• Mg17

    Blöta kläder på förskolan

    Jag behöver få lite andra perspektiv för att se om jag överreagerar eller ej. Blev uppringd idag av förskolan om att barnet ej hade regnkläder med sig och blivit genomblöt vid vattenlek. Är det lämpligt att barnen leker ute med vatten när det är runt fem grader och således blir väldigt kallt när de blir genomblöta? Vi hade tagit med skalkläder som är vattentåliga men missat gummistövlar så därför hade det läckt in nerifrån när det hällts vatten ner på gympaskorna. Kan tillägga att det inte finns några prognoser på regn idag därför vi missat stövlarna. Skulle de kommit regn ändå och barnet blivit blött av det hade det ju varit enbart vårt fel. Men medvetet blöta ner barnen ute när det är kallt känns inte bra.

  • Svar på tråden Blöta kläder på förskolan
  • mammalovis
    Anonym (Koj) skrev 2019-05-08 02:31:13 följande:
    Förskolan borde ha kunnat vara kreativa nog att hitta på ytterligare en aktivitet som inte involverade vatten när de insåg att alla barn Inte hade lämpliga kläder.

    Det hör till förskolans vardag att barn inte har rätt kläder av olika anledningar och de ska kunna anpassa sin verksamhet därefter så att dessa barn får en meningsfull vardag utan att bli ex genomblöta och nedkylda.

    Samtidigt verkar du ha ett såpass flexibelt arbete att du kunde komma med kläder. Om de känner er och visste om att det skulle ordna sig, kanske de gjorde bedömnigen att det var mer värdefullt för barnet att få vara med när det ändå skulle lösa sig sen?
    Så du menar att bara för att några föräldrar inte förser sina barn med t ex vinteroverall och regnkläder och stövlar ska de vistas inomhus hela hösten och vintern?

    Eller några inte har plockat undan vinteroverallen och barnet saknar jacka kan de inte gå ut när det är lite blåsigt, men ändå varmt. Det märks att du inte har arbetat i förskolan i vissa områden.

    Samma problem kvarstår sedan i skolan trots att de har rast i ur och skur. Det är många föräldrar som aldrig lär sig. Det bästa är att ha en uppsättning regnkläder och stövlar på förskolan. Fixar man via facebook-loppis eller liknande så kostar det max en hundralapp, annars får man ha minnet med sig och ta med varje dag.
  • Anonym (Fsklärare)

    Eftersom förskolan enligt rådande styrdokument ska införliva barns egna idéer i lärandet kan det mycket väl ha varit en spontant uppkommen lek som blev ett ypperligt lärande. Vatten är ett fantastiskt material att upptäcka matematik och fysik och teknik med. Hälla, ösa, mäta, bära, blanda, testa vad som flyter eller vad som sjunker.

    Som förälder ansvarar du för att det finns kläder för alla årstidens väder på förskolan. Har man glömt stövlarna finns det ingen garanti för att barnets skor är torra. Eller menar du att pedagogerna skulle ställt in ett ypperligt tillfälle att ta vara på barns intresse eller att bara de barn med stövlar skulle fått vara med? Eller skulle leken sättas på håll medan pedagogerna ringde upp de fem barn vars föräldrar glömt stövlar för att be dem komma in med dem?

    Tycker det är ofta barn har dåligt med kläder. Föräldrar tittar på väderleksrapporten och sen är de själva inne hela dagen.

  • Bonisagus

    I Sverige är det ju utan tvekan så att barn på skola och förskola alltid måste vara ute varje dag. Och har de inte regnkläder blir de blöta. Det får man som förälder acceptera. 

    Men det är onekligen en väldigt extrem dogm i ett internationellt perspektiv, skulle inte tro att något land utanför Norden är lika extremt på den punkten. Det kommer som en chock för invandrare. 

  • Bonisagus
    Bonisagus skrev 2019-05-14 11:46:15 följande:

    I Sverige är det ju utan tvekan så att barn på skola och förskola alltid måste vara ute varje dag. Och har de inte regnkläder blir de blöta. Det får man som förälder acceptera. 

    Men det är onekligen en väldigt extrem dogm i ett internationellt perspektiv, skulle inte tro att något land utanför Norden är lika extremt på den punkten. Det kommer som en chock för invandrare. 


    Bara som exempel: Mina barn växte upp i ett annat land och där fick barnen om de vill alltid möjlighet att stanna inne. Från fem års ålder kunde de alltid välja att sitta i biblioteket och läsa, vilket ett av mina barn ofta valde. Men saker skiljer sig mellan länder. I vissa länder skär man i barns könsdelar, i andra tvingas barnen att vara utomhus. Men man skall vara medveten om att den svenska traditionen här är väldigt extrem.
  • Anonym (alltd)
    Bonisagus skrev 2019-05-14 11:46:15 följande:

    I Sverige är det ju utan tvekan så att barn på skola och förskola alltid måste vara ute varje dag. Och har de inte regnkläder blir de blöta. Det får man som förälder acceptera. 

