• Maymi

    Polisanmäla 11 åring

    I mitt barns klass, eller i hela mellan och högstadiet är det väldigt rörigt just nu och ungarna retas med varann särskilt på rasterna. Det är inte bara några utan väldigt många. Nu har en pojke i 4an blivit polisanmäld för ett bråk med en tjej. Jag vet att pojken retas ibland men även att han blir retad, vet även att tjejen retas och att flera tjejer i parallell klassen retas och bråkar. De har dåligt med rastvakter på skolan vilket många föräldrar sagt till om. Bråket skedde även utanför lärararummet men ingen vuxen verkar sett något. Jag förstår bara inte att föräldrarna väljer att polisanmäla, dessutom utan att fråga skolan vad som hänt. Är bekant till bådas föräldrar och tänker det kunde lösas om de bara pratat och pratat med skolan. Är det verkligen rimligt att polisanmäla en 10-11 åring? Mitt barn upplever att killar och tjejer bråkar lika mycket men att det mest är killarna som får skulden. Detta har blivit ett problem i skolan, upplever att de flesta föräldrar gör det de kan. Men nu blev det på en annan nivå på nåt sätt.

  • Svar på tråden Polisanmäla 11 åring
  • Anonym (Peter)

    Vad är han anmäld för? Det är ju knappast "retas" det står hos polisen.

  • Maymi
    Anonym (Peter) skrev 2019-04-23 01:12:37 följande:

    Vad är han anmäld för? Det är ju knappast "retas" det står hos polisen.


    Han och en flicka knuffades och slogs.
  • Anonym (Peter)
    Maymi skrev 2019-04-23 01:21:12 följande:

    Han och en flicka knuffades och slogs.


    Slogs? Ja, då kan en polisanmälan vara på sin plats.
  • uhsumkat
    Maymi skrev 2019-04-23 01:21:12 följande:
    Han och en flicka knuffades och slogs.
    De misshandlade varandra med andra ord.

    Är det ett ok beteende hos vuxna? Tycker du att vuxna ska lösa en sådan situation genom att prata med varandra?
    Det normala om det händer mellan vuxna är att polisanmäla för misshandel. 

    Min poäng är att man aldrig någonsin ska godta misshandel mellan barn bara för att "det är så barn är". Misshandel är misshandel är misshandel och det ska polisanmälas. 
  • Anonym (lärare)

    Jag antar det beror på att dessa föräldrar inte tycker att skolan gör tillräckligt och då ville ta detta steg för att tydligt markera. När det handlar om så unga människor kommer polisen kontakta Soc. Det kanske är bra för skolan att det här sker så att skolan kan agera på ett bättre sätt eftersom det de gör uppenbarligen inte har räckt. 

  • uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2019-04-23 07:41:13 följande:
    Fullständigt slöseri med polisresurser...
    Det håller jag inte med om.

    En sådan polisanmälan ska tas emot och sedan läggs den ner direkt MEN polisen skickar ärendet direkt till soc.
    De är då skyldiga att ta upp ärendet och utreda om det behöver sättas in åtgärder. Den hanteringen kan man inte som privatperson fixa till hur man än gör som privatperson, definitivt inget som kommer med att sätta sig ner och prata.
  • Anonym (K)
    uhsumkat skrev 2019-04-23 07:48:55 följande:

    Det håller jag inte med om.

    En sådan polisanmälan ska tas emot och sedan läggs den ner direkt MEN polisen skickar ärendet direkt till soc.

    De är då skyldiga att ta upp ärendet och utreda om det behöver sättas in åtgärder. Den hanteringen kan man inte som privatperson fixa till hur man än gör som privatperson, definitivt inget som kommer med att sätta sig ner och prata.


    Du vet ju fan inte vad du pratar om. Jo det är definitivt slöseri med polisresurser.
  • Anonym (ssss)

    Det har blivit vanligt att polisanmäla saker som sker mellan barn i skolan. Jag tycker att det är tragiskt och att det ger en bild av hur det ser ut i svenska skolor idag. Man kan inte spara in på resurser och pengar i skolan. Nu kommer räkningen.

    På min dotters skola är det också väldigt rörigt. Och jag blev chockad när dottern och hennes kompis (de går på mellanstadiet) berättar för mig att en del pojkar retar dem och de vuxna/lärarna inte vågar säga till dessa barn! Skrämmande!

Svar på tråden Polisanmäla 11 åring