• Anonym (må dåligt)

    assisterat självmord vid psykisk

    Jag undrar hur ni ser på att man som kroniskt psykisk sjuk ska kunna få dödshjälp i form av ett piller som man kan få ta och sen somna in stilla hemma. Jag har alltid känt att jag har varit emot all dödshjälp och att man ska istället försöka lindra smärta. Men jag vacklar och börjar själv fundera mer och mer på att kanske en dag göra slut på allt. Har känt impuls flera ggr på sista tiden. Jag lider inte av någon sjukdom som påverkar min fysik, Min sjukdom sitter i huvudet och är kronisk. Jag lider av ocd och många kan bli bra genom kbt och medicin men det fungerar inte på mig och dessutom har jag redan förlorat så många år är 43 år och har redan haft dom år som skulle vara bra. Jag vet att jag inte kommer att få det bättre och tvången kräver dessutom mycket fysiskt så att tänka sig att som åldring pressa sin kropp så känns inte kul och dessutom meningslöst för varför skulle man göra det. Därför känns det som om jag kommer göra slut på allt någon dag. Men jag vill inte behöva köra utför ett stup eller så och då skulle kanske ett piller som man fick utskrivet fungera. Det enda problemet med det är att dom som står mig nära inte skulle gå med på det och skulle må dåligt av det så på ett sätt vore det kanske bättre att fejka en olycka. Tänkte på det häromdagen då jag körde bil vid ett stup. Jag är bara rädd att det inte tar död på mig och att jag blir ett kolli istället.

    Jag lade upp ett klipp tidigare om en kille som hade ocd men även en sjukdom som gjorde att han hade väldigt ont fysiskt. Han försökte få igenom att även psykiska sjuka ska få dödshjälp. Hans föräldrar verkar ha förstått honom när han tillslut inte orkade mer.



  • Svar på tråden assisterat självmord vid psykisk
  • Anonym (må dåligt)
    Anonym (Samma) skrev 2019-06-01 20:39:26 följande:

    Åh vad jag känner igen mig! Jag har också gått i KBT men utan några större resultat. Har också varit på behandlingshem för ungefär ett år sen, men det hjälpte inte heller. Det betyder ju inte att det inte skulle funka för dig, men där jag var hade de inte rätt kompetens för mina problem och jag klarade inte av att ta det egna ansvar som krävdes. Hoppas det löser sig för dig, och att du fortsätter att leva! Jag är övertygad om att jag måste dö, vilket väl inte gör att behandlingen går bättre, men jag vet hur du känner! Ta hand om dig!


    Tråkigt att höra att du har det tufft. Hur menar du att du är övertygad om att du ska dö? Är det en tvångstanke?Ta hand om dig också.
  • Flaffy

    Du är verkligen inte vrång! Jag hör din frustration, ilska, besvikelse, rädsla mm. Det är klart att det tar längre tid och att det är mycket tuffare när din OCD sitter så djupt rotad. Alltså har varit med dig som jag förstår större delen av ditt liv. En omstart skulle vara på sin plats. Tror jag det att det ät tufft att försöka ändra på ett sånt djupt inrotat tankesätt. Du vet ju inget annat sätt så det innebär ju ett heeeelt nytt tänk. Det grejar man inte på en kvart. Man kan ju heller inte använda så mycket läkemedel eftersom det kapar och man kommer då inte in på djupet. Å utan läkemedel blir situationen ohållbar. Lite moment 22 där.

    Kanske är det så att du först ska till en nivå där du är så pass stabil att du kan försiktigt börja om igen. Alltså backa lite och vänta in dig själv. Jag skulle ändå vilja se att du fick komma till de riktiga proffsen på området. Grymt tuff resa men i slutändan blir det bra.

    Tycker din terapeut ska kunna diskutera din livsleda och självmordstankar utan att röra upp himmel och jord.

    De som verkligen har bestämt sig säger inget. De tycker de har lösningen på sina problem, går vidare och genomför det. Jag vet att det är en skitdålig beskrivning men jag tror du förstår andemening.

    Vill säga - ge inte upp! Det blir en tuff resa att komma tillrätta men du har det mer än lovligt tufft nu. Att du får en acceptans, om inte botad, och att du också får känna livskvalitet. Det är du värd!

