Inlägg från: Anonym (Anonymm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonymm)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Fiona M skrev 2019-03-30 09:23:33 följande:

Jag ser att du skriver nära bänner och inte bekant.

Ser du vad jag skriver: det spelar inen roll.

Oavsett vad det gäller så är det vännen som GER dig förtroenden, inte du som TAR det. (I en ömsesidig och respektfull vänskap iaf.)

Samma sak om en kompis super ner sig. Då tänker inte jag bara sitta där och glo på . nej men jag vet ju troligtvis hur personen antagligen tar det. Annars säger msn väl inget. Har jag sagt hela tiden eftersom man känner varann. Sluta nu. Orkar inte ens diskutera med dig mer för du bara vänder och vrider på allt.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:25:40 följande:

Vad har vi missförstått?

Att du skriver att det gäller nära vänner förändrar inte ett smack.

Duxbehlver inte låta mig ett skit om sånt här. för det är jag som brukar vara på min vänkrets om sådana saker om någon gör något opassande som tex sånt här. Men när någon skär sig ska man agera. Men kan inte bara sitta där och skita i det. Det är farligt att skära sig.
  • Anonym (Anonymm)

Nu täbker jag inte diskutera detta mer. Alla tycker olika. Respektera min åsikt. Jag har många vänner. Och jag respekterar allihop. Så det är lugnt.

• Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:28:09 följande:

Du har en väldigt naiv världsbild och sätter dina egna behov först.

Kom ihåg det så du vet vad du kan ändra när kompisar blir besvikna på dig.

Nej det gör jag verkligen inte. Snarare tvärtom. Men du känner inte mig. Så du skulle sitta och glo på när din polare skär sig med blödande sår? Okej . Stackars den kompisen.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:28:09 följande:

Du har en väldigt naiv världsbild och sätter dina egna behov först.

Kom ihåg det så du vet vad du kan ändra när kompisar blir besvikna på dig.

Jag är en person som inte vågar frpga ett skit till personer. förutom sånt här. så sluta döma folk på ett forum. däremot är jag dålig på att förklara mig. Därför blir det nog såhär.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:30:18 följande:

Hahaha, kul att du skriver så efter att ha beskyllt mig för att vrida och vända på saker.

Dubsäger ju man inte ska säga något om en persons skärsår.
  • Anonym (Anonymm)

Jag tänker iallafall fortsätta ha min nära djupa diskussioner med mina vänner. De frågar mig sådana saker också. Så för mig är det lugkt. alla tycker olika.

• Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:50:16 följande:

[quote=79536205][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:22:40 följande:[/quote-nick]Jag skulle aldeig fråga sånt till någon heller. det får den säga själv. Men ärr. då skadar man sig själv. då tänker jag som nära vän reagera. så är det bara.[/

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det skillnad på att fråga om man ser färska ärr/sår, för att man tänker att personen mår dåligt och behöver hjälp. Men att fråga utan nyfikenhet när man som TS beskrivet ser gamla ärr, för att man har egna behov är överhuvudtaget inte ok i något sammanhang.

Vi kan iallafall prata om allt. Nog om det nu. Jag frågar inte rätt ut om saker. Vad har ni ens med det att göra.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:52:23 följande:

Fast en nära väl skulle säkert känna att hen kunde vända sig till dig och berätta självmant om ni stod så nära varandra.

Jag är ingen som mobbar folk eller är dum mot någon. Så det är ingen fara. Jag förklarar lite dåligt. Kan vara därför ni misstolkat mig.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:56:10 följande:

[quote=79536272][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:53:48 följande:[/quote-nick]Vi kan iallafall prata om allt. Nog om det nu. Jag frågar inte rätt ut om saker. Vad har ni ens med det att göra.[/

Vad vi har med det att göra? Det var ju du som använde dig och dina vänners förhållningssätt som ett inlägg i debatten.

Men där är vi ju helt överens. Hur du och dina vänner förhållet sig till dessa saker är onekligen irrelevant för TS frågeställning.

Men dåså jag pratar ju inte så med vem som. Har aldrig ens påstått det. Det är så jag och mina vänner tycker. Det har jag med sagt men du har ju tagit det som att jag bara gör efter vad jag själv tycker som om jag vore en stor idiot. Man kan väl inte gå på sina egna åsikter och bara trycka sig på en annan människa för man är nyfiken. Fy vad hemskt.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Stina) skrev 2019-03-30 10:13:48 följande:

Tråden har ju hela tiden handlat om man ser någon med GAMLA ärr, inte nya.

