• Maymi

Polisanmäla 11 åring

I mitt barns klass, eller i hela mellan och högstadiet är det väldigt rörigt just nu och ungarna retas med varann särskilt på rasterna. Det är inte bara några utan väldigt många. Nu har en pojke i 4an blivit polisanmäld för ett bråk med en tjej. Jag vet att pojken retas ibland men även att han blir retad, vet även att tjejen retas och att flera tjejer i parallell klassen retas och bråkar. De har dåligt med rastvakter på skolan vilket många föräldrar sagt till om. Bråket skedde även utanför lärararummet men ingen vuxen verkar sett något. Jag förstår bara inte att föräldrarna väljer att polisanmäla, dessutom utan att fråga skolan vad som hänt. Är bekant till bådas föräldrar och tänker det kunde lösas om de bara pratat och pratat med skolan. Är det verkligen rimligt att polisanmäla en 10-11 åring? Mitt barn upplever att killar och tjejer bråkar lika mycket men att det mest är killarna som får skulden. Detta har blivit ett problem i skolan, upplever att de flesta föräldrar gör det de kan. Men nu blev det på en annan nivå på nåt sätt.

• Svar på tråden Polisanmäla 11 åring
  • Drottningen1970
    BurningDiamond skrev 2019-04-23 14:04:08 följande:

Om du gör ett uttalande är det du som står för källhänvisningen. Eftersom du inte kan ange någon så utgår jag från att du bara hittar på. Som vanligt.

Källhänvisningen är JO. Om du inte har förmåga att hitta det så kommer du ändå inte att ha förmåga att förstå innehållet. Jag är inte din morsa. Om du är uppriktigt intresserad klarar du nog av att hitta det du söker själv.
  • Anonym (soc)
    BurningDiamond skrev 2019-04-23 14:04:08 följande:
    Om du gör ett uttalande är det du som står för källhänvisningen. Eftersom du inte kan ange någon så utgår jag från att du bara hittar på. Som vanligt.
    Jag hittade det enkelt genom att googla. Jag hittade inte själva uttalandet eller rapporten, men flera hänvisningar till det JO sagt om att man ska vara sparsam med polisanmälningar mot barn, och i synnerhet barn under 12 år.

Tex här ett referat av JO:s uttalande:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hennes-barn-polisanmaldes-i-skolan-fick-goteborg-att-andra-sig

Tydligt och klart att anmälningar av barn under 12 år ska endast ske om det avser riktigt allvarliga brott, inte att två barn bråkar och knuffas i korridoren och inga vuxna på skolan syns till.

Om man har anledning att tro att ett barn beter sig illa på grund av dåliga hemförhållanden så har alla som arbetar med barn en skyldighet att anmäla till socialtjänsten. Skyldighet också att polisanmäla grova brott som också kanske upprepas. Men många gånger bottnar såna här bråk mellan barn i att skolan har snålt med resurser, dåligt med personal, inga rastvakter, inga kuratorer, inga fungerande handlingsplaner mot mobbing etc och då hjälper det inte att skuldbelägga ett enskilt barn genom polis- och/eller socialtjänstanmälan.  Mycket kan man lösa genom samtal, med föräldrar, med personal på skolan och eleven själv samt att man läger de resurser och agerar som behövs!

Tyvärr skjuter många skolor ifrån sig problemet genom att göra just det, skuldbelägga enskilda elever för skolans systemfel och brister. Att göra så stjäl dessutom resurser både från polis och socialtjänst som de borde kunna lägga på riktigt viktiga ärenden istället.

• Anonym (Cc)

För att dömas för brott måste man vara minst 15 år gammal. Vad är syftet med att polisanmäla en 10-åring? Det kommer bara att utredas om det handlar om ett grovt brott med fängelse minst ett år föreskrivet. Är barnet under 12 år krävs synnerliga skäl för att inleda förundersökning. Så för en vanlig misshandel mellan 10-11-åringar kommer inte ens en förundersökning att inledas.