  • Anonym (Peace)

    Jag vet inte riktigt om jag blandar ihop nu, men har för mig att vid vissa allvarliga tvångssyndrom/beteenden så kan man göra ett ingrepp i hjärnan på nåt sätt. Men det borde du väl veta redan? Annars så kolla upp det? Så kanske du får ett värdigt liv, du har ju många bra år kvar. Kontakta olika läkare om du inte får den hjälp du behöver. Kämpa på!

  • Anonym (dk)
    Anonym (må dåligt) skrev 2019-06-04 01:56:54 följande:
    Fast människan är allätare och det handlar ju mest om att få i sig det man behöver oavsett om det är från växter eller djur. Nu är jag långt ifrån att bli vegan har inte ork att bli det nu dock äter jag inte kött varje dag. Sen när det hälsa och psyke då mår buddist munkar bra och dom äter mest vego eftersom buddister inte får orsaka något levandes död. Finns kryphål men i stort gör det dom till veganer. Så det går.
    Människor är allätare. Det betyder att vi kan överleva på allt möjligt. Växter och dess frukter som innehåller mycket gifter för att skydda sig mot insektsangrepp, klarar vi människor att äta, tack vare att vi är allätare. Men det som kroppen lättast tar upp är kött. Det som tarmarna lättast smälter är kött. Det som orsakar allergier är växter. Många människor går genom livet och äter plikttroget sina grönsaker, för att vi fått lära sig att vi måste det för att må bra. Att magen svullnar, att de får ont i magen, att de har svårt att smälta maten, att de plötsligt måste springa till toaletten vid alla möjliga tillfällen, kopplar de aldrig till grönsakerna. Istället heter det IBS eller att man bara har besvär med magen. Det finns studier som givit goda resultat av strikta koster vad det gäller hjärnans sjukdomar som epilepsi, schizofreni, depressioner och OCD. Det är så modernt att tro att man ska kunna äta sig "ren" med fräscha grönsaker och rädda djuren samtidigt. Men jag är helt övertygad om att det där inte är sant. Jag är supernoga med att barnen får i sig kött varje dag, för resten av samhället går åt andra hållet och deras skolor serverar dem vegetarisk kost med dåliga fetter flera gånger i veckan. Den vegetariska skolmaten innehåller nästan ingen näring och deras hjärnor utvecklas just nu, så jag vill ge dem den bästa kosten för en växande människa. Kött och ägg innehåller alla vitaminer som en människa behöver, och det i långt större mängd än vad grönsakerna gör. Det enda som man kanske inte får tillräckligt av i kött och ägg är C-vitamin. Och kroppens behov av C-vitamin minskar dessutom betydligt om man minskar på mjölmaten. Såklart ska du inte gå på några dieter om du tror du mår dåligt av det. Så klart ska du inte äta kött om du mår dåligt av det. Men jag blir helt ledsen och trött av den här trenden att växande människor ska försöka överleva på grönsaker och att människor som inte har hälsan ska gå och ha dåligt samvete över att deras kroppar behöver kött. Hur många buddhistmunkar känner du? Hur vet du att de mår bra? Hur vet du hur de har det med sina magar och sitt psykiska mående? Går de ens ut bland folk när de mår dåligt eller stannar de inne och lider i tysthet bara. Det sprids så många myter. Jag känner flera vegetarianer och jag har aldrig sagt ett knyst om kosten till dem, men de är inte hälsan själv, om man säger så. En har tappat håret i tussar efter att ha varit vegetarian i snart 20 år, och 3 tänder har hon tappat också. Men hon tror det beror på annat än kosten. Oförklarligt dåligt tandkött. Håravfallet kanske beror på någon annan konstig sjukdom. För det är så nyttigt med grönsaker. En annan vegetarian jag känner mår ju alltid dåligt och äter alla kosttillskott som finns att köpa för att försöka lösa problemet. Visst, detta är bara enskilda individer. Men det är människor som jag ser med mina egna ögon och som har varit vegetarianer under väldigt lång tid. Jag tänker på hur människan har utvecklats under så lång tid. På att vi aldrig har varit vegetarianer på stenåldern, bronsåldern, vikingatiden, i bondesamhället. Vill man köra safe så äter man på det sätt som människor ätit i alla tider. Man tror inte på nya trender. Sen måste djurhållningen bli bättre och jag köper ekologiskt kött. Men det är ju inget som t.ex. en sjukpensionär måste gå och tänka på. Det får ju människor med bättre ekonomi ta ansvar för! 
  • Anonym (må dåligt)
    Flaffy skrev 2019-06-04 06:07:42 följande:

