• Anonym (SoL-klara rättsfall)

    Rättsfall inom socialtjänst

    Jag undrar om det kan tänkas finnas någon här på FL som jobbar inom socialtjänst eller förvaltningsrätt eller studerar sådant?

    Det jag undrar är om någon kunnig känner till rättsfall som ger en fingervisning om vilka skäl som kan godtas som undantag för rätten till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande (SoL 4:1 §)?

    Samma fråga, men i fallet sambos och i förhållande till Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOSFS 2013:1)...
    Vad kan utgöra undantag för att bevilja enbart den ena parten ekonomiskt bistånd?

  • Svar på tråden Rättsfall inom socialtjänst
  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Blippblipp skrev 2019-04-30 20:44:25 följande:

    Låter jobbigt och rörigt!

    Vad är det för funktionshinder? Vad är syftet med att få kontakt med en kurator? Är det alltså olika enheter inom socialtjänsten som är aktuella? Har personen andra insatser beviljade?


    Personen har ett fysiskt och ett neurologiskt funktionshinder.
    Tänk förlamad arm och brist på ork, ungefär så.
    Blippblipp skrev 2019-04-30 20:44:25 följande:

    Ett problem är att landstinget ärligt talat totalt saknar kunskap om vilka insatser som avser att tillgodose vilka behov. Landstinget kan ge personer orealistiska förhoppningar ibland tyvärr.


    Kunskap ser jag som det minsta problemet, sådan kan inhämtas.
    Men socialtjänsten agerar för mycket i egenintresse och kan därför bortse från både kunskap och utlåtanden från annan expertis.
    Blippblipp skrev 2019-04-30 20:44:25 följande:

    Kom ihåg att SoL tillgodoser en skälig levnadsnivå, att personen kan klara av saker på en typ okej nivå, lite halvt, är ofta tillräckligt enligt SoL. Den krassa sanningen. Och för att bli beviljad saker ska det vara klart att behovet inte kan tillgodoses på nåt annat sätt.


    Nja, då har man nog missat en del av lagstiftningen...


    3 kap. Vissa uppgifter inom socialtjänsten, m.m.

    1 § Till socialnämndens uppgifter hör att
    ...
    - genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja förutsättningarna för goda levnadsförhållanden,
    ...

    2 §
    ...
    Socialnämnden ska även i övrigt ta initiativ till och bevaka att åtgärder vidtas för att skapa en god samhällsmiljö och goda förhållanden för barn och unga, äldre och andra grupper som har behov av samhällets särskilda stöd.
    ...

    5 § Socialnämndens insatser för den enskilde ska utformas och
    genomföras tillsammans med honom eller henne och vid behov i
    samverkan med andra samhällsorgan och med organisationer och
    andra föreningar. Lag (2012:776).

    6 § Socialnämnden bör genom hemtjänst, dagverksamheter eller
    annan liknande social tjänst underlätta för den enskilde att
    bo hemma och att ha kontakt med andra.

    5 kap. Särskilda bestämmelser för olika grupper

    Människor med funktionshinder

    7 § Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra.

    Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får en meningsfull sysselsättning och får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd.

    Kommunen skall inrätta bostäder med särskild service för dem som till följd av sådana svårigheter som avses i första stycket behöver ett sådant boende.

    8 § Socialnämnden skall göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen för människor med fysiska och psykiska funktionshinder samt i sin uppsökande verksamhet upplysa om socialtjänstens verksamhet på dessa områden.

    Kommunen skall planera sina insatser för människor med fysiska och psykiska funktionshinder. I planeringen skall kommunen samverka med landstinget samt andra samhällsorgan och organisationer.

    Dessutom klarar personen bara vissa av sakerna på knappt hjälplig nivå, det är alltså i bästa fall. Flera av sakerna inte alls.

    Det ska ju också finnas ett annat sätt att tillgodose behovet, som är både möjligt, tillgängligt, rimligt och utprovat.
    Att någon på egen hand fantiserar ihop något som saknar allt det nämnda köper jag inte.

    Sedan är frågan, är en halvdan hygien i hemmet en "skälig levnadsnivå" eller "att leva som andra"?

