• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • Jordgubbarmeglass
    Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-04-20 18:36:55 följande:

Hej!

Får man gnälla här utan att kliva någon på tårna? För jag behöver det....jag mår så J*VLA illa! Jag VET att det är normalt (har 3 barn) men just nu känner jag: "hur ska jag stå ut?". VI har så många kalas med släktträffar och jag vill bara gömma mig. Studerar på heltid och orkar inte ens öppna en bok....ibland får jag hemska tankar....att detta var ett misstag, att jag är för gammal. Finns det någon annan som känner så här? 

Antagligen blir det bättre efter v.12, men det känns långt dit just nu. 

Självklart får du gnälla. Jag känner igen det du skriver från mina tidigare graviditeter. Kräktes från start till slutet om och om igen.

Nu är jag i vecka 6 och känner inget illamående alls och om 3 dagar åker jag utomlands i två veckor och hoppas det håller sig borta till dess. Peppar peppar.

Det blir bättre snart!
  • Anonym (Barnmorskestudent)

Tack!
    Skönt att höra Glad. Jag börjar alltid må illa i v.7 (tänker på dig nu) så du kanske känner av det snart du med, men hoppas du isf lyckas njuta av semestern ändå. Jag har sluppit på illa hela graviditeterna, måste vara hemskt jobbigt. Och hoppas jag slipper denna gång med. 

• Lillies
    LBP91 skrev 2019-04-19 04:32:10 följande:

Har lite ångest över att jag inte känner mig gravid. Har ömma bröst fortfarande och ibland molvärk och så klart trött, hungrig och kissnödig hela tiden men skulle önska jag mådde illa eller nåt mer konkret symptom. Vi båda är så oroliga för missfall och speciellt pappan då jag har syskon som har dött pga komplikationer med min mammas graviditet. Ni som har fått göra tidigt VUL, hur bar ni er åt för att få tid? Bokade ni på privat klinik? Är ju bara i 5+4 så jag antar att man kanske inte ens kan se något men det skulle lätta så mycket på våran oro att få se hjärtat slå, även om det inte är någon garanti.

Skulle också vilja vara med i Facebook-gruppen men hittar inte den man ska söka på...

Skriv ett pm till mig med ditt namn så kan jag lägga till dig i fb-gruppen :) Jag var på tidigt UL. Ringde en privat klinik, men hon berättade att man faktiskt får göra ett tidigt UL i Sverige om man vill, mot vanlig landstingskassa. Jag har frikort så det blev gratis :) Verkar som om en del BM:or gärna håller inne med den infon har jag märkt... 

Om jag kan lugna dig lite så har mina symptom också varit rätt vaga, väldigt likt det du beskriver, men det var ingen fara, fick se ett pickande litet hjärta i vecka 7+1 <3 Jag vet att det är svårt, men försök känna att du faktiskt är gravid, oavsett om du har mycket eller lite symptom. Är det meningen att det ska gå vägen så kommer det att göra det :) De flesta graviditeter resulterar ju faktiskt i bebisar, inte tvärtom :)

Vill nån mer gå med i FB-gruppen, PM:a era namn och gärna en beskrivning på profilbild utfall ni har ett vanligt namn.. så slipper jag skicka vänförfrågan till fel person. Det är först när vi är "vänner" som man kan få inbjudan i vår grupp :)

Kram till er alla!
  • Lillies

FACEBOOK-gruppen.... Hjärta

Vill nån mer gå med i FB-gruppen, PM:a era namn och gärna en beskrivning av profilbild - utfall ni har ett vanligt namn.. (så slipper jag skicka stalkiga vänförfrågningar till fel personer, hehe. Det är först när vi är "vänner" som jag kan göra inbjudan i vår grupp :)

Vi ses där!

Kramar Hjärta

• Lillies

Hej!