    Du är verkligen inte vrång! Jag hör din frustration, ilska, besvikelse, rädsla mm. Det är klart att det tar längre tid och att det är mycket tuffare när din OCD sitter så djupt rotad. Alltså har varit med dig som jag förstår större delen av ditt liv. En omstart skulle vara på sin plats. Tror jag det att det ät tufft att försöka ändra på ett sånt djupt inrotat tankesätt. Du vet ju inget annat sätt så det innebär ju ett heeeelt nytt tänk. Det grejar man inte på en kvart. Man kan ju heller inte använda så mycket läkemedel eftersom det kapar och man kommer då inte in på djupet. Å utan läkemedel blir situationen ohållbar. Lite moment 22 där.

    Kanske är det så att du först ska till en nivå där du är så pass stabil att du kan försiktigt börja om igen. Alltså backa lite och vänta in dig själv. Jag skulle ändå vilja se att du fick komma till de riktiga proffsen på området. Grymt tuff resa men i slutändan blir det bra.

    Tycker din terapeut ska kunna diskutera din livsleda och självmordstankar utan att röra upp himmel och jord.

    De som verkligen har bestämt sig säger inget. De tycker de har lösningen på sina problem, går vidare och genomför det. Jag vet att det är en skitdålig beskrivning men jag tror du förstår andemening.

    Vill säga - ge inte upp! Det blir en tuff resa att komma tillrätta men du har det mer än lovligt tufft nu. Att du får en acceptans, om inte botad, och att du också får känna livskvalitet. Det är du värd!


    Saken är den att så fort jag ska försöka kämpa går saker åt skogen. Laddade tex i vintras och skulle kämpa men ju mer jag kämpade ju mer gick åt skogen. Och logiskt kan man fatta att det är en slump men samtidigt är det svårt att övertyga hjärnan när det flyter på bättre  om man följer tvången. Sen är det tungt för kroppen börjar ta stryk får olika problem och läkarna har ingen aning om vad dom beror på och det oroar också. Så även om jag skulle få bort ocd så kanske kroppen har blivit kass. Försöker klura ut det själv men det är svårt för det stämmer inte fullt på några färdiga diagnoser så jag måste försöka lista ut vad det kan vara. Skulle kunna prova en läkare igen men det är så krångligt att ens ta sig dit och dom har ju inte haft en aning förut tror faktiskt en av dom googlade själv och det klarar jag ju själv.                                                                                                                                                                                                                         När det gäller att prata självmord med terapeuten så är det en chansning hur han reagerar och jag tror inte han kan göra så mycket åt det för det är ju att jag har ocd och inte ser någon framtid som är problemet. Sen brukar psykologer kunna feltolka vad man säger och kroppsspråk m.m. Det märker man när man loggar in på journalen och ser att dom kan ha feltolkat en rejält. Har tex sett att det lönade sig att träna kroppspråk hos jobbcoachen för jag tränade bort en del osäkerhet i kroppspråket som jag hade innan. Och som det verkar så skulle psykologen tolkat mig helt annorlunda om jag fortfarande hade det kroppspråket. Nu försöker jag inte lura psykologen utan det är saker jag tränat bort och som får mig att verka självsäkrare. Men det visar hur dom kan tolka en fel. Och jag har en del dåliga erfarenheter av att vara för öppen dessutom. Och tjejen jag skrev om var ett riktigt fall som var i nyheterna. Det var en 18 årig tjej. Det var en inhyrd överläkare som pratade med henne. Hon fick frågan om elchocker och när hon inte ville sa läkaren att hon inte var kapabel att ta sånt beslut. Sen kom två vårdare och tog henne till sluten avdelning där var hon inlåst panikslagen ett helt dygn. Som tur var kom det en ny läkare nästa dag som skrev ut henne och sjukskrev henne två veckor. Nu skulle säkert inte min psykolog göra sånt men nämner man självmord då ger man dom behörighet att göra rätt mycket och det kommer alltid finnas i journalen och kan alltid användas mot mig. Så får jag en annan då kanske den utnytjar det. Och jag tror som sagt var att det inte kommer hjälpa att snacka om det.
  • Anonym (må dåligt)
    Anonym (Peace) skrev 2019-06-04 21:57:19 följande:

    Jag vet inte riktigt om jag blandar ihop nu, men har för mig att vid vissa allvarliga tvångssyndrom/beteenden så kan man göra ett ingrepp i hjärnan på nåt sätt. Men det borde du väl veta redan? Annars så kolla upp det? Så kanske du får ett värdigt liv, du har ju många bra år kvar. Kontakta olika läkare om du inte får den hjälp du behöver. Kämpa på!


    Dbs dom borrar två hål i pannan och djupt i hjärnan och sticker ner elektroder som sen stimulerar hjärnan. Men dels är det skrämmande att borra i hjärnan och alla operationer är en risk. Men sen kan man få biverkningar som inte är kul. Psyk har föreslagit det men det är för stor risk och det är inte ens säkert att det fungerar.
  • Anonym (må dåligt)
    Anonym (dk) skrev 2019-06-05 06:43:38 följande:
    Människor är allätare. Det betyder att vi kan överleva på allt möjligt. Växter och dess frukter som innehåller mycket gifter för att skydda sig mot insektsangrepp, klarar vi människor att äta, tack vare att vi är allätare. Men det som kroppen lättast tar upp är kött. Det som tarmarna lättast smälter är kött. Det som orsakar allergier är växter. Många människor går genom livet och äter plikttroget sina grönsaker, för att vi fått lära sig att vi måste det för att må bra. Att magen svullnar, att de får ont i magen, att de har svårt att smälta maten, att de plötsligt måste springa till toaletten vid alla möjliga tillfällen, kopplar de aldrig till grönsakerna. Istället heter det IBS eller att man bara har besvär med magen. Det finns studier som givit goda resultat av strikta koster vad det gäller hjärnans sjukdomar som epilepsi, schizofreni, depressioner och OCD. Det är så modernt att tro att man ska kunna äta sig "ren" med fräscha grönsaker och rädda djuren samtidigt. Men jag är helt övertygad om att det där inte är sant. Jag är supernoga med att barnen får i sig kött varje dag, för resten av samhället går åt andra hållet och deras skolor serverar dem vegetarisk kost med dåliga fetter flera gånger i veckan. Den vegetariska skolmaten innehåller nästan ingen näring och deras hjärnor utvecklas just nu, så jag vill ge dem den bästa kosten för en växande människa. Kött och ägg innehåller alla vitaminer som en människa behöver, och det i långt större mängd än vad grönsakerna gör. Det enda som man kanske inte får tillräckligt av i kött och ägg är C-vitamin. Och kroppens behov av C-vitamin minskar dessutom betydligt om man minskar på mjölmaten. Såklart ska du inte gå på några dieter om du tror du mår dåligt av det. Så klart ska du inte äta kött om du mår dåligt av det. Men jag blir helt ledsen och trött av den här trenden att växande människor ska försöka överleva på grönsaker och att människor som inte har hälsan ska gå och ha dåligt samvete över att deras kroppar behöver kött. Hur många buddhistmunkar känner du? Hur vet du att de mår bra? Hur vet du hur de har det med sina magar och sitt psykiska mående? Går de ens ut bland folk när de mår dåligt eller stannar de inne och lider i tysthet bara. Det sprids så många myter. Jag känner flera vegetarianer och jag har aldrig sagt ett knyst om kosten till dem, men de är inte hälsan själv, om man säger så. En har tappat håret i tussar efter att ha varit vegetarian i snart 20 år, och 3 tänder har hon tappat också. Men hon tror det beror på annat än kosten. Oförklarligt dåligt tandkött. Håravfallet kanske beror på någon annan konstig sjukdom. För det är så nyttigt med grönsaker. En annan vegetarian jag känner mår ju alltid dåligt och äter alla kosttillskott som finns att köpa för att försöka lösa problemet. Visst, detta är bara enskilda individer. Men det är människor som jag ser med mina egna ögon och som har varit vegetarianer under väldigt lång tid. Jag tänker på hur människan har utvecklats under så lång tid. På att vi aldrig har varit vegetarianer på stenåldern, bronsåldern, vikingatiden, i bondesamhället. Vill man köra safe så äter man på det sätt som människor ätit i alla tider. Man tror inte på nya trender. Sen måste djurhållningen bli bättre och jag köper ekologiskt kött. Men det är ju inget som t.ex. en sjukpensionär måste gå och tänka på. Det får ju människor med bättre ekonomi ta ansvar för! 
    När det gäller buddhistmunkarna så har det gjorts forsknings studier som visar dom resultaten. Sen beror det myckey på meditationen. Men det finns även många studier som visar att för mycket kött är skadlig. Och rött kött speciellt för det ökar cancerrisken rejält. Hade en granne som fick tarm cancer av att ha ätit för mycket. Sen fungerar det inte att vara vegan om man inte äter allsidigt dina vänner äter troligtvis inte rätt. Finns elitidrottare som är vegan. Gäller bara att ha koll på vad man äter. Sen är jag som sagt var inte vegan nu däremot kan jag inte käka mer kött.
  • Anonym (dk)
    Anonym (må dåligt) skrev 2019-06-06 02:32:10 följande:
    När det gäller buddhistmunkarna så har det gjorts forsknings studier som visar dom resultaten. Sen beror det myckey på meditationen. Men det finns även många studier som visar att för mycket kött är skadlig. Och rött kött speciellt för det ökar cancerrisken rejält. Hade en granne som fick tarm cancer av att ha ätit för mycket. Sen fungerar det inte att vara vegan om man inte äter allsidigt dina vänner äter troligtvis inte rätt. Finns elitidrottare som är vegan. Gäller bara att ha koll på vad man äter. Sen är jag som sagt var inte vegan nu däremot kan jag inte käka mer kött.
    Naj, det där vet du bäst själv. Det finns forskning som pekar åt alla riktningar vad det gäller mat och kost. Det finns forskning som visar att man får mer cancer och hjärt- och kärlsjukdomar av att vara vegetarian också. Koststudier är över lag väldigt osäkra, eftersom de ofta bygger på intervjuer och människor kommer inte ihåg vad de äter och kan inte uppskatta hur mycket av vad, och studierna löper över väldigt lång tid. Men de studier som gjorts på hjärnan och kost är gjorda i en kontrollerad miljö, där maten är vägd och lagad av andra än forskningsobjekten, så de är mer tillförlitliga.

    Mina vänner är inte veganer, utan bara vegetarianer, men de har varit det väldigt länge.
  • Anonym (må dåligt)
    Anonym (dk) skrev 2019-06-06 08:25:04 följande:
    Naj, det där vet du bäst själv. Det finns forskning som pekar åt alla riktningar vad det gäller mat och kost. Det finns forskning som visar att man får mer cancer och hjärt- och kärlsjukdomar av att vara vegetarian också. Koststudier är över lag väldigt osäkra, eftersom de ofta bygger på intervjuer och människor kommer inte ihåg vad de äter och kan inte uppskatta hur mycket av vad, och studierna löper över väldigt lång tid. Men de studier som gjorts på hjärnan och kost är gjorda i en kontrollerad miljö, där maten är vägd och lagad av andra än forskningsobjekten, så de är mer tillförlitliga.

    Mina vänner är inte veganer, utan bara vegetarianer, men de har varit det väldigt länge.
    Sen är jag inte på gång att bli vegan nu. Jag äter allt. Nu när det är tufft då har jag fått matlådor från familjen. Det är bra och balanserad mat så den är bra. Det blir det som finns. Så nu styr jag inte så mycket över dieten. Sen har du rätt i att det finns forskning som pekar åt alla håll.
  • Anonym (Färg)

    Vad tror du/vet om dynamisk terapi?Tänker att din ångest skapades i uppväxten?Kan hypnos vara ett sätt att nå det undermedvetna .Ocd är väl ett sätt att kontrollera ångesten,om din rädsla blir medvetande gjord. Ja vill bara ge dig fler infallsvinklar.

    Vad för medicin har du testat. Kram från en som också kämpat länge med ångest.Dock ej Ocd.

Svar på tråden assisterat självmord vid psykisk