    Men det är onekligen en väldigt extrem dogm i ett internationellt perspektiv, skulle inte tro att något land utanför Norden är lika extremt på den punkten. Det kommer som en chock för invandrare. 


    I USA när min syster hade småbarn på förskolan så skickade man hem barnen vid regn eller snö. För barn tål inte regn och snö. Regnkläder till barn hade de aldrig hört talas om.

    Jag är så glad att mina barn fått möjlighet till svensk förskola med utelek, vattenlek och att de vet att man an gå ut och leka även när det regnar och snöar om man vill.

    Jag håller inte alls med om att det är en extrem dogm, snarare en sund dogm som borgar för ett friskare liv. Att föräldrar ser till att det finns stövlar och galonkläder på förskolan är inte heller för mycket begärt.
  • Bonisagus

    Det är åtminstone extremt i ett internationellt perspektiv. Du nämnde USA. Jag tror inte att USA är extremt åt andra hållet, utan snarare rätt representativt. Jag har haft mina barn i skolor i Mellanöstern och där skulle det svenska systemet direkt fått föräldrarna att byta skola.

    Själv har jag ju gått i svensk skola, så för mig är det ju helt naturligt. Jag har mina barn i en svensk kommunal skola/förskola nu och skickar med stövlar och hela konkarrongen. Skolan är superbra.

    Det finns ju goda anledningar till att vi har valt att göra som vi har gjort i Sverige, men jag tycker också att man skall ha förståelse för att vissa tycker att det är lite märkligt. Det är ett väldigt specifikt val som internationellt är väldigt ovanligt. 

  • Bonisagus
    Anonym (alltd) skrev 2019-05-14 11:53:09 följande:
    Jag håller inte alls med om att det är en extrem dogm, snarare en sund dogm som borgar för ett friskare liv. Att föräldrar ser till att det finns stövlar och galonkläder på förskolan är inte heller för mycket begärt.
    Jag skulle vilja hävda att det är extremt och sunt.
  • Anonym (Alltså)

    Ok! Om Barnet saknar rätt kläder blir det svårt, pedagogerna hade kunnat göra annat med just ditt barn men det är ditt ansvar som förälder att se till att ditt barn har allt hen behöver. Stövlar, skalkläder, fleesundeställ, regnkläder, minst två par vantar och mössor, regnvantar och två ombyte kläder bör finnas på förskolan året runt sen lägga till lite ytterligare beroende på säsong.

  • Anonym (alltd)
    Bonisagus skrev 2019-05-14 12:04:24 följande:

    Det är åtminstone extremt i ett internationellt perspektiv. Du nämnde USA. Jag tror inte att USA är extremt åt andra hållet, utan snarare rätt representativt. Jag har haft mina barn i skolor i Mellanöstern och där skulle det svenska systemet direkt fått föräldrarna att byta skola.

    Själv har jag ju gått i svensk skola, så för mig är det ju helt naturligt. Jag har mina barn i en svensk kommunal skola/förskola nu och skickar med stövlar och hela konkarrongen. Skolan är superbra.

    Det finns ju goda anledningar till att vi har valt att göra som vi har gjort i Sverige, men jag tycker också att man skall ha förståelse för att vissa tycker att det är lite märkligt. Det är ett väldigt specifikt val som internationellt är väldigt ovanligt. 


    Men  som förälder får man information om vad som förväntas när man har barnen på förskolan. Och infödda svenskar vet att barnen är utomhus dagligen i alla väder. Inga konstigheter alls.

    Och i TS fall handlade det ju om att hon missat att ta stövlarna till förskolan för att hon inte förväntade sig blöt lek. Men blöt lek kan förekomma på förskolan även när det inte är regn så därför är det bra att ha lämpliga kläder på förskolan alla dagar oavsett väder.
  • Bonisagus
    Anonym (alltd) skrev 2019-05-14 12:18:11 följande:
    Men  som förälder får man information om vad som förväntas när man har barnen på förskolan. Och infödda svenskar vet att barnen är utomhus dagligen i alla väder. Inga konstigheter alls.

    Och i TS fall handlade det ju om att hon missat att ta stövlarna till förskolan för att hon inte förväntade sig blöt lek. Men blöt lek kan förekomma på förskolan även när det inte är regn så därför är det bra att ha lämpliga kläder på förskolan alla dagar oavsett väder.
    Visst. Det är ju väldigt tydligt att man i svenska skolor och förskolor måste ha stövlar och regnkläder till sina barn. Det är väl knappast något som går att missa. Det har dessutom fungerat så i åtminstone decennier. Så alla som har vuxit upp i Sverige borde var bekant med det, kan man tycka.
  • Anonym (A)

    Spontan vattenlek vid regn och vid fint väder har jag ofta varit med om.

