• Anonym (Bort)

    Hur bli av med socialsekreterare?

    Finns det möjlighet att på någt sätt bli av med den socialsekreterare/handläggare man tilldelats?

    I detta fall är det en som ständigt missköter sina plikter och inte kan kommunicera skrifrtligt.

    Handläggaren svarar inte på mail där jag ber denne skicka kopior på dokumentation och ej heller på frågan om vad som händer med inskickade överklaganden.

    Flera gånger när vi haft samtal har jag bett om informationen skriftligen, gärna via mail, men handläggaren vägrar.

    Det finns många fler exempel...

    Jag har uppmärksammat både den närmsta chefen och chefer på ett och två steg upp, men inget händer, ingen svarar...

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Hur bli av med socialsekreterare?
  • oAnonym191

    Prova kontakta personligt ombud. För det verkar som att du inte klarar av att sköta kontakten så bra på egen hand. Då kan det vara bra att ha hjälp av någon opartisk som dessutom har mer vana än vad man själv har.

    Jag lägger inga aspekter i huruvida du ska ha den hjälp du söker eller inte.
    Däremot verkar det varit nära till hands att göra antaganden om saker du faktiskt inte vet.

    Du anklagar dem för gråa besparingar och att missköta sitt jobb osv. Sedan verkar det som att du agerar du på det. INTE smart. Agera ALDRIG i affekt gentemot någon vars "hjälp" du behöver. Det enda som händer är att de slutar ta dig på allvar och i värsta fall slutar se dig som trovärdig.

    Håll dig alltid saklig och ha alltid i åtanke vad ditt mål är sedan agerar du efter vad du tror ger dig störst möjlighet att nå dit.

    Det är jättetråkigt att det blir fel och det finns inkompetenta och kompetenta människor överallt likaså idioter och rövhål.

    Du kan inte ändra på det och det spelar ingen roll hur det bör vara eller vad som är rätt eller fel. Det spelar ingen roll vad du har rätt till för hjälp om du inte får den. Så då har du tre val:

    1. Ge upp
    2. Ändra på "världen" (I det här fallet starta en politisk intresseorganisation och en namninsamling för att påverka politiska beslut och förbättre vårt välfärdssystem)
    3. Ändra på dig själv. Ditt bemötande, din strategi och liknande.

    Vilket tror du ger dig bäst möjlighet att få det du vill?

    Det vanligaste felet jag ser hos männisor är att de ringer eller kontakter kundservice, myndighet osv och börjar skälla på personen som svarar, eller så börjar de gnälla över hur förfärligt något är. Eller båda.

    Personen som svarar kan hjälpa dig men då behöver de veta vad du behöver för hjälp och hur de kan ge den till dig. INGET ANNAT.

  • Aniiee
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-03 05:13:16 följande:
    Vilken?
    Biståndshandläggaren. Du vet, den som du har som beslutar om och hjälper dig till stödet du kan få pga din funktionsnedsättning.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Bort)
    Aniiee skrev 2019-06-03 12:19:45 följande:
    Biståndshandläggaren. Du vet, den som du har som beslutar om och hjälper dig till stödet du kan få pga din funktionsnedsättning.
    Den handläggaren sköter sitt, enbart.

    Inte ens när den handläggaren kliver i rollen som samordnare anstränger sig denne för att få andra handläggare att samarbeta.
    "Det är inget jag kan göra något åt" tycker denne. Har även haft det uppe med chefen på den enheten, som säger likadant.
  • Anonym (Bort)
    Anonym (Lars) skrev 2019-06-03 06:23:56 följande:
    Klart att överklaganden tar tid! Först ska en bedömning göras: Baserat på det klienten nu anför, ska en omprövning göras? Om inte, så ska ett yttrande skrivas samt tusen kopior tas (ansökan, överklagan, ev journalanteckningar, utredning och beslut + ev annat som kan vara relevant t ex normberäkning). När allt är insamlat, utskrivet och kopierat skickas det till förvaltningsrätten. Och det är en sådan här procedur per överklagan.

