Inlägg från: Elefantmannen2 |Visa alla inlägg
  • Elefantmannen2

    Tror du att alla kan vara otrogna?

    Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-06 17:22:08 följande:
    Det skulle kunna vara många (bla jag) som skrev detta. De flesta avskyr otrohet och skulle aldrig såra någon de älskar på vilje. Speciellt inte genom att gå till nån annan.

    Men.. när relationen krisar så svalnar ofta kärlekskänslorna ocå och man blir därför mer mottaglig för frestelsen. Det är lätt att tacka nej till fina saker så länge man inte har kapital att äga det. Först när du står öga mot öga mot frestelsen, i rätt ögonblick i livet, så kan du egentligen vara nått så när säker på ditt svar.

    Så tror jag människan överlag är funtad. Vi tror vi är så säkra på hur vi kommer att agera om vi hamnar i en viss situation men det är egentligen inte förrens vi är där som vi egentligen kan utvärdera/veta säkert. Jag tror det har mycket med självinsikt att göra.
    Agree med det fetade. Människan är behovs- och känslostyrd. Det är utgångspunkten. Bägge ändras över tid. 
  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-06 17:11:33 följande:

    Jag håller dock med om att man kan få känslor för andra. För min del är det så gott som alltid ett tecken på att jag inte trivts i mitt förhållande, och då är det ingen ide att stanna kvar och vara olycklig ändå. 


    Nu har jag haft förhållande i över 20 år och ändå aldrig haft tanken på att vara otrogen. Jag är lika ointresserad av det nu som jag var när jag träffade min man. 


    Fast ibland kommer det ena framför det andra. Man tror(medvetet) att allt är fint i jämförelse och enligt normer, fast det inte är det(medvetet eller omedvetet).
    Han/hon är en bra pappa/mamma, det är jämställt, han/hon är min bästa vän, vi har det bra ekonomiskt, vi är överens gällande uppfostran och många andra saker. Man fokuserar på vad man enligt normer utgår ifrån är bra. 
    Fast det räcker inte. Man har andra behov. Rätt vad det är visar det undermedvetna sig. Ett behov man inte ens visste att man hade i rätt/fel ögonblick. 


    OBS! Det finns gott om förhållanden där man uppfyller de flesta behoven. Det finns många scenarion där man inser där och då vad man saknar och inte agerar. Jag varken uppmanar till, eller försvarar otrohet.
    Det är en anledning och förklaring till varför det inträffar. Sedan finns det beteende kring och konsekvenser av beslutet. Att berätta eller inte berätta. Förstående partner eller ej. Etc. 


    Jag tror inte att man tvärsäkert kan veta hur man ska bete sig i en situation man aldrig ställts inför innan man verkligen upplever den.


     

  • Elefantmannen2
    Anonym (Nicht) skrev 2019-05-07 08:14:37 följande:
    Det är möjligt att det finns personer som tycker att de har rätt att vara otrogna då de har särskilda skäl, men frågan är väl snarare vad de bedragna tycker om saken.

    Varför är det frågan? Frågan är ju det motsatta uttryckligen. Dessutom löd frågan:


    "Finns det någon här som tycker det är accepterat att vara otrogen om man har särskilda skäl? "


    Om någon tycker att det är ok, inte om den som är otrogen i ögonblicket tycker att det är ok. Det är ju inte bara möjligt, det är ju belagt då. I det ögonblicket har man intalat sig att det är ok och genomför handlingen. I efterhand kan man ångra beslutet däremot.

  • Elefantmannen2
    Anonym (Nicht) skrev 2019-05-08 16:19:25 följande:
    Det var en retorisk fråga.

    Ok. Varför citerade du någon då? Som ställde frågan annorlunda. 
    Min efterföljande fråga var inte retorisk, den var ställd till dig. 

  • Elefantmannen2
    Anonym (Nicht) skrev 2019-05-08 16:19:25 följande:
    Det var en retorisk fråga.
    Alltså. Varför skulle "frågan är väl snarare vad de bedragna tycker om saken." vara svaret även på din egen retoriska fråga "Finns det någon här som tycker det är accepterat att vara otrogen om man har särskilda skäl? "
  • Elefantmannen2
    Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-08 21:18:48 följande:
    Väldigt intressant inlägg!

