hände förrän jag vaknade i ambulansen. Otäckt.

Men jag önskar att det inte hade hänt, eller att jag åtminstone bodde i stan. Nu måste jag ta taxi eller be min man om skjuts - känner mig inte direkt självständig.
    Är väl inte hela världen att din man får hjälpa till. Och varför måste du känna dig självständig, du har ju haft ett krampanfall. Låt mannen handla, så kan du vara hemma/ute med de små. Det är en månad. Det kunde ju varit mycket värre, att du inte kunnat ta hand om dina barn t ex, eller blivit inlagd.
  • uhsumkat
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 13:12:50 följande:
    Tvärtom så dras körkortet in alltför sällan, generellt sett. Det finns massor med olämpliga förare ute på vägarna som är gravt dementa, halvblinda eller lider av andra medicinska åkommor som gör dem direkt olämpliga.
    Det är ett dilemma för läkarna att rapportera till transportverket för många gånger upplevs det som alltför kränkande både av läkare och patient så det slutar med att personen får fortsätta köra.

En bekant fick körkortet indraget ett år efter ett enda krampanfall som de inte visste vad det berodde på och han var tvungen att byta jobb. 
    Nu är det trots allt väldigt kort tid för dig trots allt. Passa på att ta hand om dig själv den här tiden och göra sådant du annars inte hinner. 
  • uhsumkat
    Kjell2 skrev 2019-03-19 13:22:30 följande:

Ren formalia kanske men läkare har ingen som helst rätt att dra in körkortet. De enda de kan göra är att rapportera till transportstyrelsen och de i sin tur beslutar om återkallande eller inte. 
  • Kjell2
    uhsumkat skrev 2019-03-19 15:32:31 följande:
    Ren formalia kanske men läkare har ingen som helst rätt att dra in körkortet. De enda de kan göra är att rapportera till transportstyrelsen och de i sin tur beslutar om återkallande eller inte. 
    Du har rätt, jag var lite fumlig i mina första inlägg men rättade till det på slutet.

Svar på tråden Körförbud av läkare?