• Aurelia98

Min sambo äter oss ur huset

Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

• Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset
  • Anonym (detkallasfamilj)
    sextiotalist skrev 2019-03-24 10:57:22 följande:
    Och den lojaliteten bör vara ömsesidig eller hur.

Att äta den andra ur huset, att roffa det mesta av det gemensamma är inte lojalt. Det är girigt, egoistisk och illojalt.
    Som jag skrev - jag lovar att ts drar mest på något annat område. 
  • sextiotalist
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:00:32 följande:

Det är inte alls säkert.

Ofta brukar ett beteende vara på fler områden än ett. Är man närig och egoistisk så märks det på fler områden än maten.
  • Anonym (Nix pix)
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 10:48:28 följande:

Wow........ Kriget mot lojaliteten och familjen har gått långt. 

Jag lovar dig, ts, att det finns något där du drar mer pengar. Men i en familj håller man ihop och tar hand om varandra. Själviskheten lämnade man i tonåren. 

Vadå?
    Varför ska hon betala för sitt glufsmonster till karl?
  • Anonym (K)

Eller inte.

Men jag förstår att snyltare och illojala parasiter tar aldrig ansvar för sina handlingar.
    sextiotalist skrev 2019-03-24 11:04:04 följande:
    Det är inte alls säkert.

Ofta brukar ett beteende vara på fler områden än ett. Är man närig och egoistisk så märks det på fler områden än maten.
    Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat. 
    Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen. 
  • EmberEyes
    Och stjäl saker som är uttalat inhandlat till honom också, så som han stjäl hennes glass,choklad bit och vad det nu är?
  • EmberEyes
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:10:49 följande:
    Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten.
    Fast i TS fall går det inte att lägga undan, sambon tar dem ändå.
  • Anonym (K)

Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat. 

Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen. 

Sluta hitta på saker. TS har inte råd med rakhyvlar.

Hon har knappast råd med dyra skönhetsprodukter.

Är du och din man fattiga stundenter ???
    Anonym (Nix pix) skrev 2019-03-24 11:08:07 följande:
    Vadå?
    Varför ska hon betala för sitt glufsmonster till karl?
    Ska han betala för sin tjej som gör si och så? Ja, man ska ta ansvar för varandra när man är en FAMILJ. 
  • sextiotalist

Eftersom det är studenter med begränsad ekonomi, så är det en kostnad man får bära själv.

Samma sak med skönhetsprodukter, märkeskläder, dyra intressen. Det är kostnaderna man bör bära själv, speciellt om man har begränsad ekonomi.

Vi har separat ekonomi, även om vi levt ihop ungefär 25 år och har barn ihop. Tack vare detta har vi nästan aldrig bråkar om ekonomin, trots att den varit väldigt tight under en längre tid. Vi har anpassat våra intressen utifrån det vi har haft kvar.

Och under den tiden sambons barn var hos oss, så bidrog sambon mer till maten.
Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset