sextiotalist skrev 2019-05-06 07:58:13 följande:
Fortfarande har produkten lämnat affären, det är det som gäller. Det har med hygien och säkerhet att göra.
Den bedömningen gör den enskilde butiksinnehavaren. Min lokala Hemköp skulle inte ha något problem om jag ville byta en ananaskonserv mot en persikokonserv gissar jag. Vad det handlar om är ju att affären ska kunna garantera matvarans kvalitet och ickefarlighet. Vill affären inte lägga lägga tid på att bedöma detta i varje enskilt fall, inte riskera att timanställdas kompisar får byta när de inte bort göra det eller bara slippa tjafs runt enskilda försök till byten, kan det givetvis vara enklare att helt enkelt bestämma att man inte byter något som lämnat kassan.
I TS fall handlar det dock om en reklamation snarare än ett byte och om man accepterar att hon har rätt till reklamation är det egentligen inte relevant om affären förlorar pengar på en varuretur de inte vill sälja. Den springande punkten är ifall hon har rätt till reklamation (borde hon ha förstått att butikspersonal gav henne något annat än vad hon bad om eller inte, tror vi på att hon entydigt bad om något annat etc).