• EnAnonumius

    Du som är feminist

    Anonym (Li) skrev 2019-04-05 22:36:23 följande:
    Vilket stolpskott till kvinna att vara emot sina egna rättigheter
    Bara ett stolpskott förväxlar "jämställdhet" (lika rättigheter/skyldigheter) med "tillvägagångssätt(feminism).


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

    Jag är inte en antifeminist och jag är inte en feminist heller.
    Jag är för jämställdhet och att könen skall ha lika rättigheter/skyldigheter.

    Så i grunden är jag faktiskt Jämställdist och Meritokrat.
    Mitt ex var också faktiskt Jämställdist och Meritokrat.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-04-06 20:47:50 följande:
    Är du man eller kvinna?

    Håller med dig i beskrivningen, det går att vara mittemellan feminist och antifeminist.
    Jag trodde jämställdhet anno 2019 hade kommit tillräckligt långt att åsikten var viktigare än kön...
    Jag är kvinna.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jj) skrev 2019-04-06 19:07:08 följande:
    Ge mig en fråga femenismen jobbar med för att ge kvinnor särrättigheter?
    Kan ju vända på steken i stället.

    Varför kämpar inte feministerna för att få bort brottsrubriceringen "kvinnofridskränkning"?  Det är en lagfäst särställning som vi kvinnor faktiskt har  som står till och med i lagtexten.

    "4 a §   Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4, 6 eller 12 kap. eller enligt 24 § lagen (1988:688) om kontaktförbud mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse i lägst nio månader och högst sex år.

    Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (2013:367)."


    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

    Ändå ser man ingen feminist aktivt börja lobba för och kämpa för att _få bort_ denna särställning rubricering ur lagtexten.  Vet du varför feministerna saknar totalt intresse i att få bort den brottsrubriceringen?  Är det för att feminister trivs med den särställningen egentligen? Eller är det av en annan orsak som gör att feministerna vill behålla den särställningen sim brottsrubricering?

    Om nu feministerna vill att kvinnor skall ha samma rättigheter och skyldigheter som männen, så borde feminismens lobba för att få bort brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning" från lagtexten.

    Den dagen jag ser feminister aktivt lobba för detta, i b.la media och i Rosenbad, så kommer jag  kunna ta feminismen (feminister) på allvar över att de vill ha lika rättigheter/skyldigheter med männen. Inte förr.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mimosa86 skrev 2019-04-07 01:18:05 följande:
    Fast nu finns ju den rubriceringen till för att just kvinnor (likasom minioritetsgrupper) diskrimineras och hotas för att de är just kvinnor. Det är ytterst sällan män känner sig hotade och rädda i sin vardag att röra sig ute eller använda sin röst pga av rädslan att bli nerslagna, hotade, våldtas eller dödas av en random kvinna som tycker han fått för mycket luft u de vingarna.
    "Fast nu finns ju den rubriceringen till för att just kvinnor (likasom minioritetsgrupper) diskrimineras och hotas för att de är just kvinnor."

    Vilka minoritetsgrupper skulle gå under brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning"?

    Duktigt av dig att missa poängen fast den var skriven i klartext.

    Det spelar ingen roll hur det ser ut i verkligheten.
    Det skulle faktiskt gå ändå att rubricera det under "fridskränkning" även om det är en kvinna som blir utsatt fridskränkning. Det behövs knappast punktmarkeras att det är en kvinna rent juridiskt. 

    Vill man ha jämställdhet och lika skyldigheter/rättigheter så kan man faktisk också kräva att få likvärdig brottsrubricering.
    Det går att motverka våldet som kvinnor blir utsatta för, och fridskränkning, utan att ha dessa punktmarkeringar i brottsrubriceringar för den saken skull.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (The man) skrev 2019-04-07 00:10:59 följande:
    Alltså på riktigt.. Det finns väl inte en tänkande kännande individ som inte anser att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och förutsättningar? Dvs är feminister. I feminism finns ingen ingående tanke som motsäger jämlikhet. Den uppfattningen är en frivillig vantolkning som tyvärr numera blivit vida spridd och felaktigt tas för fakta.
    Ursäkta... 

    Jag har aldrig sagt att feminister INTE vill kämpa för jämställdhet, d.v.s kvinnas lika värde med mannan och lika rättigheter/skyldigheter (feminismens ursprungs idé). Bara det att mycket av DAGENS feminism kämpar på sådant sätt att de "plockar russinen ur kakan".