    Bifall går mycket fortare att skriva och resulterar i gladare klienter, så jag har svårt att tro att socialsekreteraren ger avslag för att göra det lätt för sig.
    Ah, du menar om allt görs enligt alla konstens regler...så har inte hänt hittills, utom möjligtvis med en handläggare och den har bara mottagit två överklaganden?!
  • Anonym (Bort)
    Anonym (Självförsörjande) skrev 2019-06-03 06:40:52 följande:

    För att svara på ts, det du kan göra är att bli självförsörjande. Vips ingen socialsekreterare.


    Det pågår en arbetsförmågeutredning, beräknat ta minst 6 månader.
    Något beslut om någon annan form av försörjning lär jag inte kunna få utan den utredningen som underlag.
    Anonym (Självförsörjande) skrev 2019-06-03 06:40:52 följande:

    Om du inte kan arbeta för att försörja dig med anledning av handikapp borde du kunna få sjukersättning.


    Jag är utförsäkrad.
    Anonym (Självförsörjande) skrev 2019-06-03 06:40:52 följande:

    5-10 överklaganden i månaden är patologiskt. Prata med läkare om det, de kan hjälpa dig.


    Vad ska läkaren kunna hjälpa mig med tänkte du?


  • Anonym (Bort)
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    Prova kontakta personligt ombud. För det verkar som att du inte klarar av att sköta kontakten så bra på egen hand. Då kan det vara bra att ha hjälp av någon opartisk som dessutom har mer vana än vad man själv har.


    Jag vad inte vad du menar med personligt ombud.

    Var hittar jag information om det?

    Var och hur söker man det?

    Stödperson vet jag vad det är och där har man redan bedömt inte vara till någon nytta.

    Om det är typ en vän eller anhörig som sitter med på möten, så har jag inga förutsättningar att få sådant stöd.
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    Du anklagar dem för gråa besparingar och att missköta sitt jobb osv. Sedan verkar det som att du agerar du på det. INTE smart. Agera ALDRIG i affekt gentemot någon vars "hjälp" du behöver. Det enda som händer är att de slutar ta dig på allvar och i värsta fall slutar se dig som trovärdig.


    Antagandet om gråa besparingar gör jag på ett antal beslut, uttalanden och planeringar, så det är inte taget ur tomma luften.

    Ja, folk som flera gånger vägrar svara på inom deras ansvarsområde, inte bara en fråga ställd en gång, utan flera gånger och i olika frågor vid flera olika tillfällen missköter helt klart sitt jobb. Ansvaret är lagstadgat.

    Jag agerar inte i afekt. Jag ber dem svara och när de inte svarar på flera veckor så upprepar jag frågan. Efter ett antal upprepanden kontaktar jag deras chef...o.s.v.
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    Håll dig alltid saklig och ha alltid i åtanke vad ditt mål är sedan agerar du efter vad du tror ger dig störst möjlighet att nå dit.


    Jag är alltid saklig och är alltid påläst i lagar och riktlinjer innan jag klagar.

    Jag vet inte vad som får vissa i tråden att tro något annat.
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    Det är jättetråkigt att det blir fel och det finns inkompetenta och kompetenta människor överallt likaså idioter och rövhål.


    Precis och det ska uppmärksammas.
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    1. Ge upp
    2. Ändra på "världen" (I det här fallet starta en politisk intresseorganisation och en namninsamling för att påverka politiska beslut och förbättre vårt välfärdssystem)
    3. Ändra på dig själv. Ditt bemötande, din strategi och liknande.


    1. Jag är inte typen som ger upp. Jag gjorde det en gång för fem år sedan, för jag var mentalt slutkörd efter ett års kamp mot myndigheter och jag var inte påläst och kunnig då...de slutade med bostadslöshet jag än idag lider av...
    Så nästa gång jag ger upp, så kommer inte bostad, ekonomi eller någonting längre att vara ett problem, utan jag ger upp på riktigt...

    Tyvärr tror jag det är just för att folk ger upp som är orsaken till att systemet inte fungerar bättre.