Är man nära vänner väljer vännen själv om och när den vill öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende.

Ja alla är olika. Mina vänner frågar mig rätt ut om saker. Handlar nog mest om att känna av situationen .
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 10:40:25 följande:

Fast OM man skäms för sina ärr och inte klarar att ngn frågar om dem så döljer man dem, tänker jag. Har man några enstaka ärr som inte är så utmärkande är det ju ingen big deal(?) MEN jag har sett tjejer med ärr som är så synliga och tydliga så man blir chockad faktiskt. Imponerad att de är så trygga i sig själva så de visar upp dem för den som vill se. (fasansfullt att unga kvinnor skär sig på det viset hur som helst)

De har säkert inga problem att prata om.det helst. Med sina närmsta iallafall . Inget man ska skämmas över
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 10:40:25 följande:

Fast OM man skäms för sina ärr och inte klarar att ngn frågar om dem så döljer man dem, tänker jag. Har man några enstaka ärr som inte är så utmärkande är det ju ingen big deal(?) MEN jag har sett tjejer med ärr som är så synliga och tydliga så man blir chockad faktiskt. Imponerad att de är så trygga i sig själva så de visar upp dem för den som vill se. (fasansfullt att unga kvinnor skär sig på det viset hur som helst)

Men självklart inte alla. Skitbra att de visar det iaf. De som har nåt emot dom kan bara ta och sköta sitt istället. De är nog inte perfekra själva.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 10:58:30 följande:

Är ju en balansgång där mellan att man tycker att folk ska "sköta sitt" och skita hur jag gör och/eller ser ut..................MEN så ibland vill man ju att folk just SKA bry sig! Eller? Se en liksom? Jag tänker att idag så sitter ju folk försjunkna i sina mobiler så INGEN orkar väl ens lyfta blicken för att se en medmänniskas stora ärr(?) så det är väl möjligen småbarn som frågar! Jag har en stor vit fläck på ena kinden (bryr mig inte) och HERREGUD så många småttingar som frågat vad det är. En gång skojade jag till det lite och sa att det var min -"Frågefläck". (inget kul alls men ändå)

Japp. Jag håller med dig. Uppskattar med när någon frågar för det visar att de bryr sig. Men det beror ju också på vem om det är en utomstående. Eller en vän. Hur man säger det osv.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Ida) skrev 2019-03-30 13:54:13 följande:

Då tolkar du det helt fel! Du kan ju inte på allvar mena att bara för att man klär sig i t-shirt som ex förra sommaren när det var trettio grader varmt, att det skulle innebära någon slags inbjudan att kommentera en persons kropp och tidigare erfarenhet och mående?

Man bör ALDRIG kommentera en människas läkta självskade-ärr, eller ta sig någon frihet att lägga näsan i blöt för sin egen nyfikenhet. Vi människor bär de flesta på jobbiga erfarenheter och trauman, och för de med självskade-ärr syns det tyvärr. Men tänk om människor helt plötsligt började fråga ut er om fruktansvärt jobbiga saker, men de gör det oftast inte eftersom traumat inte syns på utsidan.

Att någon bär T-shirt och inte långtröja i sommarvärmen är INTE en inbjudan!!

Det är inte nyfikenhet. Det är att bry sig. Beror på hur man frågar och vem det är och hur nära man är.
  • Anonym (Anonymm)
    neverpreggo skrev 2019-03-31 16:20:00 följande:

Nej. Att fråga en människa om dennes ärr när det syns är bara nyfikenhet och otrevligt. Det spelar ingen roll om man egentligen bryr sig eller inte. Det är upp till personen som har ärren att välja att tala om det, är du nära vän med en person med ärr så vet du säkert att personen inte alltid mått bra. Så man ska inte prata om ärr bara för att prata.

Olika åsikter om sådant. Jag respekterar dina men håller inte med.
  • Anonym (Anonymm)
    neverpreggo skrev 2019-03-31 17:17:23 följande:

Nu slutade jag läsa tråden efter några sidor och hoppade in igen men du har väl hela tiden pratat om någon nära vän dvs inte som trådstarten. Jag skulle kunna fråga min arbetskollega om hennes ärr men varför skulle jag göra så mot henne? Respektlöst som fan. Men det finns uppenbarligen gott om folk som faktiskt frågar om andras ärr utan att de står varandra och många är obekväma med att få frågan. Vem vill diskutera sin ångest på det viset? Det är en helt annan sak än att det kommer upp naturligt när man pratar om tidigare dåligt mående.

Nej jag menar väldigt nära vän enbart.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?