• Anonym (Sjukskriven)

    Hur långt innan sista sjukskrivningsdag ska man ta kontakt med läkare/fsk för förlängning?

    Hej!

    Hur långt innan sjukskrivningen löper ut bör läkaren skriva ett nytt läkarintyg? När vill försäkringskassan ha det? Tex ska jag ta kontakt med en läkare en vecka innan det löper ut?

  • Svar på tråden Hur långt innan sista sjukskrivningsdag ska man ta kontakt med läkare/fsk för förlängning?
  • Bestemor

    Det är lite olika. Det bästa är om man har en ny läkartid innan sjukskrivningen gått ut.

    Det har även funkat om det gått ett par dagar över sjukskrivningen om det absolut inte gått att få en ny tid.

  • Meriall

    Jag undrar också detta. Frågade läkaren om ny tid men han sade att det går bra att höra av sig på telefon och det behövs inget nytt besök. Så när hör man då av sig...

    Fick 2 mån sjukskrivning och hade nytt läkarbesök då en mån gått. Så är ju lite för tidigt att göra det redan då. Blir förmodligen inget mer besök under nästa mån.

  • Anonym (Sjukskriven)

    Någon mer som vet??

    Jag är gravid och sjukskriven men kommer begära förlängning. Hur långt innan sista sjukskrivningsdag kan jag träffa läkare så att denne förlänger?

  • Daphodil

    Hej! Är läkare och har följande tips:

    - Om du vid första sjukskrivningsbesöket misstänker att du kanske kan behöva förlänga efter första perioden, be läkaren boka in ett uppföljande besök på sista sjukskrivningsdag (eller däromkring). Om det sen visar sig att du inte behöver förlängt när det väl närmar sig, är det bara att avboka.

    - Om du har en pågående sjukskrivning som du vill få bedömd för förlängning, ring direkt och försök få en tid innan sjukskrivningen löper ut. Om det finns tider först efter den löpt ut, be dem anteckna i journalen att du åtminstone ringde i tid. Läkare kan vara ovilliga att sjukskriva retroaktivt, men det kan hjälpa med en sån anteckning.

    - Hur långt innan sista sjukskrivningsdag som du kan träffa läkare för bedömning för förlängning varierar med sjukskrivningsorsak. Men någon vecka innan bör gå.

  • Anonym (Ro)
    Meriall skrev 2019-03-23 07:26:39 följande:

    Jag undrar också detta. Frågade läkaren om ny tid men han sade att det går bra att höra av sig på telefon och det behövs inget nytt besök. Så när hör man då av sig...

    Fick 2 mån sjukskrivning och hade nytt läkarbesök då en mån gått. Så är ju lite för tidigt att göra det redan då. Blir förmodligen inget mer besök under nästa mån.


    Skulle kräva nytt besök kort innan ditt intyg går ut. Inte säkert att FK godkänner ett intyg bara baserat på telefonkontakt.
  • Anonym (Sjukskriven)
    Daphodil skrev 2019-03-27 19:30:56 följande:

    Hej! Är läkare och har följande tips:

    - Om du vid första sjukskrivningsbesöket misstänker att du kanske kan behöva förlänga efter första perioden, be läkaren boka in ett uppföljande besök på sista sjukskrivningsdag (eller däromkring). Om det sen visar sig att du inte behöver förlängt när det väl närmar sig, är det bara att avboka.

    - Om du har en pågående sjukskrivning som du vill få bedömd för förlängning, ring direkt och försök få en tid innan sjukskrivningen löper ut. Om det finns tider först efter den löpt ut, be dem anteckna i journalen att du åtminstone ringde i tid. Läkare kan vara ovilliga att sjukskriva retroaktivt, men det kan hjälpa med en sån anteckning.

    - Hur långt innan sista sjukskrivningsdag som du kan träffa läkare för bedömning för förlängning varierar med sjukskrivningsorsak. Men någon vecka innan bör gå.


    Tack så jättemycket för råd, jag gör så.

    Uppskattar att ni har tagit er tiden och svarat.
Svar på tråden Hur långt innan sista sjukskrivningsdag ska man ta kontakt med läkare/fsk för förlängning?