Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

    BF december 2019

    fjanten skrev 2019-04-01 12:16:51 följande:

    Jag vet inte hur ni andra känner, men ska vi göra en grupp på Facebook? Jag känner att jag oftare kommer ihåg att läsa där


    Jag går gärna med i en grupp på fb!

    Hej allihopa! Jag väntar tredje barnet med BF i början på december. Lite osäker på datum, men det lär väl ultraljuden visa Mina andra barn är födda 2015 och 2017. Det gick på första försöket denna gång. Jäkligt förvånad och glad över det - har fått höra att jag troligen inte skulle kunna få fler barn nu.
  • Körsbärsdalen

    Hej igen alla!

    Som sagt, alla som är intresserade hör av er till mig för att bli inbjudna till vår hemliga facebook-grupp Det är såklart helt okej att vilja stanna på familjeliv också!

  • Körsbärsdalen
    tovikan skrev 2019-04-02 15:48:43 följande:
    Hej! Jag plussade precis och vill garna bli inbjuden :) 
    Skicka ett PM till mig så berättar jag hur vi gör!
    ShinMama skrev 2019-04-02 18:52:10 följande:
    Jättegärna! Vill bara ta ett nytt test imorgonbitti och se en stegring. Innan jag vågar gå all-in!
    Jag förstår det! Jag är lite test-galen och tog ett antal test innan jag tillslut litade på att det verkligen var sant. Bara att skicka ett PM till mig sedan så ordnar vi med inbjudning till facebook-gruppen för dig
  • Körsbärsdalen
    Bella0612 skrev 2019-04-12 08:38:42 följande:

    Läser att det är många som får göra vul tidigt. Hur kommer det sig? Bad ni om det? Hade gärna också hoppats på att få ett men fick inte tid förrän i mitten på maj! Beror det på landsting eller om man har barn sen innan eller vad? Vet ni andra? Jag kommer vara i vecka 12 vid första besöket.


    Bokat privat Ska göra mitt i 8+1.
  • Körsbärsdalen
    Fian89 skrev 2019-04-15 10:34:31 följande:

    Hur gör ni andra när det kommer till att färga håret nu när ni är gravida? Jag läste att man i Danmark avråder från att färga håret under graviditeten. Jag ringde barnmorskan som inte trodde det var någon fara att färga.. Jag tror jag kommer vänta till i vårt fall efter v. 12, kanske hela graviditeten.


    Jag gör inte det, tänker att jag hellre avstår eftersom vi inte är helt säkra på riskerna ännu... Tänker att inget kommer hända, men OM något händer kommer jag ju förevigt förbanna mig själv för det.
  • Körsbärsdalen
    cleoeme skrev 2019-04-15 12:08:40 följande:

    Ni vet väl att det finns kemikalier i schampo, balsam, deodoranter och parfymer också va? Smink med!! Dessa stör också hormonerna. Avstår ni från det med? :)


    Till viss del, ja. Har bytt schampo och balsam, sminkar mig knappt (och använder då bara ekologiskt). Inget nagellack. Kristallsstensdeo.... Så jag försöker så gott jag kan
  • Körsbärsdalen

    Hej allihop!

    Har inte varit så aktiv på familjeliv på ett tag. Men jag ville bara nämna att om ni vill gå med i facebook-gruppen så skicka ett meddelande till mig så löser vi det!

    Jag är sjukskriven just nu. Ska till läkaren imorgon och se om det blir förlängt (extremt illamående + kräkningar). Min och min mans mammor har hjälpt till otroligt mycket med de äldre barnen för att livet ska gå ihop... Flög hit svärmor från andra sidan jorden

    Är i vecka 10 (9+6) idag och ska lämna blodprov för KUB. Ultraljudet har jag om två veckor (17/5, då är jag i 12+0). Spännande tider!

    Hur går det för er andra?

  • Körsbärsdalen
    oshark skrev 2019-05-02 09:25:05 följande:

    Jag var hos gyn och gjorde VUL idag. Enligt mina beräkningar är jag i 6+2. Hon såg ett embryo/foster och nätte det först till 5 mm, sen 4,9. 4,9 sa hon motsvarade 6+0. Inget hjärtslag men det kan ju bara ha varit för tidigt. Bokade in ett återbesök i slutet av nästa vecka för att se om man kan se ett hjärta då.

    Ni som gjort tidiga UL, när gjorde ni dem och såg ni hjärtat eller inte?


    Jag väntade till 8+0 för att vara "garanterad" hjärtljud om det inte var ett MA. Flyttades då fram till 8+4
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Inn) skrev 2019-05-03 09:51:29 följande:

    Alltså illamåendet är fruktansvärt! Inget hjälper!

    Får knappt i mig något och det lilla som kommer i mig kommer i princip upp igen :(


    Jag vet - det är vidrigt. Fråga om du kan få lergigan comp utskrivet, det hjälper för många så länge man får behålla pillret. En annan sak som funkar för mig som jag upptäckte för några nätter sedan är att äta och dricka på natten. Jag spyr över 20 gånger om dagen dagtid, men på natten får jag oftast behålla det jag äter och dricker trots illamåendet.

