• Äldre 23 Mar 23:00
    733 visningar
    14 svar
    14
    733

    Dåliga värden

    Hej,jag har dåliga värden och mår skit men händer inte mycket ???? p-järn ligger på 4 ,TIBC ligger på 96 , transferrinmättnad 0,04 , ferrin 5.. de flesta av mina prover avvikande.. tål inte järntabletter provat alla så nu äter jag bara tillskott men värderna sjunker.. så drygt???? gått på utredning uppföljning sen i somras, tål man inte järntabletter kan man få injektion då? Nån med erfarenhet?

  • Svar på tråden Dåliga värden
  • Äldre 24 Mar 00:01
    #1

    Jag har lidit av en väldigt långvarig järnbrist. Fick ta järntabletter 3 ggr om dagen i flera månader, gav inget resultat så jag fick en injektion istället. Hjälpte knappt (inget jag rekommenderar, svindyrt och funkade inte för mig).

    Men å andra sidan led jag av ätstörningar under den här perioden (vilket sjukvården inte kände till) vilket jag tror var boven i dramat. Så se över din kost, äter du varierat? Mat som innehåller mycket järn? Om inte så prova att äta mer varierat, hälsosamt och mat som innehåller mycket järn. Du ska inte förlita dig blint på tillskott för det är precis som det låter, ett tillskott. För att dom ska fungera optimalt krävs det att du äter en hälsosam kost och tillräckligt mycket. Många tillskott är i princip bara marknadsföring för att få dig som konsumet att köpa deras produkter men i själva verket är det bara skräp i många fall.

  • Äldre 24 Mar 00:15
    #2

    Jo då jag äter mycket järnrik mat och har alltid gjort,men tycker det borde finnas nåt som hjälper...vad fick du för hjälp?

  • Äldre 24 Mar 00:29
    #3
    Lillajag83 skrev 2019-03-24 00:15:04 följande:

    Jo då jag äter mycket järnrik mat och har alltid gjort,men tycker det borde finnas nåt som hjälper...vad fick du för hjälp?


    Fick ingen hjälp med just det. Jag hade symptom för järnbrist så som trötthet, huvudvärk osv samt låga blodvärden. Men när varken tabletterna eller injektionen hjälpte gjorde dom fler undersökningar och hittade tillslut det riktiga problemet för mina symptom och jag blev diagnostiserad med en reumatisk sjukdom. Blev i proppad en jävla massa mediciner som tog bort symtomen men järnbristen kvarstod. Än idag har jag låga blodvärden men det är inget jag lider utav till den graden att det hindrar min vardag eftersom min kropp har vant sig. Så jag vet egentligen inte hur du ska gå till väga men istället för att fokusera på att lösa problemet i första hand, försök lista ut vad det beror på för att sedan kunna lösa det. Har du mycket mens eller mellanblödningar? Du kanske har något problem i magen, har du ont i magen ofta?
  • Äldre 24 Mar 00:40
    #4

    Många vårdcentraler ger järn intravenöst om biverkningarna av järntabletter är oacceptabla och järndepåerna är väldigt låga. Det är helt rimligt att få järn i injektionsform om biverkningarna av järntabletter är svåra. De flesta vårdcentraler har idag upphandlat järnpreparat som kan ges i stor dos vid ett enda behandlingstillfälle (ibland behövs dock flera doser om värdena är riktigt låga). Upphandlingen gör att behandlingen inte är alls lika dyr som den var tidigare utan preparatet kostar vårdcentralen några få hundralappar. Många vårdcentraler vill emellertid inte ge järn i injektionsform då personer i enstaka fall kan få allvarliga allergiska reaktioner. Det är mycket ovanligt. Vårdcentraler tvekar inte att ge vaccinationer och det är också en procedur som i undantagsfall kan ge allvarliga allergiska reaktioner så jag rekommenderar att du står på dig i fråga om att få järn intravenöst. Är det intravenösa järnpreparatet upphandlat finns det på plats på vårdcentralen och du behöver inte gå till ett apotek och hämta (och betala).

  • Äldre 24 Mar 00:54
    #5

    Visst utreder din läkare på vårdcentralen orsaken till järnbristen? Det är väldigt viktigt att ta reda på varför. Orsaken kan vara stora blodförluster (riklig mens? blödning i mag-/tarmkanalen?), dåligt upptag av järn (glutenintolerans?), dåligt intag av järn med födan (ätstörning? vegetarisk/vegansk kost?) eller kombination av flera orsaker.