    Jag är själv vegetarian och skulle aldrig äta kött. Jag skulle heller aldrig VILJA vara otrogen. Men jag lärde känna och blev kär i min nuvarande sambo under tiden jag var i en relation. För en del innebär det otrohet även fast vi aldrig sågs i verkligheten förrens efter jag separerat. Jag var på väg att avsluta förr eller senare så det var bara en tidsfråga. Han dök upp i rättan tid då jag var i valet och kvalet att avsluta. Han tog mig över till ^lämna^-sidan.

    Vanligt scenario. Någon eller något som får en att ta ett aktivt beslut att lämna en situation man medvetet eller undermedvetet vet inte är bra eller inte kommer att leda någonstans. 
    Vissa väljer att gå längre innan man hoppar på nästa tåg. "Provköra" så att säga.
    Jag misstänker att denna situation är en av de vanligaste anledningarna till otrohet. Att gå från något snarare än till något. Ett beslut man kanske inte är helt klar över blir på ett vis "oåterkalleligt". 


    Konsekvenserna av det kan ju variera. Ibland är det rätt att gå vidare, ibland inser man att man bara inte uppskattat det man har. 


     

  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-08 21:43:33 följande:

    Jag tror de allra flesta inte anser att det är otrohet. Det som menas med känslomässig otrohet är väl att välja att stanna kvar i sitt gamla förhållande samtidigt som man dejtar, har sex och älskar en annan man/kvinna?.Jag tycker  inte att det  är samma som att man råkar bli kär i en annan, och bestämmer sig för att lämna sin partner. Då skulle alla behöva ha samma partner hela livet ut för att inte vara otrogna?


    Om det är definitionen för känslomässigt otrohet skulle i princip alla ha varit otrogna i sitt liv. För mig innefattar otrohet  medvetna lögner, svek och avsiktligt dubbelspel.


    Att utveckla något med någon annan "bakom ryggen" på sin partner tror jag många anser är otrohet. Såvida Frågetecknet inte varit helt öppen med sin partner om att hon chattade med en annan man och i rätt skede talade om att hon utvecklat känslor för honom är det väl enligt din egen definition?
    "medvetna lögner, svek och avsiktligt dubbelspel."


    Eller missuppfattar jag dig?


     

  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-08 22:31:23 följande:
    Jag kanske missuppfattade frågetecken då.? Jag antog att hon lärde känna en annan kille som hon endast chattade med, och med tiden råkade utveckla känslor för.  Vilket medförde att hon bestämde sig för att lämna. Hon chattade endast med killen hon träffade inte honom, hade inte sex och bestämde sig inte för att stanna kvar hos sin kille samtidigt som hon dejtade den andre killen?  Samt att hon redan innan i princip bestämt sig för att deras förhållande var på upphällningen?

    Så uppfattade jag det som. Att chatta med andra killar, träffa andra killar på jobb, träffa killkompisar är inte att vara otrogen. Om man sedan råkar utveckla känslor får man göra ett beslut om man ska stanna i förhållandet eller inte. Då tycker åtminstone inte jag att man handlat fel eller varit otrogen.

    Om man däremot blir kär och fortsätter uppmuntra den killen samtidigt som man inte har minsta avsikt att lämna sitt förhållande. Då är det en lite annan sak,

    Din definition. I samtliga trådar om otrohet här på FL kan du läsa många med en annan åsikt. Jag brukar ofta hamna i just diskussioner om definitioner och diskrepans angående det mellan partners. 
    Att chatta intimt med andra ser många som svartsjuka är mitt intryck. Att hemlighålla sådant för sin partner framförallt. 


    Här är en artikel:
    https://www.mabra.com/5-typer-av-otrohet-och-vad-du-behover-veta-om-dem/ 

  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-08 23:11:11 följande:

    Det går ju inte att förbjuda att man chattar med någon av det motsatta könet. Innan kärlek uppstår borde det inte vara någon svårighet med att vara ärlig med att man chattar med en annan tjej/kille. 


