• Anonym (Bort)

    Hur bli av med socialsekreterare?

    Finns det möjlighet att på någt sätt bli av med den socialsekreterare/handläggare man tilldelats?

    I detta fall är det en som ständigt missköter sina plikter och inte kan kommunicera skrifrtligt.

    Handläggaren svarar inte på mail där jag ber denne skicka kopior på dokumentation och ej heller på frågan om vad som händer med inskickade överklaganden.

    Flera gånger när vi haft samtal har jag bett om informationen skriftligen, gärna via mail, men handläggaren vägrar.

    Det finns många fler exempel...

    Jag har uppmärksammat både den närmsta chefen och chefer på ett och två steg upp, men inget händer, ingen svarar...

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Hur bli av med socialsekreterare?
  • Anonym (Bort)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:07:06 följande:
    Jag bara misstänkte innan att du är en sådan klient som är jobbig. I och med detta inlägg bekräftade du detta. Du har helt enkelt tröttat ut din socialsekreterare. Jag gissar att han/hon håller på att gå i väggen pga dig. Vet du hur krävande det kan vara att hantera en överklagan? Och du skickar 5-10 stycken per månad. Utöver dina överklaganden måste din socialsekreterare hantera övriga delar i ditt ärende samt hantera övriga klienters ärenden. Vill du ha en någorlunda normal relation med soc så tänk ett varv extra innan du överklagar. Känns som att du gör detta enbart för att jävlas.
    Ja, jag är antagligen en jobbig klient som överklagar beslut som klienten anser felaktiga, för det har de flesta varken ork eller kunskapen till.

    Men det är inte ett problem som får göras till mitt, det ingår fortfarande i myndighetens och myndighetens tjänstemäns skyldighet att hantera.

    Nej, jag gör inte detta för att jävlas. Jag överklagar bara det jag faktiskt är övertygad om är ett felaktigt beslut.
    Däremot tror jag de jävlas lite med mig, genom att hela tiden påpeka krav på mig, men aldrig svara på krav som ligger på dem och genom chansningsavslag som de säkert förstår själva inte är rätt enligt lagar och regler.
    Jag upplever det som en öttröttningstaktik de kör med.
    Om mina överklaganden och krav på kommunikation upplevs lika tillbaka så är det inget jag kan ha dåligt samvete över, för det hade ju inte behövt vara så, med ett bättre bemötande från deras sida.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-03 00:17:02 följande:

    Ja, jag är antagligen en jobbig klient som överklagar beslut som klienten anser felaktiga, för det har de flesta varken ork eller kunskapen till.

    Men det är inte ett problem som får göras till mitt, det ingår fortfarande i myndighetens och myndighetens tjänstemäns skyldighet att hantera.

    Nej, jag gör inte detta för att jävlas. Jag överklagar bara det jag faktiskt är övertygad om är ett felaktigt beslut.

    Däremot tror jag de jävlas lite med mig, genom att hela tiden påpeka krav på mig, men aldrig svara på krav som ligger på dem och genom chansningsavslag som de säkert förstår själva inte är rätt enligt lagar och regler.

    Jag upplever det som en öttröttningstaktik de kör med.

    Om mina överklaganden och krav på kommunikation upplevs lika tillbaka så är det inget jag kan ha dåligt samvete över, för det hade ju inte behövt vara så, med ett bättre bemötande från deras sida.


    Men du är en del av problemet som är svår att hantera. Att gömma dig bakom vad en myndighet är skyldig till håller uppenbarligen inte. Du ser ju resultatet.

    Det finns inget chansningsavslag när man jobbar på soc. Däremot kan man ibland fatta fel beslut. Eftersom du tror dig besitta mer kunskaper än din socialsekreterare (vilket en del klienter tror) och därför är otroligt krävande så ja, de undviker säkert en hel del onödigt "brus" ifrån dig. Så måste man göra ibland som socialsekreterare för att kunna avsätta tid och arbete på det som faktiskt är väsentligt i ärendena. Du har satt dig på tvären och försöker tvinga till dig det du vill ha med bland annat motiveringen om att du och de dina minsann betakat skatt. Det håller absolut inte.

    Tänk längre än näsan räcker; hur hade du klarat dig om soc inte fanns?
  • Anonym (Jösses)

    Jag är också väldigt säker på att din socialsekreterare inte vill ha dig som klient men det finns nog ingen öppning hos någon annan att ta över ditt ärende.

  • Anonym (Bort)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:27:58 följande:
    Men du är en del av problemet som är svår att hantera. Att gömma dig bakom vad en myndighet är skyldig till håller uppenbarligen inte. Du ser ju resultatet.
    Nej, att jag ställer lite krav på att de tar sitt lagstadgade ansvar får inte ses som ett problem hos mig, då är man ute och cyklar. Problemet upptår ju i det läget de tummar på detta och vill vara lite bekväma.
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:27:58 följande:
    Det finns inget chansningsavslag när man jobbar på soc.
    Vad grundar du det på?
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:27:58 följande:
     Eftersom du tror dig besitta mer kunskaper än din socialsekreterare (vilket en del klienter tror) och därför är otroligt krävande så ja, de undviker säkert en hel del onödigt "brus" ifrån dig. Så måste man göra ibland som socialsekreterare för att kunna avsätta tid och arbete på det som faktiskt är väsentligt i ärendena.
    Jag tror inte jag kan mer än de, men jag tror de tror de kan fatta beslut med den fördelen att de flesta inte vet vad lagar och regler egentligen säger.
    De vet således att de i många fall fattar ett felaktigt beslut, men att de kan göra det utan konsekvenser.

    Anser man att det arbete man är förpliktigad att utföra är "onödigt brus", för att det efterfrågats och inte initierats av dem själva så ska de nog byta jobb.

    Jag vet inte hur du får det till att hantering av överklaganden och att informera klinenten om detta eller att skicka begärd dokumentation skulle utgöra en icke väsentlig del av arbetet? Vad som är väsentligt kan inte bara ses ur myndighetens synpunkt, utan även ur klientens synpunkt.
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:27:58 följande:
     Du har satt dig på tvären och försöker tvinga till dig det du vill ha med bland annat motiveringen om att du och de dina minsann betakat skatt. Det håller absolut inte.
    Jag har aldrig använt den motiveringen i varken ansökningar eller överklaganden, utan bara sådant som står i lagar och riltlinjer i förhållande till min verkliga situation.
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:27:58 följande:
    Tänk längre än näsan räcker; hur hade du klarat dig om soc inte fanns?
    Det vet jag inte, men det hade i alla fall givit lägre skatt...

    Vad tänker du själv om du betalar dyrt för en dålig produkt?
    Vilket ansvar vill du lägga på leverantören och vilket ansvar ska du själv ta?
    Garantier och försäkringar...ska de gälla och när ska de gälla eller är de bara något man ska betala för?




  • Anonym (Bort)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:31:10 följande:

    Jag är också väldigt säker på att din socialsekreterare inte vill ha dig som klient men det finns nog ingen öppning hos någon annan att ta över ditt ärende.


    Det är vad jag hoppas, eftersom jag nu tjatat på hennes chefer i ett halvår om hur soc-sekr missköter sig, utan att få någon respons.
  • Anonym (Bort)
    Aniiee skrev 2019-06-03 00:59:21 följande:

    Vad säger biståndshandläggaren då?


    Vilken?
  • Anonym (Lars)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-02 23:34:21 följande:

    Det skulle bli färre överklaganden om de inte gjorde så många chansningsavslag, där de hoppas att man inte ska orka driva det vidare.

    Överklaganden tar nog inte särskilt mycket av deras tid, då i stort sett allt skickas till förvaltningsrätten.

    Kraven till kontakt och kommunikation har de än då, det är lagreglerat. Det jag efterfrågat är i stort sett bara sådant de ändå skulle ha kommunicerat, inga konstigheter.

    Om myndigheten har problem att hinna med sina lagstadgade plikter är det ett internt problem att lösa, inte mitt.Jag ställer frågor, helt normala enkla frågor i viktiga saker de har skyldighet att lämna information om, inte sällan per automatik....de väljer att inte svara...

    Min skuld eller dina förutfattade meningar?Vad får du detta ifrån? Du har väl ingen aning om soc-sekr givit något svar och i så fall vad? Varför sitter du här och bygger upp din egen ihopfantiserade version?

    Det säger väl mer om dig än mig!?


    Klart att överklaganden tar tid! Först ska en bedömning göras: Baserat på det klienten nu anför, ska en omprövning göras? Om inte, så ska ett yttrande skrivas samt tusen kopior tas (ansökan, överklagan, ev journalanteckningar, utredning och beslut + ev annat som kan vara relevant t ex normberäkning). När allt är insamlat, utskrivet och kopierat skickas det till förvaltningsrätten. Och det är en sådan här procedur per överklagan.

    Bifall går mycket fortare att skriva och resulterar i gladare klienter, så jag har svårt att tro att socialsekreteraren ger avslag för att göra det lätt för sig.
  • Anonym (Lars)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-02 23:18:59 följande:

    Men de jobbar inte med snabba ingripanden och lösningar i enskilda fall.


    De kan göra det, så ta kontakt med dem du.

    Vad är det du vill att de ska göra?
  • Anonym (Självförsörjande)

    För att svara på ts, det du kan göra är att bli självförsörjande. Vips ingen socialsekreterare.

    Om du inte kan arbeta för att försörja dig med anledning av handikapp borde du kunna få sjukersättning.

    5-10 överklaganden i månaden är patologiskt. Prata med läkare om det, de kan hjälpa dig.

Svar på tråden Hur bli av med socialsekreterare?