• Anonym (Bonusmamma)

Bonusdottern knarkar

Hej!

Jag har ett problem. Jag är sambo med en man som har en sextonårig dotter sen tidigare. Dottern har hamnat i helt fel sällskap och börjat röka hasch, dricka starksprit, ta amfetamin och benzo. Hon strular och bråkar i skolan och går allt mer sällan dit.

Jag och min sambo har två småbarn tillsammans som är 1 och 3 år gamla och jag börjar oroa mig för deras välmående när deras storasyster allt oftare kommer hem påverkad.

Jag har bokat möten hos soc men hennes mamma bokar av tiderna i sista stund. Jag har pratat med skolan men de säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte är biologisk mamma.

Förra månaden när jag fick reda på av en slump att de skulle på fest där droger skulle förekomma så ringde jag polisen och uppgav namn och ålder på de jag visste samt adress och tid. De skulle skicka en patrull ifall resurser fanns men tydligen gjorde det inte det och dottern kom hem till sin mamma hög som ett hus, nedkräkt och ett stort sår i pannan.

Hennes föräldrar är väl medvetna om problemen men vill inte att hon ska hamna i rullarna hos soc då de båda jobbar inom just familjeomsorg.

Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?

Tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit ???? Hoppas någon har ett tips eller något stöttande ord till mig. Är helt förstörd och familjen slås snart i spillror ????

• Svar på tråden Bonusdottern knarkar
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-05 12:11:42 följande:
    Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att
    1.Det står klart och tydligt många gånger jag har är fullt medveten vad ett förutsättningslöst samtal är (enligt min med fleras definition) och att jag haft sådan många gånger.

2. Eftersom din definition verkar skilja sig från de övrigas så har jag frågar ett flertal gånger vad ett förutsättningslöst samtal är enligt din definition?! Något du vägrar svara på...
    Okey, då får vi börja posta gamla inlägg av dig på på¨visar exakt det jag säger, och att du inte har en aning,
    hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-24 19:47:34 följande:
    Ts att de har prövat att ha en diskussion vilket inte har hjälpt. Vad tycker du hon ska göra? Skita i sin bonusdotter?

De flesta föräldrar har samtal om diverse ting (ex narkotika, alkohol, sex etc).

Jaså, har man och det jag pratar om?
    Du förstår inte ens konceptet.

hur många meter var det?
  • Anonym (Mamma till M)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-04-21 11:37:25 följande:

Hej!

Jag har ett problem. Jag är sambo med en man som har en sextonårig dotter sen tidigare. Dottern har hamnat i helt fel sällskap och börjat röka hasch, dricka starksprit, ta amfetamin och benzo. Hon strular och bråkar i skolan och går allt mer sällan dit.

Jag och min sambo har två småbarn tillsammans som är 1 och 3 år gamla och jag börjar oroa mig för deras välmående när deras storasyster allt oftare kommer hem påverkad.

Jag har bokat möten hos soc men hennes mamma bokar av tiderna i sista stund. Jag har pratat med skolan men de säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte är biologisk mamma.

Förra månaden när jag fick reda på av en slump att de skulle på fest där droger skulle förekomma så ringde jag polisen och uppgav namn och ålder på de jag visste samt adress och tid. De skulle skicka en patrull ifall resurser fanns men tydligen gjorde det inte det och dottern kom hem till sin mamma hög som ett hus, nedkräkt och ett stort sår i pannan.

Hennes föräldrar är väl medvetna om problemen men vill inte att hon ska hamna i rullarna hos soc då de båda jobbar inom just familjeomsorg.

Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?

Tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit ???? Hoppas någon har ett tips eller något stöttande ord till mig. Är helt förstörd och familjen slås snart i spillror ????