Får man gnälla här utan att kliva någon på tårna? För jag behöver det....jag mår så J*VLA illa! Jag VET att det är normalt (har 3 barn) men just nu känner jag: "hur ska jag stå ut?". VI har så många kalas med släktträffar och jag vill bara gömma mig. Studerar på heltid och orkar inte ens öppna en bok....ibland får jag hemska tankar....att detta var ett misstag, att jag är för gammal. Finns det någon annan som känner så här? 

Hur gammal är du? Jag känner mig inte för gammal och jag fyller 39 i år Kyss
  • Lillies
    Elenaa skrev 2019-04-20 16:19:00 följande:
    Ja det känns skönt att veta att värken är för att livmodern växer! Hittade en länk här på FL där det stod att i vecka 8 så är de bara 3.4 % chans för missfall och tänker att jag ska inte ens undersöka om de är sant eller inte och bara tro på det för att lugna mig själv. Hoppas på att allt är som de ska för oss alla!
    Kan du inte bifoga länken? Jag är statistiknörd Drömmer
  • Lillies
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-18 10:07:37 följande:

Så otroligt lättat. Vi var på tidigt ultaljud idag. Trodde stt jag skulle kräkas av nervositet hela morgonen. Sen när vi väl fick se embryot på skärmen kunde jag inte hålla mig från att börja gråta. 12 mm och ett hjärta som slog i 150. Är i vecka 8 (7+2). Läkaren som gjorde Ultaljudet påstod att när vi tagit oss så långt och det ser så fint ut är risken för missfall ?bara? 3-4% kommande veckor. Det känns som om jag äntligen kan andas ut lite.

Åh vad skönt att höra!
    Hoppas att du kan njuta litet av graviditeten nu :) Jag kände iaf att jag kunde slappna av lite mer efter att ha fått sett det där lilla hjärtat slå Hjärta
  • Anonym (S)

När har ni börjat få starka symptom? Jag går in i vecka 6 imorgon och det enda jag känt av än så länge är lite lätt illamående till och från, samt väldigt svag molvärk just i början när jag plussade, inget nu. Förra graviditeten (som slutade i MA) hade jag stark molvärk i flera veckor från samma dag jag plussade och mådde lätt illa, trött hela tiden, fick otroligt ömma bröst (kunde knappt ha på en bh) och huvudvärk. Så orolig över att jag inte känner starkare nu, men kanske är tidigt ännu?

• Jordgubbarmeglass
    Anonym (S) skrev 2019-04-21 10:47:02 följande:

När har ni börjat få starka symptom? Jag går in i vecka 6 imorgon och det enda jag känt av än så länge är lite lätt illamående till och från, samt väldigt svag molvärk just i början när jag plussade, inget nu. Förra graviditeten (som slutade i MA) hade jag stark molvärk i flera veckor från samma dag jag plussade och mådde lätt illa, trött hela tiden, fick otroligt ömma bröst (kunde knappt ha på en bh) och huvudvärk. Så orolig över att jag inte känner starkare nu, men kanske är tidigt ännu?

Är I vecka 5+1 och med dom andra barnen har jag mått skit från start.

Men nu har jag bara molvärk och kissar som en tok på nätterna.

Sen extremt svullen kvällstid.

Så tror det kan vara skillnad från graviditet till graviditet.
  • osofin

Hej!

Jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har panik. Jag ligger i ett tyst, svalt och mörk rum. Bara jag vrider på huvudet vill jag kräkas. Jag är svag för jag kan inte äta. Så jag gråter.

Har fyra barn under sju år hemma och är sjukskriven just nu pga illamåendet.

Jag undrar vad jag gett mig in i.... börjar dessutom känna av foglossningen och vet att rullstolen väntar om bara några veckor och sen ytterligare en sommar instängd i mitt hus.

MEN jag vet också att jag, innan årets slut, kommer ha glömt bort kräkningarna, smärtan och tårarna.

Det är skönt att få gnälla av sig lite. Så får man ta nya tag sen när man är redo... <3
Svar på tråden BF december 2019