    Skulle du gärna gå hem till någon och äta, som du vet inte klarar att diska ordentligt?
    Blippblipp skrev 2019-04-30 20:44:25 följande:

     Finns en ADL- bedömning? Om inte, kontakta fysioterapeut/ arbetsterapeut och begär. Dom kan även hjälpa till och utvärdera hjälpmedel och hur rimligt det är att dom ska funka.


    Ja, som jag skrev här ovan...
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-04-30 19:28:17 följande:
    En utredning är gjord av landstinget som dock säger något annat på flertalet punkter.
    Inte på någon punkt säger utredningen att personen fullt ut, med gott resultat klarar det som hjälp ansökts för.



  • Blippblipp
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-04-30 21:24:35 följande:

    Personen har ett fysiskt och ett neurologiskt funktionshinder.

    Tänk förlamad arm och brist på ork, ungefär så.Kunskap ser jag som det minsta problemet, sådan kan inhämtas.

    Men socialtjänsten agerar för mycket i egenintresse och kan därför bortse från både kunskap och utlåtanden från annan expertis.Nja, då har man nog missat en del av lagstiftningen...

    3 kap. Vissa uppgifter inom socialtjänsten, m.m.

    1 § Till socialnämndens uppgifter hör att

    ...

    - genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja förutsättningarna för goda levnadsförhållanden,

    ...

    2 §

    ...

    Socialnämnden ska även i övrigt ta initiativ till och bevaka att åtgärder vidtas för att skapa en god samhällsmiljö och goda förhållanden för barn och unga, äldre och andra grupper som har behov av samhällets särskilda stöd.

    ...

    5 § Socialnämndens insatser för den enskilde ska utformas och

    genomföras tillsammans med honom eller henne och vid behov i

    samverkan med andra samhällsorgan och med organisationer och

    andra föreningar. Lag (2012:776).

    6 § Socialnämnden bör genom hemtjänst, dagverksamheter eller

    annan liknande social tjänst underlätta för den enskilde att

    bo hemma och att ha kontakt med andra.

    5 kap. Särskilda bestämmelser för olika grupper

    Människor med funktionshinder

    7 § Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra.

    Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får en meningsfull sysselsättning och får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd.

    Kommunen skall inrätta bostäder med särskild service för dem som till följd av sådana svårigheter som avses i första stycket behöver ett sådant boende.

    8 § Socialnämnden skall göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen för människor med fysiska och psykiska funktionshinder samt i sin uppsökande verksamhet upplysa om socialtjänstens verksamhet på dessa områden.

    Kommunen skall planera sina insatser för människor med fysiska och psykiska funktionshinder. I planeringen skall kommunen samverka med landstinget samt andra samhällsorgan och organisationer.

    Dessutom klarar personen bara vissa av sakerna på knappt hjälplig nivå, det är alltså i bästa fall. Flera av sakerna inte alls.

    Det ska ju också finnas ett annat sätt att tillgodose behovet, som är både möjligt, tillgängligt, rimligt och utprovat.

    Att någon på egen hand fantiserar ihop något som saknar allt det nämnda köper jag inte.

    Sedan är frågan, är en halvdan hygien i hemmet en "skälig levnadsnivå" eller "att leva som andra"?

    Skulle du gärna gå hem till någon och äta, som du vet inte klarar att diska ordentligt?Ja, som jag skrev här ovan...


    Lagparagraferna får du använda dig av vid överklagan.

    I verkligheten kan ?skälig levnadsnivå? innebära lite bristande hygien, ja. Det är beklagligt men jag säger bara hur resonemanget är. Det är det yttersta skyddsnätet. Beroende på helheten kan man ju tolka din situation på olika sätt. Tror inte att det är omöjligt för dig att få beviljat hjälp i hemmet.

    Enligt lagen ska det vara klarlagt att behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Du kommer inte komma runt detta oavsett hur verklighetsfrånvänt det upplevs.
  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Blippblipp skrev 2019-04-30 23:48:05 följande:
    Lagparagraferna får du använda dig av vid överklagan.

    I verkligheten kan ?skälig levnadsnivå? innebära lite bristande hygien, ja. Det är beklagligt men jag säger bara hur resonemanget är. Det är det yttersta skyddsnätet. Beroende på helheten kan man ju tolka din situation på olika sätt. Tror inte att det är omöjligt för dig att få beviljat hjälp i hemmet.
    Jag är väl medveten om att man inom socialtjänsten ser det som det yttersta skyddsnätet, men läser man hela socialtjänstlagen så inser man att den principen i stort sett bara gäller försörjningsstöd.
    Blippblipp skrev 2019-04-30 23:48:05 följande:
    Enligt lagen ska det vara klarlagt att behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Du kommer inte komma runt detta oavsett hur verklighetsfrånvänt det upplevs.
    Jag har läst mycket lagar, men en som är utformad så har jag aldrig sett.

    Kan du ange vilken du refererar till?

  • Anonym (Pernille)
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-01 21:03:37 följande:
    Jag är väl medveten om att man inom socialtjänsten ser det som det yttersta skyddsnätet, men läser man hela socialtjänstlagen så inser man att den principen i stort sett bara gäller försörjningsstöd.
    Blippblipp skrev 2019-04-30 23:48:05 följande:
    Enligt lagen ska det vara klarlagt att behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Du kommer inte komma runt detta oavsett hur verklighetsfrånvänt det upplevs.
    Jag har läst mycket lagar, men en som är utformad så har jag aldrig sett.

    Kan du ange vilken du refererar till?

    4 kap. Rätten till bistånd

    1 §   Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

    Insatser som hemtjänst, boendestöd och ledsagning m.m. går under "livsföring i övrigt"


  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Anonym (Pernille) skrev 2019-05-04 16:23:08 följande:
    4 kap. Rätten till bistånd

    1 §   Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

    Insatser som hemtjänst, boendestöd och ledsagning m.m. går under "livsföring i övrigt"


    Vad säger att insatser för behov som kommer av funktionsnedsättning går under 4:1 och inte under kap 5 exempelvis?
  • Alexi
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-04 16:35:38 följande:
    Vad säger att insatser för behov som kommer av funktionsnedsättning går under 4:1 och inte under kap 5 exempelvis?
    Kap 4 handlar ju om bistånd, dvs pengarna. Kap 5 är mer övergripande kring hur soc ska arbeta med olika grupper.
  • Anonym (Pernille)
    närAnonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-04 16:35:38 följande:
    Vad säger att insatser för behov som kommer av funktionsnedsättning går under 4:1 och inte under kap 5 exempelvis?
    4:1 förklarar när en person har rätt till biståndsinsatser enligt SoL. Det ligger som grund för allt som beviljas den enskilde medborgaren enligt socialtjänstlagen. Kapitel 5 har särskilda bestämmelser för grupper som anses vara extra utsatta.  Där regleras i stort sätt hur/vad socialnämnden ska kunna erbjuda till dessa grupper av personer.
  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Alexi skrev 2019-05-04 17:06:27 följande:
    Kap 4 handlar ju om bistånd, dvs pengarna. Kap 5 är mer övergripande kring hur soc ska arbeta med olika grupper.
    Anonym (Pernille) skrev 2019-05-04 18:19:59 följande:
    4:1 förklarar när en person har rätt till biståndsinsatser enligt SoL. Det ligger som grund för allt som beviljas den enskilde medborgaren enligt socialtjänstlagen. Kapitel 5 har särskilda bestämmelser för grupper som anses vara extra utsatta.  Där regleras i stort sätt hur/vad socialnämnden ska kunna erbjuda till dessa grupper av personer.
    Min tolkning:

    4:1 talar om rätten till bistånd, men inte vilket.

    För att veta vilket bistånd det kan handla om så måste man bedöma den enskildes behov i förhållande till paragrafer som 3:1, 3:6, 4:3, och 5:7 exempelvis.

  • Anonym (Pernille)
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-05 20:11:40 följande:
    Anonym (Pernille) skrev 2019-05-04 18:19:59 följande:
    4:1 förklarar när en person har rätt till biståndsinsatser enligt SoL. Det ligger som grund för allt som beviljas den enskilde medborgaren enligt socialtjänstlagen. Kapitel 5 har särskilda bestämmelser för grupper som anses vara extra utsatta.  Där regleras i stort sätt hur/vad socialnämnden ska kunna erbjuda till dessa grupper av personer.
    Min tolkning:

    4:1 talar om rätten till bistånd, men inte vilket.

    För att veta vilket bistånd det kan handla om så måste man bedöma den enskildes behov i förhållande till paragrafer som 3:1, 3:6, 4:3, och 5:7 exempelvis.

    4:1 gäller all form av bistånd som beviljas enligt socialtjänstlagen, så du tolkar fel.

    Detta sa du var avslagsskälet: "Skälet till avslag är att biståndshandläggaren bedömt att personen inte har behovet av den hjälpen, utan kan klara det med alternativa metoder och/eller hjälpmedel."--Behovet tillgodosett på annat sätt, alltså... 

    När man får ett myndighetsbeslut ska det stå enligt vilka lagparagrafer beslutet grundas på, har du kollat upp det?

    Mitt råd är därför att du ser till att kolla upp alternativa metoder osv, och ser till att det står klart att alternativa metoder inte funkar- om det är så att det inte funkar;)

    Fattar att det kan kännas orimligt, det lär finnas komplicerande faktorer här som jag inte känner till.
  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Anonym (Pernille) skrev 2019-05-06 20:04:24 följande:
    4:1 gäller all form av bistånd som beviljas enligt socialtjänstlagen, så du tolkar fel.
    Jag tror du missförstod mig.

    Jag köper att 4:1 § gäller rätten till allt bistånd.

    Men om man läser hela socialtjänstlagen så framgår rätt tydligt att många paragrafer inte kan tillämpas enskilt eller är avsedda att tillämpas enskilt, utan tillsammans med andra.

    Vissa paragrafer är också almänna och gäller i stort sett hela socialtjänstverksamheten, som exempelvis 1:1 §, 2:1 och 3:1-3 §§.

    Läser du hela kapitel 4 så inser du exempelvis att 4:1 § måste kompletteras med 4:3 § om det gäller försörjningsstöd o.s.v.

    Socialstyrelsen omnämner exempelvis 4:3 och 2:1 i sina allmänna råd om försörjningsstöd.
    2:1 omnämns även för bistånd i handboken för handläggning och dokumentation.

    4:1 § är definitivt inte utformad för att enskilt täcka situationer för funktionsnedsatta eller andra med särskilda behov.
    Anonym (Pernille) skrev 2019-05-06 20:04:24 följande:
    Detta sa du var avslagsskälet: "Skälet till avslag är att biståndshandläggaren bedömt att personen inte har behovet av den hjälpen, utan kan klara det med alternativa metoder och/eller hjälpmedel."--Behovet tillgodosett på annat sätt, alltså... 

    När man får ett myndighetsbeslut ska det stå enligt vilka lagparagrafer beslutet grundas på, har du kollat upp det?

    Mitt råd är därför att du ser till att kolla upp alternativa metoder osv, och ser till att det står klart att alternativa metoder inte funkar- om det är så att det inte funkar;)

    Fattar att det kan kännas orimligt, det lär finnas komplicerande faktorer här som jag inte känner till.
    Nej, behovet är inte tillgodosett på annat sätt.

    Biståndshandläggaren har gjort egna antaganden tvärt emot utredning och även gjort vissa bedömningar helt utan underlag (ej utrett och finns inget annat underlag som talar för dem).

    Socialtjänsten har ett utredningansvar enligt SoL 11:1-2 §§ och FL 23 §.

    Dessutom hade biståndshandläggaren chansen att diskutera hjälpmedel och alternativa metoder med både den sökande, arbetsterapeut, Försäkringskassan och handläggare för ekonomiskt bistånd under det senaste SIP-mötet, men avstod.

  • Anonym (SoL-klara rättsfall)

    Är det någon som har koll på hur det ska fungera vid överklaganden?

