KlantSmurfen skrev 2019-04-23 23:53:43 följande:
"Skolan är en plats där man ska studera och självklart ska man ha studiero."
Vilka är ansvariga för att skapa den miljön?
"De elever som inte kan hålla sig till detta får avhysas från skolan tills problemet är löst! Jag lovar dig då blir det ordning och reda"
Barn testar gränser och tar efter andra barn, om inte skolan/lärarna klarar att hålla ordning och sätta gränser så spårar det ur och det smittar av sig på andra barn. Det TS beskriver påminner om en sån skola. Att lärare inte vet hur man sätter gränser har diskuterats i media den senaste tiden. Ska man då ta den lätta utvägen och slänga ut alla bråkiga elever eller ska lärarna få lära sig hur man hanterar ungar?
Lärare ska absolut kunna hantera barn, men på en rimlig nivå.
Men gränssättandet och uppfostran ska inte ta mer tid än undervisning på en lektion, vilket är fallet på många håll.
Att sätta gränser i skolan skulle kunna innebära att säga nej, skicka ut en elev som stör, beordra någon att sluta upp med dumheter och liknande. Alla barn testar gränser och utmanar, men en del uppför sig extra illa och de är de barnen som behöver mer vägledning och gränser hemifrån.
Om en lärare beordrar en elev som stör att gå ut, så går ett normalt uppfostrat barn ut. Ett förbannat normalt uppfostrat barn kanske drämmer igen dörren efter sig eller vrålar "Jag hatar den här skolan!" Det är en sak, självklart ska lärare ha den auktoriteten och barn det utrymmet att testa gränser. Men faktum är att det finns en hel drös barn som i ett sådant läge vägrar gå ut, eller slår till läraren, spottar på läraren eller kallar denne "horjävel" istället. Eller tar en stol och kastar inne i rummet, så andra barn riskerar att skadas. Det är liksom bortom normalt beteende och barn som gör så behöver professionell hjälp.
Lärare ska absolut kunna sätta gränser. Men det är
föräldrarnas ansvar att se till att barnen är vana vid gränser innan de börjar skolan. Det finns hur många föräldrar som helst som kommer på utvecklingssamtal och säger "Mitt barn vill inte läsa läxan hemma, hon spelar bara på sin iPad" och som inte ens kan sätta gränsen "ta iPaden tills läxan är gjord". Eller föräldrar som ska hämta på förskola och när barnet inte vill gå hem så stannar man ända tills barnet självmant kommer med, istället för att sätta gränsen, plocka upp barnet och gå.