    Andra grejer som vissa tycker hjälper är kolsyrat vatten snarare än stilla, mat med mycket ingefära i, och att äta något litet hela tiden.
  • Körsbärsdalen
    Ellie08 skrev 2019-05-03 19:45:24 följande:

    Jag förstår dig helt och hållet, det tog 7 månader för oss och jag har fortfarande svårt att fatta det ibland hehe. Får man fråga varför du inte kommer göra kub? Jag har hört så sjuka grejer från kollegor, vissa barnmorskemottagningar erbjuder inte ens Kub eller informerar om det, saker och ting bokas in väldigt sent, inga tillväxtultraljud osv. Så länge man själv får välja så är det super oavsett vad man väljer. Jag var ju tvungen att byta BM för min dåvarande BM hade bokat KUB väldigt sent. *suck*.

    Jag tycker det känns så mycket bättre nu när jag har slutat noja haha!


    KUB är ju inget som erbjuds i alla regioner tyvärr, så då kan det innebära långa resor och dyra kostnader för att göra testet. Så det är nog en delförklaring till att vissa inte gör. Samt att vissa inte kommer göra abort oavsett, och känner då att KUB är onödigt
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Em) skrev 2019-05-17 22:48:31 följande:

    Vad konstig sagt av din barnmorska, och felaktigt. Det stämmer inte alls när man kollar statistiken. På RUL är det verkligen en liten procent som har burit ett dött foster så länge, går också att kolla upp statistik på.


    Du verkar vara den mest negativa och förminskande personen i tråden...
  • Körsbärsdalen
    Anonym (bell) skrev 2019-05-26 18:18:18 följande:

    okej, men vad skulle ni säga är prio ett att införskaffa sig?

    försöker skriva en lista men tankarna är lite överallt :P

    vad är viktigast/vad är onödigt?

    ni som har barn sedan innan


    Det beror så mycket på er, hur ni bor och vilken sorts bebis ni får!

    Med vår första kom det mesta till användning: Många ombyten, babynest, liggvagn, babygym, babysitter, bumbostol osv osv osv. Tvåan ville bli buren hela tiden och bodde typ i filtar 99 % av tiden. Så med tvåan var en hel del onödigt som använts flitigt med ettan.

    Mitt bästa råd är att INTE köpa på sig en massa som man "måste" ha förrän barnet faktiskt kommer och ni ser vad som används.

    Det ni däremot kan räkna med är ju många ombyten, och bor man då i lägenhet utan tvättmaskin så behövs helt enkelt fler ombyten än om ni har tvättmaskin. Som exempel. Sånt kan ni ju fundera på innan
  • Körsbärsdalen
    Ingles skrev 2019-05-30 10:28:43 följande:

    Inte i Spanien där jag bor, där görs det i vecka 12 redan :) 


    Får jag fråga hur hon kunde vara 'säker' på kön i vecka 12? Både pojkar och flickor har ju enbart en nub (likadant "kön") i den veckan.
  • Körsbärsdalen
    Lillies skrev 2019-05-30 12:36:37 följande:

    Det går faktiskt att avgöra med hjälp av hur vinkeln på nubben är :) NUB THEORY kallas det. 


    Vad spännande! Är den en vetenskaplig teori eller mer skallform/kinesiska-kalendern..?
  • Körsbärsdalen
    Ingles skrev 2019-05-30 12:27:51 följande:

    Som jag skrev så sa hon att "det med största sannolikhet är en tjej" och att det inte är helt 100 än, då det är tidigt. Så det kan ju ändras, men hon tror det blir en tjej, så vi går efter det just nu:) Jag har flera vänner här nere som "fått reda på" vad det blir för kön i den veckan och det har stämt.


    Vad spännande, om någon vecka får du ju se sen på nästa ultraljud
  • Körsbärsdalen
    Anonym (bell) skrev 2019-06-12 00:16:57 följande:

    min kille, sambo, blivande far till barnet i magen.. bortprioriterar mig? följer aldrig med på möten hos bm, utan bara UL, känns som att han fullständigt skiter i mig.. frågar knappt hur jag mår..

    är det någon annan som har det såhär? hur fan handskas man med det liksom?

    behöver honom mer än någonsin och då får jag tvärtemot - dvs ingenting. jättetråkigt och det får mig att må väldigt dåligt psykiskt.. klart man börjar tvivla, är jag inte intressant längre? är jag för jobbig, för på, för krävande? har kärleken försvunnit?

    ni förstår säkert.. går inte heller att prata om det, antingen blir han sur (?) eller så går det in - och sen ut - direkt. känns som han inte bryr sig, tar mig för givet.. och ju mer jag försöker prata om det ju jobbigare känner JAG mig? ska det verkligen behöva va såhär?

    någon som kan relatera? :/


    Att inte följa med på BM-besöken men ultraljuden kan jag förstå. Det är ju mest blodprover, blodtryck och hur kvinnan mår. Däremot är det ju dåligt om du mår dåligt och vill prata och han stänger ute dig känslomässigt. Dock är graviditeten väldigt abstrakt för karlar, tills de står där på förlossningen och håller i sitt nyfödda barn. Du har ju ett ENORMT försprång eftersom allt sker i dig.