    Det är när samtalet börjar komma in på att man vill ha sex eller är kär i den personen som det blir värre:Känslor kan ju faktiskt uppstå en lång tid efter det man endast tror är vänskap. Oftast vet man när man passerar den gränsen, och det är då det blir viktigt att fatta ett beslut hur man ska göra. Den gränsen brukar också vara rätt avgörande för om man skulle kunna låta sin partner läsa vad man chattat om eller inte. Om man inte vågar visa, så har man troligen gått över gränsen.


    Att bara chatta med motsatta könet är inte otrohet. Då är det snarare svartsjuka och kontrollbehov det handlar om.


    Ovan är återigen din definition av vad som är otrohet och inte. Partners förbjuder långt mildare än så. Andra tillåter långt mer än så. 


    Läs gärna artikeln.

  • Elefantmannen2
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 04:31:28 följande:
    Fast chatta med en person av motsatt kön måste man väl få göra? Det är ju det vi gör här och på andra forum också! Och visst kan kärlek uppstå så, till och med innan man ens vet vad han heter på riktigt eller har sett ett foto. Om man tycker att han är trevlig och rolig och intelligent, och att man får till ett bra samtal som återkommer kväll efter kväll...

    Men jag ser inte riktigt hur man skulle kunna förbjuda det, man måste ju få chatta på forum år 2019? Även med dom av motsatt kön. Om man inte medvetet letar en partner, utan det bara smyger sig på en. När tycker du att man ska vara tvungen att berätta för sin partner? När man börjar se fram emot att chatta med honom på kvällen? När man chattar mycket mer med honom än med någon annan? När man tar reda på hans riktiga namn och skickar en vänförfrågan på Facebook? När man börjar googla efter mer information och foton på honom? När går gränsen då man måste berätta för sin partner?

    Själv tycker jag egentligen inte att man behöver berätta någonting sådant, så länge som man inte går ut och träffar honom IRL. Så länge som det bara är på nätet, så hör det till fantasilivet, som man har inne i huvudet... och fantasier måste man ju få ha. Det har nog alla människor. 

    Observera att jag varken påstått det eller annat. Folk definierar otrohet och dess grader på olika sätt. 
    Inte för att det spelar roll, men det skedde nog inte på forum, utan i en privat chatt? OCH även att tillbringa för mycket tid på sociala media anses av en del att vara otrohet. Partnern känner sig försummad. 

    Ditt sista stycke har jag försökt resonera kring i de här trådarna ett par gånger. Att olika partner kan ha olika definition på vad som räknas som otrohet och att det kan uppstå situationer kring det. 


     

  • Elefantmannen2
    Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-09 06:04:19 följande:
    Vad har du för åsikt? Inte vad du läst eller vet utan vad du tycker? Din moral och definition om otrohet?

    Är det otrohet oavsett om jag separerade innan vi hörde varandras röster eller träffades i verkligheten? Tycker du att jag var otrogen för att min dåvarande inte tyckte om att jag chattade eller för att du trodde att han inte visste det? Alltså att jag gick bakom hans rygg. (Det gjorde jag ej) han hade tillgång till konversationen ett par månader när det låg på vänskapligt plan. Berätta gärna

    Min åsikt är ovidkommande. Man kan väl säga att jag har mycket högt i tak och inte så snar att döma kring det här.


    Men eftersom jag har en grav problematik i ämnet kanske det är missvisande. Vill man bilda sig en uppfattning och helhetsbild finns det många studier i ämnet. 

  • Elefantmannen2
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 14:44:51 följande:
    Ja, men försöker man styra sin partners FANTASIER så är man ju paranoid och extremt kontrollerande. Dessutom finns det ingen möjlighet att det skulle gå - hur skulle du kunna veta om din partner hade även andra fantasier, även om hon berättade om vissa för dig? Låter helt sjukt!

    ...och jag hävdar för övrigt fortfarande att man inte ska använda ord fel. Otrohet är sex, punkt. I den artikel som du länkade till förut (med de fem punkterna), menade ju artikelförfattaren att man kunde vara otrogen med Instagram om partnern kände sig försummad, och då har ju ordet "otrogen" förlorat sin laddning. Däremot kan man såklart säga till sin partner precis det, att "jag känner mig försummad om du sitter så mycket på nätet, spelar så mycket golf, är ute och fiskar så mycket, umgås så mycket med ditt grabbgäng, pratar så mycket hemligheter med din syster som inte jag får veta". Men det är fortfarande inte "otrohet". 

    Begreppet "känslomässig otrohet" kan jag dock acceptera, även om det inte förekommit sex, om det handlar om en man och en kvinna som har ett nära vänskapsförhållande och utvecklar romantiska känslor för varandra utan att "göra något". Och då inte bryter vänskapsförhållandet, utan i stället fortsätter att träffas och gottar sig i de romantiska känslorna, kanske till och med talar öppet om dem. Anförtror varandra saker som inte partnern därhemma fått veta, sådana saker.

    Fast om ovanstående bara sker på nätet, och personerna aldrig träffat varandra IRL, så skulle jag inte kalla det ens för "känslomässig otrohet". Då är det bara en lek, en del av fantasilivet - som alla måste få ha. Höll min man på med sådant, skulle jag bara sucka och vänta tills det gick över... men ändå vara lite extra vaksam, ifall han skulle ha börjat träffa kvinnan IRL trots allt.

    Det spelar ingen roll för gemene man hur du personligen vill definiera otrohet. Inga stora bokstäver, utropstecken eller "punkt slut" kommer att påverka det. Artikel var för påvisa detta. Två gånger. 


    Ja, det finns oerhört kontrollerande människor, normer och betingelser. Att projicera sin egen osäkerhet och maniska tankar på sin partner för att sedan fysiskt och/eller psykiskt misshandla denne är tyvärr alldeles för vanligt. 


    Att känna sig försummad, sviken, förminskad, kränkt etc. är vad vissa behöver för att känna att partnern är "otrogen". Den känslan väcks vid olika stadier hos olika personer, och den känslan blir deras definition.
    Vissa tycker att partnern tittar på porr är otrohet. Det gör inte jag, men jag kan fortfarande inte förminska känslan eller argumentera mot den?

  • Elefantmannen2
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-11 04:28:58 följande:
    Det är väl klart att det inte är "otrohet" att kolla på porr? Jag tror vi talar förbi varandra. Jag förnekar inte, att en kvinna kan bli ledsen och osäker på sin mans kärlek, om hon får veta att mannen runkar till filmer med unga kvinnor med perfekta kroppar - när hennes egen kropp förfulats av barnafödande och åldrande. Likaså kan en man känna sig försummad, om hans fru sitter uppe på nätterna och chattar med en man i Australien. Men varför skulle man kalla det för "otrohet"? Man kan ju bli kränkt, sårad, ledsen, känna sig försummad o.s.v. ändå, menar jag. 

    Som jag har skrivit tidigare, i de länder där otrohet är olagligt, eller påverkar mannens underhållsskyldighet till exfrun (om det blir skilsmässa p.g.a. att frun är otrogen, så blir inte mannen underhållsskyldig - helt rätt för övrigt), så betyder "otrohet" definitivt sex och inget annat. Det vore ju väldigt rättsosäkert annars, om parterna skulle få bestämma själva vad som är "otrohet" för dom. När det gäller straff, i värsta fall dödsstraff i vissa muslimska länder, eller åratal med underhåll - eller inget underhåll. 

    Nej, vi pratar inte om varandra. 

    DIN definition av otrohet överensstämmer inte med den stora massans. Du kan inte tala om för dem att de har fel och tvinga dem att acceptera din definition. Det omöjliggör en diskussion i ämnet. Det är då man talar om varandra. För att man inte är ense om grundförutsättningarna för en diskussion. Det är min poäng. 