Sätt ner foten, tala om för henne att det är inte accepterat att komma hem påverkad eller ta hem knark till er. Prata ihop dig med din man, eftersom det är han som är bioförälder. Prata allvar med mamman. Tänk på dina egna små barn. Ring o orosanmäl till soc som flera skrivit. Säg åt din man att orosanmäla, ju fler desto bättre. Jag har en egen dotter på 19 år som inte är välkommen här hemma om hon är påverkad och kan tappa/lägga ifrån sig droger då vi har en 2-åring hemma. Skydda dina barn! Och tar hon benzo dessutom så har du ingen aning om vad hon kan göra, det kan slå totalslint i huvudet på henne, är du beredd på det? Bor hon på heltid hos er? Annars; orosanmäl mamman oxå, som inte verkar bry sig om att dottern knarkar..Lycka till, berätta gärna hur det går.
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-05 12:32:50 följande:

Jaså, har man och det jag pratar om?

Du förstår inte ens konceptet.

Jo, jag förstår konceptet med förutsättningslösa samtal.
    klyban skrev 2019-05-05 12:31:55 följande:

Okey, då får vi börja posta gamla inlägg av dig på på¨visar exakt det jag säger, och att du inte har en aning,

• Tiina87
    klyban skrev 2019-05-05 12:31:28 följande:

Intressant att du pratar om svar nu, när lade du in den?

Du vägrar förstå vad det är för nått detta, och inte ett ord du säger tyder på du någonsin kommer förstå och enbart för du vägrar.

Så ja, vägra.

Jag förstår och vet vad ett förutsättningslöst samtal är. Men uppenbarligen så syftar du på något annat jag tydligen ska vägra svara på. Vad är andra jag vägrar svara på?

För att du ska få ett svar så måste du tala om vad du vill h svar på. Vanligen genom att ställa en fråga.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-07 13:12:48 följande:
    Jo, jag förstår konceptet med förutsättningslösa samtal.

Försök upprepa det en gång då, för inte ett enda inlägg tyder på att du ens greppar utkanten av vad detta är.
    Så bevisa för alla att du nu vet vad det är, så är diskussionen över.

Men frågan är om din prestige klarar detta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-07 13:14:49 följande:
    Jag förstår och vet vad ett förutsättningslöst samtal är. Men uppenbarligen så syftar du på något annat jag tydligen ska vägra svara på. Vad är andra jag vägrar svara på?
    För att du ska få ett svar så måste du tala om vad du vill h svar på. Vanligen genom att ställa en fråga.

Vet du inte vad vi pratar om?

Du kan försöka med egna ord förklara för oss vad det är, så får vi se om vi tror på dig och ditt påstående om vad detta är.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-07 14:11:09 följande:

Försök upprepa det en gång då, för inte ett enda inlägg tyder på att du ens greppar utkanten av vad detta är.

Så bevisa för alla att du nu vet vad det är, så är diskussionen över.

Men frågan är om din prestige klarar detta.

Jag skrivit i otalig inlägg att jag vet vad förutsättningslösa samtal innebär. Varför kan du inte bara förstå det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-07 14:11:56 följande:

Vet du inte vad vi pratar om?

Du kan försöka med egna ord förklara för oss vad det är, så får vi se om vi tror på dig och ditt påstående om vad detta är.

Jag antar att du fortfarande pratar om konceptet förutsättningslösa samtal.

Vi? Vilka "vi" menar du? Det är bara du som inte förstår.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-07 19:03:34 följande:
    Jag skrivit i otalig inlägg att jag vet vad förutsättningslösa samtal innebär. Varför kan du inte bara förstå det?
    Tiina87 skrev 2019-05-07 19:04:42 följande:
    Jag antar att du fortfarande pratar om konceptet förutsättningslösa samtal.
    Vi? Vilka "vi" menar du? Det är bara du som inte förstår.

JA, och vart är det och denna förståelse, visade sig jag hade rätt igen.

Du klarade inte ens av att återberätta vad ett förutsättningslöst samtal är, inte ens för avsluta diskussionen.
    För mig är det cool, älskar sånt här.

hur många meter var det?
Svar på tråden Bonusdottern knarkar