• Anonym (Arg)

    Bestämmer pappan över barnet redan nu?

    Är gravid och sängliggandes, pappan till barnet vägrar köpa saker jag är sugen på för att ?hans barn inte ska få i sig sånt? och spelar kortet att det minsann är hans barn också... Ja men just nu befinner sig barnet i MIN kropp! Har han verkligen rätt att bestämma över vad jag äter!?

  • Svar på tråden Bestämmer pappan över barnet redan nu?
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2019-05-22 15:01:21 följande:

    Det tror jag verkligen inte på däremot de första åren påverkar barnens matintag.

    Nr jag var gravid med äldsta så levde jag på godis glass och läsk. Han äter inte godis, lite choklad ibland eller lite juice men inte mer. Med 2an åt jag saltgurka och han äter allt som är sött.

    Sedan är jag vegetarian och 2 av mina 3 ter inte grönsaker varav den ena skulle kunna äta rött kött varje dag.


    Min mamma hade craving på lakrits, har aldrig gillat det, sonen gillade broccoli, något jag hade cravings på, men inte gröna äpplen
  • Anonym (M)
    Anonym (Beror ju på) skrev 2019-05-22 16:36:20 följande:

    Så klart, i och med att det inte påverkade ditt barn att du bara åt skräp under graviditeten så gäller det så klart för alla. Det här med kostråd är ju bara trams.


    Så du menar att om man äter skräp under graviditeten o sen får barnen vällagad mat från grunden i 10 år så är det större risk att barnet börjar äta skräpmat. Jag tror mer på att de första årens matintag påverkar barnen. Mina barn har fått vällagad ekologisk mat från grunden och jag tror att det är det som har påverkat de.
  • Anonym (Beror ju på)
    Anonym (M) skrev 2019-05-22 20:07:00 följande:

    Så du menar att om man äter skräp under graviditeten o sen får barnen vällagad mat från grunden i 10 år så är det större risk att barnet börjar äta skräpmat. Jag tror mer på att de första årens matintag påverkar barnen. Mina barn har fått vällagad ekologisk mat från grunden och jag tror att det är det som har påverkat de.


    Nej det menar jag inte alls. Jag har inte skrivit något om ökad risk för att gilla skräpmat eller inte. Däremot menar jag att en bra kost och lagom med motion är viktigt för att fostret ska utvecklas väl och för att minska risk för diverse graviditetskomplikationer (diabetes t.ex). Och jag menar att pappan har all rätt att säga nej och inte underlätta mycket dåliga vanor om mamman utvecklar sådana. Med mycket menar jag verkligen mycket och inte nån extra glass eller lite chips utan på en nivå som är uppenbart osund.

    Dessutom menar jag att ditt sätt att argumentera (det hände inte mig så därför är det ingen fara) är fullständigt värdelöst.
  • nihka

    Va??? Galet kontrollerande!

    Var bor du? Kanske kan någon här som bor i samma stad handla åt dig.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Bananböjaren

    Har du testat att vara lite mindre kvinnobebis och lite mera vuxen då? Det kan fungera.

  • Duckan

    Ts, nu hoppas jag att du har fått dina chips vid det här laget men skriver ändå.
    De få ggr vi har beställt från Mathem så har påsen levererats till dörren. Har du möjlighet att gå såpass så kan du klicka hem vad du vill i godan ro.

  • olof 45
    möjligt skrev 2019-05-22 12:18:31 följande:

    Om det inte handlar om nikotin, alkohol, råbiff som är direkt olämpliga för gravida alternativt massiva kalorifrosserier när du är massivt överviktig och diagnostiserad med graviddiabetes eller om du dricker stora mängder kaffe/koffeindryck om dagen så anser jag att din partner är direkt respektlös.

    Att omyndigförklara någon bara för att man i nuläget har den fysiska möjligheten är ett direkt maktmissbruk i mina ögon. Var går gränsen för det? Ska han ta TS telefon för att HAN inte anser att fostret ska få strålning på sig? Eller skruva ur glödlampan vid kl 20 för att HAN anser att sömn är viktigt för gravida?

    Servera kött till en vegetarian?

    Angående cravings så har vissa en grund i näringsbehov, vissa inte alls vilka som är vilka kan vara svåra att skilja eller superenkla beroende på vad det är. Själv hade jag mest cravings efter(och åt) äpplen och rågbrödsmackor med ost och gurka, men fick några gånger massivt sug efter blodkorv som jag då åt bara ett par dagar, gissar att den specifika cravingen kan ha varit järnrelaterad men finns ju inget facit.

    Detta handlar däremot om något annat än vad du behöver. Detta handlar om att det kräver empati och respekt att vårda någon annan när de i ett läge saknar förmåga att göra själva.

    Jämför med äldreomsorg, tänk om hemtjänst och liknande skulle göra så? Begränsa vårdtagarnas födointag och kanske tillgång till andra saker som specifika böcker och liknande baserat på sina egna ideer om vad som är bra och nyttigt.

    Annars tycker jag att ordet kränkande överanvänds men i det fallet hade det känts ganska lämpligt


    Kränkande maktmissbruk! Kudne inte hålla med mera!

    Total brist på empati från TS karls sida... TS är bara ett avelssto, inte en kvinna vars egna vilja han respekterar. Fy. Fan.
  • Anonym (nyfiken)

    Håller med dem som tycker att TS man utövar maktmissbruk. Påminner mig en gång om när jag åkte runt i Japan med dåvarande pojkvän och denne bar runt på vår resekassa i sin midjeväska, varav hälften alltså var mina pengar. Plus tågbiljetterna. Skönt och bekvämt tänkte jag först.... Men på ett ställe fanns grönt-te-glass - ascoolt, jag ville pröva!

    Mitt as till ex sa då "Nej, vi har inte ens ätit lunch ännu!"

    Jag svarade "Jaha, och? Jag är 27 år och bestämmer sånt själv, kan jag få min andel av fickpengarna tack!!!"

    Han sa nej, och jag trodde han skämtade. Va fan, det var ju mina pengar som han bara höllåt mig - inte fan bestämmer han om jag köper glass förmina pengar eller inte! Men han stampade faktiskt argt iväg från mig (hemska mig som ville äta glass!) - med alla våra pengar och tågbiljetter!

    Såg honom kanske två timmar senare (eftersom jag höll mig krinf tågstationen och detta var ett litet turismål), och sparkade honom då på smalbenet... Hårt. Han menade senare att han kunde anmäla mig för misshandel...

    Som sagt. Honom är jag inte tillsammans med idag... Jag blir arg bara jag tänker på detta...

    TS - din man kanske tror att han har "rätt i sak", att han har rätt att göra det bästa för sitt barn. Men det han de facto gör är att han bevisar att han inte respekterar dig. Han borde vilja ta hand om dig nu när du är i en sån utsatt situation... Inte "hävda sin rätt" till ett barn som just nu är i din mage. Du har ju för tusasn rätt att ta bort barnet (eller hade det tidigare åtminstone), så självklart bestämmer du över allt som har med din kropp att göra.

    Uppdatera oss gärna om vad som hänt!  

  • Nattportier

    Tekniskt sett är han inte pappa till barnet förrän han har skrivit på pappren på soc. Om dom inte är gifta. Sen vad hon stoppar i sig har han inget att bestämma över..

  • Kramklubba
    Nattportier skrev 2019-06-12 14:33:44 följande:
    Tekniskt sett är han inte pappa till barnet förrän han har skrivit på pappren på soc. Om dom inte är gifta. Sen vad hon stoppar i sig har han inget att bestämma över..
    Tekniskt sett är han pappa till barnet redan nu. Juridiskt sett menar du.
  • Nattportier
    Kramklubba skrev 2019-06-12 14:39:31 följande:

    Tekniskt sett är han pappa till barnet redan nu. Juridiskt sett menar du.


    Ja det blev lite fel. Jäkla telefon. Men kort och gott så länge barnet är i magen har han inget att säga
    Kramklubba skrev 2019-06-12 14:39:31 följande:

    Tekniskt sett är han pappa till barnet redan nu. Juridiskt sett menar du.


Svar på tråden Bestämmer pappan över barnet redan nu?