• Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Hepp)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 13:29:40 följande:
    Det håller jag med om, det är lite pengar för att få en nöjd kund. Nöjda kunder är bra att ha.
    Men ts rättigheter att få den utbytt är en annan femma.

    En vettig ägare till affären byter självklart ut den utan diskussion.
    Ja, en förlorad kund (som dessutom berättar om incidenten för ett antal personer) är dyrare än att kostnaden för flaskan.
  • Physalis

    Enligt livsmedelsverket måste livsmedel vara märkta med text på svenska. Så där har du en ingång. Jag tycker du annars ska, som du blivit tipsad om, försöka få tag i chefen eller skriva på deras Facebook. Delikstessbutiker brukar drivas av småföretag som är beroende av en nöjd kundkrets, så Jag tycker det är ett konstigt bemötande du fått.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (orka)

    Hur orkar man ens bråka om en dryck? Det hade varit annat, om det varit en vara som kostade flera hundra kronor. Prova drycken, du kanske gillar den!

  • Anonym (Hepp)
    Anonym (orka) skrev 2019-05-06 15:28:24 följande:

    Hur orkar man ens bråka om en dryck? Det hade varit annat, om det varit en vara som kostade flera hundra kronor. Prova drycken, du kanske gillar den!


    Den kanske kostade flera hundra kronor!
  • Anonym (Goodwill)
    Physalis skrev 2019-05-06 14:58:45 följande:

    Enligt livsmedelsverket måste livsmedel vara märkta med text på svenska. Så där har du en ingång. Jag tycker du annars ska, som du blivit tipsad om, försöka få tag i chefen eller skriva på deras Facebook. Delikstessbutiker brukar drivas av småföretag som är beroende av en nöjd kundkrets, så Jag tycker det är ett konstigt bemötande du fått.


    Gäller inte vid köp över disk, men då ska personalen kunna svara på dina frågor. I detta fallet var det ju personalen som tog fram flaskan så det är att ses som köp över disk.

    Annars håller jag med de som skriver att det är konstigt av butiken. Det blir ju bara badwill för dem. Enda undantaget är om det är en kyl- eller frysvara då den inte får tas tillbaka på grund av bruten kyl/fryskedja. Å andra sidan kan de ju ändå ta tillbaka den för att slippa badwill, de kan då bara inte sälja den så de får ta det som en förlust av våran.
  • Phalaenopsis
    Anonym (jur) skrev 2019-05-06 08:48:26 följande:
    Skillnaden är den att reklamationen innebär att du påtalar ett fel i varan, vilket i det här fallet var att du inte fick den vara som du avtalat om i samband med köpet (avtalslagen).

    Så den springande frågan är om det går att bevisa i någon form att du inte fått den vara som du köpt.

    Det som kan göra det lite svårt för butiken är om varan är att se som säker att sälja igen eller om den måste kasseras, går den att sälja på nytt brukar vettiga butiker ta tillbaka varan.
    Åtminstone i Sverige är det butiken som ska bevisa att det INTE är som kunden säger.
  • Åsa
    sextiotalist skrev 2019-05-06 07:58:13 följande:
    Fortfarande har produkten lämnat affären, det är det som gäller. Det har med hygien och säkerhet att göra.
    Den bedömningen gör den enskilde butiksinnehavaren. Min lokala Hemköp skulle inte ha något problem om jag ville byta en ananaskonserv mot en persikokonserv gissar jag. Vad det handlar om är ju att affären ska kunna garantera matvarans kvalitet och ickefarlighet. Vill affären inte lägga lägga tid på att bedöma detta i varje enskilt fall, inte riskera att timanställdas kompisar får byta när de inte bort göra det eller bara slippa tjafs runt enskilda försök till byten, kan det givetvis vara enklare att helt enkelt bestämma att man inte byter något som lämnat kassan.

    I TS fall handlar det dock om en reklamation snarare än ett byte och om man accepterar att hon har rätt till reklamation är det egentligen inte relevant om affären förlorar pengar på en varuretur de inte vill sälja. Den springande punkten är ifall hon har rätt till reklamation (borde hon ha förstått att butikspersonal gav henne något annat än vad hon bad om eller inte, tror vi på att hon entydigt bad om något annat etc).
  • Anonym (P)

    Det intressanta är att du själv inte kan se någon skillnad på denna produkt från den du ville ha, du ska inte använda produkten (den ska alltså inte förtäras har du själv skrivit) och den var värd väldigt mycket pengar. Om inte ens du ser skillnad på den, och ingen ska dricka den, vad spelar det då för roll?

  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (P) skrev 2019-05-06 18:17:03 följande:

    Det intressanta är att du själv inte kan se någon skillnad på denna produkt från den du ville ha, du ska inte använda produkten (den ska alltså inte förtäras har du själv skrivit) och den var värd väldigt mycket pengar. Om inte ens du ser skillnad på den, och ingen ska dricka den, vad spelar det då för roll?


    Den ska visst drickas. Jag sa att den FELAKTIGA inte kommer drickas.
  • Anonym (P)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 18:25:06 följande:

    Den ska visst drickas. Jag sa att den FELAKTIGA inte kommer drickas.


    Okej, ber om ursäkt att jag missuppfattade dig. Synd att du har sån otrevlig ton mot alla som försöker hjälpa dig.

    Varför reklamerar du inte varan? Du besvarar inga kommentarer om hur man går vidare med en reklamation eller vilka rättigheter du som konsument har. Vill du bara hålla tråden vid liv? Läs igenom kommentarerna och du har riktigt bra tips på hur du går vidare samt vilka rättsliga åtgärder du kan ta. Uppenbarligen är drycken värd det.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?