• Anonym (A)

    Hur stor är risken egentligen?

    Har haft oskyddat sex. Jag vet att det inte är säkert. Jag ska skaffa kondom. Vill inte gå på preventinvmedel. Men det har blivit spontan sex typ, inte meningen vi skulle ha men nästa gång ska jag skaffa kondom!!!!

    Men min fråga är hur stor är risken egentligen att bli gravid? Första gången vi hade sex körde vi på och han drog sig ur mig precis i slutet och runkade av sig tills han kom. Sedan duschade av sig. På morgonon sedan hade vi sex igen och samma sak skedde där.

    Vi har sedan 1 vecka senare ytterligare haft sex. Men inte under lika lång tid då han hela tiden påpeka hur risky det är(jag håller fullständigt med honom!) Så det har slutat med oralsex som avslut.

    Men jag är inte riktigt hemma på försats osv. När kommer den och hur stor risk att bli gravid på den?!

    Sedan att han duschar av sig spremier och vi har sex morgonen efter, det finns väl inga spremier kvar då på penis?

  • Svar på tråden Hur stor är risken egentligen?
  • Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2019-05-19 14:49:16 följande:

    Alltså de flesta skriver här att avbrutet sex är säkert så länge killen har koll. Och ja killen jag ligger med har koll. Drar ut i tid ur mig och runkar som avslut.

    Men min fråga är mer med försatsen. Är den ens en risk? Så länge han kissar efter och innan nästa gång vi har sex ingen risk, inte sant? Märkrs ens försatsen och blir man ens gravid genom den?


    Det är inte säkert och ja, det finns en risk att bli gravid av försatsen (även om den inte är så stor).
  • Anonym (Skydda er)

    Jag har kört avbrutet ( mkt sex väldigt ofta) i10 år utan att bli gravid. När vi ville bli gravida så blev jag det omedelbart med alla våra barn.

    Jag rekommenderar inte metoden om man inte har stabilt förhållande. Ni måste vara helt överens om vad ni gör om du blir gravid av misstag. Annas kan det bli mycket tårar och gräl

  • plättarmedsylt

    Ska man tro länken som någon postade ovan, så KAN försatsen innehålla spermier, men det är ovanligt: ?There are rare cases where living sperm can be present in the precum and conception subsequently possible?.

    De allra flesta som blivit gravida genom avbrutet samlag har sannolikt blivit det för att killen inte dragit sig ur i tid.

  • EnAnonumius
    honkie skrev 2019-05-19 15:10:42 följande:
    Nej försatsen innehåller inga spermier. Du kan kolla upp det ;)
    Det är fel att påstå så tvärsäkert. I synnerhet när du har fel.
    honkie skrev 2019-05-19 15:21:32 följande:
    Läs mer: americanpregnancy.org/getting-pregnant/can-you-get-pregnant-with-precum/

    Du kanske skall damma av din engelska..
    Det skulle nog inte skada så slipper du att sprida felaktig information på svenska.

    Utdrag från länken:

    "Further investigation revealed that the majority of pre-ejaculate fluid had dead or no sperm at all.


    It is possible for small amounts of sperm to exit your reproductive system and make its way into the precum or pre-ejaculate.


    There are rare cases where living sperm can be present in the precum and conception subsequently possible. Precum is one reason that we suggest that all couples who are not trying to get pregnant use a condom the whole time there is penetration (when the penis enters the vagina).

    Det står i majoriteten av fallen så innehåller inte försatsen död ELLER ingen någon spermier.
    Fast det finns fall där det har förekommit spermier i försatsen som är levande och en befruktning har skett. Och det är just av den anledningen man rekommendera att använda kondom under hela samlaget. För det står även i länken att männen inte har kontroll över försatsen. Står i en stor rödrosa ruta på sidan du länkade till:

    "Most men don't even notice dicharging precum when it happens"


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • plättarmedsylt
    Anonym (Cleo) skrev 2019-05-19 11:16:27 följande:

    20% blir gravid inom ett år med avbrutet samlag.

    Det krävs en enda spermie för att bli gravid och den kan komma när som helst under samlaget, det kan man aldrig veta.

    Jag blev gravid första gången med ny partner, med avbrutet samlag med en man som använt metoden i över 20 år...

    Så frågan är ju hur ni resonerar om olyckan inträffar?


    Det torde dock vara oändligt liten risk att bli gravid om man bara får en enda spermie i sig, med tanke på att män vars sperma innehåller färre än 20 miljoner rörliga spermier per milliliter sperma anses infertila.
  • Anonym (sexy)

    Största risken med avbrutet är att vi killar inte avbryter i tid och statistik fungerar ju inte på enskilda fall.
    Att köra avbrutet på ÄL och försats plus ha sex flera gånger i rad samma dag=
    procent + procent + procent 

  • Anders 386

    Med tanke på konsekvenserna och kopplat till att det faktiskt finns preventivmedel, plus att jag vet hur vår yngsta son blev till kan jag bara säga att jag förstår inte alls att någon chansar. Abortstatistiken talar också sitt tydliga språk. Plus att min fru gjorde abort tretton år gammal. (Innan min tid.)

    Jag kan bara säga att jag har total oförståelse för dom som chansar när så mycket står på spel. För det är just chansar som TS håller på med. 

    Risken är liten - men med tanke på konsekvenserna tar man helt enkelt inte den risken! 

  • honkie
    Anonym (B) skrev 2019-05-20 02:08:26 följande:

    Försatsen kan definitivt innehålla spermier. I en studie hade så många som 37% av männen levande/rörliga spermier i den (Sperm content of pre-ejaculatory fluid STEPHEN R. KILLICK, CHRISTINE LEARY).

    Det står dessutom i den text du själv länkade till att det kan förekomma.


    1. De skriver i studien att försatsen inte innehåller spermier.

    2. De skriver att man försökt liknande studier tidigare och aldrig någonsin funnit några rörliga spermier, bara rester; döda

    3. De medger "Although our small population of volunteers were carefully instructed on the need to collect a sample prior to ejaculation it may be that some of them failed to do so and submitted two ejaculatory samples so as to avoid embarrassment. It would have been helpful to have checked the samples that were claimed to be pre-ejaculatory for their fructose and zinc content but this would have been extremely difficult given their small volumes and we did not plan to do so since we did not anticipate this being a problem"

    Det låter rimligt att de kladdar på lite riktig sats på instrumenten. Jag vet inte hur andra män har det, men om jag onanerar så kommer där sällan en försats. 27 av de 28 lyckades få fram en försats men de nämner inte vad som hände med den sista. Han kanske inte ens fick upp den? Kanske obekväm i runkbåset

    Nåväl, man ska helst lita på dessa undersökningar. Men jag är ändå skeptisk. Utförandet känns inte 100%, de fick instruktioner om att runka och ta prov på det första som kom ut. Jag har själv varit med om satser som kommer ut nån sekund innan själva satsen, och det räknar inte jag som en "försats"
  • Anonym (B)
    honkie skrev 2019-05-20 19:06:41 följande:

    1. De skriver i studien att försatsen inte innehåller spermier.

    2. De skriver att man försökt liknande studier tidigare och aldrig någonsin funnit några rörliga spermier, bara rester; döda

    3. De medger "Although our small population of volunteers were carefully instructed on the need to collect a sample prior to ejaculation it may be that some of them failed to do so and submitted two ejaculatory samples so as to avoid embarrassment. It would have been helpful to have checked the samples that were claimed to be pre-ejaculatory for their fructose and zinc content but this would have been extremely difficult given their small volumes and we did not plan to do so since we did not anticipate this being a problem"

    Det låter rimligt att de kladdar på lite riktig sats på instrumenten. Jag vet inte hur andra män har det, men om jag onanerar så kommer där sällan en försats. 27 av de 28 lyckades få fram en försats men de nämner inte vad som hände med den sista. Han kanske inte ens fick upp den? Kanske obekväm i runkbåset

    Nåväl, man ska helst lita på dessa undersökningar. Men jag är ändå skeptisk. Utförandet känns inte 100%, de fick instruktioner om att runka och ta prov på det första som kom ut. Jag har själv varit med om satser som kommer ut nån sekund innan själva satsen, och det räknar inte jag som en "försats"


    Uppenbarligen kan försatsen innehålla spermier eftersom man i studien hittade det i ett antal av fallen:

    Eleven of the 27 subjects (41%) produced pre-ejaculatory samples that contained spermatozoa and in 10 of these cases (37%), a reasonable proportion of the sperm was motile

    Vad gäller tidigare studier stämmer det att man vid dessa inte sett levande spermier förekomma i den. Det vore förstås önskvärt med en större studie på ämnet då ett litet urval lätt genererar i resultat som inte överensstämmer med befolkningen i stort. Tidigare studier kanske råkat pricka in män där detta inte förekommer medan denna kan ha prickat in oproportionerligt många.

    Det kan säkert finnas en felmarginal också men rätt osannolikt att samtliga av männen fuskade med provet. Jag förstår fortfarande inte varför du till att börja med skriver tvärsäkert att den inte innehåller spermier när din egen källa du länkar till motsäger dig, samt med tanke på hur viktigt det är att inte sprida felaktig information kring den här typen av ämne.
  • Anonym (MVC)

    Men för fasen skärpning! Skaffa ett vettigt preventivmedel! Finns andra alternativ. Lovar! Avbrutet samlag är absolut inte att rekommendera. Att avbryta när ser är som bäst. Ständig oro för graviditet. In med er till ungdomsmottagningen! Eller barnmorskan.

  • Walker90

    Försats kan innehålla spermier och då kvittar det om han drar ut innan utlösning.

  • EnAnonumius
    honkie skrev 2019-05-20 19:06:41 följande:
    1. De skriver i studien att försatsen inte innehåller spermier.

    2. De skriver att man försökt liknande studier tidigare och aldrig någonsin funnit några rörliga spermier, bara rester; döda

    3. De medger "Although our small population of volunteers were carefully instructed on the need to collect a sample prior to ejaculation it may be that some of them failed to do so and submitted two ejaculatory samples so as to avoid embarrassment. It would have been helpful to have checked the samples that were claimed to be pre-ejaculatory for their fructose and zinc content but this would have been extremely difficult given their small volumes and we did not plan to do so since we did not anticipate this being a problem"

    Det låter rimligt att de kladdar på lite riktig sats på instrumenten. Jag vet inte hur andra män har det, men om jag onanerar så kommer där sällan en försats. 27 av de 28 lyckades få fram en försats men de nämner inte vad som hände med den sista. Han kanske inte ens fick upp den? Kanske obekväm i runkbåset

    Nåväl, man ska helst lita på dessa undersökningar. Men jag är ändå skeptisk. Utförandet känns inte 100%, de fick instruktioner om att runka och ta prov på det första som kom ut. Jag har själv varit med om satser som kommer ut nån sekund innan själva satsen, och det räknar inte jag som en "försats"
    honkie skrev 2019-05-19 15:21:32 följande:
    Läs mer: americanpregnancy.org/getting-pregnant/can-you-get-pregnant-with-precum/
    1) + 2)
    Du fortsätter att sprida FALSK information, fast folk säger åt dig att du har fel och använder din egna länk som bevis på att du har fel.
    Upprepat felaktig påstående kommer inte bli sant bara för att den upprepas.

    De skriver detta, (från din länk), jag citerar:

    There are rare cases where living sperm can be present in the precum and conception subsequently possible. Precum is one reason that we suggest that all couples who are not trying to get pregnant use a condom the whole time there is penetration (when the penis enters the vagina).
    (slut citat).

    Notera särskilt att de just skriver "rare cases" (ovanliga fall). Även om det är _ovanligt_ så kan du ändå aldrig säga att "försatsen inte innehåller spermier".  För det går aldrig att ta för givet om TS kille om hur det är för honom som individ, han KAN ju tillhöra dessa "ovanliga fall".

    3)
    Bara för att du inte kallar det för "försats" så kan du ju inte använda det som någon "allmängiltig fakta", i synnerhet när folk i allmänhet, kallar det för försats.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (B) skrev 2019-05-21 11:27:56 följande:
    Uppenbarligen kan försatsen innehålla spermier eftersom man i studien hittade det i ett antal av fallen:

    Eleven of the 27 subjects (41%) produced pre-ejaculatory samples that contained spermatozoa and in 10 of these cases (37%), a reasonable proportion of the sperm was motile

    Vad gäller tidigare studier stämmer det att man vid dessa inte sett levande spermier förekomma i den. Det vore förstås önskvärt med en större studie på ämnet då ett litet urval lätt genererar i resultat som inte överensstämmer med befolkningen i stort. Tidigare studier kanske råkat pricka in män där detta inte förekommer medan denna kan ha prickat in oproportionerligt många.

    Det kan säkert finnas en felmarginal också men rätt osannolikt att samtliga av männen fuskade med provet. Jag förstår fortfarande inte varför du till att börja med skriver tvärsäkert att den inte innehåller spermier när din egen källa du länkar till motsäger dig, samt med tanke på hur viktigt det är att inte sprida felaktig information kring den här typen av ämne.
    Vissa kanske behöver damma av sin "skolengelska" igen.

    Jag håller med, det borde göras en grundlig stor studier, där det ingår kanske ett minimum av 2-3000 män minimum.
    För det är som du säger, dessa urval på c:a 27 män är alldeles för lite.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • honkie
    Anonym (B) skrev 2019-05-21 11:27:56 följande:

    Uppenbarligen kan försatsen innehålla spermier eftersom man i studien hittade det i ett antal av fallen


    Jag menar att det är högst troligt inte är försatsen de fått med på proven, utan enligt instruktionerna: det första som kommer ut.

    Därför att:

    1. De skriver i början av studien att försatsen inte innehåller spermier.

    2. Som du nämner i inlägget så bekräftar de att det är Rare (sällsynt = man ser det sällan) att man hittar spermier i försats en. Att deras studie ger ett utfall på 41% talar helt emot. Det finns inget rare med 41%, inte ens 4,1 är rare, eventuellt skulle 0,41.

    Något är galet fel med deras metod.

    3. Försatsen dyker inte alltid upp vid sex/onani. Men på något magiskt sätt gjorde den det hos 27/28 män.

    Jag står fast vid min sak; jag tror att avbrutet samlag är det säkraste alternativet efter sterilisering.
  • Anonym (sexy)
    honkie skrev 2019-06-06 07:58:27 följande:
    Jag menar att det är högst troligt inte är försatsen de fått med på proven, utan enligt instruktionerna: det första som kommer ut.

    Därför att:

    1. De skriver i början av studien att försatsen inte innehåller spermier.

    2. Som du nämner i inlägget så bekräftar de att det är Rare (sällsynt = man ser det sällan) att man hittar spermier i försats en. Att deras studie ger ett utfall på 41% talar helt emot. Det finns inget rare med 41%, inte ens 4,1 är rare, eventuellt skulle 0,41.

    Något är galet fel med deras metod.

    3. Försatsen dyker inte alltid upp vid sex/onani. Men på något magiskt sätt gjorde den det hos 27/28 män.

    Jag står fast vid min sak; jag tror att avbrutet samlag är det säkraste alternativet efter sterilisering.
    Ja avbryter man i tid så.
Svar på tråden Hur stor är risken egentligen?