• Hi5

    Studentfest

    Hejsan alla glada,

    jag har lite panik inför äldsta sonens stundande studentfest.
    Jag räknar med 30 gäster, kanske några till.
    Vad bjuder man på? Om man har buffé - hur många rätter? 

    Jag är ensam om detta och ska göra allt själv. 

    Har ni några handfasta tips? Googla kan jag själv, och det finns hundratals varianter, men jag vill ha HJÄÄÄLP! Orkar inte välja och tänka ut precis allt själv.
    Kriterierna är:

    Något helt vegetariskt alternativ/tillbehör/rätt
    Ingen fisk eller skaldjur

    Jag kan inte göra tio pajer. Den tiden finns inte. Jag är ensamstående med tre barn, och har fått en dag ledigt, dvs dagen innan studenten. Det är dessutom den dagen som syskonen har skolavslutning, så halva dagen går bort ...
    Jag har inte plats till att förvara något kallt, har bara halv kyl och frys hemma.
    Jag ska försöka höra med syrran om jag kan få låna lite plats i hennes kyl.

    Hur har ni gjort? Vad har funkat?

    P.S. Jag har inte råd med catering :/ 


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Svar på tråden Studentfest
  • XEmmabus

    Hej. Kul med student. Hoppas att ni får tur med vädret.

    Jag hade köpt färdigskuret i delikatessen och gjort egna festfat. Lägg sallad runt fatet, rulla skinka, rostbiff, köttbullar/småbiffar, ostskivor mm och fyll sedan fatet med melonbitar, jordgubbar, vindruvor. Googla festfat och få inspiration. Servera potatissallad till. Enkelt att göra själv dagen innan och blir godast, men annars köper du i hink. Krämig pastasallad gör du också bäst dagen före.

    Gör en creme fraiche-baserad sås.

    Köp en massa olika frallor såsom ljusa och grova eller baka brytbröd.

    Ost och smör till.

    Dagen innan förbereder du genom att rulla skinka, rostbiff och lägga i glassburkar så du bara har att lägga upp på studentdagen.

    Duka fram papperstallrikar, servetter och pynta dagen innan med ballonger mm.

    Är det fint väder går det åt mycket dryck. Ha alltid extra saft om tex cidern tar slut.

    Till efterrätt hade jag gjort hallonkaka och serverat med glass och/eller vaniljsås. Hallonkakan gör du också dagen innan i långpanna. Den kan stå i kall ugn över natten med folie över vid platsbrist. Gör 2 långpannor. Mums. Googla på Johanna Westmans hallonkaka.

    Vill du servera en bål till gästerna när de kommer är det jättegott med: 1 flaska vitt vin, 3 dl koncentrerad flädersaft, 1 liter fruktsoda, frusna jordgubbar. (Funkar som istärningar men bålen blir inte blaskig). Rör INTE om i bålen för då försvinner kolsyran.

    Det går bra att utesluta vinet för alkoholfri bål. Barnen brukar älska den.

    Glöm inte njuta av dagen!

  • Kusinen
    Fjäril kär skrev 2019-05-17 16:19:59 följande:

    Gör två stora jätteskålar med pastasallad helt vegetariskt, sen ställer du fram skålar med tillbehör så alla kan plocka själv det de vill ha. Tex strimlad skinka, grillad kyckling, rostbiff, halloumi, quorn, ost, krutonger, räkor, skivad frukt, avokado etc

    Gör några enkla kalla såser till det (eller köp färdiga)

    Baka eget bröd, ha smör och ost. Något att dricka.

    Make it simple!


    Precis det här tänkte jag föreslå, eller en variant av.

    Jag skulle inte ha pasta i basen utan göra en grundsallad och sen olila saker i skålar runt (tex pasta) oäså man får blanda sin egen sallad.

    Till fika kan du ju glra olika köaddkakor, det är ju enkelt och är omtyckt av de flesta.
  • Tow2Mater
    Tiina87 skrev 2019-05-17 23:41:49 följande:
    Hade du serverat pizza på en studentfest?
    Om jag inte har tid att laga mat (eller bara en halv dag dagen innan, tillsammans med tre barn som ska ges mat etc under tiden), ingen direkt plats till att förvara något kallt, inte har råd med catering, inga vänner/släkt som kan fixa maten utan jag ska göra allt själv, och festen är viktig for mig att ha - ja. Knytkalasfest skulle jag INTE ha! Ett gäng olika sorts pizzor uppskurna med pizzasallad och mouserat vin/cider till.
  • Anonym (Smorgastartor och marsipanminisar)

    Pa 80-talet korde man ofta med smorgastartor pa tillstallningar. Vet inte vad saker och ting kostar i Sverige nufortiden, men blir sakert valdigt mycket billigare om du gor dessa sjalv. De ska ju dessutom sta ungefar 2 dygn (inplastade) i kylskapet, sa att fyllningen tranger in i brodet, innan man dekorerar dem, sa da har du dem "nastan" klara 2 dygn i forvag och har tid over for annan matlagning dagen innan (da du ar ledig). Sen dekorerar du dem samma dag med agg, dill, rakor, lax, citron eller vad du nu tankt dig. Ost, skinka, rostbiff? Finns aven recept pa vegetariska.
    https://www.ica.se/buffe/artikel/god-smorgastarta/
    https://www.kokaihop.se/recept/smorgastarta-anneli

    ">



    Minns aven att vi hade pyttesma "finkakor" liknande dessa (botten var nog smordeg och fyllningen/toppen var i marsipan):
    https://se.dreamstime.com/fotografering-f%C3%B6r-bildbyr%C3%A5er-marsipankakor-image38695731
    Sant gar ju ocksa att forbereda ett par dagar i forvag om du sedan plastar in brickan sa att inte mandelmassan (som jag tanker ar billigare an just marsipan) torkar och blir hard. 

    Falafelbollar till vegetarianerna, med sallad och pita brod? Pastasallader som nagon foreslog?

    Prinsesstarta till kaffet? Bara du kommer ihag att ta ut dem ur frysen i tid.

  • Anonym (Smorgastartor och marsipanminisar)

    Om du inte har plats i kylen/frysen kanske en granne kan ga med pa att forvara nagot i sin kyl/frys under ett par dagar? 

  • Anonym (Kock)

    Ska också ha student. Nu har jag inte platsbrist så har redan handlat på mig det mesta till vår buffe när jag hittat klipp. Hade jag skullat ordna en student med begränsad ekonomi och begränsade kylmöjligheter så hade jag.

    Färdig billig potatissallad som jag hade blandat i lite purjolök och creme fraishe.
    Pastasallad= Pasta, majonäs, creme fraich, mango chutney 
    Skivad god skinka från Lidl (deras chark har bättre kvalitet i förhållande till priset)
    Rostbiff som finns paketerad i affären
    Varmrökt lax
    2 olika kalla såser
    Skålar med: sallad, gurka, coctailtomater, rostaad lök, oliver

    Massor av olika frukter uppskurna på fat. Hade väntat till studentveckan och sett vilka frukter det ärerbjudande på då.

  • klyban

    Jag skulle satsat på en gryta, då det kräver minst arbete med bäst resultat.
    Varför inte en biff bourgogne, gulasch eller en texas chili.(den sista kräver lite special ingredienser, gulaschen blir het).


    Dessa tre kan man med fördel göra en eller flera dagar före de kommer.


    hur många meter var det?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2019-05-28 07:04:03 följande:

    Jag skulle satsat på en gryta, då det kräver minst arbete med bäst resultat.
    Varför inte en biff bourgogne, gulasch eller en texas chili.(den sista kräver lite special ingredienser, gulaschen blir het).


    Dessa tre kan man med fördel göra en eller flera dagar före de kommer.


    Då får TS tömma hela sitt kylskåp för att få plats, vi har också halvt kylskåp och det rymmer inte mycket, än mindre en gryta för 40 personer
  • sextiotalist

    Vi hade också ett halvt kylskåp och ungefär lika många gäster.
    En del lade jag ut, min syster bakade brödet t.ex

    Det vi hade:
    Gjorde snittar dagen innan, smördeg med fyllning, de förberedde jag så mycket det gick, lade in de i burkar, i lager (lägg smörgåspapper mellan), in i kylen.
    Gjorde fläskfilé i ugn dagen innan, lät det kallna och skivade upp och in i frysen (det gällde att utnyttja den förvaring man hade)
    Kallskuret är en jättebra idé, beställ och hämta samma dag. Låna kylväskor och lägg det kallskurna där.
    Jag gjorde cheesecake som inte krävde ungsbakning och inte heller frys, utan endast kyl.

    Och kylväskor, låna ihop om du kan.
    Ett annat tips, när det ont om förvaring, köp massor av is och lägg i hinkar, ställ dricka där i, så håller de sig svala.

    Förutom pasta och grönsallad, så koka små färska potatisar, de kan med fördel ätas kalla som tillbehör.

    Och du, var inte rädd om att be om hjälp av gästerna.

  • klyban
    sextiotalist skrev 2019-05-28 08:16:33 följande:
    Då får TS tömma hela sitt kylskåp för att få plats, vi har också halvt kylskåp och det rymmer inte mycket, än mindre en gryta för 40 personer

    Klarar sig med enkelhet i rumstemp och om man klarar av att kyla ned det initialt.
    Och dessa veckor som varit nu, så räcker balkongen för detta ändamål.


    hur många meter var det?
  • klyban
    klyban skrev 2019-05-28 16:51:02 följande:

    Klarar sig med enkelhet i rumstemp och om man klarar av att kyla ned det initialt.
    Och dessa veckor som varit nu, så räcker balkongen för detta ändamål.


    Ett tips är ju att rensa ut hela kylskåpet med varor som inte har där och göra från början.
    Vanliga är sylt, ketchup, senap, majonnäs, alla grönsaker och vad nu mer man kan hitta, det bör ge önskad plats rätt enkelt.
    Sen när man väl kylt grytan, så kan man ta och ställa den på balkongen om det är som nu, annars funkar det bra på diskbänken om an kylt den initialt.
    Har man slowcooker, så är detta ingen sak.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Studentfest