• Aurelia98

Min sambo äter oss ur huset

Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

• Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset
  • Anonym (Nix pix)
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:21:20 följande:
    Ska han betala för sin tjej som gör si och så? Ja, man ska ta ansvar för varandra när man är en FAMILJ. 
    Nej, man SKA ingenting.
    Det är nämligen upp till var och en, och ts har fått nog. Med all rätt.
  • Anonym (Annika)

Generellt tycker jag att det är smidigast/bäst att ha gemensam ekonomi när man är sambo/gifta, men inte i ert fall!
    Jag ser tre lösningar:
    1. Ni köper mat separat. Sedan kanske ni ändå äter gemensam middag ibland, men som regel har ni separat mat.
    2. Ni har gemensam mat, men han betalar 2/3 av matkontot.
    3. Ni skriver veckomatsedel på middagar och frukostar, och handlar det gemensamt. Handla den mängd som realistiskt ska gå åt till dessa mål. Om någon vill ha mellanmål/snacks utöver det får den köpa det själv.

• viseversa

Fan vilken ego gris han är. Hade lätt gjort slut om min sambo var så jävla ego och bara tänkte på sig själv. Han får köpa sin egen jävla mat.

• Anonym (Kommunikation)

Att det ska vara så svårt att kommunicera! Jisses, säg till han och fortsätter han har han ingen respekt för dig. Han ska betala mera i mat såklart om han äter mycket mer!

• EnAnonumius
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:21:20 följande:
    Ska han betala för sin tjej som gör si och så? Ja, man ska ta ansvar för varandra när man är en FAMILJ. 
    Vem är DU att bestämma och diktera villkoren för hur andra familjer/par skall leva baserat på dina subjektiva tyckanden om hur det skall se ut i en familj? Vem gav dig den rätten?
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:10:49 följande:
    Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat. 
    Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen.
    Ja vad fint av dig att du lägger undan tomater som skall till matlagningen så din man kan ta resten då du köper extra mycket. Men hur vore det om du valde att läsa vad TS skriver?

Hennes kille är överviktig, och hon kan ju inte lägga undan för sig själv, utan att hennes kille tar av det hon lägger undan till sig fast hon köper extra mycket så han kan få. Så nej hon har knappast ansvar för att han överkonsumerar mat så han är överviktig. 

Vad fint att du exemplifierar med dina s.k "skönhetsprodukter". 
    Allvarligt det är knappast viktigt med dessa skönhetsprodukter och det är inget som behövs för att man skall kunna leva och överleva så som mat är.  Så det är knappast ett behov med skönhetsprodukter.

Mat är viktigt för att kroppen skall kunna fungera normalt och är till för att bygga upp immunförsvar, man inte skall få problem som gör att man hamnar på sjukhuset p.ga näringsbrist.

Får du kroppsliga problem med näringsbrist, och dåligt immunförsvar om du låter bli att använda skönhetsprodukter? Nej självklart får du det inte.

Så du får komma med något vettigare och hållbara exempel om du vill låta trovärdig,  än dina jämförelses som inte håller i praktiken som då, "icke viktigt (skönhetsprodukter för sin ytliga fåfänga)" , med "livsviktigt för överlevnad (mat/dryck) så man inte dör av näringsbrist och/eller får andra sjukdomar ".

Om du vill illuster att i "en familj så tillgodoser man varandras behov" så får du komma med legitima och hållbara exempel på dessa behov som håller.  
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gameofthrones

Visste du om detta beteende innan? Då borde du //ni ha brutit upp cirkeln om mat för längesen. Han mår inte bra. Du är medberoende person. Du måste ställa krav, älskar du honom ställ han mot väggen be om en dietist. Träning. Kurator/ psykolog. Det är inte bara gå ned i vikt. Man måste ta hand om känslomässiga situationen med

• Mandel

Att han äter massor av er gemensamma mat är en sak, men när han ger sig på ditt godis/glas som du har köpt då skiter han rejält i det blå skåpet.
    Snacka om respektlöst!

Vill han ha 4 chokladkakor istället för en så får väl han köpa det för sina egna pengar och inte på hushållets gemensamma matbudget.
    Sorry, men sådant här är kanske trams för andra, men jag har bråkat om det här med min ex-make och även mina barn i flera år.

JAG går inte och äter upp andras saker så varför är det då helt okej att äta upp mitt? Varför är det okej att stjäla från sin fru/mamma?
    Ingen har någonsin haft ett vettigt svar på den frågan...

Och eftersom han förmodligen vet att du blir ledsen/sårad så är det ännu mer förunderligt hur han kan fortsätta och skita totalt i dig och dina känslor.
    KNÖL!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Alessia

Din sista mening "blir så less att jag nästan vill lämna honom..."
    Det är exakt vad du ska göra! Lämna honom alltså. Och inte bara för att han äter upp allt ni har i skåp och kyl och låter dig stå för en orimlig kostnad, utan för att hans beteende visar på sådana brister i karaktär och hederlighet att jag skulle fly lång väg. Han blir inte rolig att leva ihop med i fortsättningen. 
    Bryt och leta upp en trevlig kille i stället. De finns!

• nihka

Hur gammal är han? Har han bott hemifrån tidigare?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia

Finns ingen anledning till att ni ska ha gemensam ekonomi, ni är ju inte gifta och har inga barn. Splitta kostnaderna 50/50 finns det ingen anledning till heller, ni har ju inte samma kostnader. Om en av er tjänade mer så finns det heller ingen anledning att splitta 50/50, då bör den som tjänar mer betala mer.

Om ni vore ett äkta par med bra ekonomi, då kunde ni ha gemensam ekonomi. Mannens högre matkostnader kanske vägdes upp av fruns högre klädkostnader, lattestunder med väninnorna etc. Men nu är ni bägge fattiga studenter.

Jag ser tre problem:

1. Sambons bristande respekt när han roffar åt sig utan att fråga om lov. Chokladkakor kan du gömma, men inte glassen.

2. Sambons inställning "bägge är nöjda och glada" när han är den enda som tjänar på överenskommelsen. Varför ska du sponsra hans hobby (och ätstörning)?

3. Sambons ätstörning. Det är ju hans ansvar men som sambo är du väl orolig för hans hälsa. 

1 och 2 måste tas itu med genast. Låt dig inte köras över! Är han oresonlig återstår att göra slut el bli särbor.

Om förhållandet fortgår så kan du ta upp ätstörningen senare, det är säkert känsligt.

Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset