• Anonym (Frustrerad förälder)

    Sjuk förälder frisk förälder hemma med friskt barn

    Första gången jag startar en tråd på denna sida men känner att jag vill vet hur det fungerar i andra kommuner samt hur andra föräldrar tänker kring detta.

    Min sambo blev magsjuk och fick sjukskriva sig under en vecka, jag som är vikarie och inte har så mycket jobb hade fått jobb hela veckan som min sambo var sjuk men fick lov att tacka nej till jobb för jag inte fick lämna våran 18 månaders bebis på förskola. 

    Då har kommunen vi bor i tagit ett beslut att om någon i familjen är magsjuk får dem inte lämnas på förskola eller gå till skolan utan att alla måste isolera sig hemma. Min frustration bygger då i att vart ska jag få pengar ifrån när jag inte får gå och jobba. Om vi alla skulle ha varit sjuka efter varandra under en månadstid och bara bytas av med sjukdomen så skulle vi under en månads tid inte få några pengar in alls utan få ekonomiska problem den månaden istället.

    Min stora fundering är hur det ser ut i andra kommuner i Sverige och hur ni andra föräldrar ser på detta.

    MVH
  • Svar på tråden Sjuk förälder frisk förälder hemma med friskt barn
  • Alexi

    Men alltså, folk är helt konstiga. En vuxen person klarar väl ofta att hålla sig undan om man är magsjuk. Vuxna med begrepp om hygien och allmänt vett. Så hur ofta händer det att barn smittas av en vuxen som är sjuk?

    Så nej, man vabbar inte för ett friskt barn för att den andra föräldern är sjuk. Det funkar inte så.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Fskl) skrev 2019-04-18 11:07:44 följande:

    Såhär är det. Din kommun har inte bestämt detta. Det kan de inte. Det är ett önskemål och en vädjan från förskolan och det har blivit en policy för alla förskolor. Här skär det sig med FK eftersom man inte får vabba ett friskt barn och magsjuka i familjen går heller inte under anledningen för smittorisk.

    Anledningen till att förskolor har denna policy är för att magsjuka är så otroligt smittsamt och sprider sig fort i en förskolegrupp. Det är små barn som suger på leksaker och tar varandras nappar osv. I dagens stora grupper är det otroligt svårt att få alla småttingar att hålla hygienen. Om en kräks på förskolan så är det 19 till i samma rum som utsätts för smittan. Det är ofta som magsjukan bara går runt, runt hela tiden. Därför måste man hålla barnen hemma om någon i familjen är magsjuk och barnet inte varit sjukt själv. Visst kan det kännas surt att missa en veckas lön som i ert fall men tänk på att om man börjar lämna barn på förskolan som riskerar att smitta andra så kommer ju ert barn bli sjukt och smittar ned er och då får ni ju vabba och sjukskrivs er iallafall och förlora ännu mer pengar.

    Så givetvis vabbar den friska föräldern för det friska barnet i det här fallet och lämnar inte till förskolan förrän faran är över. Man drar en vals för FK och vabbar för sjukdom. Ja det är fel men ändå rätt. Skulle bli förödande om alla började lämna i sådana här fall. Hittills har jag inte varit med om någon förälder som inte förstått detta och det uppskattas av alla att man har denna policy. Det är vedertaget att man gör såhär på förskolan.

    I skolan är det dock annorlunda. Där är eleverna större och kan sköta hygienen bättre. De suger inte på grejer. Där råder skolplikt och man går till skolan om man är frisk. Man är såpass stor att man kan hålla sig undan den som är sjuk.


    Enligt kommunen så kom denna regel till 2013. Fick höra att mitt stora barn inte skull vara i skolan egentligen denna vecka pga min sjukdom. alltså det är så skrattretande. Det är synd att man inte kan vara ärlig i dagens samhälle längre. detta var ju sista gången vi var ärliga. Mitt barn är friskt, var tillbaka på fsk förra tisdagen, nu fick det vara hemma fasten barnet är frisk! så jävla bedrövligt.

    Vi kommer tycka olika här, och det är helt okej! 
  • Anonym (Mamman)
    Alexi skrev 2019-04-18 11:32:44 följande:

    Men alltså, folk är helt konstiga. En vuxen person klarar väl ofta att hålla sig undan om man är magsjuk. Vuxna med begrepp om hygien och allmänt vett. Så hur ofta händer det att barn smittas av en vuxen som är sjuk?

    Så nej, man vabbar inte för ett friskt barn för att den andra föräldern är sjuk. Det funkar inte så.