    2. Tar för lång tid för att påverka min situation. Jag har fult upp att orka med att fokusera på den.

    3. Berätta lite mer exakt vad jag ska ändra på hos mig själv och i min strategi som ger önskat resultat?





  • Anonym (va?)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:07:06 följande:
    Jag bara misstänkte innan att du är en sådan klient som är jobbig. I och med detta inlägg bekräftade du detta. Du har helt enkelt tröttat ut din socialsekreterare. Jag gissar att han/hon håller på att gå i väggen pga dig. Vet du hur krävande det kan vara att hantera en överklagan? Och du skickar 5-10 stycken per månad. Utöver dina överklaganden måste din socialsekreterare hantera övriga delar i ditt ärende samt hantera övriga klienters ärenden. Vill du ha en någorlunda normal relation med soc så tänk ett varv extra innan du överklagar. Känns som att du gör detta enbart för att jävlas.
    Vet du hur krävande det är att vara i kontakt med det sociala systemet?

    Jo, även socialsekreterare är människor: De följer också vägen med minst motstånd. Att tro annat är naivt.
  • Anonym (O)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-03 18:56:06 följande:

    Det pågår en arbetsförmågeutredning, beräknat ta minst 6 månader.

    Något beslut om någon annan form av försörjning lär jag inte kunna få utan den utredningen som underlag.Jag är utförsäkrad.Vad ska läkaren kunna hjälpa mig med tänkte du?


    SGI är inte relevant för sjukersättning. Be läkaren utfärda ett läkarutlåtande för sjukersättning och ansök. Att du inte får sjukpenning påverkar inte din ansökan om sjukersättning.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-03 00:50:29 följande:

    Nej, att jag ställer lite krav på att de tar sitt lagstadgade ansvar får inte ses som ett problem hos mig, då är man ute och cyklar. Problemet upptår ju i det läget de tummar på detta och vill vara lite bekväma.Vad grundar du det på?Jag tror inte jag kan mer än de, men jag tror de tror de kan fatta beslut med den fördelen att de flesta inte vet vad lagar och regler egentligen säger.

    De vet således att de i många fall fattar ett felaktigt beslut, men att de kan göra det utan konsekvenser.

    Anser man att det arbete man är förpliktigad att utföra är "onödigt brus", för att det efterfrågats och inte initierats av dem själva så ska de nog byta jobb.

    Jag vet inte hur du får det till att hantering av överklaganden och att informera klinenten om detta eller att skicka begärd dokumentation skulle utgöra en icke väsentlig del av arbetet? Vad som är väsentligt kan inte bara ses ur myndighetens synpunkt, utan även ur klientens synpunkt.Jag har aldrig använt den motiveringen i varken ansökningar eller överklaganden, utan bara sådant som står i lagar och riltlinjer i förhållande till min verkliga situation.Det vet jag inte, men det hade i alla fall givit lägre skatt...

    Vad tänker du själv om du betalar dyrt för en dålig produkt?

    Vilket ansvar vill du lägga på leverantören och vilket ansvar ska du själv ta?

    Garantier och försäkringar...ska de gälla och när ska de gälla eller är de bara något man ska betala för?


    Du gömmer dig bakom lagar och riktlinjer för att inte behöva möta konsekvenser av dina trakasserier. Du kommer i de flesta fall ändå inte få rätt eftersom det ju verkar som att de i stort följer de lagar och regler som du tror dig besitta så mycket kunskaper i. Om du slutar att snöa in dig i vad det nu är som du snöat in dig på så ska du nog se att knutarna börjar lösas upp. Alla lagar och regler som finns för utomstående är mer generella. När socialsekreteraren fattar beslut kommer det långt fler detaljer som finns i alla dessa regelverk.

    Som sagt så kan du inte tvinga till dig nånting från en myndighet. Dessutom anses alla dina många månatliga överklaganden som oseriösa och som något stört. Snart kommer inte ens förvaltningsrätten att ta dig på allvar. Utöver detta finns en risk att allt detta vänds mot dig som trakasserier och du KAN riskera en polisanmälan plus att du är en uppenbar arbetsmiljöproblem för socialsekreterare.

    Som frågat innan; hur hade du gjort om inte soc fanns? Börja agera utifrån DEN tanken.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (va?) skrev 2019-06-03 20:00:28 följande:

    Vet du hur krävande det är att vara i kontakt med det sociala systemet?