    Däremot mer ovanligt att man sätter igång med vattenlek när det är torrt och kallt ute. Rätt så skönt för ungarna att slippa ha på sig klumpiga stövlar när det inte behövs.

    Är det torrt ute och inte ett moln på himlen är det inte konstigt att man inte tar med stövlar till förskolan. Alla har inte dubbla uppsättningar av alla ytterkläder till snabbt växande. barn.

    Om det dessutom var många barn som saknade stövlar och lämpliga kläder gjorde dessutom förskolan det svårt för sig. Knappast alla föräldrar som kan komma med torra kläder och skor inför eftermiddagens utevistelse

  • Anonym (Samma här!)

    Hej! 


    Åh jag har varit med om samma på fd. förskolan!
    Ett exempel. Det var varm sommar och de hade inte satt på regnkläder på flera veckor på något barn för det var väl för varmt, så jag tänkte att ja, det hade nog varit lika bra att lämna det hemma. En annan mamma hade inte hängt regnkläder på förskolan en dag. Så då självklart går de ut i regnet, med regnkläder på denna gång, för att klaga på att det inte finns regnkläder. Jag såg lappen på det barnets fack och även de blöta kläderna som hängde demonstrativt på facket. 

    De tyckte att min sons stövlar var lite stora (alla stövlar är stora i modellen typ!) så de satte honom i en gunga utan att sätta snöret från byxorna under stövlarna och klagade på att de ramlade av. Stövlar kan ramla av när man gungar!. Skoaffären sa att det var absolut rätt storlek!! När jag köpte nya skalkläder så var det extra mycket vattenlek den dagen och va snopna de måste blivit när det inte läckte igenom! Så nästa gång struntade de i att ta på luvan så att de kunde klaga på att han bara hade en fleece (som hade varit torr om de satt på honom luvan!).

    Jag hade vattentät vagn med vattentät footsack som han sov i, och de ställde alltid vagnarna där det inte regnade in under tak. Men eftersom jag struntat i regnskyddet pga vattentätheten och det grymma taket, så ställde de vagnen i regnet för att visa att det läckte in och att jag behövde regnskydd. Fröken såg påkommen ut när hon berömde taket en dag senare, taket som gjorde att det ALDRIG regnade in "ja förutom om det blåser åt fel håll då förstås *med skamsen blick*.

    Jag har väl inte bevis på att det är såhär som de jobbar men jag är iallafall 100 procent säker på att de gillar att leta fel och sätta dit föräldrar!!

    Man blir fan galen på hur man kan hitta fel på allt och föräldrar gör ju mer fel för man kan aldrig göra rätt! 

    Min son kommer hem och vill inte ha en tröja på sig för "den är för fin och inte leka i", och härmar hur personalen går och luktar på barns kläder "den luktar ju fräscht iallafall". Det finns SÅ mycket skit i förskolan (jag vet för jag har även jobbat i förskola). Tagga ner och ni är inte bättre än föräldrar och om föräldrarna ständigt gör fel så beror det nog på eran kommunikation! 

    Vissa älskar att klaga och har inget annat bättre för sig. De hittar minsta lilla och ska göra det till ett problem. När jag hade både skalkläder och fodrad galon så satte de på fodrade galon när det var soligt för att sedan klaga på att det var för varmt och att det andra setet är ju också bra. Fy fan för gnälliga tanter i förskolan.

  • Anonym (Samma här!)

    Okej, det med vagnen i regnet kanske kunde ske för att det regnade åt fel håll. Men jag är övertygad om att mycket är att leta fel som skulle ordna sig om man bara litade på föräldrarna och gav tydlig information och hade överseende med att man kan glömma stövlar en dag! Och inte hålla på och testa kläder och föräldrar för att "sätta dit dem". 

  • Anonym (Förskollärare)

    Alla aktiviteter är inte planerade in i minsta detalj. Vi förbereder många olika aktiviteter å låter barnen välja det som intresserar dem för stunden. Kommer de å säger att de vill leka med vatten (hur detta går till varierar ju naturligtvis med barnens ålder, tema,oriktat, intressen osv.) Jag räknar med att barnet har alla typer av kläder med till förskolan. Det som lämnas här (förutom möjligtvis enjacka/ overall att komma å gå i, är kläder som miste tåla vind, färg, vatten, lera smuts, skydda mot värme på sommaren osv. Vi informerar föräldrarna om detta vid våra föräldramöten. Så bäst är att komma i kläder som tål att kladdas i både ute i inne...

Svar på tråden Blöta kläder på förskolan