• Anonym (Någon)

Vara ihop med en Asperger-tjej

För- och nackdelar?

• Svar på tråden Vara ihop med en Asperger-tjej
  • fornminne
    Anonym (Definition) skrev 2019-04-09 08:25:15 följande:
    Om man är diagnostiserad med asperger men är helt fungerande i vardagen med jobb, vänner och familj, inte har några svårigheter socialt och har sund inställning till intressen, så handlar det nog mer om att man faktiskt inte har blivit rätt diagnostiserad. Diagnoser sätts pga svårigheter. Vissa svårigheter går att lära sig att leva med, kompensera för, hitta strategier för att kringgå, men om man lever ett liv utan att kämpa med dessa i vardagen så har man enligt mig inte fått en korrekt diagnos. Även om man anser sig vara "extremt social" och samtidigt ha asperger, så betyder det inte att man har svårigheter kring social interaktion. Förmodligen krävs stor energi för umgänget och samspelet kommer inte automatiskt. I längden är det oundvikligt med svårigheter i ett förhållande. Om inte så är det inte asperger.

Jag tänkte också på det. Om man har Asperger men inga större svårigheter, varken socialt eller på andra sätt, varför har man då fått diagnosen?
  • Anonym (Jag-aspie)
    fornminne skrev 2019-04-09 08:45:57 följande:

Jag tänkte också på det. Om man har Asperger men inga större svårigheter, varken socialt eller på andra sätt, varför har man då fått diagnosen?

Jag har stora svårigheter, social kan man vara ändå.
  • fornminne
    Anonym (Jag-aspie) skrev 2019-04-09 08:46:52 följande:

Hur yttrar sig dina svårigheter? Om du inte har något emot att berätta.
  • Fjäril kär
    Anonym (Definition) skrev 2019-04-09 08:25:15 följande:

Om man är diagnostiserad med asperger men är helt fungerande i vardagen med jobb, vänner och familj, inte har några svårigheter socialt och har sund inställning till intressen, så handlar det nog mer om att man faktiskt inte har blivit rätt diagnostiserad.

Diagnoser sätts pga svårigheter. Vissa svårigheter går att lära sig att leva med, kompensera för, hitta strategier för att kringgå, men om man lever ett liv utan att kämpa med dessa i vardagen så har man enligt mig inte fått en korrekt diagnos.

Även om man anser sig vara "extremt social" och samtidigt ha asperger, så betyder det inte att man har svårigheter kring social interaktion. Förmodligen krävs stor energi för umgänget och samspelet kommer inte automatiskt. I längden är det oundvikligt med svårigheter i ett förhållande. Om inte så är det inte asperger.

Fel.

Det finns många som är högfungerande men ändå har klar och tydlig diagnos.

Man kan lära sig att hantera sin diagnos på olika sätt. Det betyder inte att jag inte har någon diagnos utan bara att jag lärt mig anpassa mig till det.
  • pyssel
    Anonym (Jag-aspie) skrev 2019-04-09 08:46:52 följande:

Att vara social i vardaglig betydelse betyder inte att man inte har de generella sociala autismsvårigheterna som handlar om ömsesidighet. I olika grad förstås, men man fungerar inte som andra här. Det kräver mer av den andra parten i ett förhållande, om den inte också har en social funktionsnedsättning.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Definition)
    Anonym (Jag-aspie) skrev 2019-04-09 08:42:25 följande:

Jag är inte feldiagnostiserad, absolut inte. Det tar massor med energi för mig att vara den jag är, men vetskapen om min problematik kändes som en nyckel. Plötsligt förstod jag så mycket om mig själv och jag slutade försöka vara någon jag inte är. Tack och lov var min man öppen för att anpassa vårt liv därefter, så nu är jag hemmafru och sköter mitt eget i min takt.

Min poäng var att det inte går att säga att ?såhär är det att leva med en med aspergers?, för vi är också individer. Jag är gift och har tre barn, medan hon jag berättade om bor framför datorn i sitt barndomsrum och har aldrig haft ett förhållande.

Toppen att ni fått ert liv att fungera. Men om jag tolkar ditt inlägg rätt så fungerar det i och med att din man är den som jobbar då du inte är är kapabel pga din diagnos?