    Jo, även socialsekreterare är människor: De följer också vägen med minst motstånd. Att tro annat är naivt.


    Ja, såklart jag vet hur krävande det kan vara. Det sista du skrev var det som var naivt...
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-02 22:50:23 följande:

    Givetvis ska sjuka och handikappade få hjälp och stöd av samhället. Men, jag tycker faktiskt att man bör få hjälp av vänner och anhöriga också.

    Samhället är alla människor och alla vill ha pengar, samhället blöder pengar, det är nedskärningar överallt, vård, skola...

    I ditt fall, finns det verkligen ingen vän eller anhörig som kan hjälpa dig att flytta dina saker och eventuellt samla ihop lite saker du behöver? Saker de har dubbelt av, saker de ändå tänkt slänga, sälja eller skänka...

    Jag menar, jag är fullt frisk men har också problem att tex storhandla och flytta saker (ingen bil och inget körkort) men jag ber ju anhöriga och vänner om hjälp då och brukar få den.

    "Alla" friska ber vänner och familj om hjälp då och då, så varför kan inte du?


    Vaddå alla friska? Hur kan man ens utgå från att alla har familj och vänner att få hjälp av? Även om man har vänner är det inte säkert att de kan eller vill ställa upp. Vissa är ensamma och är i stort behov av samhällets resurser!
  • Anonym (va?)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:55:58 följande:
    Ja, såklart jag vet hur krävande det kan vara. Det sista du skrev var det som var naivt...
    Naivt att tro att alla inte får samma behandling?

    Det är människor som tolkar lagen och tar besluten, inte maskiner.
  • Anonym (va?)
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    Det vanligaste felet jag ser hos männisor är att de ringer eller kontakter kundservice, myndighet osv och börjar skälla på personen som svarar, eller så börjar de gnälla över hur förfärligt något är. Eller båda.

    Personen som svarar kan hjälpa dig men då behöver de veta vad du behöver för hjälp och hur de kan ge den till dig. INGET ANNAT.


    Nja, nu sitter ju den personen där som första kontakt, så vem skulle man annars skälla på?

    Eftersom den som klagar faktiskt inte har andra att vända sig till, är det kundservicens uppgift att skicka personen vidare eller vidarebefordra upplysningar  och feedback till sin överordnade.

    Ofta blir man mött med skuldbeläggande ("det är ditt eget fel"), ansvarsvägran ("jag kan inte göra något") och försvar ("du ska inte tala så till mig" eller andra standardfraser från kursen i konfliktlösning). 

    Klart att folk blir frusterade och kommer i affekt. 
  • Anonym (Bort)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:53:23 följande:
    Du gömmer dig bakom lagar och riktlinjer för att inte behöva möta konsekvenser av dina trakasserier.
    Seriöst?! Överklaganden, efterfråga information och kommunikation= trakasserier?
    Den som upplever det så ska nog inte jobba med sådant.

    Att hänvisa till faktisk lagstiftning som reglerar detta är inte att gömma sig.
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:53:23 följande:
     Om du slutar att snöa in dig i vad det nu är som du snöat in dig på så ska du nog se att knutarna börjar lösas upp.
    Ja, vad är det jag har "snöat in" mig på?
    Jag får intreycket av att du inte har en aning om vad du pratar, utan bara rabblar rappakalja i syfte att få allt till mitt fel.

    Beskriv gärna lite mer, djupare och tydligare hur "knutar börjar lösas upp" genom att agera på ett annat sätt mot myndigheter i min situation.

    Vad är det som löses av det? Vilka av mina behov försvinner?
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:53:23 följande:
    Som sagt så kan du inte tvinga till dig nånting från en myndighet. Dessutom anses alla dina många månatliga överklaganden som oseriösa och som något stört.
    Vad baserar du detta på?

    Att som myndighetstjänsteman inte följa lagar och bestämmelser och att svara på frågor och kommunicera enligt de krav myndigheten har på sig är väl oseriöst om något...
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:53:23 följande:
    Snart kommer inte ens förvaltningsrätten att ta dig på allvar. Utöver detta finns en risk att allt detta vänds mot dig som trakasserier och du KAN riskera en polisanmälan plus att du är en uppenbar arbetsmiljöproblem för socialsekreterare.
    Hahaha...sluta, jag får magont av skratt. Du är inte seriös!
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:53:23 följande:
    Som frågat innan; hur hade du gjort om inte soc fanns? Börja agera utifrån DEN tanken.
    Varför skulle jag göra det?

    Skulle vi alla agera som att det inte fanns sociala myndigheter eller myndigheter alls och ingen sjukvård, ingen skola, inget dagis, inget rättsväsende, ingen räddningstjänst o.s.v....?

    Kanske heller inga butiker, banker, bostadsbolag, bönder, bolag för elektronisk kommunikation och fysiska transporter...

    Lever du själv så?




  • Anonym (Mia)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2019-06-08 09:03:49 följande:
    Vaddå alla friska? Hur kan man ens utgå från att alla har familj och vänner att få hjälp av? Även om man har vänner är det inte säkert att de kan eller vill ställa upp. Vissa är ensamma och är i stort behov av samhällets resurser!
    Nu har ju ts skrivit att hon HAR vänner och anhöriga. Mitt svar är till ts, inte ensamma sjuka helt utan vänner.
    Det är ju faktiskt bättre att DE får MER hjälp, än att ts ska få en massa extra hela tiden när hon har andra som kan hjälpa henne.

    Det gäller att fördela resurserna. Det finns inte oändligt med pengar även om vi i Sverige gärna vill tro det. Men många kommuner är i STOR kris och det går likosm inte att begära pengar för allt man vill.
    Ts vill ha pengar för att flytta kartonger som står hemma hos hennes vän, inte för mycket begärt att vännen då hjälper henne flytta dem, eller hur? Så gör ju alla andra.
    Så kan den som inte har vänner/anhöriga få den hjälpen av samhället istället.
  • Anonym (Bort)
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-08 19:33:48 följande:
    Nu har ju ts skrivit att hon HAR vänner och anhöriga. Mitt svar är till ts, inte ensamma sjuka helt utan vänner.
    Det är ju faktiskt bättre att DE får MER hjälp, än att ts ska få en massa extra hela tiden när hon har andra som kan hjälpa henne.

    Det gäller att fördela resurserna. Det finns inte oändligt med pengar även om vi i Sverige gärna vill tro det. Men många kommuner är i STOR kris och det går likosm inte att begära pengar för allt man vill.
    Ts vill ha pengar för att flytta kartonger som står hemma hos hennes vän, inte för mycket begärt att vännen då hjälper henne flytta dem, eller hur? Så gör ju alla andra.
    Så kan den som inte har vänner/anhöriga få den hjälpen av samhället istället.
    Du menar att jag som funktionsnedsatt och har andra problem med kroppen inte behöver mer hjälp än ingen hjälp, som är vad jag får nu?

    Mina anhöriga bor inte där jag bor och de bor heller inte där jag bodde tidigare och har grejer kvar.
    Hon jag bodde hos har ingen bil.
    Så hur tänkte du dig att jag ska kunna få den hjälpen?

    Att kommunerna är i kris kan ju inte jag hjälpa, jag blir inte friskare och mina behov minskar inte av det.
    Du får vända dig till regeringen och riksdagen med sådana ärenden, det är oftast de som tar besluten som påverkar kommunerna.

    Nej, alla andra ber inte vänner om hjälp med att flytta några kartonger, de gör det själva eller betalar en flyttfirma.
    Får de hjälp kan de också som friska och krya ge hjälp tillbaka.
    Att alltid hjälpa en och samma person som alltid behöver hjälp, samtidigt som man betalar en massa i skatt som ska täcka detta och heller inte få någon hjälp tillbaka är något som får de flesta att ledsna i längden...kanske också därför jag har så dålig kontakt med gamla vänner...

    Därför är din jämförelse dålig, vilket jag sagt tidigare, men som du inte tar till dig av.
Svar på tråden Hur bli av med socialsekreterare?