• Anonym (Frågetecknet)

    Tror du att alla kan vara otrogna?

    Tror du att vem som helst kan vara otrogen trots att många är övertygade om att de aldrig skulle kunna vara det?

    Jag menar inga extrema saker som världens undergång, epidemier osv. Tänk dig världen som idag. Vad hade då kunnat få dig eller din partner att vara otrogen? Hade du varit trogen oavsett?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?
  • Elefantmannen2
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 04:31:28 följande:
    Fast chatta med en person av motsatt kön måste man väl få göra? Det är ju det vi gör här och på andra forum också! Och visst kan kärlek uppstå så, till och med innan man ens vet vad han heter på riktigt eller har sett ett foto. Om man tycker att han är trevlig och rolig och intelligent, och att man får till ett bra samtal som återkommer kväll efter kväll...

    Men jag ser inte riktigt hur man skulle kunna förbjuda det, man måste ju få chatta på forum år 2019? Även med dom av motsatt kön. Om man inte medvetet letar en partner, utan det bara smyger sig på en. När tycker du att man ska vara tvungen att berätta för sin partner? När man börjar se fram emot att chatta med honom på kvällen? När man chattar mycket mer med honom än med någon annan? När man tar reda på hans riktiga namn och skickar en vänförfrågan på Facebook? När man börjar googla efter mer information och foton på honom? När går gränsen då man måste berätta för sin partner?

    Själv tycker jag egentligen inte att man behöver berätta någonting sådant, så länge som man inte går ut och träffar honom IRL. Så länge som det bara är på nätet, så hör det till fantasilivet, som man har inne i huvudet... och fantasier måste man ju få ha. Det har nog alla människor. 

    Observera att jag varken påstått det eller annat. Folk definierar otrohet och dess grader på olika sätt. 
    Inte för att det spelar roll, men det skedde nog inte på forum, utan i en privat chatt? OCH även att tillbringa för mycket tid på sociala media anses av en del att vara otrohet. Partnern känner sig försummad. 

    Ditt sista stycke har jag försökt resonera kring i de här trådarna ett par gånger. Att olika partner kan ha olika definition på vad som räknas som otrohet och att det kan uppstå situationer kring det. 


     

  • Elefantmannen2
    Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-09 06:04:19 följande:
    Vad har du för åsikt? Inte vad du läst eller vet utan vad du tycker? Din moral och definition om otrohet?

    Är det otrohet oavsett om jag separerade innan vi hörde varandras röster eller träffades i verkligheten? Tycker du att jag var otrogen för att min dåvarande inte tyckte om att jag chattade eller för att du trodde att han inte visste det? Alltså att jag gick bakom hans rygg. (Det gjorde jag ej) han hade tillgång till konversationen ett par månader när det låg på vänskapligt plan. Berätta gärna

    Min åsikt är ovidkommande. Man kan väl säga att jag har mycket högt i tak och inte så snar att döma kring det här.


    Men eftersom jag har en grav problematik i ämnet kanske det är missvisande. Vill man bilda sig en uppfattning och helhetsbild finns det många studier i ämnet. 

  • Anonym (Frågetecknet)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-09 12:29:54 följande:

    Min åsikt är ovidkommande. Man kan väl säga att jag har mycket högt i tak och inte så snar att döma kring det här.

    Men eftersom jag har en grav problematik i ämnet kanske det är missvisande. Vill man bilda sig en uppfattning och helhetsbild finns det många studier i ämnet. 


    Din åsikt är kanske ovidkommande för dig? Jag tycker att den är lika viktig som vem som helst.

    Det verkar vara många som helt och hållet går på känsla när det kommer till otrohet. Istället för definitioner menar jag.
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-02 16:43:46 följande:

    Ja det tror jag. Givetvis är sträckan dit olika lång för olika människor, och för vissa krävs det kanske extrema saker, men jag tror att alla kan vara det, speciellt om flera olika faktorer samverkar.

