• Aurelia98

Min sambo äter oss ur huset

Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

• Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset
  • Anonym (K)
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:32:49 följande:

Men suuuuuck. Tror du att detta handlar om skönhetsprodukter? Det var ett EXEMPEL på att alla människor har olika behov och böjelser(medvetna eller omedvetna), så ts lär också dra resurser. På något. 

Och så lite viktförakt på det, vad fint.... Jag lovar dessutom att alla människor gör en hel massa saker som inte är nödvändigt. 

Alla har förstått att just skönhetsprodukter är ett exempel.

Men alla har inte böjelser som innebär shoppande , och har man inga pengar kvar kan man inte handla.
  • Anonym (---)
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:32:49 följande:
    Men suuuuuck. Tror du att detta handlar om skönhetsprodukter? Det var ett EXEMPEL på att alla människor har olika behov och böjelser(medvetna eller omedvetna), så ts lär också dra resurser. På något. 

Och så lite viktförakt på det, vad fint.... Jag lovar dessutom att alla människor gör en hel massa saker som inte är nödvändigt. 
    Anonym detkallasfamilj, jag tror inte att de vill förstå det du försöker säga oavsett hur du formulerar dig tråkigt nog. 
  • pyssel
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:10:49 följande:

Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat. 

Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen. 

Matmissbruk och skåpätning av andras ranson går inte under behov som balanseras med lite "ge o ta" i en ansträngd studentbudget.
    Alla hästar hemma
  • nihka
    Aurelia98 skrev 2019-03-24 08:20:30 följande:

Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

Men ni har inte gemensam ekonomi. Ni lägger bara i en gemensam pott till vissa utgifter. Om ni har gemensam ekonomi äger ni alla pengar ihop och du skulle kunna plocka ut för en weekendresa med tjejerna från era gemensamma pengar på samma sätt som han äter ur den gemensamma kassan.

Om ni har lika strama studentekonomier båda två är det inte rimligt att hans överkonsumtion ska subventioneras av dig så du får gå utan annat. Omfördela hur mycket var och en lägger till mat utifrån förbrukning eller ta bara bort maten från potten så köper ni egen mat.

Ditt stora problem är dock att han är så självisk att han tar utan att bry sig om dig, så om ni skulle köpa mat var för sig skulle han bara fortsätta ta ditt.

Stort snack behövs!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • mammalovis

Titta på konsumentverkets rekommendationen och räkna på all mat du äter under t ex en vecka och se om det stämmer. Egentligen borde det stämma ganska hyfsat för er båda om ni undantar godis, läsk och annat onyttigt. Antagligen fungerar din del, men inte alls hans. Sedan får du ta det därifrån.

Om han äter 2/3 av maten borde han ju betala för det också, i synnerhet om man har tuff ekonomi som student. Problemet är väl att han inser att han får gå hungrig på sin del ...

• Anonym (Sara)
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:10:49 följande:

Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat. 

Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen. 

Självklart har män generellt större behov av mat än kvinnor. Men det finns ju gränser för vad en snäv ekonomi klarar av.

Att han styrketräna och ständigt verkar ligga i bulk och därmed behöver mer mat är väl mer att betrakta som en hobby än en nödvändighet. Får TS några pengar till egna intressen när hon inte ens har råd med rakhyvlar? Om han dessutom är överviktig känns det ju extra dumt att bulka.

Sen om man har stort matbehov och lever på CSN får man väl äta smart. Att klämma en hel familjepizza själv är knappast ekonomiskt. Inte heller att vräka i sig godis och glass.
  • GGN
    Aurelia98 skrev 2019-03-24 08:57:11 följande:

Sambon tycker att det blir skevt att vi ska hålla på att mäta vem som äter vad och hur mycket och fördela pengar över det. Vi har helt olika synsätt. Han tycker att vi ska dela allt jämt av så är "båda nöjda och glada". Det blir mer jobb såklart att räkna ut vem som ska betala vad och hur mycket.

Men det känns bara inte kul att inte ha råd att köpa rakhyvlar för att pengarna ska gå till mat som tar slut hela tiden..

Men köp rakhyvlar då! Köp det du behöver. Se till att göra det tidigt i månaden. Sen får han sitta där med havregrynsgröt.

Han borde söka hjälp för sin ätstörning.
  • möjligt

Kan du inte bara informera honom om vad du anser är en rimlig matbudget och för den står ni sedan 50/50? Då får ni kanske istället anpassa VAD ni äter för att den ska räcka, men det måste de allra flesta studenter, men budgeten inkluderar då basmaten.

Sedan låter ni utemat, godis och snacks stå utanför ?matbudgeten? och där köper man för egna pengar det man själv vill ha.

• möjligt
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:25:39 följande:

Du läste det jag skrev om tomater? Jag planerar för hans behov och jag lägger undan sånt som behövs till annat. Svårare än så är det inte. Självklart går det att lägga undan - kommunicera bara. Alternativt - gör som min vän som tyvärr har en sambo som lider av ätstörning - göm undan grejer. Hitta på vad? Jag skrev ett exempel på att alla människor har både behov och svagheter. Ja, jag och min man har levt under massa olika ekonomiska förhållanden. 

Det blir ju svårare om man har totalt olika ide om vad en rimlig månadsbudget för maten bör vara. Ponera att du tycker en rimlig månadskostnad är 10000 och din man tycker 20000 och han helt vägrar kompromissa, vad gör du då?
  • Anonym (K)
    Anonym (---) skrev 2019-03-24 12:17:51 följande:

Anonym detkallasfamilj, jag tror inte att de vill förstå det du försöker säga oavsett hur du formulerar dig tråkigt nog. 

Alla förstår vad hon skriver men håller inte med , förstår du skillnaden?

Det du och Detkallasfamilj inte verkar förstå att om ens pengar är slut då är ens pengar slut. Så enkelt är det.

Så det funkar inte att en person i familjen spenderar / äter mat osv. för 70 - 90 % av alla intäkterna och resten av familjen har nästan inget kvar.

Man drar inte lika mycket resurser om det inte finns pengar. Då går man hungrig , utan rakhyvlar , trasiga kläder.

Oavsett hur mycket du/ni lovar.
Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset