• Tecum

    Att bli äldre - långt!

    Ta inte illa upp, men jag som är 63 tycker att du är lite gnällig som klagar på ålder och att det mesta är försent vid 47. Du har många bra år kvar och jag är lite förvånad över att du är så bekymrad över vad andra eventuellt tycker och tänker. En av fördelarna med att bli äldre är att man blir mer oberoende av ord som "ska" och "bör". Jag upplever istället en större frihet med åldern, i synnerhet sedan barnen flyttat ut.
    Men du har rätt i detta med att man måste finnas till hands för åldriga föräldrar, det begränsar. Likaså att den fysiska och mentala kapaciteten försämras, man blir mer bekväm och orkar inte ta itu med saker. Men det verkar inte vara ditt problem, det är mer att du inte vågar. Eller är det äktenskapet som inte är bra, med tanke på din crush för den unga killen...

  • Tecum
    Anonym (Också tant) skrev 2019-05-19 17:57:36 följande:
    Haha, jag tror nog också du sörjde din svunna ungdom lite, när du var 47! 
    (Eller kanske lite äldre, män mognar ju lite senare).
    Flört
    (sagt med glimt i ögat!)
    Faktiskt inte, inte när jag var 50+ heller. Jag har länge längtat efter pensionen, att kunna trappa ner yrkeslivet. Jag är väldigt tacksam att jag inte är ung idag, det verkar som att kraven är högre på alla plan. Och det är mer okej att ta det lugnt, att inte behöva prestera hela tiden.
    Att man inte orkar så mycket och att allt går långsammare kan jag också ta, värst är att den mentala kapaciteten försämras. Det stör mig.

  • Tecum
    Anonym (Tant) skrev 2019-05-19 18:51:30 följande:
    Nej alltså min man är ju jättenöjd också. Jag börjar nästan fundera på terapi för att liksom kunna förlåta mig själv för allt jag ville göra men inte gjorde...som det nu är för sent för. På något vis måste jag komma till ro med mig själv nu så att jag förhoppningsvis kan trivas senare i livet.
    Som Pope Joan skrev är det sorgligt om du tvingas gå omkring och ångra det som varit och det du inte gjort. Låter som en bra idé med terapi om du mår så dåligt. Som sagt, du har många bra år kvar och kan förhoppningsvis genomföra något av det du avstått tidigare. 
Svar på tråden Att bli äldre - långt!