    Tex. Man kanske kan hantera ett nästan obefintligt sexliv. Man kanske även kan hantera att en söt tjejkompis försöker förföra en när man är ensamma ihop. Men det där ihop med att frugan har avslöjats med att själv vara otrogen, man grälar kring detta och allt detta händer i kombination, då kanske man "trillar dit"?


    Du tänker alltså att otrohet är ett sätt att hämnas på?

    Har du varit med om det nån gång?
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Ja, absolut) skrev 2019-05-03 06:30:47 följande:

    Ja, det tror jag absolut. För vissa sitter det dock väldigt väldigt långt inne. 

    Sen beror det på vad parterna i ett förhållande anser vara otrohet. Vissa har ju extrema krav. 

    Viktigt är ju att man gemensamt bestämmer en riktlinje och håller sig till det. Om min partner anser att krama någon av motsatt kön är otrohet, ja då får jag ju välja om jag godtar det eller inte. (Gör jag inte, jag anser att det är extremt, just sayin´)

    Sen får jag ju hålla mig till det som vi kommit överens om eller riskera att min partner kommer på mig. 

    Personligen är jag en sådan som inte är otrogen. Har alltid trott att jag inte kan vara det, men nu börjar jag tvivla. Vi har det fruktansvärt dåligt jag och min man just nu. Problemet är att han inte tycker det. 

    Och plötsligt fullkomligt vimlar det av heta karlar överallt! Men har ännu inte varit otrogen. Kan dock inte säga säkert längre att jag inte kommer att vara det. Jag är till 99% övertygad om att jag inte kommer att vara otrogen, men trots allt finns en viss tvekan numer. 


    Har du inga funderingar på att avsluta förhållandet? Mår du inte bra och han inte vill ta det till sig så kommer det ju inte lösa sig om du är otrogen heller? Eller vad tror du?
  • Anonym (OT)
    Anonym (Tror inte det) skrev 2019-05-08 02:22:52 följande:

    Personer som inte har någon chans eller intresse att få någon partner kommer inte vara otrogna någon gång.


    Det där var väl rätt givet, går ju knappast att säga att det inte stämmer. Lite roligt att någon motsäger sig det. Skrattande

    OT 
    Jag skulle vilja göra ett tillägg på ditt inlägg, vad jag tror också kan ha betydelse utöver tillfälligheter och valmöjligheter. Människor har olika bakgrund (jag, min syster och bror är extremt mot otrohet för det vi varit med om i barndomen).Om man t.ex haft otrogna föräldrar kan det nog slå åt båda hållen, att man blir extremt anti otrohet eller att man går i sina föräldrars fotspår. 

    Människor är olika känsliga. Vissa är mer känsliga och empatiska och har svårare för att såra andra utan att själva må dålig, medan andra inte har lika svårt för sådant. 

    En del ser ingen vinning i att vara otrogna eftersom de helt enkelt lämnar om de bli kära i en annan. De är inte rädda för att separera/skiljas vilket vissa andra är. En del stannar kvar i dåliga förhållanden, för att de hellre är i ett dåligt förhållande än ensamma. Andra är hellre ensamma än i dåliga förhållanden.


    Vissa människor är inte lika intresserade av sex, så att de har svårt att motstå några ONS.

    Det finns säkert fler avgörande faktorer men det var några till jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg.

  • Anonym (OT)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-08 23:35:06 följande:

    Ovan är återigen din definition av vad som är otrohet och inte. Partners förbjuder långt mildare än så. Andra tillåter långt mer än så. 


    Läs gärna artikeln.


    Om de förbjuder en att prata med det andra könet så borde definitionen vara sjuklig svartsjuka. Det går inte förbjuda sådant, eftersom man kanske måste prata med någon av det motsatta könet på sitt jobb.


    Jag tycker inte riktigt att definitionen otrohet passar för att någon sitter fler timmar och chattar på forum eller spelar spel än att ägna tid till sin partner. Då är det snarare brist på kommunikation, depression eller verklighetsflykt. Kanske den vantrivs i relationen, problem med ekonomin eller på sitt jobb eller annat, men det borde inte räknas till otrohet. Om allting får definitionen otrohet så tappar ordet sin betydelse (som t.ex. rasism). Det är inte helt orimligt att någon anser att det är otrohet att titta en annan man i ögonen. Det innebär dock inte att jag skulle börja kalla det för otrohet.