    TACK!
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 11:16:42 följande:

    Barnet har precis varit sjuk. Var tillbaka på fsk förra tisdagen


    Ok ja då är ju risken att ett barn smittar mindre förutsatt att det handlar om samma smitta. Jag hoppas dock ni förstår vikten av att hålla barnet hemma om det inte varit sjukt. Det gynnar allas hälsa och ekonomi. Jag hade ändå hållt mitt barn hemma trots att hen redan varit sjuk. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 11:36:06 följande:

    Enligt kommunen så kom denna regel till 2013. Fick höra att mitt stora barn inte skull vara i skolan egentligen denna vecka pga min sjukdom. alltså det är så skrattretande. Det är synd att man inte kan vara ärlig i dagens samhälle längre. detta var ju sista gången vi var ärliga. Mitt barn är friskt, var tillbaka på fsk förra tisdagen, nu fick det vara hemma fasten barnet är frisk! så jävla bedrövligt.

    Vi kommer tycka olika här, och det är helt okej! 


    Nej det är ingen regel som din kommun har. Kan du inte hitta något skriftligt om det då finns det ingen sådan regel. Det är en policy som förskolorna har, inte kommunen.

    Ok så vi tycker olika? Ser du inte problemet med att om magsjuka börjar gå runt så får ni vabba och sjukskriva er ändå i ännu större utsträckning?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Fskl) skrev 2019-04-18 11:37:08 följande:
    Ok ja då är ju risken att ett barn smittar mindre förutsatt att det handlar om samma smitta. Jag hoppas dock ni förstår vikten av att hålla barnet hemma om det inte varit sjukt. Det gynnar allas hälsa och ekonomi. Jag hade ändå hållt mitt barn hemma trots att hen redan varit sjuk. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
    Både jag och nej. 
    Jag ser inte vitsen med att hålla ett friskt barn hemma när det är sjukt. Mycket roligare att få leka av sig än att vara hemma med en förälder som är så tömd på energi och bara sover och spyr/skiter. 

    Sen förstår jag ju dagis rädsla att få magsjukan, absolut. men jag skickar inte mitt barn dit om jag märker att det inte mår bra
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Fskl) skrev 2019-04-18 11:42:29 följande:
    Nej det är ingen regel som din kommun har. Kan du inte hitta något skriftligt om det då finns det ingen sådan regel. Det är en policy som förskolorna har, inte kommunen.

    Ok så vi tycker olika? Ser du inte problemet med att om magsjuka börjar gå runt så får ni vabba och sjukskriva er ändå i ännu större utsträckning?
    Kärringen jag snacka med igår sa att dom har bestämt denna regel från 2013...

    jag håller inte med dig, och som jag skrev, man får tycka olika, det är okej :) 
  • Anonym (Fskl)
    Alexi skrev 2019-04-18 11:32:44 följande:

    Men alltså, folk är helt konstiga. En vuxen person klarar väl ofta att hålla sig undan om man är magsjuk. Vuxna med begrepp om hygien och allmänt vett. Så hur ofta händer det att barn smittas av en vuxen som är sjuk?

    Så nej, man vabbar inte för ett friskt barn för att den andra föräldern är sjuk. Det funkar inte så.


    Jo så funkar det. Även om man hållit sig undan kan man ändå ha smittat barnet. Bor man under samma tak så är risken väldigt stor att man spridit smittan när det gäller magsjuka. Det är klart att det är vanligt att vuxna smittar barn. Små barn däremot håller inte hygienen så därför håller man dem hemma.
  • Anonym (Också mamma)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 11:32:32 följande:

    Jag ver ensamstånde innan jag träffa min sambo. när jag blev riktigt sjuk så ställde min mamma upp, synd att inte din gör det! Det är inget skämt och sido, vi vill verkligen ha svar hur era kommuner är! 

    Det rör sig om några dagar, vi vet det. min sambo ör vikarie inom kommunen, jobbar han inte stämplar han. han skulle jobbat hela veckan men kunde inte pga att vi inte kunde lämna barnet, för jag var för dålig. han kan absolut stämpla, men gör dom stickkontroll och ser att han varit hemma och ändå stämplat när han skulle jobbat så ser ju inte det så bra ut! 


    Nu skrev ju ts också att hen ville veta hur andra föräldrar tänker om detta o de var det jag svarade på.

    Min mamma skulle nog gärna ställt upp (o mina pappa också) men eftersom dom är döda är de lite svårt för dom.

    På vår förskola vill dom inte att vi lämnar barn när det finns magsjuka i familjen, men som sagt det burkar på någotvis funka att ha barnen hemma hur magsjuk man än är, jobbigt men fullt möjligt. Finns också både piller mot dålig mage och illamående.

    Förresten så kanske din mamma skulle kunna hjälpa er även eftersom ni verkar ha en jobbig situation.
  • LFF

    Fanns inte en snöbolls chans i helvete att jag ville ha två aktiva 5-åringar som just blivit friska hemma när jag hade roat mig med att kräkas på småtimmarna (de hade smittat mig). De fick gå till förskolan, jag höll mig undan och såg självklart till att tvätta mig ordentligt när jag kräkts.

Svar på tråden Sjuk förälder frisk förälder hemma med friskt barn