Tips: Läs Lul 31 paragraf.

• Anonym (soc)
    Anonym (Cc) skrev 2019-04-23 16:41:42 följande:

För att dömas för brott måste man vara minst 15 år gammal. Vad är syftet med att polisanmäla en 10-åring? Det kommer bara att utredas om det handlar om ett grovt brott med fängelse minst ett år föreskrivet. Är barnet under 12 år krävs synnerliga skäl för att inleda förundersökning. Så för en vanlig misshandel mellan 10-11-åringar kommer inte ens en förundersökning att inledas.

Tips: Läs Lul 31 paragraf.

Exakt.

En polisanmälan kommer bara att leda till att socialtjänsten kopplas in och det kan man göra ändå om man är orolig för barnets hemförhållanden eller barnets beteende.

Men bråk i skolan som beror på stökig klass och dåliga resurser i skolan kommer inte att lösas av att man polisanmäler eller kopplar in socialtjänsten.
  • Anonym (slåss är inte okej)
    Maymi skrev 2019-04-23 09:38:56 följande:
    Jag är bekant med båda föräldraparen och ser absolut inga brister hos dem. Tycker bara det blir så fel när nu när allt läggs på pojken, de var ändå två om bråket. Ja skolan hanterar problemen lite slappt men detta kommer ju inte soc göra något åt.
    Om båda föräldraparen klarar sitt föräldraansvar, hur kommer det sig då att så stora barn som 11-åringar slåss?

Att slåss är aldrig okej, inte heller om det finns någon diagnosproblematik i botten. Föräldrar har ett ansvar att uppfostra barnen så att de inte slåss i skolan, oavsett om skolpersonal är lite "slapp". 

Barn får inte slåss i skolan.
    Barn får inte slåss på träningen.
    Barn får inte slåss på bussen.
    Barn får inte slåss på affären.

Föräldrar har ANSVAR att uppfostra så 11-åringar inte slåss. 
  • Anonym (slåss är inte okej)
    Anonym (soc) skrev 2019-04-23 16:44:09 följande:
    Exakt.

En polisanmälan kommer bara att leda till att socialtjänsten kopplas in och det kan man göra ändå om man är orolig för barnets hemförhållanden eller barnets beteende.

Men bråk i skolan som beror på stökig klass och dåliga resurser i skolan kommer inte att lösas av att man polisanmäler eller kopplar in socialtjänsten.
    Bråket kan bero på skolans brister.
    Våldet beror på annat.

Alla kan bli arga, vägra, testa gränser. Men alla slåss inte. Är man 11 år ska de normala gränserna sitta på plats om vårdnadshavarna gjort sitt jobb. 

Så det är väl toppen om man börjar anmäla oro för våldsamma barn. Att slåss är inte normalt, inte okej och inte något som kan skyllas på "stök i skolan". 

Vi måste börja våga sätta gränser mot våld och ställa krav på föräldrar.
  • KlantSmurfen
    BurningDiamond skrev 2019-04-23 20:23:17 följande:
    Jag har också sett referatet i div artiklar. Jag är ute efter var och vad JO faktiskt har skrivit detta. En faktisk källhänvisning, inte ett referat.
    JO 352/1998
    databas.infosoc.se/rattsfall/4061/fulltext
  • CH2O2
    BurningDiamond skrev 2019-04-23 20:23:17 följande:

Jag har också sett referatet i div artiklar. Jag är ute efter var och vad JO faktiskt har skrivit detta. En faktisk källhänvisning, inte ett referat.

Lag (1964:167) paragraf 31 4st
  • Anonym (Cc)
    CH2O2 skrev 2019-04-23 20:56:17 följande:

Lag (1964:167) paragraf 31 4st

Alltså lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare.

JO tolkar lagen, vilken i detta fall är tydlig.
Svar på tråden Polisanmäla 11 åring