  • Anonym (OT)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-08 22:59:52 följande:

    Din definition. I samtliga trådar om otrohet här på FL kan du läsa många med en annan åsikt. Jag brukar ofta hamna i just diskussioner om definitioner och diskrepans angående det mellan partners. 
    Att chatta intimt med andra ser många som svartsjuka är mitt intryck. Att hemlighålla sådant för sin partner framförallt. 


    Här är en artikel:
    https://www.mabra.com/5-typer-av-otrohet-och-vad-du-behover-veta-om-dem/ 


    Allt det du skrev i början lät mest som överdriven svartsjuka. Fast det är lite skillnad när det kom till att hemlighetshålla, för det behöver knappast de som har rent mjöl i påsen.


    Jag kan chatta och maila män privat utan att min sambo tar illa upp. Han vet att jag inte har något att dölja, om han skulle vilja se konversationerna. Nu behöver vi knappast kontrollera eftersom vi litar på varandra. Men om jag skulle börja smyga med mobilen, bete mig skyldigt och vägrar visa om han vill se, är det inte så konstigt om han misstänker att jag är otrogen.

  • Anonym (OT)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 04:31:28 följande:
    Fast chatta med en person av motsatt kön måste man väl få göra? Det är ju det vi gör här och på andra forum också! Och visst kan kärlek uppstå så, till och med innan man ens vet vad han heter på riktigt eller har sett ett foto. Om man tycker att han är trevlig och rolig och intelligent, och att man får till ett bra samtal som återkommer kväll efter kväll...

    Men jag ser inte riktigt hur man skulle kunna förbjuda det, man måste ju få chatta på forum år 2019? Även med dom av motsatt kön. Om man inte medvetet letar en partner, utan det bara smyger sig på en. När tycker du att man ska vara tvungen att berätta för sin partner? När man börjar se fram emot att chatta med honom på kvällen? När man chattar mycket mer med honom än med någon annan? När man tar reda på hans riktiga namn och skickar en vänförfrågan på Facebook? När man börjar googla efter mer information och foton på honom? När går gränsen då man måste berätta för sin partner?

    Själv tycker jag egentligen inte att man behöver berätta någonting sådant, så länge som man inte går ut och träffar honom IRL. Så länge som det bara är på nätet, så hör det till fantasilivet, som man har inne i huvudet... och fantasier måste man ju få ha. Det har nog alla människor. 
    Precis. Jag håller med om detta till fullo.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (C) skrev 2019-05-09 05:35:11 följande:

    Jag tror framför allt inte att alla ,änniskor vill vara otrogna. Så nej, tror inte det finns yttre omständigheter som gör att alla människor väljer att vara otrogna.


    Fast tänk om du levt under världskrigen t.ex., i de länder som var indragna i krigen (England, Tyskland, Frankrike o.s.v.). Mannen var borta flera år, inte ens korrespondensen fungerade särskilt bra så du kanske inte hörde något från honom på månader. Ibland rapporterades mannen som försvunnen fast han satt i fångläger i fiendeland, och kom hem först flera år efter kriget. Din sexlust hade du dock kvar...

    Du visste inte hur långt ditt liv skulle bli, för om nätterna kom bombplanen och många i din stad blev dödade. Du visste inte om din man skulle komma hem mer, eller trodde att han var död. Samtidigt fanns det rika möjligheter att träffa andra män, soldater och officerare, som var på permission i din stad. De var ofta tjusiga i sina uniformer, och de var också öppna för lite kul, då de också var borta från sina fruar och fästmör, och inte visste om de skulle leva till nästa permission. Och det gick extremt lätt att få kontakt, eftersom alla var öppna för nya relationer och för att "carpe diem".

    Du skulle absolut inte ha varit otrogen under de omständigheterna..? Ni andra som har sagt att ni aldrig skulle kunna vara otrogna, kan väl också fundera på detta scenario!
Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?