• Maymi

Polisanmäla 11 åring

I mitt barns klass, eller i hela mellan och högstadiet är det väldigt rörigt just nu och ungarna retas med varann särskilt på rasterna. Det är inte bara några utan väldigt många. Nu har en pojke i 4an blivit polisanmäld för ett bråk med en tjej. Jag vet att pojken retas ibland men även att han blir retad, vet även att tjejen retas och att flera tjejer i parallell klassen retas och bråkar. De har dåligt med rastvakter på skolan vilket många föräldrar sagt till om. Bråket skedde även utanför lärararummet men ingen vuxen verkar sett något. Jag förstår bara inte att föräldrarna väljer att polisanmäla, dessutom utan att fråga skolan vad som hänt. Är bekant till bådas föräldrar och tänker det kunde lösas om de bara pratat och pratat med skolan. Är det verkligen rimligt att polisanmäla en 10-11 åring? Mitt barn upplever att killar och tjejer bråkar lika mycket men att det mest är killarna som får skulden. Detta har blivit ett problem i skolan, upplever att de flesta föräldrar gör det de kan. Men nu blev det på en annan nivå på nåt sätt.

• Svar på tråden Polisanmäla 11 åring
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2019-04-23 07:48:55 följande:

Det håller jag inte med om.

En sådan polisanmälan ska tas emot och sedan läggs den ner direkt MEN polisen skickar ärendet direkt till soc.

De är då skyldiga att ta upp ärendet och utreda om det behöver sättas in åtgärder. Den hanteringen kan man inte som privatperson fixa till hur man än gör som privatperson, definitivt inget som kommer med att sätta sig ner och prata.

Finns ingen anledning att gå vägen via polis. Bättre att gå direkt till soc.
  • uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2019-04-23 08:14:23 följande:
    Finns ingen anledning att gå vägen via polis. Bättre att gå direkt till soc.
    Det vet man, om inte annars från alla trådar som skriver om orosanmälan till soc, att det inte alls får samma effekt.
  • Rudimentary

Helt rätt agerat. Skolan verkar generellt ha en jävligt slapp inställning till beteenden som inte är önskvärda. Tar varken föräldrar eller skolan ansvar så får samhället göra det.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (K) skrev 2019-04-23 08:03:58 följande:
    Du vet ju fan inte vad du pratar om. Jo det är definitivt slöseri med polisresurser.
    Då antar jag att du inte polisanmäler den dagen du åker på däng.
  • Maymi
    Rudimentary skrev 2019-04-23 08:53:34 följande:

Helt rätt agerat. Skolan verkar generellt ha en jävligt slapp inställning till beteenden som inte är önskvärda. Tar varken föräldrar eller skolan ansvar så får samhället göra det.

Jag är bekant med båda föräldraparen och ser absolut inga brister hos dem. Tycker bara det blir så fel när nu när allt läggs på pojken, de var ändå två om bråket. Ja skolan hanterar problemen lite slappt men detta kommer ju inte soc göra något åt.
  • BurningDiamond
    Maymi skrev 2019-04-23 09:38:56 följande:
    Jag är bekant med båda föräldraparen och ser absolut inga brister hos dem. Tycker bara det blir så fel när nu när allt läggs på pojken, de var ändå två om bråket. Ja skolan hanterar problemen lite slappt men detta kommer ju inte soc göra något åt.
    Lösningen är väl att pojken gör en egen polisanmälan då. Eftersom båda har misshandlat varandra.
  • uhsumkat
    Anonym (K) skrev 2019-04-23 08:03:58 följande:
    Du vet ju fan inte vad du pratar om. Jo det är definitivt slöseri med polisresurser.
    Jaså det vet jag inte? Det baserar du på att du inte håller med mig??
    Du var mig en riktig liten skapsill. 

Polisen själva är mycket tydliga med att alla lagbrott ska polisanmälas och misshandel, även mellan barn, är ett lagbrott hur du än vrider och vänder på det.
  • uhsumkat
    Maymi skrev 2019-04-23 09:38:56 följande:
    Är det så lär soc komma fram till samma sak.

Frågan handlar mycket om vem som gjort vad, vem som slagit osv.  Att bråka är en sak, slåss är en helt annan. Man kan bråka utan att slåss osv...

tycker inte att du ska döma ut soc på förhand. De gör mycket som alla kanske inte pratar helt öppet om utan som många väljer att förtiga. Åtgärder behöver mao inte vara av det slaget att omgivningen märker något av dem.
  • Anonym (soc)
    uhsumkat skrev 2019-04-23 07:48:55 följande:
    Det håller jag inte med om.

En sådan polisanmälan ska tas emot och sedan läggs den ner direkt MEN polisen skickar ärendet direkt till soc.
    De är då skyldiga att ta upp ärendet och utreda om det behöver sättas in åtgärder. Den hanteringen kan man inte som privatperson fixa till hur man än gör som privatperson, definitivt inget som kommer med att sätta sig ner och prata.
    Men om problemen ligger i skolan så har soc inget att komma med.

Skolan kan sköta sitt jobb ur dåligt som helst och misslyckas i att få ordning i klasserna eller att få enskilda elever att fungera eller mobbing att upphöra. Men istället för att ta ag i sina problem med bemanning, rastvakter etc så lägger de skulden på enskilda genom att anmäla till polis och socialtjänst som endast kan agera om barnen ar det dåligt i hemmiljön.

Många skulor sätter detta i system istället för att satsa resurser på att få en fungerande skola.

Hur menar du att inget kommer med att sitta ned och prata? Vad är det man borde göra istället för att sitta ned och prata menar du?
Svar på tråden Polisanmäla 11 åring