• Aurelia98

Min sambo äter oss ur huset

Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

• Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset
  • Anonym (---)
    Aurelia98 skrev 2019-03-24 08:20:30 följande:

Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

Hur är det med övrig förbrukning om man bortser från det som man äter, ex. badrumsprodukter etc.
  • Limeblad
    Aurelia98 skrev 2019-03-24 08:57:11 följande:

Sambon tycker att det blir skevt att vi ska hålla på att mäta vem som äter vad och hur mycket och fördela pengar över det. Vi har helt olika synsätt. Han tycker att vi ska dela allt jämt av så är "båda nöjda och glada". Det blir mer jobb såklart att räkna ut vem som ska betala vad och hur mycket.

Men det känns bara inte kul att inte ha råd att köpa rakhyvlar för att pengarna ska gå till mat som tar slut hela tiden..

Klart han är nöjd när han får mer. Vad säger han när du säger att du inte har råd?
  • myskmalva
    Sambon tycker att det blir skevt att vi ska hålla på att mäta vem som äter vad och hur mycket och fördela pengar över det. Vi har helt olika synsätt. Han tycker att vi ska dela allt jämt av så är "båda nöjda och glada". Det blir mer jobb såklart att räkna ut vem som ska betala vad och hur mycket. Men det känns bara inte kul att inte ha råd att köpa rakhyvlar för att pengarna ska gå till mat som tar slut hela tiden..

Man behöver ju inte stå och räkna på vartenda kvitto. Gör en uppskattning av hur mycket vars och ens mat kostar och bestäm hur stora andelar ni ska betala (t.ex. 30/70).
  • Gurkan

Men vad säger han när du påpekar att glassen är din som du har sparat?

Det är knappar rimligt att du ska behöva köpa tre gånger så mycket av något som du vill ha. Att man om köper en chokladkaka till sig och en till sin sambo är ju inget konstigt men mer är bara löjligt. Klart han inte vill omfördela kostnaderna, han kommer ju inte ha råd med sin egen matkostnader.

Jag tycker du ska prova ha totalt delade matkostnader ett par veckor bara för att visa. Berätta att dununge har råd med hans matkostnader och därför behöver ni göra så här. Dock kommer du nog få handla varje dag för att undvika att han äter upp. Tråkigt? Ja men ett par veckor för att verkligen visa kan man leva med. Skulle han fortfarande inte förstå skulle jag rekommendera särbo.

• Anonym (Lite konstigt men nödvändigt)

Min gamla väninna var sambo med en man som åt extremt mycket mer än henne. Maten de kunde äta gemensamt låg lös i kylen medan hon hade en rosa låda med lock som var bara hennes. Den tog han aldrig nån mat ur.

Det var lite konstigt men funkade för dem. Det tog slut sen av andra orsaker men jag förstår att du överväger att lämna din sambo för han är fullständigt respektlös mot dig. Ni kanske skulle bli särbo istället? (Utan att han har nyckel till din lägenhet!)

• Anonym (Tessa)

Kan det fungera om ni köper och delar på billigare och mer basic mat men ni själva köper och äter det som är lite extra typ, glass osv?
    Jag har ett liknande problem med min kille. Vår ekonomi är iofs inte pressad men med saker som juice och choklad som jag gärna vill ha hemma och inte tycker man ska frossa i så brukar jag köpa två förpackningar och skriva våra namn på var sin. Konstigt nog så gör han inte alls slut på sin lika fort när det är tydligt uppdelat. 

• sextiotalist

Sambon tycker att det blir skevt att vi ska hålla på att mäta vem som äter vad och hur mycket och fördela pengar över det. Vi har helt olika synsätt. Han tycker att vi ska dela allt jämt av så är "båda nöjda och glada". Det blir mer jobb såklart att räkna ut vem som ska betala vad och hur mycket.

Men det känns bara inte kul att inte ha råd att köpa rakhyvlar för att pengarna ska gå till mat som tar slut hela tiden..

Men du är inte nöjd och glad.

Mitt förslag att ni handlar varannan dag och bara för dagen, du kan handla enligt konsumentverket och så får han handla enligt hans norm.
  • Anonym (Liknande situation hos oss.)

Min sambo och hennes 2 barn äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag, frukt, kvällsmat. Och barnen slänger nästan alltid hälften av de som de tar till sig.

Jag själv äter frukost och middag, kanske en macka till lunch. Och ändå delar vi 50/50 på matkostnaderna.

Det är riktigt frustrerande men det är bara att gilla läget om man vill vara kvar i relationen.

• Anonym (detkallasfamilj)

Wow........ Kriget mot lojaliteten och familjen har gått långt. 

Jag lovar dig, ts, att det finns något där du drar mer pengar. Men i en familj håller man ihop och tar hand om varandra. Själviskheten lämnade man i tonåren. 

• sextiotalist
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 10:48:28 följande:

Wow........ Kriget mot lojaliteten och familjen har gått långt. 

Jag lovar dig, ts, att det finns något där du drar mer pengar. Men i en familj håller man ihop och tar hand om varandra. Själviskheten lämnade man i tonåren. 

Och den lojaliteten bör vara ömsesidig eller hur.

Att äta den andra ur huset, att roffa det mesta av det gemensamma är inte lojalt. Det är girigt, egoistisk och illojalt.
Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset