• Wed 24 Apr 2019 07:33
    1483 visningar
    20 svar
    20
    1483

    Legoland hiss eller diss?

    Vi funderar på att åka till Legoland i sommar men vi bor i norra Sverige så det är väldigt långt att åka. Skulle gärna vilja veta lite om vad andra tycker om det. Är det värt att åka till Legoland, har det varit uppskattat av barnen?

    Vi har 3 barn med oss som är 10, 11, 13 år

  • Svar på tråden Legoland hiss eller diss?
  • Wed 24 Apr 2019 07:44
    #1

    Är de inte på gränsen till för stora? Om ni vill åka berg och dalbanor mm kan ni ju åka till Liseberg istället.

  • Wed 24 Apr 2019 07:49
    #2
    Alexi skrev 2019-04-24 07:44:54 följande:

    Är de inte på gränsen till för stora? Om ni vill åka berg och dalbanor mm kan ni ju åka till Liseberg istället.


    Man blir aldrig för stor för karuseller :)
  • Wed 24 Apr 2019 07:55
    #3

    Stora farliga karuseller tycker ingen av dem om men lagom som inte går så fort eller högt upp i luften. O de älskar att bada. Vi har dock plöjt typ alla stora attraktioner i Sverige både en och 2 ggr (inte Liseberg dock)

  • Wed 24 Apr 2019 07:58
    #4

    Nej, jag skulle inte tycka att Legoland är värt pengarna för tre så pass stora barn. Om ni ändå ska åka så pass långt hade jag fortsatt ner till Tyskland och Heide Park eller Hansa Park.

  • Wed 24 Apr 2019 08:16
    #5
    bara jagg skrev 2019-04-24 07:49:57 följande:
    Man blir aldrig för stor för karuseller :)
    Jo, man kan bli för stor för barnkaruseller.
  • Wed 24 Apr 2019 08:23
    #6

    Tycker inte dom är förstora. Åkt när jag var äldre en så och hade mycket roligt.

  • Wed 24 Apr 2019 08:25
    #7
    Tonårsmamman1 skrev 2019-04-24 08:16:55 följande:

    Jo, man kan bli för stor för barnkaruseller.


    Vad räknas som barnkaruseller då?
  • Wed 24 Apr 2019 09:10
    #8

    Jag skulle säga att om karusellerna är huvudattraktion så är de i äldsta laget (välj i så fall Göteborg/Liseberg istället). Är de Lego-fantaster så uppskattar de nog alla fina legolandskap på Legoland. Åk ett antal dagar och kombinera med lego house, lalandia och palmstranden i Fredrikshamn på vägen till/från Legoland. Finns även en hel del annat inom rimligt avstånd om ni tex tänker er en hel vecka eller så. (Och 2-dagarsbiljett finns till Legoland, men tror inte ens det måste vara två dagar i rad).

  • Wed 24 Apr 2019 09:56
    #9

    Om de är intresserade av lego och vill se miljöerna byggda av lego funkar det absolut, annars tror jag att det finns andra ställen som passar barnens ålder bättre. Men visst finns roliga saker där även för dem. Om de gillar att bada så boka boende i ett hus vid Lalandia bredvid parken så har man fri tillgång till Lalandia under hela vistelsen. Så var det i alla fall för några år sen när vi åkte. Vi var bara i barndelarna där, men finns mycket för äldre barn som vi inte provade.

  • Wed 24 Apr 2019 12:36
    #10

    Tack för era åsikter

  • Wed 24 Apr 2019 13:24
    #11

    Vi var där för några år sen. Våra barn är 13/15 nu. Då hade vi jättekul. Idag hade de inte gillat det. Däremot hade en del saker på LaLandia som ligger bredvid fortfarande gått hem skulle jag tro :)

  • Wed 24 Apr 2019 14:04
    #12

    Verkar dock som de flesta tycker att det är för mindre/små barn. Våra barn tycker inte om att åka karuseller. Vi har varit på gröna Lund flera ggr men aldrig uppskattats någon av ggr så jag gissar att Liseberg inte heller är så uppskattat då. Vi har varit till Skara sommarland, leksand, Furuvik, Gustavsvik, Kolmården mm. Så känns som vi gjort det mesta. Har ni några andra tips att komma med?

  • Wed 24 Apr 2019 15:24
    #13
    Stålmamma skrev 2019-04-24 14:04:57 följande:

    Verkar dock som de flesta tycker att det är för mindre/små barn. Våra barn tycker inte om att åka karuseller. Vi har varit på gröna Lund flera ggr men aldrig uppskattats någon av ggr så jag gissar att Liseberg inte heller är så uppskattat då. Vi har varit till Skara sommarland, leksand, Furuvik, Gustavsvik, Kolmården mm. Så känns som vi gjort det mesta. Har ni några andra tips att komma med?


    Varför sånt fokus på olika parker? Gör saker tillsammans som inte är stora tillrättalagda superdyra grejor.

    Vi var två dagar i Åre i somras. Bodde på Holiday club, åkte linbana upp på skutan och vandrade upp. Badade, åt på restaurang osv. Barnen älskade det. Lite äldre barn kan ju cykla mountainbike där tex.

    Annars vandra i fjällen är jättehärligt på sommaren.
  • Wed 24 Apr 2019 17:28
    #14

    Instämmer med ovanstående. Om de inte är så förtjusta i karuseller så se på annat som fjällvandring, cykla på Gotland eller liknande istället för nöjesparker.

  • Wed 24 Apr 2019 18:39
    #15

    Tror mina barn (och jag) skulle dö om jag tog dom på fjällvandring

    Gotland hade varit kul men färjan över är så vansinnigt dyr då vi har husvagnen med oss. Österlen ser fint ut och jag skulle vilja åka dit dock inget som barnen heller skulle uppskatta. Vi kommer att ha en nyfödd bebis i sommar oxå som föds i juni så cykla tex går inte om inte barnen kan göra det själv. Jag tror att nöjesparker/badland eller liknande är det som skulle gå hem allra bäst.

  • Wed 24 Apr 2019 22:16
    #16

    Leksands sommarland då kanske.

  • Wed 24 Apr 2019 22:44
    #17
    Vinterankan skrev 2019-04-24 22:16:41 följande:

    Leksands sommarland då kanske.


    Där har vi varit många ggr och är det inte strålande väder så man kan bada så är dom för stor för Leksand sommarland. Skara var vi till ifjol men det kändes lite kaka på kaka att åka igen. High chaparall vad tycker ni om det?
  • Wed 24 Apr 2019 23:07
    #18

    Kompisar till oss var på High Chaparall och hade skitkul vuxna som barn. Dock konstaterade de efteråt att det kostat mkt pengar i slutänden.

  • Wed 24 Apr 2019 23:11
    #19

    Det är ju ett enormt stort område med både legoland, lalandia, klätterpark osv. Finns massor att göra om man åker dit som passar alla åldrar.

    Där finns många aktiviteter så det är inget "sitta och fika semester". Har du aktiva barn kan det vara något för er. Men gillar dina barn lego så åk.

    Vi har också planerat i legoland i sommar. Mina killar lever och andas lego från morgon till kväll (5.5 åringar) så för dem kommer det bli toppen.

  • Wed 24 Apr 2019 23:16
    #20

    Är de i åldern att de tycker ninjago är coolt så är Legoland bra, annars inte...

    Kanske medeltidsfestivalen i Visby?

Svar på tråden Legoland hiss eller diss?