    Vad, hur och när ska det meddelas vad som händer med en överklagan när den är inlämnad?

  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-12 17:24:54 följande:

    Är det någon som har koll på hur det ska fungera vid överklaganden?

    Vad, hur och när ska det meddelas vad som händer med en överklagan när den är inlämnad?


    En fråga till...

    Om myndigheten skickar överklagan vidare till förvaltningsrätten, meddelas då myndigheten ett målnummer eller är det bara den klagande som meddelas målnummer?
  • Kjell2
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-12 17:39:26 följande:

    En fråga till...

    Om myndigheten skickar överklagan vidare till förvaltningsrätten, meddelas då myndigheten ett målnummer eller är det bara den klagande som meddelas målnummer?


    Samtliga parter får målsnummer.
  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Kjell2 skrev 2019-05-12 18:13:02 följande:
    Samtliga parter får målsnummer.
    Man kan då kolla med respektive handläggare vilka målnummer de kan ange som kopplade till ärenden de skickat och kan de inte ange målnummer så har de inte skickat något?
  • Kjell2
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-12 18:28:00 följande:

    Man kan då kolla med respektive handläggare vilka målnummer de kan ange som kopplade till ärenden de skickat och kan de inte ange målnummer så har de inte skickat något?


    Förstår inte frågan. Vad är bekymmret?
  • Anonym (SoL-klara rättsfall)
    Kjell2 skrev 2019-05-12 18:48:35 följande:
    Förstår inte frågan. Vad är bekymmret?
    Bekymret är att vi inte vet vad som händer vid överklagandena.

    En eller möjligtvis ett par gånger har de hört av sig från myndigheten, i regel då som svar på frågan och meddelat att de skickat överklagandet vidare till förvaltningsrätten.

    Men det har bara kommit mail under två dagar i mars, med bekräftan och 7 målnummer, fast det är inskickat runt 20-30 överklaganden under perioden februari-april.

    Så vi har ju ingen aning om ifall de skickat alla, när de är skickade och av vem (flera olika handläggare).

    Jag försöker att hitta sätt att ta reda på detta och även att kontrollera så att de inte far med osanning (en av handläggarna är riktigt opålitlig, övriga är bara hala av normalgrad).
  • Kjell2
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-12 19:29:59 följande:

    Bekymret är att vi inte vet vad som händer vid överklagandena.

    En eller möjligtvis ett par gånger har de hört av sig från myndigheten, i regel då som svar på frågan och meddelat att de skickat överklagandet vidare till förvaltningsrätten.

    Men det har bara kommit mail under två dagar i mars, med bekräftan och 7 målnummer, fast det är inskickat runt 20-30 överklaganden under perioden februari-april.

    Så vi har ju ingen aning om ifall de skickat alla, när de är skickade och av vem (flera olika handläggare).

    Jag försöker att hitta sätt att ta reda på detta och även att kontrollera så att de inte far med osanning (en av handläggarna är riktigt opålitlig, övriga är bara hala av normalgrad).


    Kontakta förvaltningsrätten direkt
  • Alexi
    Anonym (SoL-klara rättsfall) skrev 2019-05-12 19:29:59 följande:
    Bekymret är att vi inte vet vad som händer vid överklagandena.

    En eller möjligtvis ett par gånger har de hört av sig från myndigheten, i regel då som svar på frågan och meddelat att de skickat överklagandet vidare till förvaltningsrätten.

    Men det har bara kommit mail under två dagar i mars, med bekräftan och 7 målnummer, fast det är inskickat runt 20-30 överklaganden under perioden februari-april.

    Så vi har ju ingen aning om ifall de skickat alla, när de är skickade och av vem (flera olika handläggare).

    Jag försöker att hitta sätt att ta reda på detta och även att kontrollera så att de inte far med osanning (en av handläggarna är riktigt opålitlig, övriga är bara hala av normalgrad).
    Om det är många mål som rör samma sak brukar förvaltningsrätten ofta samla ihop dem och avgöra dem samtidigt.
    Men prata med domstolen, det är ju där det avgörs.
Svar på tråden Rättsfall inom socialtjänst