    Jag "tvingade" med min man på typ alla BM-samtal och så första gången. Andra gången tyckte vi båda att det var totalt onödigt att han jämt följde med, han kom nån gång om det passade väldigt bra jobbmässigt och lyssnade på lite hjärtljud. Nu tredje gången har inte jag heller någon lust att gå Gör ju det ändå såklart, men skulle nästan bli sur på min man om han också skulle slösa ledighet på något annat än ultraljud

    Vi båda glömmer bort att läsa i gravidappen, och frågar nån mig hur långt gången jag är måste jag jämt dubbelkolla...

    Samtidigt vet jag att när bebisen kommer så är det kärlek och lycka på en gång - från oss båda. Men engagemanget under graviditeten återspeglar inte alltid känslorna mot det nyfödda barnet
  • Körsbärsdalen
    Josefinehej skrev 2019-08-07 08:01:35 följande:

    Hej, jag har bf 9/12 med andra barnet. Jag har en son som är 3 år. Denna gång beräknas vi få en flicka. Jag har som plan att jobba till ca 2 veckor innan. Min förra graviditet gick bra och inga större krämpor men jag jobbade i princip hela vägen in i förlossningssalen och kände mig helt slutkörd, det vill jag inte göra om igen! Min son föddes 5 dagar innan BF (IVF graviditet) och vägde 4535 så denna gång ska jag bli utredd för diabetes och få gå på TUL samt inte behöva gå över tiden. Denna graviditet är ?naturlig?.

    Någon annan som fått ?större? barn tidigare och känslor kring det?


    Första vägde 4,7 kg i 40+6, och jag skulle bli igångsatt senast på BF när jag väntade andra barnet (och få hinnsvepning i vecka 38 och 39 för att se om det kunde dra igång). Men hon kom i 37+0 av sig själv istället.

    Är gravid med 3an nu, och jag räknar med att han kommer ligga pp ca +37 % som sina syskon. Skillnaden denna gång är att jag inte oroar mig desto mer! Lär nog bli igångsatt senast på BF denna gång med, så jag är inte rädd för att få ett alldeles för stort barn.

    Fördelar med större barn är ju att de har mer kraft själva vid utdrivningen, och har man fött ett stort barn tidigare brukar det gå bra nästa gång med! De kommer ju ha koll på barnets tillväxt för dig denna gång
  • Körsbärsdalen
    Josefinehej skrev 2019-08-07 09:09:10 följande:

    [quote=79813108][quote-nick]Körsbärsdalen skrev 2019-08-07 08:54:03 följande:[/quote-nick]Första vägde 4,7 kg i 40+6, och jag skulle bli igångsatt senast på BF när jag väntade andra barnet (och få hinnsvepning i vecka 38 och 39 för att se om det kunde dra igång). Men hon kom i 37+0 av sig själv istället.

    Är gravid med 3an nu, och jag räknar med att han kommer ligga pp ca +37 % som sina syskon. Skillnaden denna gång är att jag inte oroar mig desto mer! Lär nog bli igångsatt senast på BF denna gång med, så jag är inte rädd för att få ett alldeles för stort barn.

    Fördelar med större barn är ju att de har mer kraft själva vid utdrivningen, och har man fött ett stort barn tidigare brukar det gå bra nästa gång med! De kommer ju ha koll på barnets tillväxt för dig denna gång [/

    Hej, tack för svar! Hur mycket vägde din 2:a i 37+0? Ja jag är nog inte speciellt rädd egentligen, för förlossningen gick ju bra med sonen och efter 20 min krystande var han ute och jag sprack grad 2. Men jag känner ändå verkligen inte att jag vill gå över tiden! Sedan kanske en flicka är mindre men det vet jag inte om det ens stämmer att flickor är Mindre än pojkar :)


    Hon vägde 3,6 kg i vecka 37+0, vilket gjorde att hon klassades som lika "för stor" för tiden som sin bror. Så jag räknar med samma storlek på nästa, och hoppas därför att han väljer att komma i vecka 38-39 av sig själv Tyckte det gjordd mycket ondare att krysta ut dottern som ändå var mindre - och det tog längre tid (trots att jag fött 12 månader tidigare...). Så tredje barnet får gärna hjälpa till lite mer än andra gjorde
  • Körsbärsdalen
    Josefinehej skrev 2019-08-07 21:06:05 följande:

    Okej! Vad skönt ändå att det startade av sig självt i 37+0, något jag drömmer om haha. Naturlig start när bebis är färdig utvecklad! Får se hur detta slutar helt Enkelt! Jag känner igen ditt alias, du har inte gjort ivf 2015?


    Nej det har gått "manuellt" ( ) men med mediciner, däremot har vi svårt att få barn och jag har skrivit i en och annan tråd som handlar om svårigheter
Svar på tråden BF december 2019