Jag hade inte riktigt kallat det att vara välfungerande överlag, och det är nog många som inte kan tänka sig en livspartner som är så påverkad av sin diagnos att den inte kan fungera om den arbetar.
  • Anonym (Aspie-tjej)
    Anonym (Någon) skrev 2019-04-09 06:35:43 följande:
    Okej. Vad är det positiva, då? Kan för övrigt inte tänka mig en tjej som avskyr närhet, om det är något sådant du tänker nämna.
    Ärlighet, inga intriger, ingen drama, rak kommunikation. Närhet, sex och sånt varierar mycket. Som det varierar hos folk i allmänhet. 
  • Moder1
    Anonym (Jag-aspie) skrev 2019-04-09 08:42:25 följande:

Jag är inte feldiagnostiserad, absolut inte. Det tar massor med energi för mig att vara den jag är, men vetskapen om min problematik kändes som en nyckel. Plötsligt förstod jag så mycket om mig själv och jag slutade försöka vara någon jag inte är. Tack och lov var min man öppen för att anpassa vårt liv därefter, så nu är jag hemmafru och sköter mitt eget i min takt.

Min poäng var att det inte går att säga att ?såhär är det att leva med en med aspergers?, för vi är också individer. Jag är gift och har tre barn, medan hon jag berättade om bor framför datorn i sitt barndomsrum och har aldrig haft ett förhållande.

• Anonym (Aspie-tjej)
    Anonym (Definition) skrev 2019-04-09 09:05:43 följande:
    Toppen att ni fått ert liv att fungera. Men om jag tolkar ditt inlägg rätt så fungerar det i och med att din man är den som jobbar då du inte är är kapabel pga din diagnos?

Jag hade inte riktigt kallat det att vara välfungerande överlag, och det är nog många som inte kan tänka sig en livspartner som är så påverkad av sin diagnos att den inte kan fungera om den arbetar.
    Inte direkt snällt sagt. Sedan är det ju så att många med Asperger ändå jobbar. Det gör jag också. Ofta måste man välja bort något. Jag har knappt något socialt umgänge för att jag inte skulle orka med det också. Det är lite balansgång. Men inte alla människor UTAN diagnos är lika aktiva och sociala. T.ex. min man är en lite lugnare typ som gillar att syssla med olika intressen. Han trivs kanon med Aspie-tjejer, jag är inte den första han varit ihop med. Dvs. han har haft en flickvän tidigare som nog också hade Asperger.
  • Anonym (Definition)
    Anonym (Aspie-tjej) skrev 2019-04-09 09:26:55 följande:

Inte direkt snällt sagt. Sedan är det ju så att många med Asperger ändå jobbar. Det gör jag också. Ofta måste man välja bort något. Jag har knappt något socialt umgänge för att jag inte skulle orka med det också. Det är lite balansgång. Men inte alla människor UTAN diagnos är lika aktiva och sociala. T.ex. min man är en lite lugnare typ som gillar att syssla med olika intressen. Han trivs kanon med Aspie-tjejer, jag är inte den första han varit ihop med. Dvs. han har haft en flickvän tidigare som nog också hade Asperger.

Du jobbar också? Men du skrev att du var hemmafru? Och förut skrev du att du var extremt social, men nu skriver du att du knappt har något socialt umgänge?

Som du skriver, det är en balansgång; att orka/hinna med liv/jobb/familj/intressen/vänner. Men för de med asperger är omfattningen av saker man orkar balansera mycket mindre än för de utan asperger. Ingen (även utan diagnos) hinner/orkar med allt på ett perfekt sätt, utan man får prioritera mer eller mindre. Lyckas man pricka in att prioritera de saker ens partner värdesätter; grattis, då fungerar allt säkert kanon. Men risken är stor att det inte riktigt ser ut så, och att någon/några av de delar den med asperger bortprioriterar för att orka faktiskt är en viktig del i sin egen livsprioritering.

Jag ogillar att folk ska försköna diagnoser som många lider fruktansvärt av. De allra flesta med Asperger lever tyvärr inte balanserade, välfungerande liv, utan mår mycket dåligt och lever i ett utanförskap. Det finns såklart mildare grader av sjukdomen där man kan fungera bra ändå, men det är fortfarande aldrig till den grad att man kan förvänta sig att en person med diagnosen ska kunna fungera lika lättsamt och utan svårigheter som en person utan diagnos. Är man beredd att se personen bakom svårigheterna och och glädjas åt det positiva TROTS svårigheterna, då kan det självklart att det kan fungera. Men svårigheterna kommer alltid att finnas där stundtals.

(Jag jobbar en del med både ungdomar och vuxna med diagnosen)
Svar på tråden Vara ihop med en Asperger-tjej