• Anonym (Bonusmamma)

Bonusdottern knarkar

Hej!

Jag har ett problem. Jag är sambo med en man som har en sextonårig dotter sen tidigare. Dottern har hamnat i helt fel sällskap och börjat röka hasch, dricka starksprit, ta amfetamin och benzo. Hon strular och bråkar i skolan och går allt mer sällan dit.

Jag och min sambo har två småbarn tillsammans som är 1 och 3 år gamla och jag börjar oroa mig för deras välmående när deras storasyster allt oftare kommer hem påverkad.

Jag har bokat möten hos soc men hennes mamma bokar av tiderna i sista stund. Jag har pratat med skolan men de säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte är biologisk mamma.

Förra månaden när jag fick reda på av en slump att de skulle på fest där droger skulle förekomma så ringde jag polisen och uppgav namn och ålder på de jag visste samt adress och tid. De skulle skicka en patrull ifall resurser fanns men tydligen gjorde det inte det och dottern kom hem till sin mamma hög som ett hus, nedkräkt och ett stort sår i pannan.

Hennes föräldrar är väl medvetna om problemen men vill inte att hon ska hamna i rullarna hos soc då de båda jobbar inom just familjeomsorg.

Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?

Tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit ???? Hoppas någon har ett tips eller något stöttande ord till mig. Är helt förstörd och familjen slås snart i spillror ????

• Svar på tråden Bonusdottern knarkar
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-04-30 13:54:52 följande:

Jo, det har du, även en vecka senare så är du inte ens i närheten att förstå vad ett förutsättningslöst samtal är här.

Dock i detta inlägg kan ju det vara sant att det gått för långt.

Ändrar dock inget av vad jag pratar om, och som du är clueless om.

Sen är det inlägg 5´s tur, men den är vi rörande överens om, så hoppar den och tar näst.

För saken är sådan att du uppvisar i varje inlägg nästan att du inte har en susning om vad ett förutsättningslöst samtal är.

Och jag kommer bara åter citera dessa, och det kommer var en trevlig stund för mig, MYCKET trevlig.

Så vad är ett förutsättningslöst samtal enligt dig?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-22 15:21:22 följande:
    En diskussion med en knarkare hjälper inte.
    En sådan inställning hör inte hemma ens i ett förutsättningslöst samtal, sa du inte att du visste vad ett sådant var?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-30 14:00:10 följande:
    Så vad är ett förutsättningslöst samtal enligt dig?

Skrivet detta redan, men då kommer vi tillbaka till att du inte läser mina inlägg.
    Vilket du bara bevisar med det inlägget.

hur många meter var det?
  • Anonym (mamma)

TS, du har fått en del bra råd här och jag tycker att du ska följa dem! Se till att det blir en orosanmälan!

Precis som ett tidigare inlägg har jag också egen erfarenhet då vi upptäckte att vårt barn, då 17 år, tagit droger i flera år. Vårt barn gick då på BUP (som aldrig ens misstänkt droger) och jag ringde psykologen i panik när jag fick veta. Att ha samtal med barnet, som någon föreslagit, är inte någon mening när det har gått så här långt. Hon måste få hjälp att komma ur ett missbruk.

BUP gjorde en orosanmälan till socialen och vi fick fantastisk hjälp! Vi har aldrig haft kontakt med dem innan och alltid fått höra/läst att man ska undvika dem. Barnet fick direkt börja i samtal på drogenheten och har sedan dess varit drogfri, nu snart två år. Man hamnar inte i "rullorna" för att man tar hjälp när det behövs. Socialen har aldrig varit dömande gentemot oss, tvärtom. Vi har också yngre barn, vilka aldrig blivit involverade i utredningen.

Nu vet inte jag hur motiverad ditt bonusbarn är till att sluta. Vårt barn blev lättad när hen blev avslöjad, hen kände själv att det höll på att spåra ur totalt. I samband med att hen blev avslöjad bröt hen med alla kompisar och partner. Att komma ifrån det umgänget är viktigt för att det ska gå att hålla sig drogfri. 

Jag har ingen egen erfarenhet av LVU eller HBV-hem (heter det så?) eftersom vårt barn inte blev omhändertagen. Dock har faktiskt också jag hört att det förekommer mycket droger, så jag var livrädd att det var där hen skulle hamna.

Precis som andra undrar jag dock pappan. Vill inte han heller att hon ska få hjälp? Jag tycker det låter konstigt att mamman kan avboka samtal hos socialen utan att de börjar undra om något är fel. Vid bokningen av samtalen måste väl någon ha sagt vad de vill ha samtal om?

I vilket fall, hoppas att allt blir bra och att flickan får hjälp att sluta med droger! 

• Tiina87
    klyban skrev 2019-04-30 14:11:51 följande:

En sådan inställning hör inte hemma ens i ett förutsättningslöst samtal, sa du inte att du visste vad ett sådant var?

Har jag sagt att det hör hemma i ett förutsättningslöst samtal?

Vad är din definition på förutsätningslösa samtal? Varför kan du inte svara på det?!
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-04-30 14:12:42 följande:

Skrivet detta redan, men då kommer vi tillbaka till att du inte läser mina inlägg.

Vilket du bara bevisar med det inlägget.

Så varför inte skriva det igen eller hänvisa till inlägget? Kan myclet väl vara så att jag missat just det aktuelle inläggs av alla dina meningslösa inlägg..
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-22 19:02:29 följande:
    Nej, jag dömer inte men jag läst ts.

Men ändå så sker detta fortfarande, det råder noll tvekan om att du inte har en susning om vad du säger nej till.

Hoppade över par orosanmälan som du inte heller fick rätt på.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-30 15:34:23 följande:
    Så varför inte skriva det igen eller hänvisa till inlägget? Kan myclet väl vara så att jag missat just det aktuelle inläggs av alla dina meningslösa inlägg..
    Skulle aldrig få för mig när en person beter sig som du, läs eller dra.
    hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-01 08:54:28 följande:

Men ändå så sker detta fortfarande, det råder noll tvekan om att du inte har en susning om vad du säger nej till.

Hoppade över par orosanmälan som du inte heller fick rätt på.

Jag aldrig någonsin dömt ts. Du tolkar in något som inte finns.

De orosanmälningar jag har gjort till socialen (och skolan) har jag fått rätt på, de familjerna har fått hjälp och mår mycket bättre nu.
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-01 08:54:58 följande:

Skulle aldrig få för mig när en person beter sig som du, läs eller dra.

Anledningen att du inte kan hänvisa till inlägget är att det inte finns något.
Svar på tråden Bonusdottern knarkar