  • Äldre 24 Mar 06:15
    #6

    Ja de har hållt på sen o somras,det sista nu va att sätta in hormonspiral,men då jag har en stor cysta så vill dom inte göra det i dax läget..Hur låga värden ska man ha för att vården ska göra nåt? Mitt hb låg i somras på 135 nu på 110 ferrin på 5 el 4..så tycker själv att dom borde reagera mer

  • Äldre 24 Mar 07:49
    #7

    Har du sjunkande Hb och så obefintliga depåer som du skriver (ferritin 5) tycker jag att du ska tjata om intravenöst järn. Vårdcentralen är säkert nöjda med att Hb ändå är såpass hyfsat som 110. Tyvärr är många läkare outbildade och förstår inte att järn är en viktig del i många andra processer i kroppen än att göra röda blodkroppar (Hb). Järn ingår i många enzymsystem och järnbrist kan ge symptom iform av tex trötthet och myrkrypningar långt innan Hb sjunker. Kroppen prioriterar röda blodkroppar (Hb) och Hb är det sista som sjunker vid järnbrist. Be om intravenöst järn och försök stå på dig!

  • Äldre 24 Mar 07:57
    #8

    Tål magen järntabletter är det förstås enklast för alla (både dig och VC......) men om det inte går är intravenöst järn inte orimligt.

    Många läkare vill öka dosen järntablett om värdena är låga men det är ofta meningslöst för tarmen kan ändå inte ta upp mer än ngr få milligram/dygn. Detta trots att tarmen ökar sin järnupptagande förmåga vid järnbrist. Det allra effektivaste är om du tar en tablett med mycket järn (tex Duroferon eller Niferex) på fastande mage innan du går och lägger dig. Järn tas upp bättre på fastande mage. Ät inte på 2h innan du tar tabletten och ät sedan inte förrän nästa morgon.

  • Äldre 24 Mar 08:13
    #9

    Det finns niferexdroppar också som kan tålas bättre än tabletter. Det är rätt många man ska ta (jag hade hb102 och ferritin 6 och skulle ta 20 droppar 3 ggr/dag) men då kan man ju börja med kanske 5 och trappa upp så magen vänjer sig.

    Fick dock en mysko biverkning i form av att tänderna såg genomskinliga ut efter ett tag. Det försvann när jag slutade ta dropparna och blev normalt igen.

  • Äldre 24 Mar 20:00
    #10

    Tänderna blir missfärgade av järndroppar. Missfärgningen försvinner när behandlingen avslutas. Det är själva järnet som ger biverkningar i mag-/tarmkanalen så tyvärr spelar det ingen roll om det tas som droppar eller tablett.

  • Äldre 24 Mar 20:15
    #11
    Fialotta75 skrev 2019-03-24 20:00:04 följande:

    Tänderna blir missfärgade av järndroppar. Missfärgningen försvinner när behandlingen avslutas. Det är själva järnet som ger biverkningar i mag-/tarmkanalen så tyvärr spelar det ingen roll om det tas som droppar eller tablett.


    Ja men det är ju lättare att dosera med droppar. Att börja med bara lite etc.
  • Äldre 24 Mar 21:23
    #12

    Kan ju va nåt,men provat alla järntabletter men kräks och får extrema magsmärtor efter bara första tabletten efter 3 dagar har jag gett upp..så tål man inte tabletter så tål man kanske droppar eller injektion?

  • Äldre 24 Mar 22:27
    #13

    Du får förstås prova dig fram. Järn tas son sagt upp bäst på fastande mage så testa att ta innan sänggåendet oberoende av om det är droppar eller tabletter! Injektion ger inga mag-/tarmproblem.

  • Äldre 25 Mar 20:59
    #14
    Fialotta75 skrev 2019-03-24 00:40:52 följande:

    Många vårdcentraler ger järn intravenöst om biverkningarna av järntabletter är oacceptabla och järndepåerna är väldigt låga. Det är helt rimligt att få järn i injektionsform om biverkningarna av järntabletter är svåra. De flesta vårdcentraler har idag upphandlat järnpreparat som kan ges i stor dos vid ett enda behandlingstillfälle (ibland behövs dock flera doser om värdena är riktigt låga). Upphandlingen gör att behandlingen inte är alls lika dyr som den var tidigare utan preparatet kostar vårdcentralen några få hundralappar. Många vårdcentraler vill emellertid inte ge järn i injektionsform då personer i enstaka fall kan få allvarliga allergiska reaktioner. Det är mycket ovanligt. Vårdcentraler tvekar inte att ge vaccinationer och det är också en procedur som i undantagsfall kan ge allvarliga allergiska reaktioner så jag rekommenderar att du står på dig i fråga om att få järn intravenöst. Är det intravenösa järnpreparatet upphandlat finns det på plats på vårdcentralen och du behöver inte gå till ett apotek och hämta (och betala).


    Det görs säkert olika, men på den VC jag arbetar får patienten ett recept på järnpreparatet och får själv hämta det på apoteket, och sedan ta med till oss. Vi ger ofta olika järninfusioner, har varit med om några som blivit yra och så men ingen allvarlig reaktion. Som rutin måste patienten sitta kvar 30 minuter efteråt.
Svar på tråden Dåliga värden