    Du kan fortfarande inte ändra på vad olika människor anser är otrohet. Det var, återigen, varför jag länkade artikeln. Det du kan köpa in och sätta ord på(kränkt, försummad etc.) kommer alltid att vara otrohet för andra. En del håller med dig i detta forum, andra inte. Det är inte facit på något vis. Men det finns studier, rapporter, enkäter utförda på korrekt vis med stora populationer som visar att det är så. 


    Du vill så gärna stoppa in en massa konstiga exempel i en diskussion för att övertyga folk att just din uppfattning är den rätta. Och för sakens skull är gränsen för otrohet inte enbart sex i de muslimska länder du hänvisar till. Om du läser på lite inser du det och att argumentet då faller. Även där finns det olika gränser. Liksom ett flertal gränser för andra bestraffningar. Syftet är ju att hålla kvinnor i tukt och förmaning och markera mannens överlägsenhet.

  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-11 19:20:42 följande:

    Men då så! Då är jag en sjutusan till kvinna eftersom jag tillåter min man ha ögonkontakt med andra kvinnor. Han får hälsa och prata med dem också.

    Men då så vad? Men då så betyder för mig ungefär ?under sådana förhållande?? Ungefär som att jag skrivit något du kan dra ditt resonemang vidare på. Det har jag inte.


    Om definitionen för otrohet kan vara allt som folk kan störa sig på. Då måste gränsen bli otroligt snäv, ja till och med kvävande. För om gränsen ska tas i hänsyn för alla människor i Sverige, så måste även salafisters och andra strängt religiösa människors åsikter räknas med?

    Deras definition av otrohet är så. Inte den generella. Den generella definitionen består bl.a. av dem jag länkat tidigare. Två gånger.
    Du gillar att dra in extremitet i det hela? Om du lever med någon som har väldigt snäva definitioner av vad som är otrohet, och konsekvenser därav, tycker jag också att det skulle vara väldigt krävande.

    Japp. Salafism, exempelvis, har efter våra västerländska normer väldigt strama tyglar och klart regelverk kring vad som är otrohet och inte. Som dessutom skiljer sig rejält mellan män och kvinnor.
    Det är deras normer och ramar. Klart att deras normer inte förändras så snart man korsar svenska gränsen. Det är också därför vi har de parallellsamhällen vi har. Tycker man att homosexualitet är onaturligt när man växer upp i Saudi tycker man att det är det fortsättningsvis också oftast.
    Här finns det genomgående studier från exempelvis GB som visar att just den inställningen håller sig över minst tre generationer.

    Men, sedan kommer ditt felslut. Att några lever under dessa normer och regelverk betyder givetvis inte att du måste göra det. Om du gifter dig med en salafist på eget bevåg är det en annan sak, då är det ditt medvetna val och du får antagligen köpa hela paketet, inklusive deras syn på otrohet och konsekvenser därav. Liksom att mannen i fråga här tre fruar till.


    I sådana fall kan man med enkelhet konstatera att alla kan vara otrogna. Ja, till och med jag som trodde mig vara emot otrohet!

    Beroende på var man dra gränsen, ja. Fast det finns ju några man är hyfsat ense om. Sex är nog de flesta ense om. Om din partner tycker att sexchatt är otrohet är du otrogen i hans ögon om du har det. Oavsett om du vill definiera det så?


    Jag håller i övrigt med kvinnas definition . Detta trots att jag anses vara väldigt anti mot otrohet.

    Det spelar ingen större roll. Det är fortfarande majoritetens normer som gäller. Någon annan kan anklaga dig för att vara otrogen även om du inte anser det.


    Någon frågade tidigare om jag var väldigt försiktig i val av partner. (Jag glömde besvara det) Konstigt nog är jag inte det. Jag är inte alls rädd att bli bedragen, utan är bara emot att själv vara otrogen. Är dessutom helt ointresserad av att vara det:

    Bra. Min egen teori är att du, genom att inte kontrollera din partner, minskar risken för att denne ska vara otrogen.


     


    Dock skulle jag aldrig förlåta en otrohet, utan bara lämna direkt eftersom den personen har helt andra värderingar än mig


Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?