• Maymi

Polisanmäla 11 åring

I mitt barns klass, eller i hela mellan och högstadiet är det väldigt rörigt just nu och ungarna retas med varann särskilt på rasterna. Det är inte bara några utan väldigt många. Nu har en pojke i 4an blivit polisanmäld för ett bråk med en tjej. Jag vet att pojken retas ibland men även att han blir retad, vet även att tjejen retas och att flera tjejer i parallell klassen retas och bråkar. De har dåligt med rastvakter på skolan vilket många föräldrar sagt till om. Bråket skedde även utanför lärararummet men ingen vuxen verkar sett något. Jag förstår bara inte att föräldrarna väljer att polisanmäla, dessutom utan att fråga skolan vad som hänt. Är bekant till bådas föräldrar och tänker det kunde lösas om de bara pratat och pratat med skolan. Är det verkligen rimligt att polisanmäla en 10-11 åring? Mitt barn upplever att killar och tjejer bråkar lika mycket men att det mest är killarna som får skulden. Detta har blivit ett problem i skolan, upplever att de flesta föräldrar gör det de kan. Men nu blev det på en annan nivå på nåt sätt.

• Svar på tråden Polisanmäla 11 åring
  • Anonym (soc)
    uhsumkat skrev 2019-04-23 11:09:23 följande:
    Är det så lär soc komma fram till samma sak.

Frågan handlar mycket om vem som gjort vad, vem som slagit osv.  Att bråka är en sak, slåss är en helt annan. Man kan bråka utan att slåss osv...

tycker inte att du ska döma ut soc på förhand. De gör mycket som alla kanske inte pratar helt öppet om utan som många väljer att förtiga. Åtgärder behöver mao inte vara av det slaget att omgivningen märker något av dem.
    Varför blanda i soc i ett bråk mellan elever på skolan, på skoltid, utanför ett lärarrum? Var är de vuxna som faktiskt arbetar PÅ skolan, och varför ska socialtjänsten ta av sin överbelastadetid och agera skolpoliser för att lärarna inte orkar med sitt eget jobb?

Vad är det som soc gör som alla kanske inte pratar helt öppet om utan väljer att förtiga?
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2019-04-23 08:30:52 följande:

Det vet man, om inte annars från alla trådar som skriver om orosanmälan till soc, att det inte alls får samma effekt.

Trams. Barnet lär inte ens få veta att det gått den onödiga vägen via polis.
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2019-04-23 11:03:38 följande:

Jaså det vet jag inte? Det baserar du på att du inte håller med mig??

Du var mig en riktig liten skapsill. 

Polisen själva är mycket tydliga med att alla lagbrott ska polisanmälas och misshandel, även mellan barn, är ett lagbrott hur du än vrider och vänder på det.

Faktiskt inte. Nyligen har JO dessutom fastslagit att polisanmälningar mot barn under 12 endast ska ske om vi talar om extremt allvarligs brott typ mord ölet våldtäkt. Ett slagsmål mellan två jämnåriga icke straffmyndiga småbarn är inte ett ärende som hör hemma hos polisen.
  • BurningDiamond
    Drottningen1970 skrev 2019-04-23 11:57:46 följande:
    Faktiskt inte. Nyligen har JO dessutom fastslagit att polisanmälningar mot barn under 12 endast ska ske om vi talar om extremt allvarligs brott typ mord ölet våldtäkt. Ett slagsmål mellan två jämnåriga icke straffmyndiga småbarn är inte ett ärende som hör hemma hos polisen.
    Oj, det har jag inte läst någonstans. Har du en källa?
  • Maymi
    Anonym (soc) skrev 2019-04-23 11:51:26 följande:

Men om problemen ligger i skolan så har soc inget att komma med.

Skolan kan sköta sitt jobb ur dåligt som helst och misslyckas i att få ordning i klasserna eller att få enskilda elever att fungera eller mobbing att upphöra. Men istället för att ta ag i sina problem med bemanning, rastvakter etc så lägger de skulden på enskilda genom att anmäla till polis och socialtjänst som endast kan agera om barnen ar det dåligt i hemmiljön.

Många skulor sätter detta i system istället för att satsa resurser på att få en fungerande skola.

Hur menar du att inget kommer med att sitta ned och prata? Vad är det man borde göra istället för att sitta ned och prata menar du?

Det är precis såhär jag med tänker.
  • Drottningen1970
    BurningDiamond skrev 2019-04-23 12:01:27 följande:

Oj, det har jag inte läst någonstans. Har du en källa?

Sök hos JO
  • GGN

Jag tycker det är jättebra att de polisanmäler!

• Anonym (keke)

Det är aldrig barns fel om de begår ett brott vilket är uppenbart i detta fall.
    Det är jätte bra att göra en polisanmälan! Och skolan skall också göra en orosanmälan på alla inblandade utöver ev. polisens. 
    Det man tittar på från soc sida är hur de här barnen har det hemma! Det är där allt skit kommer ifrån oftast!

• Anonym (soc)
    Anonym (keke) skrev 2019-04-23 13:07:36 följande:

Det är aldrig barns fel om de begår ett brott vilket är uppenbart i detta fall.
    Det är jätte bra att göra en polisanmälan! Och skolan skall också göra en orosanmälan på alla inblandade utöver ev. polisens. 
    Det man tittar på från soc sida är hur de här barnen har det hemma! Det är där allt skit kommer ifrån oftast!

Men om soc upptäcker att allt är som det ska hemma men problemen finns i skolan med bristande resurser, vad har då polisanmälan och soc-anmälan gett för effekt mer än stress och oro för familjen?

Skolan måste i första hand vara de som hanterar konflikter och mobbing som sker i skolan. Det är inte alls säkert att all skit kommer hemifrån och det är inte heller säkert att ett barn som mobbar eller beter sig illa i skolan gör det på grund av hemförhållanden som soc kan påverka.

Det kan vara skolans fel att barnen begår brott, och skolans bristande insatser kommer man inte åt genom polisanmälningar eller socanmälningar.
  • BurningDiamond
    Drottningen1970 skrev 2019-04-23 12:42:33 följande:
    Sök hos JO
    Om du gör ett uttalande är det du som står för källhänvisningen. Eftersom du inte kan ange någon så utgår jag från att du bara hittar på. Som vanligt.
Svar på tråden Polisanmäla 11 åring