    Jag skrev att jag skulle ta feminismen på allvar om de lobbade för, och kämpade för, att få bort brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning".  Bara för att en kvinna har blivit utsatt fridskränkning så måste man faktiskt inte punktmarkera det som brottsrubricering för den saken skull.

    Men du kankse har sett feminister lobba för och önskar att få bort brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning"?

    Och bara för att man vill ha samma brottsrubricering oavsett om det är en man och/eller kvinna som blivit fridskränkt, och kritiserar feminismen,  så betyder det inte att man är "okunnig" om feminismen per se.
    Det är en direkt sprid vaneförställning bland dem som går i direkt försvarsställning om feminismen bara för att man kritisera feminismen. Men det är väl kankse fårn din sida en frivillig vanetolkning från din sida att de som kritiserar feminismen är samma sak som att man är "okunnig om feminism"?  

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Kvinna, för demokrati och mänskliga rättigheter. Ej feminist.) skrev 2019-04-07 09:44:09 följande:
    Håller med så in i helvete. Man är inte feminism för att man är för demokrati och mänskliga rättigheter.

    Det är en av de värsta avarterna hos dagens feminister, att dom mobbar, hånar och polariserar. Alla kvinnor MÅSTE hålla med dom annars är dom emot mänskliga rättigheter för kvinnor. Män måste också hålla med dom.
    Precis så är det.

    Med tanke på hur dagens feminism ser ut så ligger nog suffragetterna och vänder sig i graven och gråter blod och undra vad som gick fel.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Överste Senap skrev 2019-04-07 09:40:33 följande:
    Är du således emot kvinnojourer?
    Är det vanligt att du tänker perfekt svartvitt och utgår från att andra har också samma svartvita tänkande som dig? Är det därför du ställer en så fin ledande fråga?

    Att exemplifiera med något (i detta fall kvinnojour) är faktiskt inte samma sak som att vara emot (i detta fall kvinnojour) något. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-04-07 21:17:31 följande:
    Ursprungsfeminismen var kanon. Män skulle överta de kvinnliga sysslorna som nästan uteslutande var av godo, som barnpassning, hushållsarbete m m. Dagens feminism handlar bara om att kvinnor ska efterapa allt som är manligt, dvs allt dåligt (lite förenklat, jag vet) som lönearbete, göra karriär, försumma mjukare grejer, tära på vår planet osv. Såg att jämställdhetsexpert också ansåg det i ett gammalt avsnitt av Malou efter 10 jag kom över på Youtube.

    Du behöver förstås inte hålla med mig om detta men jag tycker att det är bra att du nyanserar debatten. :)
    Mja, jag kan faktiskt inte hålla med dig eller säga emot dig. Då du har fel i det du säger här.
    Ditt svar skvallra tydligt om att du inte kan något om suffragetterna alls.

    Suffragetternas syfte var inte alls att männen skulle ta över de kvinnliga sysslorna, så som "barnpassning" eller "hushållssysslor" etc.. Det var inte alls det de kämpade för överhuvudtaget.
    Suffragetterna kämpade faktiskt bara för en sak, och enbart en sak, och det var att kvinnor skulle få rösta, inget annat. Deras metoder för att uppnå dem kunde ibland bli lite tvivelaktiga, det är faktiskt inget man skall blunda för att de kunde använda lite dumdristiga metoder stundom för att nå målet "kvinnlig rösträtt".

    Dagens feminism kan man ju sammanfatta så här: "Män är rötägg och kvinnor är lika bra som männen."
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    annabellelee skrev 2019-04-08 00:01:24 följande:
    Skulle jag få för mig att slå till min man skulle han bli lite röd på kinden. Skulle min man slå till mig skulle jag flyga in i väggen som en vante. Det kanske har något med det att göra?
    Nej, jag anser inte att det har med saken att göra.
    Våld, oavsett hur resultatet blir av våldet,  så är fel.

    Så även om du bara lämnar ett "rött märke" efter att du klappat på din man i ansiktet så har du valt att gå över tröskeln och anser att det är okey att ta till våld i stället för att använda ord.
    Du anser att vara aggressiv och att slå är vettigt lösning på problemet. 

    Skall man stävja våldsproblem i samhället så skall man inte acceptera något våld alls, inte ens våld "som inte ger mycket till fysiska skador".  Våld är fel oavsett vem som slår. För det signalera bara att "när vettet tar slut, så tar nävarna vid".
    Alternativt så kan man acceptera att männen använder sig av s.k "bitchslap" (mycket lätt slag) också, då det ger ju ingen verkan av att någon lättare person (kvinna för ett exempel) flyger i väggen.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Du som är feminist